Firma Koenig & Bauer (CEE) była partnerem dwóch konferencji branżowych - „Inkredible Printing World” oraz „Etykiety samoprzylepne – najnowsze technologie”, zorganizowanych we wrześniu i w październiku br. W pierwszej z nich wzięło udział około 300 przedstawicieli drukarń offsetowych i fleksograficznych (wydarzenie uwzględniało m.in. dwa osobne dedykowane im panele), w drugiej – około 250 osób związanych z branżą druku wąskowstęgowego.
Koenig & Bauer (CEE): oferta dla drukarń offsetowych
Konferencja „Inkredible Printing World” została zorganizowana w dniach w dniach 27-28 września br. w podwrocławskiej Ślęzie przez hubergroup Polska oraz jej partnerów. Wśród nich znalazła się m.in. firma Koenig & Bauer (CEE), której przedstawiciele wygłosili trzy prezentacje. Pierwsza – autorstwa Pawła Krasowskiego, Marketing & Product Managera – była poświęcona koncernowi Koenig & Bauer i jego pozycji na rynku poligraficznym. Przedstawił on m.in. najważniejsze informacje na temat tego niemieckiego producenta, o ponad 200-letniej historii i 120-letnich doświadczeniach w budowie arkuszowych maszyn offsetowych. „Nasza firma posiada – podkreślał Paweł Krasowski – ponad 5 tysięcy klientów użytkujących ok. 7,5 tys. maszyn, co daje nam 27% udziałów w globalnym rynku. Z uwzględnieniem starszych maszyn, niepodpiętych pod nasz system diagnostyczny, cyfry te wyglądają jeszcze bardziej okazale. Szczególną uwagę warto zwrócić na maszyny Koenig & Bauer dla druku opakowaniowego, które cechują wszechstronność (druk na podłożach o grubości do 2,5 mm), wysoka wydajność (maksymalna prędkość to 20 tys. ark./h) i jakość”. Tu podał przykłady rozbudowanych, zaawansowanych technologicznie konfiguracji, stworzonych indywidualnie dla klientów z tej branży z różnych części świata. Wymienił też osiągi realizowane przez użytkowników maszyn Rapida, w kontekście ilości zadrukowanych arkuszy netto, przeciętnej prędkości w ujęciu rocznym czy liczby dziennych oraz godzinowych przezbrojeń. Na zakończenie wskazał na wciąż olbrzymi potencjał branży poligraficznej, przytaczając dane odnośnie produkcji dziełowej i akcydensowej z rynku niemieckiego.
Druga prezentacja, wygłoszona wspólnie przez Pawła Krasowskiego i Grzegorza Szymczykowskiego – dyrektora ds. sprzedaży i serwisu Koenig & Bauer (CEE), nosiła tytuł „Trendy automatyzacji procesów na przykładzie offsetowej maszyny arkuszowej XXI wieku”. Pierwszy z nich omówił najważniejsze rozwiązania automatyzujące i usprawniające produkcję poligraficzną, jakie firma Koenig & Bauer stosuje w maszynach z serii Rapida. Znalazły się wśród nich m.in. znane z licznych instalacji: napęd DriveTronic, system PlateIdent, systemy mycia CleanTronic, automatyczny system wymiany wałka aniloksowego – AniloxLoader, system symultanicznego mycia wałków – DriveTronic SRW, logistyka stosu, systemy suszenia VariDry.
Grzegorz Szymczykowski z kolei podkreślił znaczenie zaawansowanych rozwiązań kontrolno-pomiarowych w kontekście automatyzacji procesu drukowania i zapewnieniu mu odpowiedniej jakości i stabilności. Wymienił tu m.in.: stanowisko kierowania ErgoTronic, konsolę LogoTronic (zapewniającą komunikację maszyny z działem prepress) oraz system inspekcji arkuszy i protokołowania – QualiTronic PDF Check. „Warto zaznaczyć, że nasze rozwiązania są zbieżne z – bazującą na automatyzacji i cyfryzacji – ideą „Przemysłu 4.0” oraz kompatybilne ze standardami JDF/JMF. W efekcie pozwalają na stworzenie kompletnego workflow produkcyjnego, połączonego z systemem MIS” – mówił Grzegorz Szymczykowski. Na zakończenie wspomniał o systemie ErgoTronic AutoRun, uwzględniającym tzw. „inteligentne” rozwiązania w niektórych przypadkach mające wyręczać pracę operatora oraz o aplikacji Rapida LiveApp, umożliwiającej monitorowanie pracy maszyn Rapida z poziomu urządzenia przenośnego.
Koenig & Bauer (CEE): oferta dla drukarń fleksograficznych
Trzecia z prezentacji, tym razem przygotowana z myślą o uczestnikach panelu fleksograficznego konferencji „Inkredible Printing World”, została przygotowana przez Andrzeja Wasielaka – Sales Managera Flexo CEE i Kamila Haczmeriana – Sales Managera Flexo. Zatytułowana „Chodzi o elastyczność i efektywność”, omawiała aspekty wydajnej, sprawnej i stabilnej produkcji opakowań i etykiet w kontekście rozwiązań Koenig & Bauer Flexotecnica i Nilpeter, jakie znajdują się w ofercie firmy. „Jakość druku jest kluczowa – przekonywał Andrzej Wasielak – stąd innowacje technologiczne wprowadzane w zakresie form drukowych, oprogramowania, farb, aniloksów i materiałów eksploatacyjnych. Od maszyn wymaga się optymalnych warunków do reprodukcji, stabilności i powtarzalności. Jednak równie istotne w całym procesie produkcji są jej elastyczność i wydajność. Drukarze oczekują wysokiej produktywności, minimalizacji przestojów, szybkiego przezbrajania, redukcji odpadów i automatyzacji działań. Wychodzimy naprzeciw tym oczekiwaniom, oferując maszyny fleksograficzne dwóch marek: średnio- i szerokowstęgowe Koenig & Bauer Flexotecnica oraz wąskowstęgowe Nilpeter”.
Andrzej Wasielak zaprezentował wybrane rozwiązania, znajdujące zastosowanie w maszynach pierwszego z wymienionych producentów: centralny cylinder (to cecha charakterystyczna wszystkich maszyn Koenig & Bauer Flexotecnica), AIF – automatyczną i jednoczesną regulację docisku na wszystkich zespołach, IRF – interaktywny system kontroli pasowania, FMF – spektrofotometryczną analizę gotowego wydruku, wysokowydajny tunel suszący (to nowość w ofercie firmy), nowej generacji system farbowy oraz Speedy Clean – system automatycznego mycia.
Z rozwiązaniami marki Nilpeter, od ponad roku obecnymi w ofercie Koenig & Bauer (CEE), uczestników konferencji zapoznał Kamil Haczmerian. Skupił się na modelu fleksograficznym All New FA, bazującym na zupełnie nowej koncepcji i nowej platformie, mającym umożliwić szybkie przezbrajanie przy minimalnej ilości odpadów, a przy tym zapewniającej najwyższą jakość druku. Maszyna ta – jak podkreślał prelegent – oferuje zwiększoną modułowość, a także możliwość rekonfiguracji i rozbudowy o kolejne opcje, wraz z rosnącymi potrzebami użytkownika. Kamil Haczmerian wymienił poszczególne rozwiązania zastosowane w modelu All New FA, m.in. obsługę za pomocą tabletu, aluminiową komorę raklową pokrytą teflonem –CleanInking (pozwalającą na szybkie usuwanie farby i czyszczenie), tuleje formatowe i QC Die – szybką zmianę wykrojnika. Wymienił też tzw. pakiety automatyzujące, które umożliwiają szybsze narządzanie, przezbrajanie, wznawianie wcześniej realizowanych prac, a zarazem zwiększają produktywność i minimalizują przestoje.
Z innym rozwiązaniem marki Nilpeter – cyfrową maszyną hybrydową Panorama Hybrid – mieli okazję zapoznać się z kolei uczestnicy konferencji „Etykiety samoprzylepne – najnowsze technologie”, zorganizowanej przez wydawnictwo Polski Drukarz w Mrągowie, w dniach 18-19 października br. Po omówieniu portfolio firmy Nilpeter (obejmującego maszyny wyposażone w zespoły fleksograficzne i offsetowe, ale też cyfrowe oraz liczne moduły uszlachetniające), Kamil Haczmerian skupił się na modelu Panorama. Jest to maszyna bazująca na technice inkjet UV, uwzględniająca też druk fleksograficzny i przetwarzanie. „Jest to w pełni zintegrowane, przyszłościowe rozwiązanie, oferujące możliwość indywidualnej konfiguracji – mówił. – Większość opcji i urządzeń peryferyjnych to własna produkcja firmy Nilpeter: zespoły fleksograficzne, moduły do tłoczenia folią na zimno i na gorąco, laminowania, czy wykrawania semi- bądź rotacyjnego. Maszyna jest dedykowana niskonakładowej produkcji etykietowej, sterowana poprzez inteligentny system workflow z intuicyjnym, prostym w obsłudze interfejsem użytkownika. Warto podkreślić jej rozszerzony gamut kolorystyczny: poza drukiem CMYK maszyna oferuje druk z dodatkową bielą i – opcjonalnie – w kolorze pomarańczowym. Na uwagę zasługuje także kompleksowe wsparcie zapewniane przez producenta: zdalny dostęp online, program konserwacji prewencyjnej, okresowe raporty analityczne oraz monitorowanie stanu systemu”.
Mówi Jan Korenc, prezes Koenig & Bauer (CEE): „Cieszymy się, że dzięki obecności na obu konferencjach mogliśmy dotrzeć z informacjami o naszych rozwiązaniach do kilkuset osób reprezentujących polską branżę poligraficzną. Mamy nadzieję, że dzięki temu wzmocniliśmy przekaz jaki towarzyszy zmianom w całym koncernie Koenig & Bauer – bycia globalnym graczem, obecnym w wielu segmentach rynku, a liczne spotkania zrealizowane przy okazji obu wydarzeń zaowocują kolejnymi wdrożeniami maszyn z naszej oferty”.
Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej pai.info.pl
Fot.: hubergroup Polska