Choć jedzenie lodów może zdawać się dziecinnie proste, prowadzenie przedsiębiorstwa w branży lodziarskiej z pewnością takie nie jest. Przejmując w 2016 r. tureckie przedsiębiorstwo Kalenobel produkujące opakowania giętkie, firma Mondi rzuciła się na głęboką wodę. Przejęcie obejmowało siedzibę tej firmy w Stambule oraz dwa zakłady produkcyjne w mieście Kirklareli w północnej Turcji.
Według Christiana Hoeglunda, managera ds. rozwoju biznesowego w Mondi odpowiedzialnego za opakowania na lody, kluczowe czynniki, takie jak sezonowość, zróżnicowanie zachowań konsumenckich oraz nowatorskie rozwiązania produkcyjne sprawiają, że branża produkcji opakowań na lody znacznie różni się od innych branż opakowaniowych, a pełne zrozumienie wszystkich zawiłości z nią związanych jest dość czasochłonne. Można powiedzieć, że grupa Mondi Consumer Goods Packaging musiała przejść, jak to ujął Christian Hoeglund, przyśpieszony „kurs dla początkujących na temat lodów”.
Nietypowy rynek opakowaniowy
Niezwykłość tej branży dodatkowo podkreślają niedawne spostrzeżenia niezależnej firmy zajmującej się badaniami rynku, Euromonitor International, która opublikowała w lipcu raport pod tytułem „Brand Disruption in Ice Cream”. Zawierał on informacje na temat popularyzacji zdrowszych alternatyw, a także wejścia na rynek nowych niszowych produktów, takich jak lody z alkoholem, a nawet lody wegańskie.
Istnieją również trendy obowiązujące w poszczególnych krajach. Na przykład we Włoszech spożycie lodów należy do największych w Europie, ale konsumenci zazwyczaj kupują produkty w lokalnych budkach, co oznacza, że Mondi sprzedaje we Włoszech więcej kubeczków papierowych niż opakowań na rożki. Na rynkach wschodnioeuropejskich natomiast panuje popyt na bardziej zróżnicowaną ofertę produktową w zależności od kraju. Ponadto według firmy Euromonitor istnieją przesłanki pozwalające zakładać, iż nowi gracze na rynkach wschodzących, takich jak Gruzja, Ukraina i Tajlandia, mogą szybko się rozwijać, zwiększając swój udział w rynku.
Aby być o krok do przodu na tak dynamicznym rynku konsumenckim, konieczne jest ścisłe monitorowanie zmian.
Zatrudniające 550 pracowników przedsiębiorstwo, znane obecnie jako Mondi Kalenobel, bardzo ostrożnie podchodzi do nowego wyzwania, zdobywając wiedzę na temat rynku i tworząc strukturę kierowniczą oraz handlową, aby kierować działalnością w odpowiedni sposób. Jednocześnie Mondi Kalenobel podejmuje dalsze kroki w celu umocnienia swojej pozycji jako innowatora w dziedzinie opakowań na lody — więcej na ten temat dalej.
Koncentracja Mondi na lodach
Mondi koncentruje aktualnie swoją uwagę na rozwoju nowych rynków geograficznych i zagwarantowania najwyższej jakości serwisu sprzedażowego w branży opakowań na lody, co przejawia się w krokach podjętych przez tę firmę w celu zapewnienia odpowiedniej organizacji i dalszego rozwoju działalności.
Zacznijmy od zarysu sytuacji: Firma Euromonitor w 2017 r. oszacowała, że wartość sprzedaży detalicznej na globalnym rynku lodów wynosi ok. 74 mld USD i wzrasta. Europa stanowi ok. 30% rynku globalnego, a konsumpcja w tym regionie jest szczególnie napędzana przez zakupy impulsywne tego słodkiego specjału („lody impulsowe” to termin branżowy definiowany jako pojedyncza porcja lodów na patyku, w rożku lub w kubku).
Aktualnie Mondi ma spory udział w całym rynku europejskim i zdaje sobie sprawę z możliwości wzrostu dla postępowej, innowacyjnej, dobrze zarządzanej działalności operacyjnej w dziedzinie produkcji opakowań na potrzeby tej branży. Mondi zamierza objąć wiodącą pozycję w tym gronie, wykorzystując strategiczną przewagę geograficzną zapewnianą przez Kalenobel. Jednocześnie Mondi będzie wspierać fabrykę za pomocą stabilnej finansowo międzynarodowej sieci zakładów, zapewniającej pomoc dla innych regionów w razie przestojów.
Mondi Kalenobel jest już wiodącym dostawcą opakowań na lody w rożkach w Europie oraz wiodącym producentem wieczek na rożki, kubków papierowych oraz tubek, które stanowią mniejszy, bardziej specjalistyczny segment. Mimo to firma ta nadal dostrzega szansę dalszego rozwoju we wszystkich tych obszarach produktów, a także w odniesieniu do wieczek na tubki i na opakowania wypychane.
Hoeglund wyjaśnia, że Mondi aktualnie zatrudnia 10 handlowców odpowiedzialnych za działalność lodziarską w samej tylko Europie i Rosji oraz analizuje, jak najlepiej zbudować strukturę dla swojej działalność w Ameryce Północnej. „Aktualnie analizujemy rynek” — dodaje — „i planujemy wyznaczyć osobę, która będzie odpowiedzialna za obsługę rynku na początku 2019 r.”.
Jak wyjaśnia Christian Hoeglund, w skład zespołu, który zajmuje się teraz branżą lodziarską, wchodzą zarówno zaprawieni w boju weterani, których pozyskano podczas przejęcia firmy Kalenobel, jak i młode, nowo pozyskane talenty, które muszą zostać wprowadzone do aktualnej europejskiej struktury handlowej.
Duże zmiany, dobre postępy
Dotychczasowi pracownicy z Kalenobel, którzy wcześniej pracowali dla tureckiej firmy rodzinnej, potrzebowali nieco czasu, aby przywyknąć do kultury organizacyjnej panującej w międzynarodowej spółce j notowanej w indeksie FTSE. Jak przyznaje, choć wszystko to wymagało wiele nauki, poczyniono znaczne postępy.
Według Christiana Hoeglunda, „w Kalenobel ogólnie panuje bardzo dobra atmosfera”. Tureckie zakłady odnotowują znakomite wyniki i są świetnie zarządzane oraz odnoszą korzyści dzięki solidnej etyce zawodowej, rozległej bazie wiedzy, wysokiemu poziomowi inwestycji oraz wyposażeniu najwyższej klasy.
W związku ze wspomnianą wcześniej sezonowością branży lodziarskiej w zakładach działa aktualnie ok. 50 maszyn do produkcji opakowań na rożki, które pracują 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu przez kilka miesięcy w roku. Celem firmy Mondi do 2019 r. jest wykorzystanie swojej globalnej sieci, tak aby rozproszyć produkcję i ograniczyć zależność od lokalizacji geograficznej.
Opakowania na rożki składają się z papieru typu kraft oraz aluminium, a firma Mondi jest w stanie wykorzystać przewagę logistyczną swojego wewnętrznego łańcucha dostaw, gdyż jest on wstecznie zintegrowany z zakładami produkującymi papier typu kraft w tej samej grupie.
Jednocześnie firma dalej przygląda się bardziej ekologicznym wariantom materiałowym. Firma Mondi Kalenobel jest zaangażowana w próby mające na celu stworzenie opakowań na lody niezawierających tworzyw sztucznych, które nie wymagają stosowania powłok polimerowych. Aktualnie testuje różne materiały do produkcji opakowań wypychanych i tubek. Jak wyjaśnia Christian Hoeglund, wkrótce mają się rozpocząć próby techniczne, które w przypadku pomyślnego obrotu spraw pozwolą wprowadzić bardziej przyjazny dla środowiska produkt specjalistyczny.
Okienko innowacyjności
Kolejną oznaką nieustającego zaangażowania firmy Mondi Kalenobel we wdrażanie innowacji i obsługę klientów na całym świecie jest niedawno wprowadzone na rynek, zaprojektowane na zamówienie opakowanie na lody w rożku, które ma przezroczyste plastikowe okienko pozwalające konsumentom podejrzeć znajdujący się pod nim rożek.
Rodzinna firma produkująca rożki, Oexmann GmbH & Co. KG z Gelsenkirchen w Niemczech, zwróciła się do firmy Mondi w 2016 r., zastanawiając się, czy jest to możliwe. „Firma Mondi była jedynym dostawcą, który podjął się tego wyzwania” — mówi Sedat Igbar, manager handlowy na Europę w Mondi Kalenobel. „I udało nam się to. Pierwsza partia produktu trafiła na półki w maju tego roku”.
Firma Oexmann produkująca rożki od 1926 r. w Gelsenkirchen, dostarcza te specjalne opakowania na drugi koniec świata do producenta lodów z Auckland, firmy Fonterra Brands (New Zealand) Ltd., która pakuje w nie swoje najlepsze wyroby. Owalne przezroczyste okienko ma 2,3 cm wysokości i 1,8 cm szerokości. Zgodnie z życzeniem firmy Oexmann jest wykonane z biodegradowalnej folii.
Ponadto firma Mondi Kalenobel stworzyła w wieczku opakowania małe, przezroczyste okienko wycięte laserowo w kształcie nowozelandzkiej wyspy Kapiti, umożliwiające konsumentom podejrzenie skrywanych pod nim lodów. Firmie Fonterra pomysł się spodobał i teraz Mondi dostarcza jej, oprócz opakowań na rożki, zaprojektowane na zamówienie wieczka.
„Koncentrujemy się na szukaniu rozwiązań — nawet jeśli zajmuje to sześć miesięcy czy rok” — podkreśla Sedat Igbar. „Firma Mondi dowiodła również swoich umiejętności tworzenia przyjaznych konsumentowi opakowań z funkcją łatwego otwierania, przyciągających uwagę klientów na półkach sklepowych, , a także rozmaitych rozwiązań ekologicznych. Jesteśmy prawdziwie kompleksowym dostawcą i głównym graczem na rynku opakowań do lodów”.
Jak zauważa Christian Hoeglund, z dwuletnim doświadczeniem w tej branży firma Mondi pracuje teraz nad stworzeniem optymalnej struktury organizacyjnej, aby dalej umacniać swoją znakomitą pozycję na nietypowym rynku lodziarskim — w Europie i poza nią.
Na podstawie informacji firmy Mondi Group