W ostatnim czasie oferta firmy Stora Enso została rozszerzona m.in. o biokompozyty DuraSense, ligninę Lineo oraz e-TALES – rozwiązania dedykowane sprzedaży detalicznej przez Internet. Jak podaje firma, to kolejne innowacyjne, a zarazem konkurencyjne cenowo rozwiązania bazujące na surowcach odnawialnych w jej portfolio.
DuraSense to wprowadzone na rynek w tym roku biokompozyty, bazujące na włóknach drzewnych. Zdaniem firmy mogą one zastąpić oparte na surowcach kopalnych tworzywa sztuczne, wciąż powszechnie stosowane w opakowaniach na dobra konsumpcyjne i w wielu aplikacjach przemysłowych. DuraSense są wytwarzane w zakładach Stora Enso w Hylte (Szwecja), oferujących największe w Europie moce produkcyjne w zakresie kompozytów bazujących na włóknach drzewnych.
Ich potencjalni odbiorcy to firmy produkujące meble, palety, urządzenia ręczne, części samochodowe, wyroby pielęgnacyjne i typu lifestyle, zabawki oraz produkty takie jak przybory kuchenne (wprowadzone ostatnio na rynek np. przez firmę Orthex) czy zakrętki do butelek. Stora Enso w pierwszej kolejności planuje skoncentrować się na promocji DuraSense wśród firm z branż meblarskiej, magazynowej i logistycznej. Poza redukcją zużycia tworzyw sztucznych i śladu węglowego, wśród kluczowych zalet biokompozytów producent wymienia możliwość poddania ich recyklingowi, ponownej obróbce i zastosowania w innych produktach bądź wykorzystania do produkcji energii.
W odpowiedzi na rosnący trend i zapotrzebowanie względem zakupów detalicznych realizowanych online, Stora Enso wprowadziła do oferty portfolio rozwiązań pod wspólną nazwą e-TALES. Według jej zapewnień oferują one wysoką funkcjonalność z punktu widzenia konsumenta oraz szereg zalet ekonomicznych i ekologicznych, istotnych dla sprzedawcy. Ich kluczowymi cechami, jak podaje firma, są: zastosowanie materiałów odnawialnych, które można ponownie wykorzystać; redukcja ilości generowanych odpadów i napełniaczy, a także zoptymalizowana obróbka. Wśród przykładowych udoskonaleń, wprowadzanych w handlu online, Stora Enso wymienia m.in.: zastosowanie przenośnych uchwytów, prostsze otwieranie i wielokrotne używanie tych samych systemów zamknięć czy odpowiednio dopasowane rozmiary opakowań. Zdaniem firmy te drobne udogodnienia mogą zarówno w znaczący sposób poprawić komfort klientów dokonujących zakupów, jak i wesprzeć e-detalistów w ich działaniach; temu służą oferowane przez Stora Enso rozwiązania. Pakiet e-TALES składa się z dwóch kluczowych obszarów. Z myślą o usprawnieniu systemów workflow w centrach dystrybucyjnych stworzono rozwiązania oferowane pod nazwą e-TALES Utilities. Z kolei e-TALES Services koncentruje się na rozwiązaniach służących automatyzacji procesów i wdrażaniu tzw. inteligentnych opakowań.
Kolejna propozycja Stora Enso, zgodna z ideą przekształcania się firmy w producenta rozwiązań bazujących na surowcach odnawialnych, to Lineo. Produkt ten opiera się na jej bogatych doświadczeniach w zakresie udoskonalania oferowanej na rynku ligniny oraz produkcji wysokojakościowej ligniny typu kraft na skalę przemysłową w zakładach Sunila w Finlandii. Lineo to wykonana z drzewa alternatywa dla bazujących na olejach materiałów fenolowych, używanych w żywicach znajdujących zastosowanie przy produkcji sklejki, płyt wiórowych typu OSB (oriented strand board), laminowanych elementów konstrukcyjnych (LVL), papierów laminowanych czy materiałów izolacyjnych.
Z badań dotyczących wpływu ligniny i fenolu na środowisko naturalne wynika, że zastosowanie pierwszego z wymienionych materiałów redukuje tzw. ślad węglowy nawet o 80% względem drugiego. Nowe rozwiązanie firmy Stora Enso zostało dostrzeżone przez specjalistów rynkowych: Lineo otrzymała tytuł „Bioproduktu roku” w konkursie Bio-Based World News Innovation Awards 2018.
Jak podaje Stora Enso, systematycznie rośne też popyt rynkowy na proekologiczny karton Natura Life. Został on wprowadzony na rynek w drugiej połowie ub.r., jako rezultat współpracy skandynawskiego koncernu z jednym z jego kluczowych klientów i zarazem odpowiedź na rynkowe zapotrzebowanie na proekologiczne i organiczne produkty. Karton cechuje brązowy kolor (charakterystyczny dla włókien drzewnych) i widzialna struktura włókien. Z uwagi na niższą gramaturę, do wykonania opakowania z udziałem Natura Life potrzebna jest mniejsza ilość surowca. Można go w 100% poddać recyklingowi, także w obecnie stosowanych ciągach przetwórczych. Zdaniem Stora Enso karton ten pozwala na redukcję śladu węglowego o 24% w porównaniu do konkurencyjnych rozwiązań.
W ubiegłym roku, gdy firma świętowała 40-lecie wprowadzenia na rynek papieru Multicopy, w sprzedaży pojawiła się też jego proekologiczna wersja – Multicopy Zero, dedykowana urządzeniom biurowym. Redukuje ona znacząco ilość dwutlenku węgla emitowanego podczas wytwarzania i dystrybucji, co zmniejsza wpływ na środowisko naturalne w całym cyklu życia tego produktu. Z punktu widzenia użytkownika Multicopy Zero to możliwość wyróżnienia się na tle konkurencji poprzez zastosowanie rozwiązań redukujących ślad węglowy.
Polityka zrównoważonego rozwoju znajduje zastosowanie także w rozwiązaniach Stora Enso skierowanych na rynek budowlany. Bazując na swoich doświadczeniach w zakresie innowacyjnych elementów konstrukcyjnych stosowanych w wielopoziomowych budynkach mieszkalnych, firma pracuje nad podobnym projektem, tym razem z myślą o biurowcach. Zadaniem działu Stora Enso Building Systems jest promowanie wśród klientów z branży budowlanej stosowania dedykowanych, drewnianych elementów konstrukcyjnych w rodzaju CLT czy LVL.
Zdaniem firmy wykonane z ich udziałem budynki oferują szereg zalet: czystszą i bardziej wydajną konstrukcję, mniejszą ilość odpadów generowanych podczas powstawania, są przy tym cichsze z perspektywy przebywających w nich osób. Co istotne, zastosowanie elementów wykonanych z drewna przekłada się na ograniczenie emisji dwutlenku węgla podczas budowy, umożliwia obniżenie kosztów logistycznych (gdyż drewno waży mniej niż zbrojony beton) i redukcję śladu węglowego w całym cyklu życia produktu.
Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej pai.info.pl
Fot.: Stora Enso