W dniach 21-22 listopada w Canon Customer Experience Centre w niemieckim Poing odbyło się jedno z największych wydarzeń poświęconych rynkowi wydawniczemu. Szósta edycja Canon Future Book Forum w tym roku przyciągnęła ponad 400 wydawców z całego świata, producentów i dystrybutorów książek oraz ekspertów zajmujących się tą tematyką.
Tematem przewodnim tegorocznego wydarzenia był rozwój rynku wydawniczego w duchu inteligentnych technologii, czyli jak rozwijać działalność wydawniczą i otwierać się na nowe źródła przychodów.
Podczas dwóch dni prezentacji i warsztatów uczestnicy dyskutowali o potędze danych, wartościach płynących z budowania bezpośrednich relacji z czytelnikami oraz tworzących się mikrospołecznościach, będących bardzo ważną grupą docelową wydawnictw. Rozmawiano także dużo o strategiach wielokanałowych i synergii oferty opartej na spójnym przekazie w różnych kanałach komunikacji.
Wykorzystanie danych do personalizacji oferty i zwiększania doświadczeń użytkowników również było tematem szeroko komentowanym podczas Canon Future Book Forum. Omawiano także najnowsze technologie Canon projektowane do obsługi modelu druku na żądanie (print-on-demand), które dzięki drukowi w niskich nakładach pozwalają m.in. minimalizować zasoby magazynowe.
„Future Book Forum to fascynujące wydarzenie, napędzające innowacyjne myślenie na temat branży wydawniczej. To platforma do tworzenia nowych relacji biznesowych, ale również nastawiona na networking – miejsce wymiany myśli i strategii nastawionych na dostarczanie konsumentom najlepszych i spójnych treści niezależnie od kanału. Współpraca wydawców i kreowanie nowych możliwości napędza rynek i pozwala jeszcze lepiej wykorzystać nowoczesne technologie druku” – powiedział prof. Peter Fisk z IE Business School.
„Inteligentny wzrost w branży wydawniczej jest silnie związany z przekonaniem, że na indywidualne osoby patrzymy już nie tylko jako na czytelników, ale przede wszystkim – jako na konsumentów. Stawiamy klienta na pierwszym miejscu i chcemy zapewnić mu wartościowe doświadczenia, związane z produktem (książka) czy samą usługą. Analiza Big Data i elementy sztucznej inteligencji już teraz pomagają nam w dostarczaniu lepszych jakościowo treści. Ale warto pójść o krok dalej i zastanowić się, jak wykorzystać te dane w sposób jeszcze bardziej kompleksowy i holistyczny. Nad tym także debatowaliśmy podczas Canon Future Book Forum 2018”.
W wydarzeniu wzięło udział wiele wybitnych autorytetów z branży wydawniczej, marketingowej i technologicznej, m.in.:
Mark Allin, były CEO międzynarodowej firmy wydawniczej John Wiley zastanawiał się z kolei, dlaczego wydawcy muszą być bardziej radykalni w swoich strategiach i modelach biznesowych. „Zmiany modelu biznesowego czy wdrożenie nowych rozwiązań wśród wydawców wymaga głębokich zmian kulturowych popartych dedykowanym zespołem ds. innowacji. Korzystanie z odpowiednich narzędzi i technologii pozwala im być bliżej społeczności czytelników i napędzać wzrost”.
Tom Betts, dyrektor ds. Danych w Financial Times, na przykładzie swojego magazynu pokazał, jak podejście oparte na wykorzystaniu danych może sprawić, że informacje o klientach przełożą się na wzrost rentowności. „Dane powinny odgrywać kluczową rolę w każdej strategii biznesowej. Istnieje mnóstwo rodzajów danych, które firmy gromadzą, także informacje spoza obszaru czytelnictwa. Nie chodzi jednak tylko o to, żeby te dane gromadzić, ale przede wszystkim o to, aby je odpowiednio wykorzystać. Dane mogą pomóc wydawcom w pogłębianiu zrozumienia ich klientów – przewidywaniu kolejnych kroków konsumentów oraz lepszym zrozumieniu ich przyszłej podróży zakupowej lub związanej z treścią tak, aby móc tworzyć bardziej dopasowane, bogatsze i cenniejsze doświadczenia. Żaden wydawca nie powinien bagatelizować tej wiedzy, wiedzy na temat klientów. To, w jaki sposób ją wykorzystasz, będzie decydować o rozwoju Twojego biznesu”.
Peter Wolff, starszy dyrektor, Customer Group Comercial Print and Production CRD, Canon Europe komentował: „Future Book Forum to doskonała okazja dla całej społeczności wydawniczej, aby wspólnie dzielić się swoimi doświadczeniami na temat tego, jak zmienia się rynek i w jaki sposób wykorzystać najnowsze technologie cyfrowe. Liczba uczestników wydarzenia rośnie z roku na rok, udowadniając, że to skuteczna platforma łącząca innowacje z obszaru druku i realny sukces biznesowy. Podobnie jak w innych branżach, wykorzystywanie danych klientów pomaga zmieniać strategię, odkrywać nowe możliwości i napędzać wzrost. Wiedza o kliencie jest zatem kluczowa do przeprowadzenia ważnych i skutecznych zmian”.
Na podstawie informacji firmy Canon Polska