Edward Ba­ran. W prze­strze­ni pa­pie­ru – wy­sta­wa w Mu­zeum Pa­pier­nic­twaPoprzedni artykuł 

Edward Ba­ran jest pol­skim pre­kur­so­rem sztu­ki pa­pie­ru. Na­le­ży do gro­na tych ar­ty­stów, dla których pa­pier sta­no­wi ide­ową pod­sta­wę wła­snej twór­czo­ści i jest głów­nym two­rzy­wem obra­zów. Uży­wa­jąc okre­śle­nia „dzia­ła­nie w pa­pierze”, ma­my na my­śli je­go we­wnętrz­ną struk­tu­rę jak rów­nież łączo­ne za po­mo­cą kle­ju war­stwy, po­mi­ędzy który­mi ar­ty­sta umiesz­cza sieć ni­ci – szkie­let utrzy­mu­jący obraz w okre­ślo­nym kszta­łcie. Edward Ba­ran uro­dził się w 1934 ro­ku w Le­sku, na Pod­kar­pa­ciu. W la­tach 1955–61 stu­dio­wał na Aka­de­mii Sz­tuk Pi­ęk­nych w War­sza­wie: ma­lar­stwo u Ar­tu­ra Nach­ta – Sam­bor­skie­go i tka­ni­nę u Mie­czy­sła­wa Szy­ma­ńskie­go.

W ubie­głym ro­ku Fun­da­cja Pol­skiej Sz­tu­ki Emi­gra­cyj­nej (Po­lish Ar­ti­sts in the World) zwróci­ła się do Mu­zeum Pa­pier­nic­twa z pro­po­zy­cją za­pre­zen­to­wa­nia wy­sta­wy Edwar­da Ba­ra­na. Wy­sta­wa ta będzie rów­nież pre­zen­to­wa­na będzie w Mu­zeum Włókien­nic­twa w Ło­dzi.

Na wy­sta­wie zo­sta­nie po­ka­za­nych ok. 30 prac z lat 1980–2018, pre­zen­tu­jących naj­bar­dziej cha­rak­te­ry­stycz­ne fa­zy w twór­czo­ści Edwar­da Ba­ra­na. Oprócz obra­zów, po­ja­wią się pra­ce gra­ficz­ne, gip­so­ry­ty na pa­pie­rze ja­po­ńskim oraz mo­no­ty­pie. Ar­ty­sta od ko­ńca lat 70, kie­dy to po­rzu­cił tra­dy­cyj­ny spo­sób two­rze­nia obra­zów, wzbo­ga­ca swo­je dzia­ła­nia, po­le­ga­jące na in­ge­ren­cji w sa­mo two­rzy­wo (pa­pier), na którym te obra­zy po­wsta­ją. Ab­strak­cyj­na tre­ść tych dzieł ma w so­bie ogrom­ny ła­du­nek po­etyc­kiej eks­pre­sji, de­li­kat­no­ści i pi­ęk­na. Niek­tóre z nich dzia­ła­ją jak ilu­zje optycz­ne, od­bi­ja­jąc cie­nie, mno­żą głębię pa­pierowych form.

Wer­ni­saż wy­sta­wy od­będzie się 5 lip­ca o godz. 16.00.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji or­ga­ni­za­to­ra

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści