Zakończone niedawno targi Labelexpo Europe 2019 były dla firmy API Group okazją do licznych spotkań z jej klientami i partnerami biznesowymi z segmentu produkcji wąskowstęgowej. Z uwagi na specyfikę wystawy, brytyjski producent promował podczas niej przede wszystkim rozwiązania dedykowane temu obszarowi rynkowemu m.in. w postaci próbek wydruków i finalnych prac.
Firma anonsowała też – stworzone przez Creative Edge Software przy ścisłej współpracy obu dostawców – nowe oprogramowanie do projektowania opakowań, uwzględniające efekty specjalne, uzyskiwane dzięki zastosowaniu np. folii holograficznych czy soczewkowych (takich jak Fresnel Lens) produkowanych przez API. Europejską premierę podczas targów miało najnowsze wydanie API Trends Folio – specjalna publikacja uwzględniająca obecne i przyszłe trendy w projektowaniu opakowań oraz etykiet.
„Labelexpo Europe to jeden z najbardziej istotnych punktów w naszym kalendarzu wydarzeń branżowych, dedykowanych produkcji etykiet i opakowań, a więc jednemu ze strategicznych segmentów działalności API Group – mówi Katarzyna Kozińska, dyrektor zarządzająca API Folie Polska. – Były one – w mojej ocenie – bardziej konkretne niż przed dwoma laty. Tegoroczna edycja okazała się niezwykle interesująca i inspirująca, także dla wielu odwiedzających nasze stoisko klientów – przedstawicieli drukarń etykietowych i opakowaniowych oraz firm przetwórczych, m.in. z Polski, poszukujących nowych rozwiązań i technologii, usprawniających procesy produkcyjne, zwiększających wydajność, ale też umożliwiających wytwarzanie bardziej atrakcyjnych etykiet. Nie zabrakło również osób odpowiedzialnych za kreację – projektantów, grafików i przedstawicieli agencji reklamowych oraz właścicieli marek, a więc zleceniodawców. Dla każdej z tych grup mieliśmy wiele do zaproponowania”.
Folie API dedykowane produkcji wąskowstęgowej
Targi Labelexpo Europe były dla firmy API kolejną w tym roku okazją do promowania nowej serii folii do hot stampnigu – CB i UB, dedykowanych m.in. produkcji etykiet w technice offsetowej. Na stoisku były prezentowane prace wykonane z ich udziałem, które – jak zapewnia Katarzyna Kozińska – spotkały się z bardzo dużym zainteresowaniem zwiedzających: „Obie folie zadebiutowały na majowych targach Packaging Première 2019 w Mediolanie. Od tamtej pory notujemy ich rosnącą sprzedaż, także w Polsce. Mamy za sobą pierwsze ich wdrożenia w rodzimych przedsiębiorstwach poligraficznych. Metalizowana folia CBH, z możliwością zadrukowywania, docelowo zastąpi w naszej ofercie znany od lat model XO. Z kolei firmom poszukującym rozwiązania dedykowanego trudnym w obróbce, niepowlekanym podłożom wsiąkliwym, proponujemy folię UBH”.
Na stoisku znalazły się również zlecenia wykonane na bazie znanych już, sprawdzonych rozwiązań z oferty API, np. folii TA+ przeznaczonych do cold stampingu. „Zadebiutowała ona podczas poprzedniej edycji Labelexpo Europe – kontynuuje Katarzyna Kozińska – i nieustannie znajduje kolejnych użytkowników. TA+ oferuje bowiem znakomite parametry w kontekście zadrukowywania i przylegania farby do podłoża, co jest doceniane przez wielu klientów”.
Firma promowała również folie dekoracyjne dedykowane wydrukom realizowanym w technologii cyfrowej. „W porównaniu z rokiem 2017, liczba odwiedzających nas drukarń cyfrowych – także z Polski – wzrosła w stopniu bardzo zauważalnym. Tym bardziej cieszymy się, że mamy im coraz więcej do zaoferowania. Wiele odwiedzających nas firm z tego segmentu było pod wrażeniem efektów specjalnych, jakie można uzyskać dzięki produkowanym przez API materiałom. Co istotne, są one w stałej ofercie polskiego oddziału” – mówi dyrektor zarządzająca API Folie Polska.
Katarzyna Kozińska podkreśla również fakt, że folie API były używane podczas targów przez kilku producentów maszyn, prezentujących swoje urządzenia: „Nasze materiały wykorzystywano m.in. w najnowszych rozwiązaniach drukujących i wykańczających takich firm jak AB Graphic International, Domino czy Edale. Świadczy to o wysokiej wszechstronności tych podłoży, zarówno w kontekście różnorodnych zastosowań finalnych, jak też technologii drukowania, na jakiej bazują poszczególne maszyny”.
API Trends Folio 2020/2021 – nowe trendy w branży opakowań
Jak dodaje Katarzyna Kozińska, równie inspirujące dla zwiedzających stoisko API – poza materiałami produkowanymi przez firmę – były prezentacje najnowszego wydania Trends Folio. Jest to specjalna publikacja, przygotowana przez zespół kreatywny API Group, zawierająca wskazówki i prognozy odnośnie obecnych i przyszłych trendów w branży opakowaniowej. Pokazuje też możliwości wykorzystania różnych materiałów produkowanych przez API, m.in. poprzez studia przypadku i wdrożenia zrealizowane dla światowych marek.
„API Trends Folio obchodzi w tym roku 5-lecie obecności rynkowej – mówi Katarzyna Kozińska. – Zainteresowanie, jakie towarzyszyło pojawieniu się jego najnowszej edycji, najpierw – w połowie września – podczas targów Packaging Innovations London, a kilkanaście dni później na Labelexpo Europe, potwierdza, że jest to wydawnictwo znane i cenione przez różne osoby związane z procesem tworzenia i produkcji opakowań oraz etykiet: projektantów, grafików, przedstawicieli agencji reklamowych, drukarń i właścicieli marek. Najnowsza publikacja była na naszym stoisku wręcz rozchwytywana, co świadczy o jej postrzeganiu jako swego rodzaju przewodnika po trendach w szeroko rozumianym opakowalnictwie. Bardzo nas to cieszy, gdyż – jako producent najwyższej jakości folii – chcemy być postrzegani przez klientów także jako partner i doradca, wnoszący w ramach współpracy dostrzegalną i na swój sposób mierzalną wartość dodaną. API Trend Folio z pewnością takowej dostarcza”.
Nowe oprogramowanie do uzyskiwania efektów specjalnych
Wspomniana publikacja zawiera szereg przykładów zastosowania folii API przy różnorodnych produkcjach, także wysoko uszlachetnionych. Tego typu aplikacjom dedykowane jest również oprogramowanie firmy Creative Edge Software, którego najnowsza wersja – iC3D 6.0 – miała swoją premierę podczas Labelexpo Europe. Powstała ona przy ścisłej współpracy z API Group, a jej funkcjonalność w dużym stopniu została ukierunkowana na zastosowanie – w tworzonych projektach – zaawansowanych uszlachetnień i efektów specjalnych, uzyskiwanych m.in. dzięki specjalistycznym foliom czy laminatom, w tym materiałom produkowanym przez API: holograficznym i soczewkowym (Fresnel Lens). Jak zapewnia producent oprogramowania, jest ono pierwszym na świecie rozwiązaniem, które umożliwia nie tylko wizualizację, ale też spersonalizowaną implementację wybranych przez klienta efektów specjalnych czy uszlachetnień, powstałych z udziałem rozwiązań API. Richard Burnhouse, dyrektor marketingu API Group, tak ocenia współpracę przy powstawaniu iC3D 6.0: „Było to dla nas bardzo ekscytujące doświadczenie, gdyż braliśmy udział w projekcie, który przynosi wiele korzyści klientom: czasowych, finansowych i środowiskowych, ale też usprawnia proces decyzyjny, który finalnie stymuluje większą sprzedaż. Zastosowane tu podejście wypełnia lukę pomiędzy rozwiązaniami do projektowania 2D i 3D. Co więcej, oprogramowanie to oferuje opcję personalizowanego, dostosowanego do potrzeb użytkownika zastosowania hologramów – wcześnie takowa była dostępna tylko pod warunkiem znaczących wydatków na dedykowane rozwiązanie. Obecnie jest ona łatwo dostępna”.
Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej pai.info.pl