No­we pro­po­zy­cje API Gro­up: pro­eko­lo­gicz­ne ety­kie­ty i opa­ko­wa­nia kla­sy pre­miumPoprzedni artykuł 

Katarzyna Kozińska - dyrektor zarządzająca API Folie Polska
Ka­ta­rzy­na Ko­zi­ńska – dy­rek­tor za­rządza­jąca API Fo­lie Pol­ska

14. kon­fe­ren­cja „Ety­kie­ty sa­mo­przy­lep­ne – naj­now­sze tech­no­lo­gie”, zor­ga­ni­zo­wa­na przez wy­daw­nic­two Pol­ski Dru­karz, by­ła ko­lej­nym już w tym ro­ku wy­da­rze­niem bra­nżo­wym, pod­czas które­go fir­ma API Fo­lie Pol­ska mia­ła oka­zję do za­pre­zen­to­wa­nia swo­ich roz­wi­ązań, de­dy­ko­wa­nych pro­duk­cji opa­ko­wań i ety­kiet. Tym ra­zem Ka­ta­rzy­na Ko­zi­ńska – dy­rek­tor za­rządza­jąca przed­si­ębior­stwa, skon­cen­tro­wa­ła się na pro­eko­lo­gicz­nych pro­duk­tach z ofer­ty API Gro­up, wy­stępu­jąc z re­fe­ra­tem za­ty­tu­ło­wa­nym „Jak po­zwo­lić mar­kom błysz­czeć i po­zo­stać eko”.

„W mo­jej oce­nie pa­ździer­ni­ko­wa kon­fe­ren­cja by­ła na­tu­ral­nym miej­scem, by za­pre­zen­to­wać dzia­ła­nia po­dej­mo­wa­ne przez API w kon­te­kście zmian za­cho­dzących na ryn­ku opa­ko­wań i ety­kiet, po­dyk­to­wa­ne m.in. co­raz wi­ęk­szym zna­cze­niem tzw. zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju i na­ci­skiem na wdra­ża­nie pro­duk­tów pro­eko­lo­gicz­nych: od­na­wial­nych, bio­de­gra­do­wal­nych, odzy­ski­wal­nych – mówi Ka­ta­rzy­na Ko­zi­ńska. – Wszyst­ko to wpi­su­je się w ideę go­spo­dar­ki o obie­gu za­mkni­ętym, do której – ja­ko pro­du­cent spe­cja­li­stycz­nych fo­lii i la­mi­na­tów, a za­ra­zem świa­to­wy li­der w zrów­no­wa­żo­nych roz­wi­ąza­niach dla opa­ko­wań i ety­kiet – sta­ra­my się przy­go­to­wać jak naj­le­piej. Wszyst­ko po to, by – jak gło­sił ty­tuł mo­jej pre­zen­ta­cji – po­zwo­lić mar­kom błysz­czeć i po­zo­stać eko”.

Fo­lie API – pro­eko­lo­gicz­ne, a jed­no­cze­śnie wzbo­ga­ca­jące opa­ko­wa­nie

Ka­ta­rzy­na Ko­zi­ńska przy­to­czy­ła m.in. wy­ni­ki ba­dań zre­ali­zo­wa­nych na zle­ce­nie API przez fir­mę Pac­ka­ge InSi­ght, przy wy­ko­rzy­sta­niu tech­no­lo­gii tzw. ey­e-trac­king (śle­dze­nia ru­chów ga­łek ocznych). Do­ty­czy­ły one za­sto­so­wa­nia fo­lii me­ta­li­zo­wa­nych w pro­duk­tach i ich wpły­wu na de­cy­zje za­ku­po­we po­dej­mo­wa­ne przez kon­su­men­tów. „Ba­da­nia po­ka­za­ły, że zdo­bie­nie fo­lią podno­si – w oczach kon­su­men­ta – war­to­ść, ja­ko­ść, ele­gan­cję i styl opa­ko­wa­nia, dzi­ęki cze­mu pro­dukt kla­sy śred­niej na­bie­ra cech wy­ro­bu luk­su­so­we­go, a przy tym po­zo­sta­je pro­eko­lo­gicz­ny. Co wi­ęcej – utwier­dza klien­ta w prze­ko­na­niu, że do­ko­nał wła­ści­we­go wy­bo­ru na­by­wa­jąc ten a nie in­ny to­wa­r” – mówi­ła.
Ka­ta­rzy­na Ko­zi­ńska przy­to­czy­ła w tym miej­scu wy­ni­ki in­nych ba­dań, tym ra­zem prze­pro­wa­dzo­nych przez in­sty­tut Smi­ther­s/PIRA. Do­ty­czy­ły one śro­do­wi­sko­wych aspek­tów wy­bra­nych ma­te­ria­łów z ofer­ty API. „Wy­ni­ka z nich, że żad­na z na­szych fo­lii do cold i hot stam­pin­gu nie ma ne­ga­tyw­ne­go wpły­wu na bio­de­gra­do­wal­no­ść pa­pie­rów czy kar­to­nów, na których są apli­ko­wa­ne. Mo­żna je bez pro­ble­mu usu­nąć, a sa­me podło­ża uty­li­zo­wać w ra­mach stan­dar­do­wych ci­ągów prze­my­sło­wych im de­dy­ko­wa­nych. Kon­klu­zja? Dzi­ęki na­szym roz­wi­ąza­niom, pro­eko­lo­gicz­no­ść wy­ni­ka­jąca z re­gu­la­cji praw­nych zwi­ąza­nych z ogra­ni­cza­niem pla­sti­ku nie mu­si spro­wa­dzać się do za­sto­so­wa­nia sier­mi­ężnych, ma­ło atrak­cyj­nych opa­ko­wa­ń” – mówi­ła.

La­mi­nat Tran­smet – hi­gh-end i przy­ja­zno­ść dla śro­do­wi­ska

Tran­smet to stwo­rzo­ny przez API la­mi­nat kla­sy hi­gh-end, prze­zna­czo­ny do uszla­chet­nia­nia opa­ko­wań tek­tu­ro­wych. Jak za­pew­nia­ła Ka­ta­rzy­na Ko­zi­ńska pod­czas swo­jej pre­zen­ta­cji, ofe­ru­je on wszyst­kie za­le­ty zna­ne z tra­dy­cyj­nie me­ta­li­zo­wa­nych la­mi­natów po­lie­stro­wych, apli­ko­wa­nych na kar­ton. Dzi­ęki wy­eli­mi­no­wa­niu fo­lii mo­żna go pod­da­wać re­cy­klin­go­wi w ra­mach stan­dar­do­wych li­nii do prze­twa­rza­nia od­pa­dów prze­my­sło­wych. „Ma­my tu za­tem do czy­nie­nia z roz­wi­ąza­niem za­pew­nia­jącym naj­wy­ższą ja­ko­ść przy wy­ka­ńcza­niu i uszla­chet­nia­niu pro­duk­tów kla­sy pre­mium, z dru­giej stro­ny – po­zwa­la­jącym zre­du­ko­wać ne­ga­tyw­ny wpływ na śro­do­wi­sko na­tu­ral­ne – mówi­ła. – Aspekt ten jest bar­dzo istot­ny cho­cia­żby w kon­te­kście glo­bal­ne­go pro­ble­mu ja­kim są od­pa­dy pla­sti­ko­we. Tyl­ko w Wiel­kiej Bry­ta­nii, ma­cie­rzy­stym kra­ju na­szej fir­my, ge­ne­ro­wa­nych jest 11 mln ton od­pa­dów opa­ko­wa­nio­wych rocz­nie. Te zaś ma­ją co­raz wi­ęk­szy udział we wszyst­kich od­pa­dach po­wsta­jących w ska­li glo­bal­nej. W na­tu­ral­ny spo­sób zwi­ęk­sza się za­tem ilo­ść od­pa­dów pla­sti­ko­wych – sza­cun­ko­we da­ne mówią o po­nad 6 mln ton w ro­ku 2030. Te licz­by dzia­ła­ją na wy­obra­źnię za­rów­no kon­su­men­tów jak i wła­ści­cie­li ma­rek. Sz­koc­ka whi­sky ja­ko jed­na z „pe­re­ł” bry­tyj­skie­go prze­my­słu spi­ry­tu­so­we­go pla­nu­je w 2020 ro­ku wdro­żyć ca­łko­wi­ty re­cy­kling opa­ko­wań swo­ich pro­duk­tów. Te­go ro­dza­ju sy­gna­łów ma­my z ryn­ku co­raz wi­ęce­j”.

API Fo­lie Pol­ska: go­to­wi na pro­eko­lo­gicz­ne wy­zwa­nia

„Mi­mo, że go­spo­dar­ka o obie­gu za­mkni­ętym to w Pol­sce te­mat do­pie­ro racz­ku­jący, nasz lo­kal­ny od­dział – po­dob­nie jak ca­ła fir­ma – jest od­po­wied­nio przy­go­to­wa­ny na zmia­ny ryn­ko­we i ure­gu­lo­wa­nia praw­ne zwi­ąza­ne z aspek­ta­mi śro­do­wi­sko­wy­mi. Na­szy­mi prze­wa­ga­mi ryn­ko­wy­mi są sa­me fo­lie i la­mi­na­ty API w kon­te­kście ich skła­du i struk­tu­ry, ale też świa­do­mo­ść o mo­żli­wo­ści pe­łne­go ich re­cy­klin­gu. Dy­spo­nu­je­my bo­ga­ta wie­dzą o kwe­stiach zwi­ąza­nych z uty­li­za­cją różnych ma­te­ria­łów uży­wa­nych przy uszla­chet­nia­niu i chęt­nie się z nią po­dzie­li­my z na­szy­mi klien­ta­mi” – pod­su­mo­wu­je Ka­ta­rzy­na Ko­zi­ńska.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej pai.in­fo.pl

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści