Cy­fry­za­cja fir­my szan­są na roz­wójPoprzedni artykuł 

Pro­ce­sy re­ali­zo­wa­ne w for­mie elek­tro­nicz­nej to ko­niecz­no­ść w rze­czy­wi­sto­ści cy­fro­wej. Ta­kie po­de­jście stwa­rza szan­sę na osi­ągni­ęcie lep­szej efek­tyw­no­ści i zwi­ęk­sze­nie kon­ku­ren­cyj­no­ści.

Di­gi­ta­li­za­cja obej­mu­je wszyst­kie dzie­dzi­ny ży­cia i go­spo­dar­ki. Trud­no wy­obra­zić so­bie dzi­siaj świat bez mo­bil­nych roz­wi­ązań jak e-ma­il, ko­mu­ni­ka­to­ry in­ter­ne­to­we, smart­fo­ny czy lap­to­py. Zmie­nia się śro­do­wi­sko pra­cy, za­cie­śnia­ją wza­jem­ne po­wi­ąza­nia przed­si­ębiorstw i klien­tów. Kon­su­men­ci naj­częściej ocze­ku­ją mo­żli­wo­ści ko­mu­ni­ka­cji z wy­bra­nym do­staw­cą za po­śred­nic­twem in­ter­ne­tu. Tam też szu­ka­ją też no­wych part­ne­rów bi­zne­so­wych

- Bez cy­fro­wej stra­te­gii bi­znes nie mo­że efek­tyw­nie się roz­wi­jać. Obec­nie spraw­ne za­rządza­nie przed­si­ębior­stwem ka­żdej wiel­ko­ści wy­ma­ga no­wo­cze­snych na­rzędzi, wspo­ma­ga­jących prze­twa­rza­nie i ana­li­zę in­for­ma­cji – uwa­ża Ma­te­usz Ma­cie­rzy­ński, me­ne­dżer ds. sys­te­mów ITS w fir­mie Ko­ni­ca Mi­nol­ta. – Ucy­fro­wie­nie wnio­sło re­wo­lu­cyj­ne zmia­ny w spo­łe­cze­ństwach i go­spo­dar­kach, a fir­my, aby spro­stać ro­snącym wy­zwa­niom, po­win­ny szu­kać no­wa­tor­skich roz­wi­ązań.

Pol­ska na tle Eu­ro­py

Ko­mi­sja Eu­ro­pej­ska od 2015 ro­ku mo­ni­to­ru­je kon­ku­ren­cyj­no­ść cy­fro­wą pa­ństw człon­kow­skich. W opu­bli­ko­wa­nym za 2019 rok ra­por­cie do­ty­czących in­dek­su go­spo­dar­ki cy­fro­wej i spo­łe­cze­ństwa cy­fro­we­go (DESI) Pol­ska za­jęła 25 miej­sce wśród 28 kra­jów, wy­prze­dza­jąc Gre­cję, Bu­łga­rię i Ru­mu­nię. Co praw­da, w ci­ągu ostat­nich kil­ku lat wy­nik na­sze­go kra­ju po­pra­wił się, ale wzro­sła też śred­nia w ca­łej Unii Eu­ro­pej­skiej. Dla­te­go Pol­sce nie uda­ło się awan­so­wać w ran­kin­gu ogól­nym.

Je­śli cho­dzi o wdra­ża­nie tech­no­lo­gii cy­fro­wej w przed­si­ębior­stwach, Pol­ska zaj­mu­je 26 miej­sce wśród kra­jów UE. Sprze­daż w in­ter­ne­cie pro­wa­dzi 12% firm sek­to­ra ma­łych i śred­nich przed­si­ębiorstw. To wi­ęcej niż w po­przed­nim ba­da­niu DESI, ale na­dal po­ni­żej unij­nej śred­niej, która wy­no­si 17%. Śred­nio 7% obro­tów MŚP sta­no­wi sprze­daż in­ter­ne­to­wa. Z elek­tro­nicz­nych na­rzędzi wy­mia­ny in­for­ma­cji ko­rzy­sta 26% przed­si­ębiorstw. Tu­taj na­stąpił po­stęp, bo w 2016 ro­ku wska­źnik ten miał 21%.

Wśród klu­czo­wych osi­ągni­ęć na­sze­go kra­ju au­to­rzy ra­por­tu wy­różnia­ją cy­fro­wą trans­for­ma­cję opie­ki zdro­wot­nej. Uwa­gę przy­ci­ągnął pi­lo­ta­żo­wy pro­jekt e-re­cept i skie­ro­wań elek­tro­nicz­nych oraz sys­tem elek­tro­nicz­nych zwol­nień cho­ro­bo­wych. Od 1 stycz­nia 2020 e-re­cepty sta­ną się obo­wi­ąz­ko­we w ca­łym kra­ju, rok później ta­ki wy­móg ma rów­nież do­ty­czyć skie­ro­wań elek­tro­nicz­nych. Z ra­por­tu wy­ni­ka też, że wi­ęk­szy wy­si­łek w cy­fry­za­cję po­win­na wło­żyć ad­mi­ni­stra­cja. Pod względem cy­fro­wych usług pu­blicz­nych Pol­ska zaj­mu­je 23 miej­sce w UE, znacz­nie po­ni­żej śred­niej unij­nej. Dla­te­go za­pew­ne z usług ad­mi­ni­stra­cji elek­tro­nicz­nej ak­tyw­nie ko­rzy­sta tyl­ko po­ło­wa użyt­kow­ni­ków in­ter­ne­tu w Pol­sce.

Cy­fry­za­cja szan­są na roz­wój

Di­gi­ta­li­za­cja jest pro­ce­sem zło­żo­nym. Wy­ma­ga od kie­ru­jących przed­si­ębior­stwem okre­śle­nia wi­zji i ce­lu. W pro­ces zmian mu­szą być też za­an­ga­żo­wa­ni pra­cow­ni­cy, którzy no­we roz­wi­ąza­nia będą wy­ko­rzy­sty­wać. Do­ty­czy to wła­ści­wie ka­żde­go podmio­tu, nie­za­le­żnie od je­go wiel­ko­ści. Ko­ni­ca Mi­nol­ta pro­po­nu­je fir­mom roz­wi­ąza­nie Work­pla­ce Hub – skła­da się na nie sprzęt, opro­gra­mo­wa­nie oraz ze­staw usług. Do­stęp­ne w ra­mach te­go sys­te­mu au­tor­skie na­rzędzia Work­pla­ce Go i Work­pla­ce Doc za­pew­nia­ją zauto­ma­ty­zo­wa­ne prze­twa­rza­nie in­for­ma­cji i do­ku­men­tów oraz di­gi­ta­li­za­cję i uspraw­nie­nie wy­bra­nych pro­cesów bi­zne­so­wych. Opro­gra­mo­wa­nie to mo­że być zin­te­gro­wa­ne z sys­te­ma­mi fi­nan­so­wo­-k­si­ęgo­wy­mi, sprze­da­żo­wy­mi, a ta­kże ka­dro­wo­-pła­co­wy­mi. – Work­pla­ce Hub to praw­dzi­wy wir­tu­al­ny pra­cow­nik, który w cy­fro­wym świe­cie bi­zne­su od­naj­du­je się jak ni­gdy. Kom­plek­so­wo i pro­ak­tyw­nie łączy usłu­gi IT, sprzęt i opro­gra­mo­wa­nie w je­den spraw­ny or­ga­nizm. Work­pla­ce Hub roz­wi­ąże skom­pli­ko­wa­ne kwe­stie z za­kre­su bez­pie­cze­ństwa cy­fro­we­go, czy di­gi­ta­li­za­cji, co wa­żne w obec­nej sy­tu­acji ryn­ku pra­cy, gdzie przed­si­ębior­stwom nie jest ła­two za­trud­nić wy­kwa­li­fi­ko­wa­ne­go in­for­ma­ty­ka. – do­da­je Ma­te­usz Ma­cie­rzy­ński z Ko­ni­ca Mi­nol­ta. Dzi­ęki Work­pla­ce Hub na­wet ma­łe i śred­nie fir­my zy­sku­ją do­stęp do na­rzędzi obec­nych do tej po­ry głów­nie w naj­wi­ęk­szych przed­si­ębior­stwach.

Ka­żda zmia­na, w tym cy­fry­za­cja, po­win­na wy­ni­kać z kon­kret­nych po­trzeb bi­zne­so­wych. Uła­twia to wy­bór ade­kwat­nych roz­wi­ązań, które na­stęp­nie będą pro­wa­dzić do re­ali­za­cji wy­zna­czo­ne­go ce­lu. In­we­sto­wa­nie w tech­no­lo­gię cy­fro­wą po­zwa­la opty­ma­li­zo­wać pro­ce­sy, które sta­ną się szyb­sze i bar­dziej wy­daj­ne. Fir­my zy­sku­ją no­we mo­żli­wo­ści roz­wo­ju oraz czas, który mo­gą spo­żyt­ko­wać na po­pra­wę kon­ku­ren­cyj­no­ści.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ko­ni­ca Mi­nol­ta Bu­si­ness So­lu­tions Pol­ska

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści