10 wska­zówek pod­czas pro­jek­to­wa­nia opa­ko­wań dla swo­ich pro­duk­tówPoprzedni artykuł 

zpapieru.pl
zpa­pie­ru.pl

Za­pro­jek­to­wa­nie cie­ka­wych opa­ko­wań dla Two­ich pro­duk­tów to gwa­ran­to­wa­ny suk­ces w bra­nży e-com­mer­ce. Wła­śnie dzi­ęki od­po­wied­nim pu­de­łkom naj­bar­dziej lu­bia­ne mar­ki stwo­rzy­ły swój nie­po­wta­rzal­ny wi­ze­ru­nek.

Uni­ka­to­we opa­ko­wa­nia pro­duk­to­we spra­wią, że będziesz po­zy­tyw­nie i na dłu­go za­pa­mi­ęta­ny przez klien­tów. Po­ni­żej kil­ka prak­tycz­nych wska­zówek, które po­zwo­lą Ci za­pro­jek­to­wać fan­ta­stycz­ne opa­ko­wa­nia i zo­sta­wić kon­ku­ren­cję da­le­ko w ty­le. Za­czy­na­my!

1. Pa­mi­ętaj o klien­tach

Opa­ko­wa­nie jest prze­zna­czo­ne dla klien­ta. To je­mu ma się ono po­do­bać na ty­le, aby po nie si­ęgnął. Mu­sisz okre­ślić swo­ją gru­pę do­ce­lo­wą i to do niej do­pa­so­wać wy­gląd opa­ko­wa­nia. Ina­czej po­wi­nien być za­pa­ko­wa­ny pro­dukt dla osób star­szych, ina­czej dla ma­łych dzie­ci. Le­piej na­wet nie próbo­wać two­rzyć opa­ko­wa­nia, które ma za­chwy­cić ka­żde­go, bo jest to prak­tycz­nie nie­mo­żli­we. Zaw­sze w pierw­szej ko­lej­no­ści my­śl o tym, kim są Twoi klien­ci.

2. Zad­baj o ja­sny prze­kaz

In­for­ma­cje za­miesz­czo­ne na opa­ko­wa­niu po­win­ny być przej­rzy­ste i czy­tel­ne. Kon­su­ment mu­si już po kil­ku se­kun­dach wie­dzieć się, ja­ki pro­dukt trzy­ma w ręku, do cze­go jest prze­zna­czo­ny i ja­ka mar­ka go wy­pro­du­ko­wa­ła. Pa­mi­ętaj rów­nież, że opa­ko­wa­nie nie mo­że wpro­wa­dzać w błąd. To zna­czy su­ge­ro­wać, że w środ­ku znaj­du­je się in­ny pro­dukt, niż w rze­czy­wi­sto­ści.

3. Po­każ ko­rzy­ści

Wy­obraź so­bie, że klient ma ogra­ni­czo­ny bu­dżet i szu­ka pro­duk­tu w pew­nym za­kre­sie ce­no­wym. Który osta­tecz­nie wy­bie­rze? Oczy­wi­ście ten, który gwa­ran­tu­je mu jak naj­wi­ęcej ko­rzy­ści. Wła­śnie z te­go względu pod­kre­śla­nie po­zy­tyw­nych wła­ści­wo­ści ofe­ro­wa­ne­go przedmio­tu jest tak wa­żne. Wy­bierz kil­ka je­go naj­wa­żniej­szych za­let. Pa­mi­ętaj jed­nak o tym, że­by sta­rać się nie po­wta­rzać te­go, co już obie­cu­je kon­ku­ren­cja. Nie chwal pro­duk­tu na opa­ko­wa­niu zbyt na­chal­nie, bo to znie­chęca.

4. My­śl o roz­wo­ju

Wie­le ma­rek, którym już uda­ło się sprze­dać du­żą ilo­ść okre­ślo­nych pro­duk­tów, za­sta­na­wia się nad tym, aby wy­pu­ścić ich ko­lej­ne ar­ty­ku­ły z tej se­rii. Czy to do­bry po­my­sł? Tak, ale tyl­ko wte­dy, je­że­li po­my­śla­łeś już o tym wcze­śniej. Przy pro­jek­to­wa­niu opa­ko­wa­nia dla pierw­sze­go pro­duk­tu, na­le­ży wzi­ąć pod uwa­gę mo­żli­wo­ść je­go roz­wo­ju i wy­pro­du­ko­wa­nia ko­lej­nych je­go edy­cji. Dla­te­go po­staw na pu­de­łka kar­to­no­we, które będą na ty­le uni­wer­sal­ne, że bez pro­ble­mu będzie mo­żna w nie za­pa­ko­wać ko­lej­ny ar­ty­kuł z se­rii. Nic tak nie de­ner­wu­je klien­tów, jak ko­lej­ny pro­dukt, który w ża­den spo­sób nie ko­ja­rzy się z li­nią, którą już wcze­śniej po­ko­cha­li.

5. Opa­ko­wa­nie mu­si być prak­tycz­ne

Do tej po­ry skon­cen­tro­wa­li­śmy się przede wszyst­kim na tym, aby Twój pro­dukt zo­stał opa­ko­wa­ny es­te­tycz­nie i atrak­cyj­nie dla klien­ta. Jed­nak nie wol­no Ci za­po­mi­nać o tym, że opa­ko­wa­nie mu­si być prak­tycz­ne. Nie mo­że być tak, że kon­su­men­ci ma­ją pro­blem z wy­jęciem ar­ty­ku­łu z pu­de­łka. Sz­cze­gól­nie funk­cjo­nal­ne mu­szą być opa­ko­wa­nia w bra­nży spo­żyw­czej. Czy zda­rzy­ło Ci się kie­dyś ku­pić płat­ki ku­ku­ry­dzia­ne, które ci­ągle wy­sy­pu­ją się z opa­ko­wa­nia? Je­że­li tak, to już wiesz, jak iry­tu­jące po­tra­fi być to dla klien­ta. Dla­te­go do­brze jest cza­sa­mi sko­rzy­stać z roz­wi­ązań za­pre­zen­to­wa­nych już wcze­śniej przez kon­ku­ren­cję. Na przy­kład za­pro­jek­to­wać opa­ko­wa­nie płat­ków z mo­żli­wo­ścią ich wie­lo­krot­ne­go otwie­ra­nia i za­my­ka­nia.

6. Skon­cen­truj się na gru­pie ce­no­wej

Two­rząc opa­ko­wa­nia za­sta­nów się nad tym, do ja­kie­go prze­dzia­łu ce­no­we­go będą się za­li­cza­ły Two­je pro­duk­ty. Za­zwy­czaj klient do­sko­na­le wie, ile jest w sta­nie wy­dać i szu­ka w skle­pie okre­ślo­nych opa­ko­wań. Je­że­li klient po­szu­ku­je ja­kie­goś pro­duk­tu bu­dże­to­we­go, to si­łą rze­czy, będzie omi­jał wzro­kiem ar­ty­ku­ły w eks­klu­zyw­nych opa­ko­wa­niach. Dla­te­go za­wsze pa­mi­ętaj o tym, do ja­kiej gru­py ce­no­wej na­le­ży Twój pro­dukt i do­pa­suj do niej opa­ko­wa­nie.

7. Stwórz opa­ko­wa­nia w różnych roz­mia­rach

Wiel­ko­ść opa­ko­wa­nia mu­si być do­pa­so­wa­na do po­trzeb klien­tów. Ar­ty­kuł mu­si do­brze wy­glądać nie­za­le­żnie od roz­mia­ru. Do­sko­na­łym przy­kła­dem będą tu­taj na­po­je ga­zo­wa­ne. Do­sko­na­le się pre­zen­tu­ją za­rów­no w pusz­kach, jak i w pla­sti­ko­wych bu­tel­kach.

8. Ksz­ta­łt opa­ko­wa­nia ma zna­cze­nie

My­śląc o for­mie opa­ko­wa­nia, w pierw­szej ko­lej­no­ści pew­nie przy­cho­dzą Ci do gło­wy per­fu­my. Jed­nak je­go kszta­łt tak na­praw­dę jest istot­ny przy ka­żdym ar­ty­ku­le. W tym wy­pad­ku, cha­rak­te­ry­stycz­ne pu­de­łka ozdob­ne, po­zwa­la­ją klien­to­wi bar­dzo szyb­ko roz­po­znać pro­dukt da­nej mar­ki.

9. Bądź kre­atyw­ny

Opa­ko­wa­nie po­win­no za­ska­ki­wać i przy­ci­ągać uwa­gę klien­ta. Mo­że do stwo­rze­nia od­po­wied­nie­go pro­jek­tu za­in­spi­ru­je Cię her­ba­ta mar­ki Gre­en Ber­ry Tea. Tu­taj bar­dzo cie­ka­we jest nie tyl­ko sa­mo upa­ko­wa­nie w sto­no­wa­nych ko­lo­rach z gra­fi­ka­mi or­gia­mi, ale rów­nież fakt, że to­reb­ki na her­ba­tę po wrzu­ce­niu ich do go­rącej wo­dy two­rzą kszta­łty pta­ków zło­żo­nych z pa­pie­ru.

10. Wzbu­dź w klien­cie po­zy­tyw­ne emo­cje

Opa­ko­wa­nie wca­le nie mu­si ,,krzy­cze­ć”, aby zo­sta­ło za­uwa­żo­ne przez klien­ta. Le­piej opra­co­wać coś bar­dziej sto­no­wa­ne­go, co będzie prze­ma­wia­ło do je­go emo­cji i bu­dzi­ło w nim po­zy­tyw­ne sko­ja­rze­nia.

To już wszyst­kie naj­wa­żniej­sze wska­zów­ki. Ma­my na­dzie­ję, że we­źmiesz je pod uwa­gę i za­pro­jek­to­wa­ne przez Cie­bie opa­ko­wa­nia bar­dzo spodo­ba­ją się po­ten­cjal­nym klien­tom.

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści