Ag­fa ofi­cjal­nie za­pre­zen­to­wa­ła no­wy plo­ter in­kje­to­wy Je­ti Tau­ro H3300 UHS LEDPoprzedni artykuł 

Fot.: Agfa
Fot.: Ag­fa

„Me­et the be­ast” („Po­znaj be­sti­ę”) – pod ta­kim ty­tu­łem Ag­fa zor­ga­ni­zo­wa­ła 9 mar­ca br. we­bi­na­rium w ca­ło­ści po­świ­ęco­ne jej naj­now­sze­mu wiel­ko­fo­tr­ma­to­we­mu plo­te­ro­wi Je­ti Tau­ro H3300 UHS LED.

Pod­czas spo­tka­nia on­li­ne, pro­wa­dzo­ne­go przez przed­sta­wi­cie­li fir­my z jej cen­tra­li w Mort­sel, prze­ka­za­no sze­reg in­for­ma­cji tech­nicz­nych na te­mat te­go no­we­go roz­wi­ąza­nia. Uw­zględ­nia­ły one wy­po­sa­że­nie urządze­nia i je­go klu­czo­we pa­ra­me­try, zwi­ęk­sza­jące pręd­ko­ść i wy­daj­no­ść pro­duk­cji, stwo­rzo­ne z my­ślą o nim pro­eko­lo­gicz­ne atra­men­ty Anu­via LED (po­sia­da­jące cer­ty­fi­kat GREENGUARD Gold) oraz ste­ru­jące ca­ło­ścią opro­gra­mo­wa­nie work­flow Asan­ti. Swo­imi spo­strze­że­nia­mi na te­mat ma­szy­ny Je­ti Tau­ro H3300 UHS LED po­dzie­lił się ta­kże Dan De­ve­au – wła­ści­ciel i pre­zes północ­no­ame­ry­ka­ńskiej dru­kar­ni cy­fro­wej Ca­me­ron Adver­ti­sing, jed­ne­go z pierw­szych jej użyt­kow­ni­ków (dla której był to za­kup czwarte­go już sys­te­mu dru­ku­jące­go mar­ki Ag­fa na prze­strze­ni ostat­nich kil­ku­na­stu lat). Z my­ślą o oso­bach, które nie by­ły w sta­nie wzi­ąć udzia­łu w wy­da­rze­niu „na ży­wo”, na stro­nie https://www.ag­fa.co­m/in­t/stu­dio­5d10/ do­stęp­na jest z nie­go re­la­cja (wy­ma­ga­na jest uprzed­nia re­je­stra­cja).

Jak pod­kre­śla­li pod­czas we­bi­na­rium przed­sta­wi­cie­le fir­my Ag­fa, mo­del Je­ti Tau­ro H3300 UHS LED to od­po­wie­dź bel­gij­skie­go pro­du­cen­ta na ocze­ki­wa­nia ryn­ku. Sy­stem po­wstał bo­wiem po uwa­żnym wsłu­cha­niu się w gło­sy za­rów­no obec­nych jak i po­ten­cjal­nych użyt­kow­ni­ków ma­szyn Ag­fa, re­pre­zen­tu­jących seg­ment Sign & Di­splay, ale też spe­cja­li­zu­jących się w pro­duk­cji opa­ko­wań z tek­tu­ry fa­li­stej. Je­ti Tau­ro H3300 UHS LED ma być ko­lej­nym kro­kiem fir­my w stro­nę sze­ro­ko ro­zu­mia­ne­go seg­mentu pro­duk­cji prze­my­sło­wej. Stąd sze­reg no­wych funk­cjo­nal­no­ści i pa­ra­me­trów, wpły­wa­jących na pręd­ko­ść, ja­ko­ść i wy­daj­no­ść te­go roz­wi­ąza­nia, opa­trzo­ne­go sym­bo­lem UHS (ul­tra high spe­ed). W kon­te­kście ro­snące­go za­in­te­re­so­wa­nia dru­kiem cy­fro­wym ze stro­ny dru­ka­rń opa­ko­wa­nio­wych, szcze­gól­na uwa­ga zo­sta­ła zwróco­na na kwe­stię au­to­ma­ty­za­cji i wy­so­kiej wy­daj­no­ści ca­łe­go sys­te­mu, a ta­kże je­go do­sto­so­wa­nia do spe­cy­fi­ki podło­ży wy­ko­rzy­sty­wa­nych w bra­nży opa­ko­wań.

Au­to­ma­ty­za­cja i au­to­no­mia: z my­ślą o wy­so­ko­na­kła­do­wej pro­duk­cji opa­ko­wań tek­tu­ro­wych

Pro­du­cent okre­śla Je­ti Tau­ro H3300 UHS LED mia­nem „fla­go­we­go okrętu” w swo­im port­fo­lio roz­wi­ązań ba­zu­jących na tech­ni­ce in­kjet UV. Ma­szy­na jest naj­szyb­szą z se­rii Je­ti Tau­ro, ofe­ru­jąc pręd­ko­ść do 600 m2/h, co – przy pa­ra­me­trach umo­żli­wia­jących pra­cę w cy­klu ca­ło­do­bo­wym – ma po­zwo­lić fir­mom wy­ko­nu­jącym di­sple­je czy opa­ko­wa­nia na wy­ko­rzy­sta­nie jej pe­łne­go po­ten­cja­łu. Jed­nak – jak pod­kre­śla Ag­fa – na szcze­gól­ną uwa­gę za­słu­gu­ją tu licz­ne opcje au­to­ma­ty­zu­jące i uspraw­nia­jące pra­cę plo­te­ra, wła­śnie w kon­te­kście podło­ży tek­tu­ro­wych. Je­ti Tau­ro H3300 UHS LED ma po­móc fir­mom w dal­szej eks­pan­sji na ry­nek opa­ko­wań kar­to­no­wych, w tym ba­zu­jących na tek­tu­rze fa­li­stej. W tym ce­lu – jak pod­kre­ślano pod­czas we­bi­na­rium – wła­ści­wie po­łączo­no pa­ra­me­try tech­no­lo­gicz­ne ma­szy­ny, de­dy­ko­wa­ne jej atra­men­ty LED UV oraz ste­ru­jące ca­ło­ścią opro­gra­mo­wa­nie work­flow.

Pro­du­cent za­zna­cza, że au­to­ma­ty­za­cja Je­ti Tau­ro H3300 UHS LED wy­ni­ka w du­żej mie­rze z za­sto­so­wa­nych tu sys­te­mów po­da­wa­nia i od­bie­ra­nia me­di­ów, za­rów­no sztyw­nych jak i gi­ęt­kich. W przy­pad­ku tych pierw­szych mak­sy­mal­ny for­mat bry­tu wy­no­si 3,3 x 2,56 m. Od­no­śnie ma­te­ria­łów gi­ęt­kich, ma­szy­na po­zwa­la na ich za­dru­ko­wy­wa­nie z wy­ko­rzy­sta­niem jed­ne­go bądź dwóch zwo­jów jed­no­cze­śnie, co zna­cząco zwi­ęk­sza wy­daj­no­ść pro­duk­cji w try­bie „z ro­li na ro­lę”. Na uwa­gę – zda­niem pro­du­cen­ta – za­słu­gu­je też sys­tem ka­mer kon­tro­l­nych, które sczy­tu­ją znacz­ni­ki, umo­żli­wia­jące wła­ści­we pa­so­wa­nie przy dru­ku dwu­stron­nym podło­ży sztyw­nych. No­wy plo­ter Je­ti Tau­ro H3300 UHS LED zo­stał stwo­rzo­ny z my­ślą o na­wet naj­ci­ęższych cy­klach pro­duk­cyj­nych, a o swe­go ro­dza­ju au­to­no­mii je­go dzia­ła­nia de­cy­du­ją – po­za licz­ny­mi funk­cja­mi au­to­ma­ty­zu­jący­mi pra­cę – ta­kże no­we, 20-li­tro­we po­jem­ni­ki na atra­ment. Za­pew­nia­ją one wie­lo­go­dzin­ną, nie­prze­rwa­ną pra­cę, którą ope­ra­tor mo­że nad­zo­ro­wać na miej­scu, bądź zdal­nie – za po­śred­nic­twem mo­du­łu Asan­ti Pro­duc­tion Da­sho­bo­ard.

Wszyst­kie po­wy­ższe pa­ra­me­try po­win­ny – zda­niem pro­du­cen­ta – zwrócić uwa­gę dru­ka­rń opa­ko­wa­nio­wych oraz firm z seg­men­tu Sign & Di­splay, które – po­za pro­duk­cją ty­po­wych ma­te­ria­łów mar­ke­tin­go­wych (jak di­sple­je czy sys­te­my POS) – co­raz częściej w ra­mach kom­plek­so­wych kam­pa­nii re­ali­zu­ją ta­kże za­mówie­nia na opa­ko­wa­nia wy­ko­na­ne z tek­tu­ry. Nie mniej istot­na – co ta­kże zna­la­zło swo­je odzwier­cie­dle­nie w trak­cie we­bi­na­rium – jest kwe­stia kosz­tów pro­duk­cji oraz kon­ser­wa­cji i utrzy­ma­nia ca­łe­go sys­te­mu, jak też je­go wpły­wu na śro­do­wi­sko na­tu­ral­ne.

Eko­lo­gia i bez­pie­cze­ństwo

Je­ti Tau­ro H3300 UHS LED dru­ku­je w 4 bądź 6 ko­lo­rach z wy­ko­rzy­sta­niem spe­cjal­nie re­cep­tu­ro­wa­nych, pro­eko­lo­gicz­nych atra­men­tów Anu­via UV LED (w tym no­wo wpro­wa­dzo­ne­go do ofer­ty ko­lo­ru Li­ght Black), po­sia­da­jących sze­reg cer­ty­fi­ka­tów śro­do­wi­sko­wych. Znaj­du­ją się wśród nich stan­dar­dy wy­ma­ga­ne przez pro­du­cen­tów ele­men­tów wy­po­sa­że­nia wnętrz oraz podło­ży znaj­du­jących za­sto­so­wa­nie w dru­ku cy­fro­wym. Ag­fa pod­kre­śla, że jej no­we atra­men­ty uzy­ska­ły pre­sti­żo­wy cer­ty­fi­kat GREENGUARD Gold, który po­twier­dza, że spe­łnia­ją one naj­wy­ższe świa­to­we stan­dar­dy do­ty­czące emi­sji zwi­ąz­ków che­micz­nych do at­mos­fe­ry. In­ne nor­my, istot­ne w kon­te­kście za­sto­so­wa­nia pro­duk­tów wy­ko­na­nych z udzia­łem plo­te­ra Je­ti Tau­ro H3300 UHS LED i atra­men­tów Anu­via LED UV w po­miesz­cze­niach za­mkni­ętych, to m.in. BREEAM, AgBB/ABG czy A+ (do­ty­cząca fran­cu­skie­go pra­wo­daw­stwa w za­kre­sie emi­sji VOC). Atra­men­ty są też zgod­ne z nor­ma­mi REACH (re­gu­la­cje Unii Eu­ro­pej­skiej w za­kre­sie zdro­wia i śro­do­wi­ska), TCSA (obo­wi­ązu­jącą w USA i do­ty­czącą kon­tro­li sub­stan­cji tok­sycz­nych) oraz EN71–3 (gwa­ran­tu­jącą bez­pie­cze­ństwo dla za­ba­wek wy­ko­na­nych z me­ta­lu) i Ro­HS2 (do­ty­czącą sprzętu elek­trycz­ne­go i elek­tro­nicz­ne­go).

Re­duk­cja kosz­tów i od­pa­dów pro­duk­cyj­nych

Re­cep­tu­ra atra­men­tów Anu­via LED UV, wraz z kon­struk­cją ma­szy­ny i za­awan­so­wa­ny­mi funk­cja­mi sys­te­mu work­flow, ma – w oce­nie pro­du­cen­ta – nie tyl­ko za­pew­niać ich pro­eko­lo­gicz­no­ść i bez­pie­cze­ństwo dla kon­su­men­tów (ko­rzy­sta­jących z za­dru­ko­wa­nych w no­wym plo­te­rze ma­te­ria­łów), ale też umo­żli­wić re­duk­cję kosz­tów zwi­ąza­nych z pro­duk­cją i utrzy­ma­niem ca­łe­go roz­wi­ąza­nia. Ba­zu­ją one na opa­ten­to­wa­nej przez fir­mę tech­no­lo­gii Thin Ink Lay­er, która – jak za­pew­nia Ag­fa –o­fe­ru­je naj­ni­ższy na ryn­ku po­ziom zu­ży­cia atra­men­tów, uzy­ska­ny dzi­ęki wła­ści­we­mu po­łącze­niu struk­tu­ry pig­men­tów wy­ko­rzy­sta­nych w ich pro­duk­cji, ele­men­tów sa­me­go plo­te­ra oraz „in­te­li­gent­ny­m” al­go­ryt­mom opro­gra­mo­wa­nia Asan­ti. Te­mu ostat­nie­mu po­świ­ęco­no spo­ro miej­sca pod­czas we­bi­na­rium anon­su­jące­go wpro­wa­dze­nie Je­ti Tau­ro H3300 UHS LED na ry­nek. Asan­ti to swe­go ro­dza­ju cen­trum do­wo­dze­nia pro­duk­cją wiel­ko­for­ma­to­we­go dru­ku cy­fro­we­go. W naj­now­szej je­go wer­sji, ste­ru­jącej m.in. pra­cą no­we­go plo­te­ra, zna­la­zł się sze­reg udo­sko­na­lo­nych funk­cji, które de­cy­du­ją o ja­ko­ści, ale też wy­daj­no­ści ca­łe­go pro­ce­su pro­duk­cyj­ne­go. Wśród nich pro­du­cent wy­mie­nia m.in. pa­nel ste­ro­wa­nia – Asan­ti Pro­duc­tion Da­sh­bo­ard czy sper­so­na­li­zo­wa­ne sza­blo­ny pro­duk­cyj­ne – Ca­li­bra­ted Print Mo­des, od­po­wie­dzial­ne za kon­tro­lę po­szcze­gól­nych ty­pów podło­ży i umo­żli­wia­jące au­to­ma­tycz­ne, zop­ty­ma­li­zo­wa­ne pod ka­żdym względem lay­outy na ar­ku­szach. Mo­gą one uwzględ­niać różne zle­ce­nia wy­ko­ny­wa­ne na tym sa­mym podło­żu.

Ro­snąca ba­za użyt­kow­ni­ków mo­de­lu Tau­ro w Pol­sce

Go­ściem spe­cjal­nym we­bi­na­rium był Dan De­ve­au – wła­ści­ciel i pre­zes północ­no­ame­ry­ka­ńskiej dru­kar­ni cy­fro­wej Ca­me­ron Adver­ti­sing. Współpra­cu­je ona z fir­mą Ag­fa od oko­ło 20 lat, a za­ku­pio­ny wła­śnie plo­ter Je­ti Tau­ro H3300 UHS LED to czwar­te już roz­wi­ąza­nie bel­gij­skie­go pro­du­cen­ta za­kon­trak­to­wa­ne przez to przed­si­ębior­stwo. In­we­sty­cja ma w jesz­cze wi­ęk­szym stop­niu zwi­ęk­szyć au­to­ma­ty­za­cję, ja­ko­ść i wy­daj­no­ść re­ali­zo­wa­nej tu pro­duk­cji wiel­ko­for­ma­to­wej. „Rów­nież w Pol­sce ma­my przy­kła­dy klien­tów, którzy roz­wi­ja­ją się wraz z na­mi, in­we­stu­jąc w plo­tery mar­ki Ag­fa, w tym ko­lej­ne ge­ne­ra­cje ma­szyn Je­ti Tau­ro. Trud­ny, mi­nio­ny rok przy­ni­ósł nam też na­stęp­ne ich wdro­że­nia u zu­pe­łnie no­wych klien­tów, m.in. z seg­men­tu prze­my­sło­we­go. Ma­my na­dzie­ję, że po­ja­wie­nie się mo­de­lu Je­ti Tau­ro H3300 UHS LED będzie in­te­re­su­jącą in­for­ma­cją dla firm z Pol­ski i że jesz­cze w tym ro­ku znaj­dzie on swo­ich pierw­szych użyt­kow­ni­ków w na­szym kra­ju” – pod­su­mo­wu­je we­bi­na­rium Adria­na Pio­trow­ska­-Inek­siak, re­gio­nal­ny szef sprze­da­ży w dzia­le in­kje­to­wym Ag­fa w Pol­sce.

Na pod­sta­wie Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści