HP i Ford, ja­ko pierw­si w bra­nży, roz­po­czy­na­ją współpra­cę w ce­lu prze­kszta­łce­nia od­pa­dów 3D w części sa­mo­cho­do­wePoprzedni artykuł 

Ford na­pędza przy­szło­ść mo­to­ry­za­cyj­ne­go dru­ku 3D, tym ra­zem współpra­cu­jąc z fir­mą HP. Dzi­ęki in­no­wa­cyj­ne­mu pro­jek­to­wi, w ce­lu po­now­ne­go wy­ko­rzy­sta­nia od­pa­dów z pro­ce­su dru­ku i już wy­dru­ko­wa­nych ele­men­tów w 3D, prze­kszta­łca się je w for­mo­wa­ne wtry­sko­wo części sa­mo­cho­do­we. To pierw­sze te­go ty­pu dzia­ła­nie w bra­nży.

Eko­lo­gia i zrów­no­wa­żo­ny roz­wój jest prio­ry­te­tem dla obu firm, które po­przez wspól­ne po­szu­ki­wa­nia do­pro­wa­dzi­ły do te­go nie­praw­do­po­dob­ne­go, przy­ja­zne­go dla zie­mi roz­wi­ąza­nia. Uzy­ska­ne części for­mo­wa­ne wtry­sko­wo są bar­dziej przy­ja­zne dla śro­do­wi­ska bez żad­nych ustępstw i kom­pro­mi­sów w za­kre­sie tr­wa­ło­ści i stan­dar­dów ja­ko­ści, ja­kich wy­ma­ga fir­ma Ford oraz jej klien­ci.

Nie tyl­ko eko­lo­gia, ale i wy­ższa ja­ko­ść pod­ze­spo­łów

Ma­te­ria­ły z re­cy­klin­gu są wy­ko­rzy­sty­wa­ne do pro­duk­cji for­mo­wa­nych wtry­sko­wo klip­sów prze­wo­dów pa­li­wo­wych, in­sta­lo­wa­nych w ci­ęża­rów­kach Su­per Du­ty F-250. War­to za­zna­czyć, że wy­ko­na­ne w ten spo­sób części ma­ją lep­szą od­por­no­ść na che­mi­ka­lia i wil­goć w po­rów­na­niu do wer­sji kon­wen­cjo­nal­nych. Po­nad­to są 7% lżej­sze i kosz­tu­ją o 10% mniej. Ze­spół ba­daw­czy For­da już wy­ty­po­wał 10 in­nych za­ci­sków prze­wo­dów pa­li­wo­wych w ist­nie­jących po­jaz­dach, które mo­gły­by sko­rzy­stać na tym in­no­wa­cyj­nym za­sto­so­wa­niu ma­te­ria­łu i sys­te­ma­tycz­nie prze­no­si je do przy­szłych mo­de­li.

„Zna­le­zie­nie no­wych spo­so­bów pra­cy z ma­te­ria­ła­mi zrów­no­wa­żo­ny­mi, zmniej­sze­nie ilo­ści od­pa­dów i kie­ro­wa­nie roz­wo­jem go­spo­dar­ki o obie­gu za­mkni­ętym to pa­sja fir­my For­d” – po­wie­dzia­ła Deb­bie Mie­lew­ski, pra­cow­nik tech­nicz­ny For­da ds. zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju.

„Wie­le firm znaj­du­je świet­ne za­sto­so­wa­nia dla tech­no­lo­gii dru­ku 3D, ale ra­zem z HP, ja­ko pierw­si w bra­nży, zna­le­źli­śmy za­sto­so­wa­nie o wy­so­kiej war­to­ści dla od­pa­dów w prosz­ku, który praw­do­po­dob­nie tra­fi­łby na wy­sy­pi­sko, prze­kszta­łca­jąc go w funk­cjo­nal­ne i tr­wa­łe części sa­mo­cho­do­we.” – do­da­ła.

Dru­kar­ki 3D mar­ki HP są już za­pro­jek­to­wa­ne z my­ślą o wy­so­kiej wy­daj­no­ści. Ich sys­te­my i kon­struk­cja mi­ni­ma­li­zu­ją ge­ne­ro­wa­ny przez nie nadmiar ma­te­ria­łu, po­now­nie wy­ko­rzy­stu­jąc wi­ęk­szy pro­cent umiesz­czo­nych w nich ma­te­ria­łów. We współpra­cy z fir­mą Ford, która ko­rzy­sta z tech­no­lo­gii dru­ku 3D od HP, w na­le­żącym do fir­my Cen­trum Za­awan­so­wa­nej Pro­duk­cji, ze­spół ba­daw­czy stwo­rzył roz­wi­ąza­nie, które nie ge­ne­ru­je żad­nych od­pa­dów.

Ce­lem fir­my Ford jest uzy­ska­nie w swo­ich po­jaz­dach ma­te­ria­łów w 100% eko­lo­gicz­nych

„Dzi­ęki 3D uzy­sku­je­my bar­dziej zrów­no­wa­żo­ne pro­ce­sy pro­duk­cyj­ne, ale za­wsze sta­ra­my się ro­bić wi­ęcej, by zmo­ty­wo­wać na­szą bra­nżę do znaj­do­wa­nia no­wych spo­so­bów zmniej­sza­nia, po­now­ne­go uży­cia i re­cy­klin­gu prosz­ków i części” – po­wie­dzia­ła El­len Jac­kow­ski, dy­rek­tor ds. zrów­no­wa­żo­nego roz­wo­ju i wpły­wu spo­łecz­ne­go w HP. „Na­sza współpra­ca z fir­mą Ford jesz­cze bar­dziej roz­sze­rza ko­rzy­ści śro­do­wi­sko­we wy­ni­ka­jące z dru­ko­wa­nia 3D, po­ka­zu­jąc, w ja­ki spo­sób łączy­my ze so­bą ca­łko­wi­cie różne bra­nże, aby le­piej wy­ko­rzy­sty­wać zu­ży­te ma­te­ria­ły pro­duk­cyj­ne, udo­sko­na­la­jąc jed­no­cze­śnie go­spo­dar­kę dot. obie­gu za­mkni­ęte­go”.

Ford z ko­lei opra­co­wu­je no­we za­sto­so­wa­nia i wy­ko­rzy­stu­je wie­le różnych pro­ce­sów i ma­te­ria­łów do dru­ku 3D, w tym fi­la­men­ty, pia­sek, prosz­ki itp. Fir­ma już te­raz sto­su­je druk 3D w nie­wiel­kim za­kre­sie do różnych części w po­jaz­dach użyt­ko­wych, a ta­kże do osprzętu uży­wa­ne­go przez pra­cow­ni­ków li­nii mon­ta­żo­wej, oszczędza­jąc czas i po­pra­wia­jąc ja­ko­ść.

„Klu­czem do osi­ągni­ęcia na­szych ce­lów w za­kre­sie zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju i roz­wi­ąza­nia szer­szych pro­ble­mów spo­łe­cze­ństwa jest współpra­ca z in­ny­mi po­dob­nie my­ślący­mi fir­ma­mi – nie mo­że­my te­go zro­bić sa­mi” – po­wie­dzia­ła Deb­bie Mie­lew­ski. „Dzi­ęki HP zde­fi­nio­wa­li­śmy pro­blem od­pa­dów, roz­wi­ąza­li­śmy pro­blemy tech­nicz­ne i zna­le­źli­śmy roz­wi­ąza­nie w nie­ca­ły rok, z cze­go wszy­scy je­ste­śmy dum­ni”.

Trzy in­ne fir­my po­mo­gły For­do­wi i HP w osi­ągni­ęciu ce­lu

Smi­le­Di­rec­tClub, fir­ma no­wej ge­ne­ra­cji zaj­mu­jąca się hi­gie­ną ja­my ust­nej z pierw­szą plat­for­mą med­tech do pro­sto­wa­nia zębów, ob­słu­gu­je naj­wi­ęk­szy za­kład sys­te­mów dru­ku 3D HP w USA. Flo­ta fir­my skła­da­jąca się z po­nad 60 dru­ka­rek 3D HP, pro­du­ku­je po­nad 40 000 na­kła­dek na zęby dzien­nie. Uzy­ska­ne w ten spo­sób zu­ży­te części wy­dru­ko­wa­ne w 3D są zbie­ra­ne i pod­da­wa­ne re­cy­klin­go­wi przez HP w ce­lu zwi­ęk­sze­nia za­so­bów dla mar­ki Ford.

Z ko­lei fir­ma La­var­gne, pro­du­cent ży­wi­cy i wie­lo­let­ni part­ner HP w za­kre­sie re­cy­klin­gu, prze­kszta­łca for­my i odrzu­co­ny pro­szek z dru­ka­rek HP 3D, pra­cu­jących w fa­bry­kach i in­nych pla­ców­kach fir­my Ford, w wy­so­kiej ja­ko­ści gra­nu­lat pla­sti­ko­wy, na­da­jący się do for­mo­wa­nia wtry­sko­we­go. Pel­le­ty są na­stęp­nie for­mo­wa­ne w klip­sy prze­wo­dów pa­li­wo­wych przez do­staw­cę fir­my Ford, fir­mę ARay­mond, która pro­jek­tu­je, kon­stru­uje i pro­du­ku­je sys­te­my mon­ta­żo­we.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji firm HP oraz Ford Mo­tor Com­pa­ny

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści