Zrów­no­wa­żo­ny po­gląd na opa­ko­wa­nia w ro­ku 2022 i późniejPoprzedni artykuł 

Ist­nie­je wie­le aspek­tów te­go, co zwy­kli­śmy uwa­żać za nor­mal­ne ży­cie, które zo­sta­ły nie­od­w­ra­cal­nie zmie­nio­ne przez dwa czyn­ni­ki: pan­de­mię i kry­zys kli­ma­tycz­ny. A prze­my­sł opa­ko­wa­nio­wy nie jest od­por­ny na tę zmie­nia­jącą się dy­na­mi­kę.

Bio­rąc to pod uwa­gę, bra­nża – w ca­łym ła­ńcu­chu do­staw, od do­stawców su­row­ców po pro­du­cen­tów, mar­ki i kon­su­men­tów – zmie­nia spo­sób, w ja­ki my­śli­my o opa­ko­wa­niach. W 2018 r. UE przy­jęła dy­rek­ty­wę (UE) 2018/852 do­ty­czącą od­pa­dów opa­ko­wa­nio­wych, która sta­no­wi, że do ko­ńca 2025 r. łącz­nie 65% wszyst­kich od­pa­dów opa­ko­wa­nio­wych po­win­no zo­stać pod­da­nych re­cy­klin­go­wi. Kon­su­men­ci za­czy­na­ją do­ma­gać się mniej­szej ilo­ści opa­ko­wań pro­duk­tów, które są bar­dziej zrów­no­wa­żo­ne, ale wci­ąż mo­gą od­po­wied­nio chro­nić pro­duk­ty. Mar­ki od­po­wia­da­ją na te wy­ma­ga­nia – i wła­sne ce­le w za­kre­sie zrów­no­wa­żo­nego roz­wo­ju – zwra­ca­jąc się do prze­twór­ców opa­ko­wań po bar­dziej eko­lo­gicz­ne opcje opa­ko­wań. Z ko­lei prze­twór­cy szu­ka­ją spo­so­bów na włącze­nie bar­dziej zrów­no­wa­żo­nych ma­te­ria­łów i prak­tyk do swo­ich pro­ce­sów roz­wo­ju pro­duk­tów, pro­duk­cji i dys­try­bu­cji. Osta­tecz­nym ce­lem jest osi­ągni­ęcie zrów­no­wa­żo­nego roz­wo­ju w ca­łym ła­ńcu­chu do­staw. Jed­nak osi­ągni­ęcie te­go ce­lu nie­ko­niecz­nie jest zgod­ne z ce­la­mi oszczęd­no­ści kosz­tów fir­my. Aby po­pra­wić zrów­no­wa­żo­ny roz­wój, na­le­ży do­ko­nać in­we­sty­cji. A kon­su­men­ci mu­szą być edu­ko­wa­ni na te­mat war­to­ści bar­dziej zrów­no­wa­żo­nych opa­ko­wań pro­duk­tów i być go­to­wi za nie za­pła­cić.

Zrów­no­wa­żo­ny roz­wój: cel, do które­go war­to dążyć

Ze względu za­rów­no na po­pyt kon­su­men­tów, jak i na pre­sję zwi­ąza­ną z kry­zy­sem kli­ma­tycz­nym, wi­dzi­my, że zrów­no­wa­żo­ne wy­si­łki na­bie­ra­ją co­raz wi­ęk­sze­go zna­cze­nia dla ma­rek. Aby osi­ągnąć ni­ski wpływ na emi­sję dwu­tlen­ku węgla, mar­ki mu­szą za­an­ga­żo­wać ca­ły ła­ńcuch do­staw w oce­nę cy­klu ży­cia śla­du węglo­we­go dla ka­żde­go ze swo­ich pro­duk­tów. W za­kre­sie, w ja­kim in­ni in­te­re­sa­riu­sze w ca­łym ła­ńcuchu do­staw zmie­rzy­li swój ślad węglo­wy zgod­nie z PAS 2050, mar­ki mo­gą fak­tycz­nie za­sto­so­wać te obli­cze­nia emi­sji CO2 do wła­sne­go śla­du. Dla­te­go mar­ki po­win­ny szu­kać do­stawców, którzy re­ali­zu­ją stra­te­gię po­mia­ru emi­sji dwu­tlen­ku węgla lub których pro­duk­ty­/ma­te­ria­ły zo­sta­ły już zmie­rzo­ne.

Asa­hi Pho­to­pro­ducts jest na do­brej dro­dze do ba­da­nia neu­tral­no­ści węglo­wej. Po spe­łnie­niu stan­dar­dów PAS 2050 do­ty­czących po­mia­ru na­sze­go obec­ne­go sta­nu, na­dal oce­nia­my mo­żli­wo­ść zmniej­sze­nia wpły­wu emi­sji dwu­tlen­ku węgla w na­szych pro­duk­tach w przy­pad­ku wy­my­wa­nych wo­dą płyt flek­so­gra­ficz­nych no­wej ge­ne­ra­cji AWP™-DEW Cle­anPrint.

Dzie­dzic­two zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju

Nasz ruch w ce­lu wpro­wa­dze­nia na ry­nek bar­dziej zrów­no­wa­żo­nych pro­duk­tów nie roz­po­czął się pod­czas pan­de­mii. Ra­czej pra­cu­je­my nad tym ce­lem od pół wie­ku, mi­mo że ter­mi­no­lo­gia do­ty­cząca różnych aspek­tów zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju zmie­nia­ła się wie­lo­krot­nie w ci­ągu tych lat. Asa­hi Ka­sei był w rze­czy­wi­sto­ści pierw­szym pro­du­cen­tem zmy­wal­nej wo­dą cie­kłej ży­wi­cy do płyt fo­to­po­li­me­ro­wych (APRTM) w 1971 ro­ku.

Od wie­lu lat na­sza fir­ma ma­cie­rzy­sta Asa­hi Ka­sei zda­je so­bie spra­wę, że zmia­ny kli­ma­tycz­ne to po­wa­żny pro­blem glo­bal­ny, ma­jący wpływ za­rów­no na śro­do­wi­sko na­tu­ral­ne, jak i ca­łe spo­łe­cze­ństwo. Mi­sją gru­py by­ło i na­dal jest przy­czy­nia­nie się do ży­cia i ży­cia lu­dzi na ca­łym świe­cie. Na­wet gdy znacz­na część świa­to­wej dzia­łal­no­ści go­spo­dar­czej i spo­łecz­nej zo­sta­ła za­wie­szo­na z po­wo­du pan­de­mii Co­vi­d-19, emi­sje ga­zów cie­plar­nia­nych (GHG) nie zmniej­szy­ły się znacz­nie, a emi­sje za­częły po­now­nie ro­snąć, gdy wzno­wio­no dzia­łal­no­ść go­spo­dar­czą i spo­łecz­ną. To je­den z prze­ja­wów trud­no­ści roz­wi­ąza­nia pro­blemu zmian kli­ma­tycz­nych i ko­niecz­no­ści przy­spie­sze­nia od­po­wied­nich dzia­łań. Jest to klu­czo­wy czyn­nik na­pędza­jący wzmo­żo­ne dąże­nie Asa­hi Ka­sei do osi­ągni­ęcia sta­tu­su neu­tral­no­ści pod względem emi­sji dwu­tlen­ku węgla we wszyst­kich swo­ich ope­ra­cjach do 2050 ro­ku.

W przy­pad­ku Asa­hi Pho­to­pro­ducts wcze­sny i klu­czo­wy aspekt na­sze­go dąże­nia do do­star­cza­nia pro­duk­tów w har­mo­nii ze śro­do­wi­skiem obej­mu­je prze­jście z pro­ce­su wy­twa­rza­nia płyt z my­ciem roz­pusz­czal­ni­ko­wym na ba­zie węglo­wo­do­rów na al­ter­na­ty­wę bez LZO, ta­ką jak my­cie wo­dą. Ale oczy­wi­ście nie za­trzy­mu­je­my się na tym, kon­ty­nu­ując na­szą podróż do sta­tu­su neu­tral­ne­go pod względem emi­sji dwu­tlen­ku węgla. Będzie­my rów­nież na­dal ba­dać na­sze su­row­ce i pro­ce­sy pro­duk­cyj­ne, aby okre­ślić, w ja­ki spo­sób mo­gą one wpa­so­wać się w na­sze przy­szłe dzia­ła­nia roz­wo­jo­we.

Na­le­ży rów­nież za­uwa­żyć, że dzi­ęki ulep­szo­nej ja­ko­ści i pro­duk­tyw­no­ści tech­no­lo­gii dru­ku flek­so­gra­ficz­ne­go osi­ągni­ętej na prze­strze­ni lat dzi­ęki in­no­wa­cjom, ta­kim jak ro­dzi­na płyt do płu­ka­nia wo­dą Asa­hi Cle­anPrint, flek­so­gra­fia jest do­brze przy­go­to­wa­na do kon­ku­ro­wa­nia za­rów­no z dru­kiem of­f­se­to­wym, jak i wklęsłodru­kiem. Na­le­ży za­uwa­żyć, że wklęsło­druk sta­no­wi oko­ło 20% dru­ku opa­ko­wań na ca­łym świe­cie, ale ma jed­ną za­sad­ni­czą wa­dę: do pro­duk­cji cy­lin­drów wklęsłodru­ku wy­ma­ga uży­cia wy­so­ce tok­sycz­ne­go środ­ka che­micz­ne­go, trój­tlen­ku chro­mu. Cho­ciaż Unia Eu­ro­pej­ska przedłu­ży­ła swo­ją zgo­dę na sto­so­wa­nie tej sub­stan­cji che­micz­nej do wrze­śnia 2024 r., nie zmniej­sza to jej wpły­wu na ślad węglo­wy wklęsłodru­ku. To tyl­ko je­den z ele­men­tów pro­ce­su wklęsłodru­ku, który spra­wia, że jest on znacz­nie mniej zrów­no­wa­żo­ny niż flek­so­gra­fia, zwłasz­cza przy uży­ciu pro­duk­cji płyt bez roz­pusz­czal­ni­ków.

Pa­ko­wa­ne a świe­że

Jest jesz­cze je­den trend, o którym war­to wspo­mnieć, a jest nim roz­wój tzw. „Skle­pów Ze­ro Wa­ste” sprze­da­jących nie­opa­ko­wa­ne ar­ty­ku­ły spo­żyw­cze. Cho­ciaż ta­kie po­de­jście jest god­ne po­dzi­wu w zmniej­sza­niu ilo­ści od­pa­dów opa­ko­wa­nio­wych na po­zio­mie lo­kal­nym, mo­że nie być w sta­nie roz­wi­ązać pro­ble­mu mar­no­wa­nia żyw­no­ści na wi­ęk­szą ska­lę. Mar­no­wa­nie żyw­no­ści jest po­wa­żnym pro­ble­mem na ca­łym świe­cie, aw wie­lu częściach świa­ta bez­pie­cze­ństwo żyw­no­ści jest co­raz wi­ęk­szym pro­ble­mem. Z dru­giej stro­ny pa­ko­wa­na żyw­no­ść, zwłasz­cza je­śli ma­te­riał opa­ko­wa­nio­wy mo­żna po­now­nie wy­ko­rzy­stać ja­ko no­wy su­ro­wiec w go­spo­dar­ce o obie­gu za­mkni­ętym, mo­że być w rze­czy­wi­sto­ści bar­dziej zrów­no­wa­żo­na. Sto­so­wa­nie lek­kich, funk­cjo­nal­nych fo­lii ba­rie­ro­wych w opa­ko­wa­niach, aby za­po­biec kon­tak­to­wi z żyw­no­ścią wil­go­ci, tle­nu i za­nie­czysz­czeń, mo­że znacz­nie wy­dłu­żyć okres przy­dat­no­ści do spo­ży­cia żyw­no­ści i ogra­ni­czyć mar­no­wa­nie żyw­no­ści. W ko­ńcu niepa­ko­wa­na żyw­no­ść na du­żą ska­lę praw­do­po­dob­nie skut­ku­je bar­dziej ze­psu­tą żyw­no­ścią, fak­tycz­nie mar­nu­jąc ten cen­ny za­sób. Oczy­wi­ście nie wszyst­ko trze­ba za­pa­ko­wać. Jed­nak in­te­li­gent­ny mo­del hy­bry­do­wy do sprze­da­ży de­ta­licz­nej żyw­no­ści ma war­tość, która mo­że zmi­ni­ma­li­zo­wać ilo­ść od­pa­dów i zmak­sy­ma­li­zo­wać zrów­no­wa­żo­ny roz­wój.

Ostat­nia uwa­ga

W przy­pad­ku ope­ra­cji flek­so­gra­ficz­nych, oprócz sta­ran­ne­go za­rządza­nia ła­ńcu­chem do­staw, wy­si­łków na rzecz neu­tral­no­ści węglo­wej i in­nych ini­cja­tyw na rzecz zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju, wi­dzi­my trzy ro­snące tren­dy, które mo­gą po­móc tym ope­ra­cjom być nie tyl­ko bar­dziej zrów­no­wa­żo­nym, ale ta­kże bar­dziej opła­cal­nym w 2022 ro­ku i później.

Obej­mu­ją one:

Bar­dziej zauto­ma­ty­zo­wa­ne wy­twa­rza­nie płyt, co zmniej­sza czas, kosz­ty i ślad węglo­wy w ła­ńcu­chu war­to­ści. Przy­kła­dem jest Cry­sta­lCle­anCon­nect, w pe­łni zauto­ma­ty­zo­wa­na li­nia do pro­duk­cji płyt, opra­co­wa­na wspól­nie przez Asa­hi, ESKO i Kongs­berg. Pierw­sze dwie jed­nost­ki zo­sta­ły za­in­sta­lo­wa­ne w Azji i przy­no­szą re­we­la­cyj­ne wy­ni­ki. Ten w pe­łni zauto­ma­ty­zo­wa­ny sys­tem wy­twa­rza­nia płyt ma bez­po­śred­ni i po­zy­tyw­ny wpływ na zrów­no­wa­żo­ny cha­rak­ter wy­twa­rza­nia płyt flek­so­gra­ficz­nych i za­chęca prze­twór­ców do prze­jścia z wklęsło­dru­ku na flek­so­gra­fię. Wła­sna pro­duk­cja płyt w za­kła­dzie kon­wer­to­ro­wym. Wraz z wpro­wa­dza­niem wi­ęk­szej au­to­ma­ty­za­cji do pro­ce­su wy­twa­rza­nia płyt, wpro­wa­dza­nie płyt we wła­snym za­kre­sie sta­je się ła­twiej­sze, wy­daj­niej­sze i bar­dziej zrów­no­wa­żo­ne. Do­dat­ko­wą ko­rzy­ścią jest to, że czas pro­duk­cji płyt mo­żna skrócić z dni do go­dzin.

Ode­jście od pro­ce­su wy­twa­rza­nia płyt z my­ciem roz­pusz­czal­ni­ko­wym na ba­zie węglo­wo­do­rów na rzecz al­ter­na­tyw nie opar­tych na LZO, ta­kich jak my­cie wo­dą.

Je­śli pan­de­mia cze­goś nas na­uczy­ła, to te­go, że ży­cie nie jest tak prze­wi­dy­wal­ne, jak mo­gli­śmy sądzić. I jest ab­so­lut­nie ja­sne, że świat na­praw­dę się zmie­nił, na­wet po­za za­gro­że­nia­mi stwa­rza­ny­mi przez ko­ro­na­wi­ru­sa. Mu­si­my wspól­nie sta­wić czo­ła tym wy­zwa­niom w zna­czący spo­sób, a Asa­hi Pho­to­pro­ducts jest zde­ter­mi­no­wa­na, aby być li­de­rem w tych wy­si­łkach, zwłasz­cza je­śli cho­dzi o zrów­no­wa­żo­ny roz­wój. W ci­ągu ostat­nich jed­ne­go lub dwóch lat na­stąpił wy­ra­źny wzrost świa­do­mo­ści w za­kre­sie pro­ble­mów zwi­ąza­nych z ga­za­mi cie­plar­nia­ny­mi, od­pa­da­mi z two­rzyw sztucz­nych, mar­no­wa­niem żyw­no­ści i in­ny­mi kwe­stia­mi zwi­ąza­ny­mi z osi­ągni­ęciem har­mo­nii mi­ędzy roz­wo­jem spo­łe­cze­ństwa ludz­kie­go a glo­bal­nym śro­do­wi­skiem.

Żad­na oso­ba, fir­ma czy rząd nie są w sta­nie sa­mo­dziel­nie wy­le­czyć kry­zy­su kli­ma­tycz­ne­go. Po­trze­ba uni­wer­sal­nej, glo­bal­nej współpra­cy i współpra­cy, aby do­pro­wa­dzić świat do punk­tu, w którym po­gor­sze­nie kli­ma­tu zosta­nie zła­go­dzo­ne. Asa­hi Pho­to­pro­ducts jest dum­na, że mo­że przy­czy­nić się do te­go ogól­no­świa­to­we­go wy­si­łku.

Die­ter Nie­der­stadt, kie­row­nik ds. mar­ke­tin­gu tech­nicz­ne­go, Asa­hi Pho­to­pro­ducts

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści