Zrównoważony pogląd na opakowania w roku 2022 i późniejPoprzedni artykuł 

Istnieje wiele aspektów tego, co zwykliśmy uważać za normalne życie, które zostały nieodwracalnie zmienione przez dwa czynniki: pandemię i kryzys klimatyczny. A przemysł opakowaniowy nie jest odporny na tę zmieniającą się dynamikę.

Biorąc to pod uwagę, branża – w całym łańcuchu dostaw, od dostawców surowców po producentów, marki i konsumentów – zmienia sposób, w jaki myślimy o opakowaniach. W 2018 r. UE przyjęła dyrektywę (UE) 2018/852 dotyczącą odpadów opakowaniowych, która stanowi, że do końca 2025 r. łącznie 65% wszystkich odpadów opakowaniowych powinno zostać poddanych recyklingowi. Konsumenci zaczynają domagać się mniejszej ilości opakowań produktów, które są bardziej zrównoważone, ale wciąż mogą odpowiednio chronić produkty. Marki odpowiadają na te wymagania – i własne cele w zakresie zrównoważonego rozwoju – zwracając się do przetwórców opakowań po bardziej ekologiczne opcje opakowań. Z kolei przetwórcy szukają sposobów na włączenie bardziej zrównoważonych materiałów i praktyk do swoich procesów rozwoju produktów, produkcji i dystrybucji. Ostatecznym celem jest osiągnięcie zrównoważonego rozwoju w całym łańcuchu dostaw. Jednak osiągnięcie tego celu niekoniecznie jest zgodne z celami oszczędności kosztów firmy. Aby poprawić zrównoważony rozwój, należy dokonać inwestycji. A konsumenci muszą być edukowani na temat wartości bardziej zrównoważonych opakowań produktów i być gotowi za nie zapłacić.

Zrównoważony rozwój: cel, do którego warto dążyć

Ze względu zarówno na popyt konsumentów, jak i na presję związaną z kryzysem klimatycznym, widzimy, że zrównoważone wysiłki nabierają coraz większego znaczenia dla marek. Aby osiągnąć niski wpływ na emisję dwutlenku węgla, marki muszą zaangażować cały łańcuch dostaw w ocenę cyklu życia śladu węglowego dla każdego ze swoich produktów. W zakresie, w jakim inni interesariusze w całym łańcuchu dostaw zmierzyli swój ślad węglowy zgodnie z PAS 2050, marki mogą faktycznie zastosować te obliczenia emisji CO2 do własnego śladu. Dlatego marki powinny szukać dostawców, którzy realizują strategię pomiaru emisji dwutlenku węgla lub których produkty/materiały zostały już zmierzone.

Asahi Photoproducts jest na dobrej drodze do badania neutralności węglowej. Po spełnieniu standardów PAS 2050 dotyczących pomiaru naszego obecnego stanu, nadal oceniamy możliwość zmniejszenia wpływu emisji dwutlenku węgla w naszych produktach w przypadku wymywanych wodą płyt fleksograficznych nowej generacji AWP™-DEW CleanPrint.

Dziedzictwo zrównoważonego rozwoju

Nasz ruch w celu wprowadzenia na rynek bardziej zrównoważonych produktów nie rozpoczął się podczas pandemii. Raczej pracujemy nad tym celem od pół wieku, mimo że terminologia dotycząca różnych aspektów zrównoważonego rozwoju zmieniała się wielokrotnie w ciągu tych lat. Asahi Kasei był w rzeczywistości pierwszym producentem zmywalnej wodą ciekłej żywicy do płyt fotopolimerowych (APRTM) w 1971 roku.

Od wielu lat nasza firma macierzysta Asahi Kasei zdaje sobie sprawę, że zmiany klimatyczne to poważny problem globalny, mający wpływ zarówno na środowisko naturalne, jak i całe społeczeństwo. Misją grupy było i nadal jest przyczynianie się do życia i życia ludzi na całym świecie. Nawet gdy znaczna część światowej działalności gospodarczej i społecznej została zawieszona z powodu pandemii Covid-19, emisje gazów cieplarnianych (GHG) nie zmniejszyły się znacznie, a emisje zaczęły ponownie rosnąć, gdy wznowiono działalność gospodarczą i społeczną. To jeden z przejawów trudności rozwiązania problemu zmian klimatycznych i konieczności przyspieszenia odpowiednich działań. Jest to kluczowy czynnik napędzający wzmożone dążenie Asahi Kasei do osiągnięcia statusu neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla we wszystkich swoich operacjach do 2050 roku.

W przypadku Asahi Photoproducts wczesny i kluczowy aspekt naszego dążenia do dostarczania produktów w harmonii ze środowiskiem obejmuje przejście z procesu wytwarzania płyt z myciem rozpuszczalnikowym na bazie węglowodorów na alternatywę bez LZO, taką jak mycie wodą. Ale oczywiście nie zatrzymujemy się na tym, kontynuując naszą podróż do statusu neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla. Będziemy również nadal badać nasze surowce i procesy produkcyjne, aby określić, w jaki sposób mogą one wpasować się w nasze przyszłe działania rozwojowe.

Należy również zauważyć, że dzięki ulepszonej jakości i produktywności technologii druku fleksograficznego osiągniętej na przestrzeni lat dzięki innowacjom, takim jak rodzina płyt do płukania wodą Asahi CleanPrint, fleksografia jest dobrze przygotowana do konkurowania zarówno z drukiem offsetowym, jak i wklęsłodrukiem. Należy zauważyć, że wklęsłodruk stanowi około 20% druku opakowań na całym świecie, ale ma jedną zasadniczą wadę: do produkcji cylindrów wklęsłodruku wymaga użycia wysoce toksycznego środka chemicznego, trójtlenku chromu. Chociaż Unia Europejska przedłużyła swoją zgodę na stosowanie tej substancji chemicznej do września 2024 r., nie zmniejsza to jej wpływu na ślad węglowy wklęsłodruku. To tylko jeden z elementów procesu wklęsłodruku, który sprawia, że jest on znacznie mniej zrównoważony niż fleksografia, zwłaszcza przy użyciu produkcji płyt bez rozpuszczalników.

R E K L A M A

Pakowane a świeże

Jest jeszcze jeden trend, o którym warto wspomnieć, a jest nim rozwój tzw. „Sklepów Zero Waste” sprzedających nieopakowane artykuły spożywcze. Chociaż takie podejście jest godne podziwu w zmniejszaniu ilości odpadów opakowaniowych na poziomie lokalnym, może nie być w stanie rozwiązać problemu marnowania żywności na większą skalę. Marnowanie żywności jest poważnym problemem na całym świecie, aw wielu częściach świata bezpieczeństwo żywności jest coraz większym problemem. Z drugiej strony pakowana żywność, zwłaszcza jeśli materiał opakowaniowy można ponownie wykorzystać jako nowy surowiec w gospodarce o obiegu zamkniętym, może być w rzeczywistości bardziej zrównoważona. Stosowanie lekkich, funkcjonalnych folii barierowych w opakowaniach, aby zapobiec kontaktowi z żywnością wilgoci, tlenu i zanieczyszczeń, może znacznie wydłużyć okres przydatności do spożycia żywności i ograniczyć marnowanie żywności. W końcu niepakowana żywność na dużą skalę prawdopodobnie skutkuje bardziej zepsutą żywnością, faktycznie marnując ten cenny zasób. Oczywiście nie wszystko trzeba zapakować. Jednak inteligentny model hybrydowy do sprzedaży detalicznej żywności ma wartość, która może zminimalizować ilość odpadów i zmaksymalizować zrównoważony rozwój.

Ostatnia uwaga

W przypadku operacji fleksograficznych, oprócz starannego zarządzania łańcuchem dostaw, wysiłków na rzecz neutralności węglowej i innych inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju, widzimy trzy rosnące trendy, które mogą pomóc tym operacjom być nie tylko bardziej zrównoważonym, ale także bardziej opłacalnym w 2022 roku i później.

Obejmują one:

Bardziej zautomatyzowane wytwarzanie płyt, co zmniejsza czas, koszty i ślad węglowy w łańcuchu wartości. Przykładem jest CrystalCleanConnect, w pełni zautomatyzowana linia do produkcji płyt, opracowana wspólnie przez Asahi, ESKO i Kongsberg. Pierwsze dwie jednostki zostały zainstalowane w Azji i przynoszą rewelacyjne wyniki. Ten w pełni zautomatyzowany system wytwarzania płyt ma bezpośredni i pozytywny wpływ na zrównoważony charakter wytwarzania płyt fleksograficznych i zachęca przetwórców do przejścia z wklęsłodruku na fleksografię. Własna produkcja płyt w zakładzie konwertorowym. Wraz z wprowadzaniem większej automatyzacji do procesu wytwarzania płyt, wprowadzanie płyt we własnym zakresie staje się łatwiejsze, wydajniejsze i bardziej zrównoważone. Dodatkową korzyścią jest to, że czas produkcji płyt można skrócić z dni do godzin.

Odejście od procesu wytwarzania płyt z myciem rozpuszczalnikowym na bazie węglowodorów na rzecz alternatyw nie opartych na LZO, takich jak mycie wodą.

Jeśli pandemia czegoś nas nauczyła, to tego, że życie nie jest tak przewidywalne, jak mogliśmy sądzić. I jest absolutnie jasne, że świat naprawdę się zmienił, nawet poza zagrożeniami stwarzanymi przez koronawirusa. Musimy wspólnie stawić czoła tym wyzwaniom w znaczący sposób, a Asahi Photoproducts jest zdeterminowana, aby być liderem w tych wysiłkach, zwłaszcza jeśli chodzi o zrównoważony rozwój. W ciągu ostatnich jednego lub dwóch lat nastąpił wyraźny wzrost świadomości w zakresie problemów związanych z gazami cieplarnianymi, odpadami z tworzyw sztucznych, marnowaniem żywności i innymi kwestiami związanymi z osiągnięciem harmonii między rozwojem społeczeństwa ludzkiego a globalnym środowiskiem.

Żadna osoba, firma czy rząd nie są w stanie samodzielnie wyleczyć kryzysu klimatycznego. Potrzeba uniwersalnej, globalnej współpracy i współpracy, aby doprowadzić świat do punktu, w którym pogorszenie klimatu zostanie złagodzone. Asahi Photoproducts jest dumna, że może przyczynić się do tego ogólnoświatowego wysiłku.

Dieter Niederstadt, kierownik ds. marketingu technicznego, Asahi Photoproducts

 Produkcja: WebFabrika 1999-2024 | Kontakt | Regulamin | Polityka Prywatności