Wi­ęcej niż opa­ko­wa­nie: Chop­py Bi­ke na ba­zie roz­wi­ąza­nia Sto­ra En­soPoprzedni artykuł 

Fot.: Stora Enso
Fot.: Sto­ra En­so

Jak po­ka­zu­je przy­kład Chop­py Bi­ke, roz­wi­ąza­nia stwo­rzo­ne­go przez ło­tew­ską fir­mę STUM, funk­cjo­nal­no­ść opa­ko­wa­nia wy­kra­cza cza­sa­mi po­za je­go stan­dar­do­we ra­my i sta­je się ono pro­duk­tem użyt­ko­wym. Opra­co­wa­ny przez tę fir­mę pro­jekt opa­ko­wa­nia na ro­wer dzie­ci­ęcy, uwzględ­nia znaj­du­jącą się w środ­ku grę, co ma zwi­ęk­szyć in­te­rak­cję z użyt­kow­ni­kiem, w tym przy­pad­ku – z dziec­kiem. Co wi­ęcej, jed­nym z pa­ra­me­trów brze­go­wych by­ło wy­eli­mi­no­wa­nie kle­ju przy je­go pro­duk­cji, co się uda­ło. Ca­ło­ść zo­sta­ła stwo­rzo­na z za­sto­so­wa­niem podło­ży pro­du­ko­wa­nych przez Sto­ra En­so i roz­wi­ązań opa­ko­wa­nio­wych, ofe­ro­wa­nych przez ten kon­cern.

„Za­le­ża­ło nam, by opa­ko­wa­nie to za­wie­ra­ło cie­ka­wą war­to­ść do­da­ną – tłu­ma­czy Al­dis Bli­scons, pro­jek­tant ze stu­dia de­si­gnu STUM. – W za­my­śle nie chcie­li­śmy stwo­rzyć wy­łącz­nie pu­de­łka na ro­wer, ale funk­cjo­nal­ny pro­dukt, który kry­je do­dat­ko­wy pro­dukt co­dzien­ne­go użyt­ku”.

Nie­co wcze­śniej Al­dis Bi­scons i Toms Grin­bergs, je­go part­ner bi­zne­so­wy, opra­co­wa­li kon­cep­cję wy­ko­na­ne­go z drew­na ro­we­ru bie­go­we­go dla dzie­ci, pod na­zwą Chop­py Bi­ke. Pro­jek­tu­jąc nie­zbęd­ne opa­ko­wa­nie, uwzględ­ni­li po­de­jście sto­so­wa­ne od lat przez Sto­ra En­so. Tak na­ro­dził się po­my­sł nie­stan­dar­do­wej funk­cjo­nal­no­ści opa­ko­wa­nia, a w ślad za nim – je­go pro­to­typ.

Li­sta ży­czeń stu­dia STUM względem pro­jek­to­wa­ne­go opa­ko­wa­nia uwzględ­nia­ła m.in. na­stępu­jące ele­men­ty: wy­ko­rzy­sta­nie na pu­de­łku tyl­ko jed­ne­go ko­lo­ru z uwa­gi na chęć ogra­ni­cze­nia ilo­ści farb; wy­eli­mi­no­wa­nie kle­ju z kon­struk­cji opa­ko­wa­nia; kom­pak­to­wy de­sign, prze­kła­da­jący się na za­sto­so­wa­nie mi­ni­mal­nej ilo­ści ma­te­ria­łu; za­sto­so­wa­nie su­row­ców, które w 100% mo­żna pod­dać re­cy­klin­go­wi. Jed­nak, jak pod­kre­śla­ją wła­ści­cie­le fir­my, za­nim opa­ko­wa­nie tra­fi do odzy­sku, w ich za­my­śle mia­ło ofe­ro­wać war­to­ść do­da­ną i słu­żyć ja­ko gra.

„Gdy sza­lo­ne po­my­sły sta­ją się rze­czy­wi­sto­ści­ą”

„By­ło dla nas ogrom­ną fraj­dą móc współpra­co­wać z Tom­sem i Al­di­sem przy opa­ko­wa­niu na ro­wer Chop­py Bi­ke – przy­zna­je Girts Li­beks, De­sign & In­no­va­tion Ma­na­ger w Sto­ra En­so, od­po­wie­dzial­ny za kra­je ba­łtyc­kie. – Mie­li oni do za­pro­po­no­wa­nia wie­le sza­lo­nych po­my­słów, zaś mo­ją ro­lą by­ło ich prze­ło­że­nie na mo­żli­we do zre­ali­zo­wa­nia roz­wi­ąza­nie”.

Al­dis Bi­scons i Toms Grin­bergs uzna­li, że opa­ko­wa­nie ma sa­mo w so­bie być pew­ną war­to­ścią, już po wy­jęciu z nie­go ro­we­ru i je­go zło­że­niu. W efek­cie, po otwar­ciu pu­de­łka oczom dziec­ka uka­zu­je się gra przy­go­do­wa, której gra­fi­ka zdo­bi dno opa­ko­wa­nia i je­go po­szcze­gól­ne ele­men­ty. W skład ze­spo­łu fir­my STUM wcho­dzi m.in. ar­ty­sta­-gra­fik, który z du­żą do­kład­no­ścią na­ry­so­wał wszyst­kie jej ele­men­ty, za­cho­wu­jąc przy tym du­żą otwar­to­ść względem użyt­kow­ni­ka. „Nie ma tu wy­ty­czo­nych za­sad gdy, gdyż za­le­ża­ło nam na wy­zwo­le­niu w dziec­ku kre­atyw­no­ści i stwo­rze­niu ich we wła­snym za­kre­sie” – tłu­ma­czy Toms Grin­bergs.

Pro­eko­lo­gicz­no­ść wśród prio­ry­te­tów

W za­ło­że­niach pro­jek­tan­tów STUM opa­ko­wa­nie mia­ło ofe­ro­wać też naj­wy­ższy po­ziom pro­eko­lo­gicz­no­ści – po­dob­nie zresz­tą jak ro­wer Chop­py Bi­ke. „Za­sto­so­wa­li­śmy w tym ce­lu kar­ton z cer­ty­fi­ka­tem FSC – mówi Al­dis Bi­scons. – Gra­fi­ka opa­ko­wa­nia uwzględ­nia­ła tyl­ko je­den ko­lor, gdyż uży­cie far­by ozna­cza ko­niecz­no­ść za­sto­so­wa­nia wi­ęk­szej ilo­ści wo­dy i ma­te­ria­łów eks­plo­ata­cyj­nych. Nie chcie­li­śmy też kle­ju w kon­struk­cji opa­ko­wa­nia. Wresz­cie – za­le­ża­ło nam na je­go kom­pak­to­wych roz­mia­rach. To bo­wiem prze­kła­da się na mi­ni­mal­ną ilo­ść su­row­ca nie­zbęd­ne­go do wy­ko­na­nia pu­de­łka. Kom­pak­to­wy de­sign ozna­cza też mniej miej­sca w kon­te­kście trans­por­tu, a wi­ęc i mniej pa­li­wa nie­zbęd­ne­go do je­go prze­wie­zie­nia”.

By stwo­rzyć roz­wi­ąza­nie opa­ko­wa­nio­we spe­łnia­jące wszyst­kie te ocze­ki­wa­nia, Al­dis Bi­scons i Toms Grin­bergs pod­jęli współpra­cę ze Sto­ra En­so, której eks­per­ci zor­ga­ni­zo­wa­li dla wła­ści­cie­li STUM sze­reg spo­tkań o cha­rak­te­rze warsz­ta­to­wym, do­ty­czących de­si­gnu. W efek­cie po­wsta­ło opa­ko­wa­nie, które – jak pod­kre­śla­ją obie stro­ny – jest bar­dziej przy­ja­zne dla śro­do­wi­ska, ofe­ru­je klien­to­wi wi­ęk­szą war­to­ść, a za­ra­zem wzbu­dza je­go za­in­te­re­so­wa­nie.

Chop­py Bi­ke jest obec­nie do­stęp­ny w dwóch skle­pach sta­cjo­nar­nych na te­re­nie Ło­twy, jak też za po­śred­nic­twem dwóch skle­pów in­ter­ne­to­wych. Stro­na in­ter­ne­to­wa po­świ­ęco­na ro­we­ro­wi i je­go opa­ko­wa­niu uzu­pe­łnia kom­plek­so­we po­de­jście do pu­de­łka i znaj­du­jące­go się w je­go wnętrzu pro­duk­tu, pod­kre­śla­jąc ta­kie wa­lo­ry jak pro­sto­ta w użyt­ko­wa­niu, funk­cjo­nal­no­ść i pro­eko­lo­gicz­no­ść.

„Przy­szło­ścią opa­ko­wa­nia jest nada­wa­nie mu war­to­ści do­da­ne­j”

„Ro­we­rek i je­go opa­ko­wa­nie by­ły two­rzo­ne w tym sa­mym cza­sie i są ze so­bą ści­śle zwi­ąza­ne. Przy­kład: w ro­we­rze nie zna­la­zły za­sto­so­wa­nia śrub­ki, a z opa­ko­wa­nia wy­eli­mi­no­wa­no klej. In­ne ich po­do­bie­ństwo to mi­ni­ma­lizm w za­sto­so­wa­niu ma­te­ria­łów za­rów­no w ro­we­rze, jak i w opa­ko­wa­niu. By­ło dla nas spo­rym wy­zwa­niem pra­co­wać nad dwo­ma ty­mi pro­duk­ta­mi jed­no­cze­śnie” – mówi Girts Li­beks.

Opa­ko­wa­nie, jak wcze­śniej wspo­mnia­no, mo­żna w 100% pod­dać re­cy­klin­go­wi, ale – w za­my­śle je­go twór­ców – ma ono jesz­cze przez dłu­gi czas pe­łnić funk­cję roz­ryw­ko­wą i sta­no­wić in­spi­ra­cję dla dziec­ka – użyt­kow­ni­ka ro­we­ru i gry będącej in­te­gral­ną częścią pu­de­łka.

„Sądzę, że przy­szło­ść opa­ko­wań le­ży wła­śnie w pro­jek­tach, dzi­ęki którym zy­sku­ją one war­to­ść do­da­ną – mówi Toms Grin­bergs. – Ukie­run­ko­wa­na na ten cel współpra­ca z fir­mą Sto­ra En­so, jak za­wsze zresz­tą, by­ła dla nas ogrom­ną przy­jem­no­ści­ą”.

We wrze­śniu br. opa­ko­wa­nie Cho­py Bi­ke zo­sta­ło na­gro­dzo­ne w te­go­rocz­nej edy­cji kon­kur­su Sca­nStar, or­ga­ni­zo­wa­nym od po­nad 50 lat przez Skan­dy­naw­ską Or­ga­ni­za­cję Opa­ko­wań. W uza­sad­nie­niu wer­dyk­tu ju­ro­rzy na­pi­sa­li m.in.: „Za­baw­ny i za­ska­ku­jący efekt w miej­sce pe­łno­ko­lo­ro­we­go dru­ku. Wła­ści­we za­pre­zen­to­wa­nie pro­duk­tu. Ten zo­stał wy­ko­na­ny z lek­kich su­row­ców i nie wy­ma­ga żad­nych na­rzędzi do uży­wa­nia. Ca­ło­ść pe­łna nie­spo­dzia­nek, roz­ryw­ki i za­ba­wy. Bar­dzo do­bry pro­jekt, mo­żli­wo­ść wy­ko­rzy­sta­nia opa­ko­wa­nia do in­nych ce­lów. Do­sko­na­ły przy­kład współpra­cy po­nad gra­ni­ca­mi”.

Wi­ęcej in­for­ma­cji na te­mat ro­we­ru Chop­py Bi­ke i je­go opa­ko­wa­nia mo­żna zna­le­źć na stro­nie in­ter­ne­to­wej https://chop­py.bi­ke/.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści