Więcej niż opakowanie: Choppy Bike na bazie rozwiązania Stora EnsoPoprzedni artykuł 

Fot.: Stora Enso
Fot.: Stora Enso

Jak pokazuje przykład Choppy Bike, rozwiązania stworzonego przez łotewską firmę STUM, funkcjonalność opakowania wykracza czasami poza jego standardowe ramy i staje się ono produktem użytkowym. Opracowany przez tę firmę projekt opakowania na rower dziecięcy, uwzględnia znajdującą się w środku grę, co ma zwiększyć interakcję z użytkownikiem, w tym przypadku – z dzieckiem. Co więcej, jednym z parametrów brzegowych było wyeliminowanie kleju przy jego produkcji, co się udało. Całość została stworzona z zastosowaniem podłoży produkowanych przez Stora Enso i rozwiązań opakowaniowych, oferowanych przez ten koncern.

„Zależało nam, by opakowanie to zawierało ciekawą wartość dodaną – tłumaczy Aldis Bliscons, projektant ze studia designu STUM. – W zamyśle nie chcieliśmy stworzyć wyłącznie pudełka na rower, ale funkcjonalny produkt, który kryje dodatkowy produkt codziennego użytku”.

Nieco wcześniej Aldis Biscons i Toms Grinbergs, jego partner biznesowy, opracowali koncepcję wykonanego z drewna roweru biegowego dla dzieci, pod nazwą Choppy Bike. Projektując niezbędne opakowanie, uwzględnili podejście stosowane od lat przez Stora Enso. Tak narodził się pomysł niestandardowej funkcjonalności opakowania, a w ślad za nim – jego prototyp.

Lista życzeń studia STUM względem projektowanego opakowania uwzględniała m.in. następujące elementy: wykorzystanie na pudełku tylko jednego koloru z uwagi na chęć ograniczenia ilości farb; wyeliminowanie kleju z konstrukcji opakowania; kompaktowy design, przekładający się na zastosowanie minimalnej ilości materiału; zastosowanie surowców, które w 100% można poddać recyklingowi. Jednak, jak podkreślają właściciele firmy, zanim opakowanie trafi do odzysku, w ich zamyśle miało oferować wartość dodaną i służyć jako gra.

„Gdy szalone pomysły stają się rzeczywistością”

„Było dla nas ogromną frajdą móc współpracować z Tomsem i Aldisem przy opakowaniu na rower Choppy Bike – przyznaje Girts Libeks, Design & Innovation Manager w Stora Enso, odpowiedzialny za kraje bałtyckie. – Mieli oni do zaproponowania wiele szalonych pomysłów, zaś moją rolą było ich przełożenie na możliwe do zrealizowania rozwiązanie”.

Aldis Biscons i Toms Grinbergs uznali, że opakowanie ma samo w sobie być pewną wartością, już po wyjęciu z niego roweru i jego złożeniu. W efekcie, po otwarciu pudełka oczom dziecka ukazuje się gra przygodowa, której grafika zdobi dno opakowania i jego poszczególne elementy. W skład zespołu firmy STUM wchodzi m.in. artysta-grafik, który z dużą dokładnością narysował wszystkie jej elementy, zachowując przy tym dużą otwartość względem użytkownika. „Nie ma tu wytyczonych zasad gdy, gdyż zależało nam na wyzwoleniu w dziecku kreatywności i stworzeniu ich we własnym zakresie” – tłumaczy Toms Grinbergs.

Proekologiczność wśród priorytetów

W założeniach projektantów STUM opakowanie miało oferować też najwyższy poziom proekologiczności – podobnie zresztą jak rower Choppy Bike. „Zastosowaliśmy w tym celu karton z certyfikatem FSC – mówi Aldis Biscons. – Grafika opakowania uwzględniała tylko jeden kolor, gdyż użycie farby oznacza konieczność zastosowania większej ilości wody i materiałów eksploatacyjnych. Nie chcieliśmy też kleju w konstrukcji opakowania. Wreszcie - zależało nam na jego kompaktowych rozmiarach. To bowiem przekłada się na minimalną ilość surowca niezbędnego do wykonania pudełka. Kompaktowy design oznacza też mniej miejsca w kontekście transportu, a więc i mniej paliwa niezbędnego do jego przewiezienia”.

R E K L A M A
By stworzyć rozwiązanie opakowaniowe spełniające wszystkie te oczekiwania, Aldis Biscons i Toms Grinbergs podjęli współpracę ze Stora Enso, której eksperci zorganizowali dla właścicieli STUM szereg spotkań o charakterze warsztatowym, dotyczących designu. W efekcie powstało opakowanie, które – jak podkreślają obie strony – jest bardziej przyjazne dla środowiska, oferuje klientowi większą wartość, a zarazem wzbudza jego zainteresowanie.

Choppy Bike jest obecnie dostępny w dwóch sklepach stacjonarnych na terenie Łotwy, jak też za pośrednictwem dwóch sklepów internetowych. Strona internetowa poświęcona rowerowi i jego opakowaniu uzupełnia kompleksowe podejście do pudełka i znajdującego się w jego wnętrzu produktu, podkreślając takie walory jak prostota w użytkowaniu, funkcjonalność i proekologiczność.

„Przyszłością opakowania jest nadawanie mu wartości dodanej”

„Rowerek i jego opakowanie były tworzone w tym samym czasie i są ze sobą ściśle związane. Przykład: w rowerze nie znalazły zastosowania śrubki, a z opakowania wyeliminowano klej. Inne ich podobieństwo to minimalizm w zastosowaniu materiałów zarówno w rowerze, jak i w opakowaniu. Było dla nas sporym wyzwaniem pracować nad dwoma tymi produktami jednocześnie” – mówi Girts Libeks.

Opakowanie, jak wcześniej wspomniano, można w 100% poddać recyklingowi, ale – w zamyśle jego twórców – ma ono jeszcze przez długi czas pełnić funkcję rozrywkową i stanowić inspirację dla dziecka – użytkownika roweru i gry będącej integralną częścią pudełka.

„Sądzę, że przyszłość opakowań leży właśnie w projektach, dzięki którym zyskują one wartość dodaną – mówi Toms Grinbergs. – Ukierunkowana na ten cel współpraca z firmą Stora Enso, jak zawsze zresztą, była dla nas ogromną przyjemnością”.

We wrześniu br. opakowanie Chopy Bike zostało nagrodzone w tegorocznej edycji konkursu ScanStar, organizowanym od ponad 50 lat przez Skandynawską Organizację Opakowań. W uzasadnieniu werdyktu jurorzy napisali m.in.: „Zabawny i zaskakujący efekt w miejsce pełnokolorowego druku. Właściwe zaprezentowanie produktu. Ten został wykonany z lekkich surowców i nie wymaga żadnych narzędzi do używania. Całość pełna niespodzianek, rozrywki i zabawy. Bardzo dobry projekt, możliwość wykorzystania opakowania do innych celów. Doskonały przykład współpracy ponad granicami”.

Więcej informacji na temat roweru Choppy Bike i jego opakowania można znaleźć na stronie internetowej https://choppy.bike/.

Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej

 Produkcja: WebFabrika 1999-2024 | Kontakt | Regulamin | Polityka Prywatności