Świ­ątecz­ne opa­ko­wa­nia – ja­kie tren­dy bo­żo­na­ro­dze­nio­we królu­ją w bra­nży opa­ko­wa­nio­wej?Poprzedni artykuł 

Daniel Stosik
Da­niel Sto­sik

Okres świ­ątecz­ny to czas, gdy opa­ko­wa­nia sta­ją się nie tyl­ko no­śni­kiem in­for­ma­cji o to­wa­rach, lecz rów­nież od­dziel­ny­mi pro­duk­ta­mi a na­wet do pew­ne­go stop­nia pre­zen­ta­mi, które ma­ją zbli­żyć Klien­tów do at­mos­fe­ry Bo­że­go Na­ro­dze­nia. Kar­ton ja­ko wszech­stron­ny ma­te­riał zaj­mu­je szcze­gól­ne miej­sce w pro­jek­to­wa­niu opa­ko­wań, umo­żli­wia­jąc za­sto­so­wa­nie in­no­wa­cyj­nych i ele­ganc­kich tech­nik zdo­bie­nia, szcze­gól­nie dla ma­rek pre­mium cho­cia­żby ko­sme­ty­ków i sło­dy­czy.

War­to za­uwa­żyć, że wi­ze­run­ki świ­ątecz­ne na opa­ko­wa­niach kar­to­no­wych pod­le­ga­ją tren­dom, zmie­nia­jącym się w za­le­żno­ści od ak­tu­al­nych pre­fe­ren­cji kon­su­men­tów, kie­run­ków de­si­gnu oraz ogól­nych ten­den­cji w bra­nży opa­ko­wa­nio­wej. Jak przy­zna­je Da­niel Sto­sik, Dy­rek­tor Przy­go­to­wa­nia Pro­duk­cji w Gru­pie Ako­mex, obec­nie za­uwa­żal­ny jest trend zmie­rza­jący ku pro­sto­cie i mi­ni­ma­li­zmo­wi będący­mi wy­ra­zem po­nad­cza­so­wej ele­gan­cji.

W dzi­siej­szym świe­cie, gdzie do­świad­cze­nie za­ku­po­we sta­je się rów­nie wa­żne co sam pro­dukt, opa­ko­wa­nie od­gry­wa klu­czo­wą ro­lę. Kar­ton, dzi­ęki swo­jej ela­stycz­no­ści, po­zwa­la nam two­rzyć opa­ko­wa­nia, które nie tyl­ko chro­nią pro­dukt, ale też sta­no­wią es­te­tycz­ny ele­ment, wno­szący do świ­ątecz­nej at­mos­fe­ry ele­gan­cję i no­wo­cze­sno­ść. Klien­ci ocze­ku­ją nie tyl­ko sma­ku, ale ta­kże wi­zu­al­ne­go i hap­tycz­ne­go do­świad­cze­nia. To mo­że obej­mo­wać gład­ko­ść i fak­tu­rę po­wierzch­ni, czy też in­ne ce­chy zmy­sło­we, które mo­żna do­świad­czyć po­przez do­tyk opa­ko­wa­nia. Opa­ko­wa­nia świ­ątecz­ne sta­ją się wy­ra­zem dba­ło­ści o de­ta­le i uni­kal­no­ść, za­spo­ka­ja­jąc ocze­ki­wa­nia kon­su­men­tów, dla których świ­ęta Bo­że­go Na­ro­dze­nia to czas wy­jąt­ko­wy, rów­nież w świe­cie opa­ko­wań.

Po pierw­sze – prak­ty­cyzm oraz tren­dy w pro­jek­to­wa­niu i de­si­gnie

Etap pro­jek­to­wa­nia i ogól­ny wy­gląd opa­ko­wa­nia często prze­sądza o tym, w ja­ki spo­sób opa­ko­wa­nie zo­sta­nie za­go­spo­da­ro­wa­ne przez klien­ta – czy będzie wy­rzu­co­ne do ko­sza, czy też zo­sta­nie uży­te po­now­nie. Niek­tóre da­ne wska­zu­ją, że etap pro­jek­to­wa­nia opa­ko­wa­nia jest na­wet w 80-ciu % od­po­wie­dzial­ny za to, co wy­da­rzy się z opa­ko­wa­niem, gdy już tra­fi do klien­ta. Pro­sto­ta i mi­ni­ma­lizm w pro­jek­to­wa­niu opa­ko­wań świ­ątecz­nych są co­raz bar­dziej ce­nio­ne. Ja­sne tła, pro­ste wzo­ry i ele­ganc­kie czcion­ki wpi­su­ją się w no­wo­cze­sne po­de­jście do de­si­gnu. Trend eko­lo­gicz­ny ta­kże od­naj­du­je się w opa­ko­wa­niach świ­ątecz­nych. Wy­ko­rzy­sta­nie na­tu­ral­nych ko­lo­rów, mo­ty­wów zwi­ąza­nych z przy­ro­dą i eko­ma­te­ria­łów pod­kre­śla zrów­no­wa­żo­ny cha­rak­ter pro­duk­tu.

Po dru­gie – ele­gan­cja

Bra­nża opa­ko­wa­nio­wa podąża obec­nie w kie­run­ku różno­rod­nych sty­lów, z na­ci­skiem na mi­ni­ma­lizm, eko­lo­gię, tra­dy­cję, per­so­na­li­za­cję oraz in­no­wa­cyj­ne po­de­jścia do wzor­nic­twa. Tren­dy te ewo­lu­ują, do­sto­so­wu­jąc się do zmie­nia­jących się gu­stów i ocze­ki­wań kon­su­men­tów. Wła­ści­cie­le ma­rek bar­dzo często si­ęga­ją po kar­to­no­we opa­ko­wa­nia, two­rząc z nich nie tyl­ko funk­cjo­nal­ny ele­ment, ale praw­dzi­we dzie­ło sztu­ki do­sko­na­le od­da­jące wy­jąt­ko­wy cha­rak­ter świ­ąt. Wy­ko­rzy­sty­wa­ne w bra­nży zło­ce­nia i sre­brze­nia na­da­ją opa­ko­wa­niom bla­sku, pod­kre­śla­jąc ich wy­jąt­ko­wo­ść. Me­ta­licz­ne de­ta­le, dzi­ęki no­wo­cze­snym tech­ni­kom dru­kar­skim, wno­szą do opa­ko­wań świ­ątecznych sub­tel­no­ść i pre­stiż. Sto­su­jąc tło­cze­nia pro­jek­tan­ci na­da­ją opa­ko­wa­niom trój­wy­mia­ro­wy cha­rak­ter. De­li­kat­ne wy­pu­kło­ści i wgłębie­nia do­da­ją tek­stu­ry, two­rząc uni­kal­ne wra­że­nie w do­ty­ku. Za­sto­so­wa­nie od­po­wied­nich la­kie­rów po­zwa­la uzy­skać efekt bły­sku, pod­kre­śla­jąc kon­kret­ne ele­menty opa­ko­wa­nia. Ta tech­ni­ka świet­nie spraw­dza się w pro­jek­tach, gdzie istot­ne są de­ta­le.

Po trze­cie – uni­kal­no­ść

Klien­ci po­szu­ku­ją nie tyl­ko pro­duk­tów wy­so­kiej ja­ko­ści, ale ta­kże do­świad­cze­nia zwi­ąza­ne­go z za­ku­pem. Opa­ko­wa­nie sta­je się wa­żnym ele­men­tem tej hi­sto­rii, dla­te­go ocze­ku­ją oni uni­kal­no­ści. In­dy­wi­du­al­ne wzo­ry i mo­żli­wo­ść per­so­na­li­za­cji opa­ko­wa­nia są ce­nio­ne przez klien­tów, którzy szu­ka­ją cze­goś, co wy­różni się na tle kon­ku­ren­cji. Klien­ci pre­mium ocze­ku­ją ele­gan­cji na­wet w opa­ko­wa­niach. Sta­wia­jąc na wy­so­ką ja­ko­ść wy­ko­na­nia i eks­klu­zyw­ne zdo­bie­nia, mar­ki zy­sku­ją ich uzna­nie.

Wpro­wa­dze­nie li­mi­to­wa­nej, bo­żo­na­ro­dze­nio­wej, edy­cji opa­ko­wa­nia mo­że być ko­rzyst­ne dla ma­rek de­cy­du­jących się na ta­ki krok. Pro­duk­ty w li­mi­to­wa­nej – świ­ątecz­nej – edy­cji zwy­kle są po­strze­ga­ne ja­ko pro­duk­ty uni­kal­ne i rzad­kie, co wpły­wa na zwi­ęk­sze­nie atrak­cyj­no­ści da­nej fir­my. Klien­ci są bar­dziej skłon­ni do za­ku­pów, gdy ma­ją wra­że­nie, że ku­pu­ją coś wy­jąt­ko­we­go, co nie będzie do­stęp­ne po­za se­zo­nem świ­ątecz­nym.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Gru­py Ako­mex

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści