Od ponad 20 lat sektor druku komercyjnego notuje spadki. Rosnąca popularność komunikacji elektronicznej ma wpływ na zmniejszenie produkcji katalogów i druków transakcyjnych. Coraz mniej zamówień dotyczy też materiałów reklamowych wysyłanych pocztą, co wiąże się ze wzrostem kosztów ich dystrybucji. Mimo spadków notowanych w całej branży, wyraźnie rozwija się segment druku cyfrowego – zarówno, jeśli chodzi o liczbę zleceń, jak i przychody.
Wzrost dzięki łatwym w obsłudze narzędziom do personalizacji i tworzenia treści
Sektor druku na żądanie ma przed sobą nowe perspektywy. Eksperci przewidują, że do 2031 roku będzie rósł średnio o 24,6% rocznie. Jest to możliwe dzięki powszechnej dostępności narzędzi do projektowania i druku - teraz każdy może samodzielnie przygotować materiały do wydruku.
Różnorodność dostępnych opcji widoczna jest w całej branży. Canva łączy projektowanie i druk w jednym miejscu, realizując projekty w ramach globalnej sieci HP Industrial Print. Dawne Crello i narzędzia do projektowania AI działają teraz jako Vista Create. Mixam specjalizuje się w druku albumów rodzinnych i komiksów. Fiverr, platforma zrzeszająca grafików, napędza produkcję materiałów drukowanych na niespotykaną dotąd skalę. "W rezultacie obsługujemy więcej różnorodnych zleceń, ale na wysoko zautomatyzowanych maszynach, które pomagają w obsłudze dużej liczby małych zamówień" - wyjaśnia Brian Scott, prezes Blooming Color, posiadający w drukarni model HP Indigo 100K.
Personalizacja materiałów promocyjnych i marketingowych stała się już standardem - 66% amerykańskich drukarni komercyjnych oferuje druk spersonalizowany. Firmy drukarskie muszą przystosować się do nowego trendu, gdzie kampanie prowadzone są równolegle w wielu kanałach, a druk pozostaje ważną częścią wydatków na marketing. Ciekawe, że wśród przedstawicieli pokolenia Z, którzy najczęściej szukają produktów na TikToku, aż 43% przyznaje, że drukowane materiały reklamowe mają wpływ na ich decyzje zakupowe.
Elastyczność i wydajność na pierwszym miejscu - z korzyścią dla klienta
W branży poligraficznej widać wyraźną zmianę - drukarnie coraz większą wagę przywiązują do elastyczności i wydajności całego procesu produkcji. Odpowiedzią na te nowe potrzeby są w pełni zautomatyzowane rozwiązania drukarskie, których przykładem są zaprezentowane na targach drupa maszyny HP Indigo 18K i 120K. Dodatkowo, drukarnie komercyjne zwracają szczególną uwagę na możliwość druku na różnych podłożach - to jedna z głównych zalet technologii HP Indigo LEP oraz druku HP Inkjet.
Richard Kouwenhoven, prezes i dyrektor generalny Hemlock, komentuje: „HP Indigo 100K to doskonałe wzmocnienie naszej drukarni. Dzięki niej możemy efektywnie realizować niskonakładowe zlecenia w najwyższej jakości, oferując klientom tę samą szeroką gamę papierów i formatów produktów, według standardów i materiałów, do których są przyzwyczajeni”.
Kolejnym rozwijającym się segmentem jest cyfrowe wydawnictwo. HP otworzyło ten rynek na nowe możliwości w 2009 roku, wprowadzając jedne z pierwszych cyfrowych maszyn rotacyjnych. Obecnie drukarka HP PageWide A2200 umożliwia wydajną i ekologiczną produkcję różnych materiałów wydawniczych i komercyjnych. Rozwiązania takie jak "On Press Color Profiling" skracają proces profilowania kolorów do mniej niż pięciu minut, podczas gdy standardowo zajmuje to około dziesięć razy dłużej.
Kevin Kouba, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w firmie Thysse, komentuje: „Zwiększona szybkość i wydajność drukarek HP PageWide daje naszym klientom większą elastyczność w planowaniu, a nam pozwala szybko realizować pilne zamówienia z krótkim terminen realizacji - nawet wówczas, gdy sam klient wątpi w możliwość wykonania wymagającego zadania. Możliwość sprostania takim wyzwaniom to dla nas ogromna zaleta”.
Nowe technologie i usługi zmieniają ofertę druku komercyjnego
Współpraca z HP daje drukarniom możliwość efektywnego wykorzystania zarówno technologii Indigo LEP, jak i Inkjet, w oparciu o spójne oprogramowanie i wsparcie techniczne. To, że różne technologie mogą być wykorzystywane do realizacji rozmaitych zadań, stwarza nowe możliwości rozwoju.
W miarę postępującej konsolidacji branży rośnie zapotrzebowanie na rozwiązania dla wielu zakładów i standaryzację procesów produkcyjnych. Zarówno w przypadku HP Indigo LEP, jak i Inkjet, to właśnie inteligentna automatyzacja oparta na sztucznej inteligencji i robotyce będzie kształtować przyszłość produkcji - szczególnie że brak wykwalifikowanych pracowników pozostaje dużym wyzwaniem. Drukarnie chcą zapewnić swoim pracownikom lepsze narzędzia i bardziej atrakcyjne warunki pracy. Wśród najnowszych rozwiązań branżowych warto wymienić PrintOS Production Beat Support, który pozwala monitorować całą produkcję, włącznie z drukiem analogowym i procesami wykończeniowymi. Z kolei HP oferuje Auto Alert Agent - algorytm uczenia maszynowego, który zwiększa wydajność druku bez ingerencji człowieka.
W 2024 roku HP rozpoczęło testy wykorzystania sztucznej inteligencji do rozbudowy funkcji usługi xRServices, której pełne wdrożenie planowane jest na 2025 rok. Usługi wspierane AI poprawią doświadczenia klienta na każdym etapie - od wdrożenia, przez produkcję, diagnostykę, rozwiązywanie problemów, aż po dostępność systemu - co pozwoli zmaksymalizować wydajność. W dążeniu do zwiększenia produktywności, HP we współpracy z MoviĜo Robotics wprowadziło autonomiczne roboty mobilne (AMR). Automatyzują one transport materiałów, oszczędzając do dwóch godzin dziennie na każdej maszynie i usprawniając pracę operatorów.
Obecnie kluczowe dla branży jest zapewnienie wydajnego ekosystemu druku, w którym technologie analogowe i cyfrowe skutecznie ze sobą współpracują. Pozwala to drukarniom wybierać rozwiązania najlepiej dopasowane do konkretnych zleceń. „Nie chodzi tu o ilość, lecz o wartość” - jak zauważa Dan Thompson, prezes Italic: „Dzięki HP Indigo możemy się wyróżniać w tym dochodowym segmencie. Oferujemy nieograniczone możliwości kreatywne poprzez druk na różnorodnych podłożach, w tym na ciemnych i przezroczystych materiałach, a także stosowanie specjalistycznych farb, kolorów dodatkowych oraz białej i srebrnej fabry”.
Gotowość na nowe wyzwania
Targi drupa 2024 nie pozostawiły wątpliwości - przyszłość druku komercyjnego należy do technologii cyfrowej w formacie B2 oraz do druku Inkjet. Kluczem do sukcesu będzie usprawnienie całego procesu produkcji - od druku po wykończenie - tak by stworzyć jedną, prostą w obsłudze linię produkcyjną opartą na inteligentnej automatyzacji i standardowych procedurach.
Mając ponad 8000 zainstalowanych maszyn obsługiwanych przez zaawansowane oprogramowanie jak PrintOS i HP xRServices, HP napędza zmiany w drukarniach komercyjnych - od obsługi materiałów, przez druk i wykończenie, aż po kontrolę jakości i procedury serwisowe.
Rosnące wymagania rynku wymuszają większą automatyzację. Kluczem do sukcesu w przyszłości jest płynna integracja maszyn, oprogramowania i robotów w ramach procesów opartych na chmurze.
Na podstawie informacji firmy HP