CDM i Sun Che­mi­cal – stra­te­gicz­ne part­ner­stwo i współpra­ca w za­kre­sie pro­eko­lo­gicz­nych opa­ko­wańPoprzedni artykuł 

"Jubileuszowe" spotkanie. Od lewej: Jarosław Pawęta, Manager, Dział Druku, CDM; Monika Galińska, Sales Manager, Sun Chemical; Krzysztof Janiak, CEO, CDM; Jakub Wojtczak, COO, CDM.
„Ju­bi­le­uszo­we” spo­tka­nie. Od le­wej: Ja­ro­sław Pa­węta, Ma­na­ger, Dział Dru­ku, CDM; Mo­ni­ka Ga­li­ńska, Sa­les Ma­na­ger, Sun Che­mi­cal; Krzysz­tof Ja­niak, CEO, CDM; Ja­kub Wojt­czak, COO, CDM.

Rok 2024 jest dla dru­kar­ni CDM z Ksa­we­ro­wa k. Ło­dzi wy­jąt­ko­wy – fir­ma, spe­cja­li­zu­jąca się w pro­duk­cji opa­ko­wań gi­ęt­kich dla różnych bra­nż (w tym spo­żyw­czej, che­mii go­spo­dar­czej, ar­ty­ku­łów prze­my­sło­wych, pet fo­od, su­ple­men­tów i odży­wek) ob­cho­dzi w nim 30-le­cie ist­nie­nia. Okrągłą rocz­ni­cę świ­ętu­je też pol­ski od­dział Sun Che­mi­cal – naj­wi­ęk­sze­go na świe­cie pro­du­cen­ta farb gra­ficz­nych.

Przed­si­ębior­stwa łączy nie tyl­ko „w­spól­ny” ju­bi­le­usz, ale przede wszyst­kim ści­słe wi­ęzi bi­zne­so­we i stra­te­gicz­na współpra­ca o part­ner­skim cha­rak­te­rze. Obej­mu­je ona wie­le aspek­tów dzia­łal­no­ści CDM: Sun Che­mi­cal wspie­ra fir­mę przy wdra­ża­niu jej no­wych pro­duk­tów (kle­jów i po­włok ba­rie­ro­wych wy­ko­rzy­sty­wa­nych w mo­no­ma­te­ria­ło­wych opa­ko­wa­niach gi­ęt­kich), szko­li w tym za­kre­sie, a ta­kże za­pew­nia kom­plek­so­wą opie­kę tech­no­lo­gicz­ną zwi­ąza­ną z pro­duk­ta­mi Sun Che­mi­cal. Fir­my wy­mie­nia­ją się też do­świad­cze­nia­mi – z uwa­gi na po­sia­da­ny przez CDM roz­bu­do­wa­ny dział B+R, który jest miej­scem te­sto­wa­nia i ba­da­nia no­wych pro­duk­tów Sun Che­mi­cal.

Współpra­ca roz­po­częła się w 2016 r., gdy CDM za­czął na sta­łe uży­wać farb i in­nych ma­te­ria­łów pro­ce­so­wych Sun Che­mi­cal. Wkrót­ce po­wsta­ła tu – przy zna­czącym udzia­le dru­giej z wy­mie­nio­nych firm – pro­fe­sjo­nal­na mie­szal­nia farb. CDM stał się tym sa­mym jed­nym ze stra­te­gicz­nych part­ne­rów Sun Che­mi­cal na pol­skim ryn­ku opa­ko­wań gi­ęt­kich, za­dru­ko­wy­wa­nych w tech­ni­ce flek­so­gra­ficz­nej. Obie fir­my ak­tyw­nie an­ga­żu­ją się w różne wy­da­rze­nia bra­nżo­we (kon­fe­ren­cje i warsz­ta­ty), przy oka­zji których pre­zen­tu­ją swo­ją współpra­cę. To wła­śnie in­no­wa­cyj­no­ść, fa­cho­wa wie­dza, tech­no­lo­gia, ci­ągłe dąże­nie do roz­wo­ju i do­sko­na­le­nia pro­duk­cji oraz współpra­ca z otwar­ty­mi na in­no­wa­cyj­ne roz­wi­ąza­nia part­ne­ra­mi, ta­ki­mi jak Sun Che­mi­cal, le­żą – jak pod­kre­śla Krzysz­tof Ja­niak, współwła­ści­ciel i CEO fir­my CDM – u pod­staw jej suk­ce­sów ryn­ko­wych.

Od fir­my han­dlo­wej do li­de­ra bra­nży

Hi­sto­ria fir­my CDM si­ęga po­cząt­ku lat 90. ubie­głe­go stu­le­cia. Wó­wczas Krzysz­tof Ja­niak i An­drzej Ja­rzębow­ski po­sta­no­wi­li za­ło­żyć bi­znes zwi­ąza­ny z dys­try­bu­cją ma­te­ria­łów dla bra­nży opa­ko­wa­nio­wej. Jed­nak już wkrót­ce fir­ma za­jęła się pro­duk­cją opa­ko­wań dru­ko­wa­nych tech­ni­ką flek­so­gra­ficz­ną i uru­cho­mi­ła wła­sny dział dru­ku. Dru­kar­nia sys­te­ma­tycz­nie się roz­wi­ja­ła, osi­ąga­jąc obec­ną po­zy­cję jed­ne­go z pol­skich li­de­rów w tym seg­men­cie ryn­ko­wym. Ja­ko­ść i bez­pie­cze­ństwo pro­duk­cji jest sta­le au­dy­to­wa­na – CDM mo­że po­chwa­lić się m.in. naj­wy­ższy­mi no­ta­mi w cer­ty­fi­ka­tach BRC Glo­bal Stan­dards for Pac­ka­ging Ma­te­rials oraz ISO 9001:2015. Jej roz­wój i po­zy­cję ryn­ko­wą po­twier­dza­ją też na­gro­dy, m.in. ko­lej­ny już Dia­ment For­be­sa.

Obec­nie w za­kła­dzie pro­duk­cyj­nym CDM o po­wierzch­ni ok. 10 tys. m2 pra­cu­je po­nad 130 osób. Spółka dys­po­nu­je no­wo­cze­snym, sta­le mo­der­ni­zo­wa­nym par­kiem ma­szy­no­wym (ostat­ni za­kup to wy­so­ko­wy­daj­na ma­szy­na dru­ku­jąca z pręd­ko­ścią 500 m/min) i Za­kła­do­wym Cen­trum In­no­wa­cji z roz­bu­do­wa­nym la­bo­ra­to­rium. Ta ko­mór­ka CDM, w ści­słej współpra­cy z do­staw­ca­mi i jed­no­cze­śnie part­ne­ra­mi tech­no­lo­gicz­ny­mi – m.in. Sun Che­mi­cal – oraz z od­bior­ca­mi, sta­le pra­cu­je nad no­wy­mi roz­wi­ąza­nia­mi opa­ko­wa­nio­wy­mi.

„Mu­szą one łączyć w so­bie z jed­nej stro­ny ocze­ki­wa­nia ryn­ku, tj. wła­ści­cie­li ma­rek i kon­su­men­tów, z dru­giej – być zgod­ne z co­raz bar­dziej re­stryk­cyj­ny­mi prze­pi­sa­mi praw­ny­mi, szcze­gól­nie w ob­sza­rze re­cy­klin­gu – mówi Krzysz­tof Ja­niak. – Stąd na­sze dąże­nie do spo­pu­la­ry­zo­wa­nia i upo­wszech­nie­nia tech­no­lo­gii mo­no­ma­te­ria­ło­wej ja­ko ba­zy dla w 100% re­cy­klo­wal­nych opa­ko­wań, a da­lej opa­ko­wań bio­de­gra­do­wal­nych i kom­po­sto­wal­nych. Tu na­szym stra­te­gicz­nym part­ne­rem od po­cząt­ku pro­jek­tu po­zo­sta­je Sun Che­mi­ca­l”.

To­masz Do­bro­wol­ski, Bu­si­ness Di­rec­tor Inks w pol­skim od­dzia­le Sun Che­mi­cal do­da­je: „Po­li­ty­ka zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju, na której ba­zu­je CDM w kon­te­kście swo­jej dzia­łal­no­ści i wy­twa­rza­nych opa­ko­wań, jest nam bli­ska. Ja­kiś czas te­mu opra­co­wa­li­śmy sche­mat dzia­ła­nia w ob­sza­rze sze­ro­ko ro­zu­mia­nej pro­eko­lo­gicz­no­ści – mo­wa o pro­jek­cie 5R (Reu­se, Re­du­ce, Re­new, Re­cyc­le & Re­de­sign), uwzględ­nia­jącym m.in. two­rze­nie i sprze­daż farb, la­kie­rów, kle­jów i in­nych ma­te­ria­łów w jak naj­mniej­szym stop­niu wpły­wa­jących na śro­do­wi­sko na­tu­ral­ne i do­sto­so­wa­nych do wy­tycz­nych PPWR. Cie­szy­my się, że co­raz wi­ęcej na­szych klien­tów z nich ko­rzy­sta, cze­go naj­lep­szym przy­kła­dem jest CDM”.

Part­ner­ska współpra­ca tech­no­lo­gicz­na

„Po­cząt­ko­wo na­sza współpra­ca do­ty­czy­ła wy­łącz­nie sprze­da­ży farb – mówi Mo­ni­ka Ga­li­ńska, Sa­les Ma­na­ger w pol­skim od­dzia­le Sun Che­mi­cal. – Jed­nak od 2018 ro­ku obej­mu­je też do­radz­two, szko­le­nia, po­moc we wdra­ża­niu no­wych roz­wi­ązań, a ta­kże te­sty no­wych pro­duk­tów. Ści­śle współpra­cu­je­my z pra­cow­ni­ka­mi la­bo­ra­to­rium CDM, jak też z jej dzia­łem ba­daw­czo­-ro­zwo­jo­wym. War­to pod­kre­ślić, że te­go ty­pu ko­mór­ki, uru­cha­mia­ne we wła­snym za­kre­sie i za wła­sne środ­ki przez dru­kar­nię, nie są w Pol­sce na po­rząd­ku dzien­nym. Tym wi­ęk­sze gra­tu­la­cje i sza­cu­nek dla wła­ści­cie­li CDM”.

„W sze­ro­ko ro­zu­mia­ny dział B+R za­an­ga­żo­wa­li­śmy bar­dzo du­że środ­ki fi­nan­so­we – pod­kre­śla Krzysz­tof Ja­niak. – Wszyst­ko po to, by móc te­sto­wać podło­ża, far­by, kle­je i go­to­we opa­ko­wa­nia, wy­ko­rzy­sty­wa­ne przez na­szych klien­tów. To istot­ne zwłasz­cza dla bra­nży spo­żyw­czej, z której wy­wo­dzi się gros na­szych od­bior­ców. Po­nad 70% pro­duk­cji CDM tra­fia po­za Pol­skę, a wy­ma­ga­nia do­ty­czące bez­pie­cze­ństwa i zgod­no­ści opa­ko­wań z re­gu­la­cja­mi praw­ny­mi w po­szcze­gól­nych kra­jach są bar­dzo ry­go­ry­stycz­ne. Je­ste­śmy do­sko­na­le przy­go­to­wa­ni, ta­kże w kon­te­kście re­gu­la­cji PPWR i ESG”.

Dział B+R funk­cjo­nu­je w no­wo wy­bu­do­wa­nym Za­kła­do­wym Cen­trum In­no­wa­cji CDM i jest wy­po­sa­żo­ny w wy­so­kiej kla­sy sprzęt la­bo­ra­to­ryj­ny (m.in. dwa no­woczesne chro­ma­to­gra­fy), po­zwa­la­jący na sa­mo­dziel­ne ba­da­nia pa­ra­me­trów tech­nicz­nych i te­sto­wa­nie bez­pie­cze­ństwa opa­ko­wań. Za­trud­nie­ni w nim spe­cja­li­ści opra­co­wu­ją no­we roz­wi­ąza­nia pro­duk­to­we, tech­no­lo­gicz­ne i pro­ce­so­we, ale też współpra­cu­ją z klien­ta­mi, do­staw­ca­mi i ośrod­ka­mi aka­de­mic­ki­mi w za­kre­sie mo­dy­fi­ka­cji, ba­dań i te­sto­wa­nia opa­ko­wań. „Współpra­cu­je­my w tym za­kre­sie z Po­li­tech­ni­ką Łódz­ką, Za­chod­nio­po­mor­skim Uni­wer­sy­te­tem Tech­no­lo­gicz­nym i Sto­wa­rzy­sze­niem Na­tu­re­ef, ale też z do­staw­ca­mi, m.in. z Sun Che­mi­cal – mówi Krzysz­tof Ja­niak.

Mo­ni­ka Ga­li­ńska do­da­je: „Tym sa­mym CDM jest nie tyl­ko w czo­łów­ce tech­no­lo­gicz­nej dru­ka­rń opa­ko­wań gi­ęt­kich w Pol­sce, ale śmia­ło mo­żna ją okre­ślić mia­nem pre­kur­so­ra, ak­tyw­nie an­ga­żu­jące­go się w wy­zna­cza­nie no­wych kie­run­ków dzia­ła­nia dla ca­łej bra­nży”.

Ba­za bi­zne­su

CDM jest pro­du­cen­tem wy­so­kiej ja­ko­ści opa­ko­wań gi­ęt­kich do pro­duk­tów z ryn­ku żyw­no­ści świe­żej i prze­two­rzo­nej, sło­dy­czy, odży­wek i su­ple­men­tów, kar­my dla zwie­rząt, che­mii go­spo­dar­czej i ar­ty­ku­łów prze­my­sło­wych. Jak pod­kre­śla Krzysz­tof Ja­niak – ce­lem fir­my jest za­rów­no zwi­ęk­sza­nie wo­lu­me­nu sprze­da­ży, jak i kre­owa­nie no­wych tren­dów, które po­zwo­lą dru­kar­ni re­ali­zo­wać co­raz wi­ęk­sze obro­ty w ob­sza­rze ma­te­ria­łów „e­ko”. „Jed­nym z na­szych stra­te­gicz­nych ce­lów jest sta­łe zwi­ęk­sza­nie sprze­da­ży opa­ko­wań mo­no­ma­te­ria­ło­wych z funk­cja­mi ba­rie­ro­wy­mi – mówi. – Mam na my­śli za­rów­no opa­ko­wa­nia wy­ko­na­ne wy­łącz­nie z fo­lii PE lub z fo­lii PP, jak rów­nież opa­ko­wa­nia zgrze­wa­ne z ba­rie­ro­we­go pa­pie­ru. Jed­no­cze­śnie mo­żna tu za­dbać, co naj­le­piej po­ka­zu­je nasz pro­jekt re­ali­zo­wa­ny wspól­nie z Sun Che­mi­cal, nie tyl­ko o ich bez­pie­cze­ństwo dla żyw­no­ści i wy­so­ką od­por­no­ść na różne czyn­ni­ki (jak wil­goć, tłuszcz czy różni­ce tem­pe­ra­tur), ale też o pe­łną re­cy­klo­wal­no­ść”.

An­na Ja­niak, Sa­les Ma­na­ger w fir­mie CDM do­da­je: „Co istot­ne, podło­ża te są tak sa­mo kom­pa­ty­bil­ne z li­nia­mi pa­ku­jący­mi sto­so­wa­ny­mi przez na­szych klien­tów, jak wcze­śniej sto­so­wa­ne przez nich roz­wi­ąza­nia kon­wen­cjo­nal­ne”.

W pro­duk­cji wspo­mnia­nych opa­ko­wań mo­no­ma­te­ria­ło­wych wy­ko­rzy­sty­wa­ne są dwa in­no­wa­cyj­ne pro­duk­ty z ofer­ty Sun Che­mi­cal. Pierw­szy to BARX698 Ae­ro­bloc – po­wło­ka zwi­ęk­sza­jąca ba­rie­ro­wo­ść podło­ży PE i OPP oraz ich od­por­no­ść na tlen, po­zwa­la­jąca tym sa­mym na wy­eli­mi­no­wa­nie PET z la­mi­na­tu. Dru­gim jest Pa­slim – bez­roz­pusz­czal­ni­ko­wy klej podwy­ższa­jący ba­rie­rę przed tle­nem, prze­zna­czo­ny do opa­ko­wań na żyw­no­ść su­chą i płyn­ną. Z ko­lei w opa­ko­wa­niach kom­po­sto­wal­nych pro­du­ko­wa­nych przez CDM znaj­du­ją za­sto­so­wa­nie in­ne dwa pro­duk­ty z ofer­ty Sun Che­mi­cal: stan­dar­do­we far­by ma­jące cer­ty­fi­kat kom­po­sto­wal­no­ści w wa­run­kach prze­my­sło­wych i do­mo­wych, przy za­cho­wa­niu za­da­ne­go pro­cen­to­we­go ich udzia­łu w opa­ko­wa­niu, oraz Sun­lam, SFC100/HSC306 – bez­roz­pusz­czal­ni­ko­wy klej bez mo­no­me­rów, cer­ty­fi­ko­wa­ny z my­ślą o kom­po­sto­wa­niu prze­my­sło­wym, za­wie­ra­jący w znacz­nej części kom­po­nen­ty bio­po­chod­ne.

W pro­du­ko­wa­nych przez CDM opa­ko­wa­niach do świe­żych wa­rzyw wy­ko­rzy­sty­wa­ny jest po­nad­to bez­roz­pusz­czal­ni­ko­wy la­kier DFC Vi­stac­le­ar mar­ki Sun Che­mi­cal, który zbie­ra wil­goć (co przedłu­ża świe­żo­ść pro­duk­tu na­wet o kil­ka dni).

Edu­ka­cja i ka­dry

„Jed­nym z mo­ich ce­lów w kon­te­kście za­bez­pie­cze­nia przy­szło­ści fir­my jest za­dba­nie o ci­ągły na­pływ wy­kszta­łco­nej ka­dry pra­cow­ni­czej – mówi Krzysz­tof Ja­niak. – Ma­my to szczęście, że oso­by za­trud­nio­ne w CDM są w wi­ęk­szo­ści od lat zwi­ąza­ne z fir­mą, an­ga­żu­ją się w pra­cę, a my sta­ra­my się dbać o utrzy­ma­nie ich sa­tys­fak­cji z pra­cy. Pa­trząc w przy­szło­ść, chce­my uru­cho­mić kla­sę pa­tro­nac­ką w jed­nej z lo­kal­nych szkół za­wo­do­wych, wspie­ra­jąc tę pla­ców­kę w kszta­łce­niu przy­szłych kadr dla po­li­gra­fii”.

Krzysz­tof Ja­niak i in­ni me­ne­dże­ro­wie CDM od wie­lu lat bar­dzo ak­tyw­nie współpra­cu­ją z or­ga­ni­za­cja­mi i sto­wa­rzy­sze­nia­mi in­te­gru­jący­mi bra­nżę, ale też – jak pod­kre­śla pre­zes fir­my – dzia­ła­jący­mi na rzecz jej lep­szej przy­szło­ści. „Je­stem obec­nie człon­kiem pre­zy­dium Pol­skiej Izby Flek­so­gra­fów oraz człon­kiem za­rządu Sto­wa­rzy­sze­nia Na­tu­re­ef” – mówi. Przed­sta­wi­cie­le CDM wzi­ęli udział m.in. w zor­ga­ni­zo­wa­nym przez to sto­wa­rzy­sze­nie (przy udzia­le bruk­sel­skie­go od­dzia­łu NCBR) spo­tka­niu je­go człon­ków z fir­ma­mi z UE, za­in­te­re­so­wa­ny­mi współpra­cą. Uczest­ni­czą też w pro­jek­tach ba­daw­czych i dzie­lą się wie­dzą w we­bi­na­riach.

Po­nad­to fir­ma CDM jest obec­na (ta­kże ja­ko wy­staw­ca) na różnych wy­da­rze­niach tar­go­wych, za­rów­no w Pol­sce, jak i po­za kra­jem. „Ma­my za so­bą wie­lo­krot­ny udział m.in. w tar­gach Fa­chPack, In­ter­pack oraz War­saw Pack – mówi An­na Ja­niak. – Pla­ny na ko­lej­ne la­ta rów­nież za­kła­da­ją nasz udział w wy­sta­wach skie­ro­wa­nych do na­szych klien­tów z bra­nży spo­żyw­czej oraz opa­ko­wa­nio­we­j”.

Z opty­mi­zmem w przy­szło­ść

„Ju­bi­le­usz 30-le­cia to nie tyl­ko po­wód do sa­tys­fak­cji i ra­do­ści z osi­ągni­ęte­go suk­ce­su, ale też zo­bo­wi­ąza­nie i mo­ty­wa­cja do dal­szych dzia­łań – mówi Krzysz­tof Ja­niak. – Funk­cjo­nu­je­my w nie­zwy­kle wy­ma­ga­jącym i bar­dzo cie­ka­wym oto­cze­niu bi­zne­so­wym, ja­kim są opa­ko­wa­nia. To wiel­ka spra­wa – nie tyl­ko je wy­twa­rzać, ale też – m.in. za spra­wą wła­sne­go cen­trum B+R czy współpra­cy z uczel­nia­mi, or­ga­ni­za­cja­mi bra­nżo­wy­mi i part­ne­ra­mi bi­zne­so­wymi – wspól­nie kre­ować tren­dy i przy­szło­ść ca­łej bra­nży”.

To­masz Do­bro­wol­ski do­da­je: „Skła­da­jąc gra­tu­la­cje z oka­zji trzech de­kad dzia­łal­no­ści ryn­ko­wej, chcia­łbym jed­no­cze­śnie po­dzi­ęko­wać fir­mie CDM i jej kie­row­nic­twu za oka­zy­wa­ne Sun Che­mi­cal za­ufa­nie – mam na my­śli nie tyl­ko sta­łe do­sta­wy na­szych ma­te­ria­łów, co po­twier­dza ich wy­so­ką ja­ko­ść i nie­za­wod­no­ść, ale przede wszyst­kim wza­jem­ne re­la­cje bi­zne­so­we i per­so­nal­ne. Ja­ko stra­te­gicz­ny part­ner tech­no­lo­gicz­ny de­kla­ru­je­my dal­szą go­to­wo­ść do wspie­ra­nia CDM w osi­ąga­niu przez nią am­bit­nych ce­lów bi­zne­so­wy­ch”.

Mo­ni­ka Ga­li­ńska pod­su­mo­wu­je: „Współpra­cę z CDM ce­ni­my so­bie nie­zwy­kle wy­so­ko z uwa­gi na po­dob­ne war­to­ści i mi­sje, ja­ki­mi kie­ru­ją się obie na­sze fir­my. Part­ner­stwo, na którym jest ona zbu­do­wa­na, da­je obu stro­nom wie­le ko­rzy­ści ze wspól­nych pro­jek­tów i sa­tys­fak­cji z re­zul­ta­tów, które są zna­cząco wi­ęk­sze od tych, ja­kie mo­żna by osi­ągnąć, dzia­ła­jąc w po­je­dyn­kę”.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści