Polska spółka BLACK POINT S.A. jest w czołówce najlepiej zarządzanych europejskich firm produkcyjnych. Potwierdzają to badania przeprowadzone w ramach unijnego projektu, mającego na celu stymulowanie rozwoju firm. Wrocławski producent i dystrybutor materiałów eksploatacyjnych znalazł się w pierwszej trójce wśród przedsiębiorstw, które wzięły udział w projekcie. BLACK POINT S.A. został włączony do badań jako jedna z kilkunastu europejskich firm z sektora MŚP w ramach finansowanego przez Komisję Europejską projektu „Future Industrial Models for SMEs”. Przeprowadzone badania wykazały, że wrocławski producent tuszy i tonerów nad innymi przedsiębiorstwami góruje dobrą analizą otoczenia, przemyślanymi procesami decyzyjnymi, skutecznym zarządzaniem strategicznym, a także kulturą w doskonaleniu i wprowadzaniu zmian.
Black Point od lat wykorzystuje innowacyjną ideę zarządzania Lean Manufacturing. To filozofia polegająca na eliminacji zbędnych, nie przynoszących korzyści czynności wykonywanych przy tworzeniu produktu lub usługi.
–
Idea Lean doskonale wpisuje się w strategię nieustannego doskonalenia produkcji Black Pointa. Najważniejszy jest wysokiej jakości produkt i zadowolenie klientów – mówi Anna Skałecka, wiceprezes firmy. –
Świadome korzystanie z rozwiązań z dziedziny zarządzania i organizacji Lean Management przyniosło nam efekty większe od oczekiwanych – dodaje.
W jaki sposób badano europejskie przedsiębiorstwa? Kategorie, które były brane pod uwagę przez specjalistów, to m.in. podejście do strategii biznesowej, funkcjonowanie sprzedaży i marketingu, efektywność produkcji, kultura doskonalenia i wprowadzania zmian, innowacje i rozwój produktu, a także wykorzystywanie wiedzy o możliwościach rozwoju (np. o funduszach europejskich). –
Kategorie te nie zostały wybrane przypadkowo.
Firma dobrze realizując te zadania zapewnia sobie sukces na rynku – zapewnia dr Remigiusz Horbal, ekspert z Lean Enterprise Institute Polska, polskiego koordynatora projektu.
Projekt „Future Industrial Models for SMEs” jest odpowiedzią na raport Komisji Europejskiej z 2003 roku, dotyczący europejskiej gospodarki. Wynikało z niego, że konkurencyjność przedsiębiorstw UE nie dorównuje światowemu poziomowi, a nakłady na rozwój innowacyjności są dużo niższe niż w USA. Komisja Europejska postanowiła więc dofinansować przedsięwzięcie, którego założeniem jest wypracowanie narzędzi pozwalających europejskim przedsiębiorstwom na zwiększenie konkurencyjności. Kolejnym etapem projektu będzie diagnozowanie głównych barier w rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, a następnie wypracowywanie rozwiązań, których stosowanie zapewni firmom z tego sektora szybszy rozwój i większą konkurencyjność.
Na podstawie informacji firmy BLACK POINT S.A.