W ostatnim czasie w ofercie firmy Stora Enso pojawił się nowy karton przeznaczony do produkcji termicznie zamykanych opakowań na żywność – Primeforma. Jednym z jego pierwszych użytkowników jest HK Ruokatalo – jeden z największych na fińskim rynku producentów żywności. We wrześniu do tamtejszych sklepów trafiły wyroby mięsne zapakowane z użyciem kartonowych tacek Primeforma, które – podobnie jak ma to miejsce w przypadku kartonów na soki czy mleko – można poddać recyklingowi.
Karton Primeforma, stworzony z myślą o pakowanej termicznie żywności, może być z powodzeniem wykorzystywany w już pracujących liniach pakujących, dotychczas stosowanych do opakowań plastikowych. Stora Enso od dawna dostarcza tekturę falistą i systemy opakowaniowe do firmy HK Ruokatalo. Możliwość formowania kartonów oraz metody jego uszlachetniania są stale przez Stora Enso udoskonalane, co stwarza nowe możliwości w zakresie produkcji opakowań konsumenckich, m.in. w segmencie produktów mięsnych – mówi Asko Koskela, specjalista ds. opakowań w firmie HK Ruokatalo.
Przedsiębiorstwo to stara się stosować do swoich wyrobów opakowania jak najbardziej przyjazne dla środowiska naturalnego i bezpieczne dla konsumentów. Stora Enso wychodzi naprzeciw tym zapotrzebowaniom, oferując oparte na włóknach rozwiązania w zakresie opakowań, które bazują na surowcach odnawialnych, a co za tym idzie – można je z powodzeniem poddać recyklingowi. Wprowadzone właśnie na rynek opakowanie do zimnych mięs jest tego najlepszym przykładem a zarazem stanowi przełom w dziedzinie wykorzystania kartonu to tego typu produktów.
Nowa tacka kartonowa, oparta na materiale Primeforma, jest wykorzystywana przez HK Ruokatalo do produkcji 100-gramowych opakowań na zimne płaty mięsne. Projekt związany z ich wdrożeniem, prowadzony wspólnie przez HK Ruokatalo i Stora Enso, trwał dwa lata. Największym wyzwaniem technicznym było zachowanie się nowego kartonu w stosowanych przez firmę HK Ruokatalo liniach pakujących. W związku z tym przeprowadzono szereg testów, badając żywotność opakowania i bezpieczeństwo znajdującej się w nim żywności. Karton musiał spełniać wszystkie wymogi związane z pakowaniem produktów spożywczych, m.in. pod względem higieny i kontaktu z żywnością. Fakt, że karton nie przepuszcza tlenu i posiada gładką powierzchnię w miejscach izolacji, zapewnia długą żywotność zapakowanych przy jego pomocy produktów, dostosowanych do zmiennych temperatur. Z drugiej strony, dla konsumenta ważne jest to, że opakowanie można bardzo łatwo otworzyć – mówi Tommi Kauri, inżynier ds. rozwoju w firmie Stora Enso.
Przeprowadzona we wrześniu kampania wizerunkowa najważniejszego produktu HK Ruokatalo, jakim są płaty mięsne na zimno, w dużej mierze była oparta na nowym opakowaniu. Jego wygląd miał niemałe znaczenie biorąc pod uwagę kampanię reklamową zamówioną przez HK w fińskiej telewizji, sklepach, prasie oraz w Internecie. Gabaryty opakowania i jego proekologiczność docenili także konsumenci – poza cienką pokrywką, może ono zostać w całości wprowadzone do fińskiego systemu odzysku tak samo jak standardowe kartony po mleku.
HK Ruokatalo to jeden z największych fińskich producentów żywności, którego podstawę oferty stanowią różnego rodzaju produkty mięsne. Firma należy do HKScan Group, czołowego dostawcy produktów żywnościowych w regionie Europy Północnej.