Prezentacja początkowo koncentrowała się na takich zagadnieniach jak kwestia ujednolicenia barwy i sposoby przekazywania informacji o niej, klasyfikacja barw (wg jasności, odcienia, nasycenia), by następnie płynnie przejść do początków standaryzacji druku, które miały miejsce pół wieku temu. Wówczas powstał Pantone Matchmaking System – mówiła Małgorzata Lososová Ungrádová – czyli obowiązujący obecnie światowy standard w zakresie określania barw, w którym informację stanowią numery we wzorniku przyporządkowane poszczególnym kolorom. W tym kontekście przedstawicielka firmy X-Rite mówiła też sporo o komunikacji wizualnej i zmianach w sposobie przekazywania informacji o barwie.
Kolejna część jej wystąpienia była poświęcona kontroli barwy w druku, która może mieć charakter wizualny, bądź – w przypadku profesjonalnego podejścia do tematu – przyjmuje formę spektrofotometrycznego pomiaru barwy i jego porównania z cyfrowym wzorcem. Zapis pomiaru ma postać krzywej spektralnej, która jest najważniejszą informacją uzyskiwaną ze spektrofotometru – podkreślała Małgorzata Lososová Ungrádová. – Plik, zapisany w formacie CxF3, jest następnie wykorzystywany w urządzeniach i innych aplikacjach, np. systemach ERP. Co istotne, wzorzec barwy może zostać zapisany na serwerze i być dostępny w wielu miejscach jednocześnie (np. w kilku drukarniach tego samego wydawcy).
Następnie prelegentka krótko omówiła najnowsze programy firmy X-Rite używane w tego rodzaju procesach, o jakich wspominała w pierwszej części prezentacji – Ink Formulation 6 Online i Color Quality 6, które występują w postaci centralnej instalacji z zewnętrznym dostępem przez Internet. Dzięki użyciu tej aplikacji i bazy danych recepturowanie barw następuje na serwerze głównym – kontynuowała Małgorzata Lososová Ungrádová. – Podobnie rzecz się ma w przypadku sieci Intranet działającej wewnątrz przedsiębiorstwa poligraficznego.
Prelegentka wymieniła też przykładowe spektrofotometry produkowane przez X-Rite w ramach dwóch linii produktowych (jedną z nich stanowią urządzenia wcześniej wytwarzane przez Gretag Macbeth, firmę przejętą przez X-Rite przed kilku laty). Wspomniała też o stworzonym w związku z koniecznością unifikacji obu linii nowym standardzie XRGA, pozwalającym na porównanie pomiarów uzyskiwanych we wszystkich urządzeniach tego producenta. Wśród innych programów X-Rite, znajdujących zastosowanie przy procesie standaryzacji i kontroli barwy w druku, Małgorzata Lososová Ungrádová wymieniła Net Profiler (pozwalający na kontrolę różnych urządzeń pomiarowych poprzez serwer X-Rite) oraz ColorPort (umożliwiający przekazywanie danych dla nowego wzorca XRGA bez konieczności wymiany urządzeń na nowe). Podkreśliła przy tym, że od początku 2010 roku wszystkie nowe spektrofotometry wytwarzane przez firmę X-Rite są zgodne ze standardem XRGA.
Na zakończenie swojego wystąpienia Małgorzata Lososová Ungrádová wspomniała o globalnej sieci kontroli druku PrintCheck oraz programie do kalibracji (kompatybilnym ze spektrofotometrami X-Rirte) – Press Optimizer.