Dru­kar­nia Of­fse­t-Ko­lor ko­lej­nym pol­skim użyt­kow­ni­kiem pro­eko­lo­gicz­ne­go roz­wi­ąza­nia CtP fir­my Ag­fa Gra­phicsPoprzedni artykuł 

Przy systemie CtP firmy Agfa Graphics stoją od lewej: Alan Malchrowicz (Ref-Graf), Lidia Matuszak (Agfa Graphics) i Tomasz Sroczyński (Drukarnia Offset-Kolor)
Przy sys­te­mie CtP fir­my Ag­fa Gra­phics sto­ją od le­wej: Alan Mal­ch­ro­wicz (Re­f-Graf), Li­dia Ma­tu­szak (Ag­fa Gra­phics) i To­masz Sro­czy­ński (Dru­kar­nia Of­fse­t-Ko­lor)
Pierw­sze mie­si­ące te­go ro­ku przy­nio­sły ko­lej­ne in­sta­la­cje pro­eko­lo­gicz­nych sys­te­mów CtP fir­my Ag­fa Gra­phics po­zwa­la­jących na pro­duk­cję bez­od­czyn­ni­ko­wych płyt ter­mo­czu­łych :Azu­ra TS. Wśród no­wych użyt­kow­ni­ków te­go roz­wi­ąza­nia zna­la­zła się Dru­kar­nia Of­fse­t-Ko­lor ze Zdun k. Ka­li­sza, w której od kil­ku­na­stu ty­go­dni pra­cu­je półfor­ma­to­wy sys­tem CtP, opar­ty na na­świe­tlar­ce Ag­fa :Ava­lon N4–10E. W sfi­na­li­zo­wa­niu i wdro­że­niu kon­trak­tu ak­tyw­ny udział mia­ła fir­ma Re­f-Graf – au­to­ry­zo­wa­ny dys­try­bu­tor Ag­fa Gra­phics w re­gio­nie Wiel­ko­pol­ski.

Po­cząt­ki Dru­kar­ni Of­fse­t-Ko­lor by­ły bar­dzo po­dob­ne do star­tu wie­lu in­nych dru­ka­rń ak­cy­den­so­wych w na­szym kra­ju. Pow­sta­ła przed dwu­dzie­stu la­ty, jed­nak – jak mówi jej wła­ści­ciel To­masz Sro­czy­ński – pro­fe­sjo­nal­ną po­li­gra­fią za­jęła się do­pie­ro w 2000 ro­ku. Przez ostat­nie la­ta dru­kar­nia suk­ce­syw­nie roz­bu­do­wy­wa­ła swój park ma­szy­no­wy i port­fo­lio usług; dziś spe­cja­li­zu­je się w dru­ko­wa­niu ety­kiet i opa­ko­wań, które sta­no­wią 60% jej pro­duk­cji. Na po­zo­sta­łe 40% skła­da­ją się różne­go ty­pu wy­ro­by ak­cy­den­so­we, wy­daw­nic­twa, ka­ta­lo­gi. Dru­kar­nia Of­fse­t-Ko­lor ob­słu­gu­je przede wszyst­kim klien­tów bez­po­śred­nich z po­łu­dnio­wej Wiel­ko­pol­ski, a za­trud­nia­jąc na sta­łe oko­ło 25 osób jest – jak za­pew­nia To­masz Sro­czy­ński – naj­wi­ęk­szym przed­si­ębior­stwem po­li­gra­ficz­nym w tym re­gio­nie Wiel­ko­pol­ski.
Pierw­szy kwar­tał przy­ni­ósł dru­kar­ni zna­czące in­we­sty­cje w za­kre­sie roz­bu­do­wy i mo­der­ni­za­cji dzia­łu przy­go­to­wal­ni oraz ha­li ma­szyn. W mar­cu roz­po­częła tu pra­cę pi­ęcio­ko­lo­ro­wa ma­szyna półfor­ma­to­wa KBA Ra­pi­da 74 (wy­po­sa­żo­na w wie­le funk­cji au­to­ma­ty­zu­jących jej dzia­ła­nie, m.in. wbu­do­wa­ny spek­tro­fo­to­metr, sys­te­my au­to­ma­tycz­nej zmia­ny płyt, my­cia ob­ci­ągów itd.), zaś nie­co później – no­wy, półfor­ma­to­wy sys­tem CtP fir­my Ag­fa Gra­phics. O prze­słan­kach dla tych in­we­sty­cji mówi To­masz Sro­czy­ński: W do­bie tzw. „kry­zy­su” uzna­li­śmy, że jest to opty­mal­ny mo­ment na wy­ko­na­nie zna­czące­go kro­ku na­przód i mo­der­ni­za­cję na­szej dru­kar­ni. De­cy­zje o za­ku­pie ma­szy­ny i sys­te­mu CtP za­pa­dły nie­mal rów­no­cze­śnie, gdyż je­den za­kup wa­run­ko­wał po­ja­wie­nie się dru­gie­go z roz­wi­ązań. Ma­szy­na roz­po­częła u nas pra­cę w mar­cu i nie­mal na­tych­miast – z uwa­gi na jej wy­ma­ga­nia pod względem ja­ko­ści i wy­daj­no­ści – oka­za­ło się, że mu­si­my mieć wła­sną na­świe­tlar­kę CtP. Do­tych­cza­so­we zle­ca­nie płyt w fir­mie ze­wnętrz­nej prze­sta­ło być efek­tyw­ne, po­za tym nie do ko­ńca by­li­śmy za­do­wo­le­ni z form dru­ko­wych przez nią wy­ko­ny­wa­nych. Mo­żna za­tem stwier­dzić, że o in­we­sty­cji we wła­sny CtP zde­cy­do­wa­ły przede wszyst­kim chęć po­lep­sze­nia ja­ko­ści dru­ku oraz po­pra­wa or­ga­ni­za­cji pra­cy. Mam na my­śli skróce­nie cza­su re­ali­za­cji zle­ceń – bar­dzo istot­ny czyn­nik przy sta­le spa­da­jących na­kła­dach (ich śred­nia wiel­ko­ść w na­szym przy­pad­ku to 2–3 tys. eg­zem­pla­rzy) i ro­snących ocze­ki­wa­niach klien­tów.

Po prze­ana­li­zo­wa­niu do­stęp­nych ofert ryn­ko­wych To­masz Sro­czy­ński zde­cy­do­wał się na roz­wi­ąza­nie za­pro­po­no­wa­ne przez Ag­fa Gra­phics i jej lo­kal­ne­go dys­try­bu­to­ra – fir­mę Re­f-Graf. Od po­cząt­ku by­łem zde­cy­do­wa­ny na za­kup na­świe­tlar­ki pra­cu­jącej w tech­no­lo­gii ter­micz­nej i po­zwa­la­jącej na wy­ko­ny­wa­nie płyt bez uży­cia che­mii – pod­kre­śla. – O tym, że fi­nal­nie by­ło to roz­wi­ąza­nie Ag­fa Gra­phics, zde­cy­do­wa­ło kil­ka czyn­ni­ków. Po pierw­sze – tech­no­lo­gia płyt bez­od­czyn­ni­ko­wych, która w prze­ci­wie­ństwie do roz­wi­ązań kon­ku­ren­cyj­nych po­zwa­la wi­dzieć obraz na­świe­tlo­ny na pły­cie, a sa­ma pły­ta jest fi­nal­nie obra­bia­na w de­dy­ko­wa­nym urządze­niu, a nie w ma­szy­nie dru­ku­jącej. Po dru­gie – ste­ru­jące na­świe­tlar­ką opro­gra­mo­wa­nie :Apo­gee Pre­press 7 Ma­na­ge, do­stęp­ne w wer­sji pol­skiej, in­tu­icyj­ne i ofe­ru­jące wszyst­kie funk­cje, ja­kich po­trze­bo­wa­li­śmy, m.in. stwo­rzo­ny przez Ag­fa Gra­phics mo­duł do im­po­zy­cji. Po trze­cie – atrak­cyj­ne wa­run­ki fi­nan­so­we, w czym du­ża za­słu­ga fir­my Re­f-Graf, która za­ofe­ro­wa­ła nam do­god­ny sys­tem spłat. Po czwar­te wresz­cie – pa­kiet do­dat­ko­wych usług, m.in. za­pew­nio­na i zre­ali­zo­wa­na przez Re­f-Graf ka­li­bra­cja i pro­fi­lo­wa­nie nie tyl­ko sa­me­go sys­temu CtP, ale też ma­szy­ny KBA, w której są wy­ko­rzy­sty­wa­ne pły­ty. Nie bez zna­cze­nia był też fakt obec­no­ści Re­f-Grafu ja­ko lo­kal­ne­go de­ale­ra, który za­opa­tru­je nas w pły­ty :Azu­ra TS i roz­twór sto­so­wa­ny w urządze­niu czysz­cząco­-gu­mu­jącym.

Pra­cu­jące od kwiet­nia w Dru­kar­ni Of­fse­t-Ko­lor roz­wi­ąza­nie skła­da się z półfor­ma­to­wej na­świe­tlar­ki ter­micz­nej :Ava­lon N4–10E (po­zwa­la­jącej na pro­duk­cję do 11 pły­t/h), za­in­sta­lo­wa­ne­go w try­bie in­li­ne urządze­nia czysz­cząco­-gu­mu­jące­go :Azu­ra C95 oraz sys­te­mu work­flow :Apo­gee Pre­press 7 Ma­na­ge, wy­po­sa­żo­ne­go m.in. w funk­cje: im­po­zy­cji (Im­po­se), na­far­bia­nia z za­sto­so­wa­niem mo­du­łu CIP3 (In­kDri­ve) oraz spraw­dza­nia po­praw­no­ści pli­ków (Pi­tStop). W sys­te­mie sto­so­wa­ne są pły­ty :Azu­ra TS, które – jak za­pew­nia po bli­sko kwar­tal­nych do­świad­cze­niach z ni­mi To­masz Sro­czy­ński – zna­ko­mi­cie pa­su­ją do asor­ty­men­tu i na­kła­dów re­ali­zo­wa­nych przez je­go dru­kar­nię: Wy­ko­nu­je­my wie­le zle­ceń po­wta­rzal­nych, wi­ęc zda­rza­ło nam się wy­ko­rzy­sty­wać do nich te sa­me for­my dru­ko­we i nie za­uwa­ży­li­śmy żad­nych od­chy­leń. Pły­ty spraw­dza­ją się przy wszyst­kich sto­so­wa­nych przez nas podło­żach, ta­kże trud­nych, nie­wsi­ąkli­wych, z który­mi „ek­spe­ry­men­tu­je­my” od pew­ne­go cza­su. O ich wy­so­kiej ja­ko­ści de­cy­du­je tech­no­lo­gia ra­stro­wa­nia Ag­fa :Su­bli­ma, której li­nia­tu­ra – 200 lpi – jest dla nas opty­mal­na i wy­star­cza­jąca. Ta­kże o opro­gra­mo­wa­niu mo­żna mówić tyl­ko do­brze – ko­rzy­sta­my ze wszyst­kich je­go funk­cji, cze­ka­my też na przy­słu­gu­jący nam ze stro­ny Ag­fa Gra­phics bez­płat­ny upgra­de do wer­sji 7.1, która ma po­ja­wić się na ryn­ku je­sie­nią.

To­masz Sro­czy­ński za­uwa­ża też spo­re zmia­ny na plus w or­ga­ni­za­cji pra­cy ca­łej dru­kar­ni, wy­ni­ka­jące z po­ja­wie­nia się wła­sne­go sys­te­mu CtP: Wcze­śniej zda­rza­ło się, że na pły­ty trze­ba by­ło cze­kać w ko­lej­ce, co wy­dłu­ża­ło czas re­ali­za­cji zle­ce­nia. Nie wspo­mi­na­jąc o sy­tu­acjach, gdy pły­tę mu­sie­li­śmy po­now­nie na­świe­tlać. Dziś, ma­jąc urządze­nie CtP pod wła­snym da­chem, czu­je­my du­ży kom­fort przy przyj­mo­wa­niu zle­ceń, które ma­ją być zre­ali­zo­wa­ne nie­mal na­tych­miast. Zda­rza się bo­wiem, że czas od zło­że­nia za­mówie­nia do ode­bra­nia to­wa­ru nie prze­kra­cza 3–4 go­dzin, mówi­my za­tem o pa­ra­me­trach ty­po­wych ra­czej dla dru­ku cy­fro­we­go. Dzi­ęki in­we­sty­cji CtP mo­że­my je za­pew­nić sto­su­jąc tech­no­lo­gię CtP i kla­sycz­ną ma­szy­nę of­f­se­to­wą. Sy­stem Ag­fa Gra­phics wpły­nął też na skróce­nie cza­su na­rządza­nia sa­mej ma­szy­ny – mo­żli­wo­ść prze­sła­nia da­nych z dzia­łu pre­press przez mo­duł In­kDri­ve po­zwa­la na wstęp­ne usta­wie­nie ka­ła­ma­rzy far­bo­wych, a co za tym idzie – szyb­sze uzy­ska­nie pierw­szej od­bit­ki na­kła­do­wej.

Obec­nie Dru­kar­nia Of­fse­t-Ko­lor wy­ko­rzy­stu­je sys­tem CtP wy­łącze­nie na wła­sne po­trze­by, ale jej wła­ści­ciel prze­wi­du­je, że nie­ba­wem z wy­ko­ny­wa­nych tu płyt będą ko­rzy­stać ta­kże in­ne przed­si­ębior­stwa po­li­gra­ficz­ne z Ka­li­sza i oko­lic: Za­kła­da­my, że w 20% sys­tem będzie wy­ko­rzy­sty­wa­ny do usłu­go­we­go na­świe­tla­nia płyt. Po­zo­sta­ły czas je­go pra­cy prze­wi­du­je­my na wła­sne zle­ce­nia.
Cie­szy­my się z tej in­we­sty­cji ta­kże dla­te­go, że wpły­nęła ona na kom­plek­so­wo­ść na­szych usług. Ch­ce­my zgro­ma­dzić pod jed­nym da­chem jak naj­wi­ęcej roz­wi­ązań umo­żli­wia­jących wy­ko­na­nie pe­łne­go zle­ce­nia, dla­te­go po in­we­sty­cjach w przy­go­to­wal­nię i druk na­sze naj­bli­ższe pla­ny za­kła­da­ją za­kup urządzeń do uszla­chet­nia­nia. Dzi­ęki te­mu będzie­my w sta­nie ob­słu­żyć na­szych klien­tów jesz­cze szyb­ciej i le­piej – kon­klu­du­je To­masz Sro­czy­ński.
Mówi Li­dia Ma­tu­szak, re­gio­nal­ny kie­row­nik sprze­da­ży Ag­fa Gra­phics: Cie­szy­my się, że dzi­ęki na­sze­mu roz­wi­ąza­niu wiel­ko­pol­ska zy­ska­ła ko­lej­ne­go użyt­kow­ni­ka sys­te­mu pro­eko­lo­gicz­ne­go a fir­ma Of­fse­t-Ko­lor uspraw­ni­ła i ulep­szy­ła pro­ces przy­go­to­wa­nia form of­f­se­to­wych. Ma­my na­dzie­ję, że nasz sys­tem będzie jej słu­żyć przez wie­le lat i przy­czy­ni się do dal­sze­go, spek­ta­ku­lar­ne­go roz­wo­ju. Zaś po­my­sł z udo­stęp­nie­niem te­go roz­wi­ąza­nia szer­sze­mu gro­nu użyt­kow­ni­ków wpły­nie na dal­sze pro­pa­go­wa­nie idei dba­ło­ści o śro­do­wi­sko na­tu­ral­ne, czym fir­ma Ag­fa Gra­phics szczy­ci się od wie­lu lat.
Alan Mal­ch­ro­wicz z fir­my Re­f-Graf do­da­je: Kon­trakt z Dru­kar­nią Of­fse­t-Ko­lor to ko­lej­na do­sta­wa sys­te­mu CtP fir­my Ag­fa Gra­phics zre­ali­zo­wa­na przy na­szym udzia­le. Bar­dzo się cie­szy­my, że mie­li­śmy swój udział w fi­nal­nym wy­bo­rze roz­wi­ąza­nia CtP, ofe­ru­jąc klien­to­wi pa­kiet do­dat­ko­wych „bo­nu­sów”: po­moc przy fi­nan­so­wa­niu in­we­sty­cji czy też pro­ces ka­li­bra­cji i pro­fi­lo­wa­nia ca­łe­go par­ku ma­szy­no­we­go użyt­ko­wa­ne­go przez tę dru­kar­nię. Ta ostat­nia usłu­ga sta­je się po­wo­li na­szą spe­cja­li­za­cją i ma­my na­dzie­ję, że wkrót­ce sko­rzy­sta­ją z niej ta­kże in­ne dru­kar­nie, nie tyl­ko z re­gio­nu Wiel­ko­pol­ski.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji PAI Prin­ti­nPo­land.com

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści