Kilkudziesięciu klientów oraz przedstawicieli prasy branżowej z całego świata wzięło udział w ekskluzywnym spotkaniu, zorganizowanym przez firmę Kodak w drukarni Axel Springer w Ahrensburgu k. Hamburga. Okazją do tego było niedawne wdrożenie systemów drukujących Kodak Prosper S30 w dwóch niemieckich zakładach tego wydawnictwa. Dzięki temu już od kilku miesięcy Axel Springer z powodzeniem realizuje hybrydową produkcję prasową, uwzględniającą drukowanie gazet w technologii offsetowej oraz ich personalizację i regionalizację w technologii inkjetowej. Po udanym wdrożeniu tego pionierskiego i pilotażowego programu, przedstawiciele firmy rozważają zakup następnych systemów z rodziny Prosper S i ich zintegrowanie z kolejnymi maszynami zwojowymi pracującymi w drukarniach Axel Springer w Ahrensburgu i Spandau k. Berlina. Firma Kodak konsekwentnie realizuje swoją strategię rozwoju druku cyfrowego, bazującego na technologii Stream Inkjet, sukcesywnie wprowadzając do oferty kolejne systemy drukujące. Wśród nich coraz większą popularnością, także na rynku polskim, cieszą się rozwiązania z rodziny Prosper S, instalowane bezpośrednio na konwencjonalnych maszynach drukujących (arkuszowych i zwojowych), urządzeniach introligatorskich czy też liniach transportujących. Jednym z kluczowych segmentów, z myślą o którym stworzono wysokowydajne systemy wdrukowywania personalizowanych danych, jest produkcja prasowa. Axel Springer jest tu prawdziwym pionierem w skali świata – projekt związany z wdrożeniem produkcji hybrydowej, uwzględniającej druk offsetowy i cyfrowy, rozpoczęto tu już w 2006 roku. Przypomniał o tym Thomas Drensek, szef drukarni Axel Springer w Ahrensburgu, witając gości, którzy przybyli na prezentację tego unikalnego rozwiązania: „Wprowadzenie modyfikacji w maszynach zwojowych, umożliwiających zastosowanie druku cyfrowego było dla nas kolejnym, naturalnym etapem rozwoju drukarni. Dzięki temu portfolio naszych produktów i usług, obejmujące głównie dzienniki i magazyny drukowane na papierach gazetowych, zostało znacznie rozszerzone. Ścisła współpraca z firmami Kodak i manroland web systems, naszymi partnerami technologicznymi, zaowocowała stworzeniem unikalnej opcji wdrukowywania personalizowanej treści, która pozwala na stworzenie większej więzi z danym tytułem i oferuje zupełnie nową jakość w oczach wydawcy, czytelnika i reklamodawcy.” Te aspekty, związane z wdrożeniem systemów Prosper S30, podkreślił też Olivier Claude – dyrektor generalny ds. systemów drukujących i wiceprezes firmy Kodak w regionie EAMER: „Warto nadmienić, że umożliwiają one pracę z prędkością dostosowaną do wydajności maszyny zwojowej, obecnie wdrukowując dane czarno-białe, a w przyszłości także kolorowe. Wierzymy w druk hybrydowy i wspólnie z naszymi partnerami technologicznymi będziemy dokładać wszelkich starań, by stał on się jedną z kluczowych dróg rozwoju dla wydawnictw i drukarń prasowych z różnych regionów świata.”
Kolejna prezentacja została wygłoszona przez gościa specjalnego spotkania. Był nim profesor Karl Malik, konsultant ds. mediów i wydawca magazynu „Premedia Newsletter”. W swoim wystąpieniu, zatytułowanym „Sytuacja i tendencje na rynku gazetowym”, odniósł się on do dynamicznych zmian, jakie zachodzą na rynku medialnym oraz szans i zagrożeń dla tradycyjnej prasy wobec ekspansji szeroko rozumianych mediów cyfrowych. Podkreślał przy tym, że to papier wciąż jest postrzegany jako najbardziej wiarygodny i wzbudzający zaufanie środek przekazu. Zwrócił jednocześnie uwagę, że współczesny rynek wymaga od wydawców wprowadzenia wielu zmian i zaoferowanie gazet „przyjaznych dla czytelnika”, zarówno pod względem różnych modeli redakcyjnych i reklamowych, jak też samej treści, która musi być atrakcyjna, tak od strony merytorycznej jak i wizualnej. Jako kolejny głos zabrał Tobias Kuhn, dyrektor generalny Bild Ost, który zapoznał gości spotkania z wydawaną przez Axel Springer i drukowaną w zakładach Ahrensburg i Spandau największą gazetą w Niemczech – dziennikiem „Bild” oraz możliwościami, jakie w jej części redakcyjnej i reklamowej pojawiły się dzięki wdrożeniu systemów Kodak Prosper S30. Każdego dnia jest on drukowany w nakładzie 2,7 mln egzemplarzy i czytany przez około 12 mln osób. Jak wynika z danych wydawcy, znajomość marki w przypadku tej gazety wynosi aż 95%, w 2011 roku był on najczęściej cytowaną gazetą niemiecką. Jednak nawet w przypadku tak dobrze spozycjonowanego tytułu kierownictwo jego wydawcy przez cały czas pracuje nad nowymi rozwiązaniami, które pozwalają na zachowanie i wzmocnienie pozycji rynkowej tego tytułu. Wiele z nich ma charakter rozrywkowy, także ze względu na profil samej gazety. „Tylko w ubiegłym roku przeprowadziliśmy 350 różnego rodzaju loterii dla naszych czytelników – mówił Tobias Kuhn – w których wręczyliśmy ok. 20 tysięcy nagród. Tego rodzaju działania nie tylko zwiększają nakład, ale też budują bliższe relacje z odbiorcą. Personalizacja kuponów loteryjnych czy numerów w grach takich jak bingo, realizowana w trybie in-line, podczas drukowania głównego grzbietu, wiąże się nie tylko z większą ekonomiką produkcji, ale też ze sprawniejszą realizacją naszych pomysłów”. Po wdrożeniu na początku br. pierwszego systemu Prosper S30 wydawca „Bild” przeprowadził kilka akcji czytelniczych, m.in. w miesiącach kwiecień-maj personalizowaną grę bingo, obejmującą nakład dziennika ukazujący się w regionie Hamburga. To oraz inne działania, związane choćby z indywidualizacją kuponów loteryjnych, okazały się dużym sukcesem i zdecydowały o zakupie kolejnych trzech systemów firmy Kodak, które pracują obecnie w obu drukarniach Axel Springer. Jak zapowiedział Tobias Kuhn, niemiecki wydawca analizuje obecnie kwestię zainwestowania w następne głowice inkjetowe, które można by zintegrować z wszystkimi maszynami zwojowymi w Ahrensburgu i Spandau. O zrealizowanym projekcie właśnie z punktu widzenia drukarń Axel Springer opowiedzieli w kolejnej prezentacji Stephan Wellnitz – dyrektor sprzedaży w dziale obsługi klienta oraz Sven Türy – starszy drukarz w hali maszyn. Przypomnieli przy tym, że pierwsze głowice inkjetowe Kodak DH6240 zostały zaimplementowane w drukarni w Ahrensburgu już w 2010 roku, z powodzeniem pracując przez dwa lata, do czasu zastąpienia ich przez model Prosper S30. Zapowiedzieli też dalszą rozbudowę opcji związanych ze stosowaną tu technologią cyfrową, m.in. wprowadzenie druku pełnokolorowego, możliwość śledzenia drukowanych produktów czy też zainstalowanie suszarki UV. Kolejne dwa wystąpienia prezentowały punkt widzenia dwóch partnerów technologicznych Axel Springer, którzy byli kluczowi dla całego przedsięwzięcia. Najpierw Anton Hamm – wiceprezes ds. serwisu i systemów printcom w manroland web systems opowiedział o udziale tej firmy, na której maszynie – Colorman – zainstalowany został pierwszy Prosper S30. Przedstawił konieczne modyfikacje w strukturze maszyny i potrzebę jej dostosowania do implementacji głowic inkjetowych.
Na zakończenie wystąpili przedstawiciele firmy Kodak – Marie Luce Delaune – menedżer marketingu ds. systemów inkjetowych i Rainer Küssel – menedżer ds. wsparcia technicznego. Na wstępie krótko przedstawili historię rozwiązań inkjetowych oferowanych przez firmę Kodak, ze szczególnym uwzględnieniem urządzeń z serii Prosper, bazującej na technologii Stream Inkjet. Podkreślając ich zalety, prelegenci wymieniali trzy aspekty: rewolucyjność zastosowanej technologii (także pod względem prędkości drukowania), możliwość rozbudowy i zyskowność inwestycji. W efekcie drukarnie, nie tylko prasowe, otrzymują możliwość zastosowania wysokowydajnego, hybrydowego rozwiązania, uwzględniającego druk offsetowy i cyfrowy. Przechodząc do modelowego - zdaniem firmy Kodak - wdrożenia w drukarni Axel Springer, przedstawiono szereg działań, jakie należało podjąć przed uruchomieniem systemów w codziennej produkcji. Obejmowały one m.in. dostosowanie głowic inkjetowych do poszczególnych podłoży, zadrukowywanych przy różnych rozdzielczościach. Testy, prowadzone w Ahrensburgu na początku tego roku, potwierdziły wysoką stabilność rozwiązania i brak strat czasowych. Podsumowując zalety wynikające z wdrożenia systemów Prosper S30 w drukarni Axel Springer, Marie Luce Delaune wymieniła m.in.: mniejszą liczbę etapów produkcji, redukcję odpadów, mniejsze zaangażowanie pracowników drukarni, zredukowaną konieczność obsługi i magazynowania produktów, usprawnienie cyklu produkcyjnego, ochronę inwestycji oraz rozwój całego biznesu wydawniczego. Po części konferencyjnej goście, podzieleni na cztery grupy, mieli okazję zwiedzić tę część drukarni w Ahrensbergu, gdzie realizowana jest produkcja hybrydowa. Godzinna wizyta w hali produkcyjnej obejmowała m.in. dział prepress i stanowiska kontroli jakości, jednak największe zainteresowanie wzbudziła możliwość obejrzenia z bliska systemu Kodak Prosper S30, który podczas zwiedzania był użytkowany do realizacji kolejnego zamówienia. Warto dodać, że zakład Axel Springer w Ahrensburgu zatrudnia w sumie około 300 osób, a pracuje tu łącznie sześć maszyn zwojowych manroland web systems, na które składają się 144 zespoły drukujące. Spotkanie zakończyła dyskusja ze wszystkimi prelegentami, był też czas na pytania o różne aspekty inwestycji zrealizowanej przez Axel Springer. Miłym akcentem było wręczenie każdemu z uczestników personalizowanego egzemplarza gazety „Die Welt”, zawierającego indywidualny numer, związany z przygotowaną przez organizatorów „Loterią inkjetową”. Można było w niej wygrać m.in. cyfrowe ramki do zdjęć i aparaty firmy Kodak, a przy okazji poczuć dreszczyk, jaki towarzyszy czytelnikom gazet drukowanych przez Axel Springer, uczestniczących w personalizowanych promocjach i konkursach.