Od lewej: Adam Ślażyński - dyrektor ds. sprzedaży maszyn małoformatowych, Jan Korenc - prezes zarządu, Grzegorz Szymczykowski - dyrektor ds. sprzedaży maszyn wielkoformatowych, Paweł Krasowski - marketing manager
13 grudnia w Warszawie odbyła się konferencja prasowa firmy KBA CEE, będąca pierwszą okazją do jej spotkania z przedstawicielami mediów branżowych po zmianach, jakie zaszły ostatnio w zarządzie spółki. Z ramienia KBA CEE udział wzięli: Jan Korenc – prezes zarządu (pełniący tę funkcję od 1 listopada br.), Grzegorz Szymczykowski – dyrektor ds. sprzedaży maszyn wielkoformatowych, Adam Ślażyński – dyrektor ds. sprzedaży maszyn małoformatowych oraz Paweł Krasowski – marketing manager. Podsumowanie udanego roku 2012 Przybyłych na konferencję dziennikarzy powitał Paweł Krasowski, oddając następnie głos Janowi Korencowi. Nowy prezes KBA CEE rozpoczął od prezentacji wyników koncernu KBA za pierwsze trzy kwartały 2012. Firma odnotowała w nich – rok do roku – niemal 17% wzrost przychodów ze sprzedaży, 10% wzrost zamówień na nowe maszyny arkuszowe, realizując zysk netto w wysokości ok. 6 mln euro. „Warto również zwrócić uwagę na 38% wskaźnik wartości kapitału własnego, przy średniej dla całego przemysłu niemieckiego nieprzekraczającej 30%. Świadczy on o bardzo solidnej kondycji finansowej naszego koncernu” – mówił Jan Korenc. Jak podkreślał, pomimo niesprzyjającej koniunktury KBA wciąż przeznacza duże środki na nowe inwestycje i działania badawczo-rozwojowe; do końca trzeciego kwartału br. zamknęły się one kwotą 16,5 mln euro. O innowacyjności oferty KBA można było przekonać się m.in. odwiedzając poprzedzające majowe targi drupa 2012 spotkanie w Radebeul, w którym wzięło udział ok. 100 klientów z Polski, jak też samą wystawę w Düsseldorfie. Firma pokazała na niej szereg nowości we wszystkich klasach formatowych, wprowadzając do swojej oferty m.in. pierwszą maszynę cyfrową KBA RotaJET 76. „Uwzględniając wszystkie filie KBA, pod względem zrealizowanej sprzedaży per capita spółka KBA CEE zajęła na targach 3. miejsce – zaznaczył Jan Korenc. – Wynik ten potwierdza wciąż duży potencjał naszego regionu świata, podobnie jak realizowane właśnie w Polsce instalacje, m.in. nowej maszyny KBA Rapida 145”.
KBA CEE – niemal dwa lata w nowej formule Kolejna część prezentacji była poświęcona spółce KBA CEE, która w tym kształcie działa od marca ub.r. i obejmuje trzy kraje: Polskę, Czechy i Słowację. W związku ze zmianami w zarządzie spółki, od początku listopada br. nastąpiła integracja w zakresie jej zarządzania. Polski rynek obsługiwany przez KBA CEE jest dziś podzielony na pięć regionów, zaś struktury serwisowe składają się z trzech oddziałów oraz sieci autoryzowanych firm partnerskich. „W sumie mamy na tym obszarze imponująca bazę prawie 300 maszyn małoformatowych i ponad 100 maszyn w formacie B1 i większym – mówił Jan Korenc. – Klienci z tego regionu obsługiwani są przez dwa zespoły, zlokalizowane w Warszawie i w Pradze, które przechodzą ciągły proces integracji. Od stycznia 2013 obejmie on także struktury serwisowe, dzięki czemu wszyscy klienci będący pod opieką KBA CEE będą obsługiwani w ramach wspólnej platformy usług posprzedażowych. Już dziś zdarza się, że – choćby ze względów logistycznych czy z uwagi na specjalizację – serwisanci z Polski zajmują się klientami z Czech i odwrotnie. Ten proces integracji i synergii działań z pewnością będzie się pogłębiał.” Od chwili powołania spółki KBA CEE w lutym 2011 roku, firma sprzedała w obsługiwanym przez siebie regionie 91 zespołów drukujących w formacie B3 i B2 oraz 142 zespoły drukujące w formatach B1 i większym. Kierownictwo KBA CEE zakłada, że jej udziały rynkowe w sprzedaży nowych maszyn w Polsce osiągną w nadchodzącym roku 35%. Firma chce w nim zwiększyć sprzedaż w zakresie maszyn B2, utrzymując jednocześnie pozycję lidera w zakresie maszyn wielkoformatowych.
Realizując misję KBA Jan Korenc podkreślał, że wszystkie podejmowane w ostatnim czasie przez KBA CEE działania mają pomóc w realizacji misji KBA, która – poza reprezentowaniem koncernu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej – zakłada też dalsze zwiększanie udziałów rynkowych, oferowanie najwyższej jakości usług sprzedażowych i posprzedażowych oraz szeroko rozumiane wsparcie dla przemysłu poligraficznego. Z tego też względu w kończącym się roku firma KBA CEE była zaangażowana w różne inicjatywy integrujące polskie środowisko poligraficzne. Wystąpiła w roli sponsora głównego Balu Polskiej Izby Druku, wsparła konkurs dla projektantów opakowań Art of Packaging oraz turniej golfowy Poligrafia Golf Cup 2012. „Chcemy być przewidywalnym, stabilnym i wzbudzającym zaufanie partnerem dla branży poligraficznej” – mówił Jan Korenc, wymieniając aspekty, które mają w tym pomóc firmie KBA: stabilną sytuację finansową, działanie w wielu segmentach rynkowych (także specjalistycznych), rozbudowaną opiekę nad klientami w ramach programu People & Print, ciągłe wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań, bogate know how i szerokie kompetencje pracowników oraz spojrzenie w przyszłość, choćby w postaci wprowadzenia do oferty pierwszej maszyny cyfrowej. W nadchodzącym roku firma nadal chce być aktywna w całym obsługiwanym przez siebie regionie. Wobec nieobecności na targach Poligrafia i Embax Print, w pierwszym kwartale br. planowane jest spotkanie typu Open House w Radebeul, dedykowane klientom KBA z Polski, Czech i Słowacji. O kolejnych inicjatywach, także tych związanych ze wsparciem dla polskiego szkolnictwa poligraficznego, KBA będzie informować rynek na bieżąco.