Jeszcze do niedawna uzyskanie
efektu złota w procesie poligraficznym wiązało się z wysokimi kosztami,
w wielu przypadkach nie do zaakceptowania dla drukarń i dla ich klientów.
Jednak już wkrótce opcja koloru złotego będzie dostępna dla wszystkich
zainteresowanych tym rozwiązaniem. A to za sprawą wprowadzenia przez
firmę Kodak rozwiązania Kodak NexPress Gold Dry Ink. Jest ono jedną
z opcji możliwych do zastosowania w piątej stacji drukującej maszyn
Kodak NexPress i pozwala na uzyskanie efektu metalicznego złota w aplikacjach
takich jak druki direct mailing, okładki katalogów i magazynów, certyfikaty,
fotografie, bilety i inne specjalne produkty. Z myślą o promocji wykorzystywanego
tu suchego toneru Gold Dry Ink firma Kodak przeprowadziła specjalną
kampanię we współpracy z pięcioma magazynami branżowymi z całego
świata, które na swoich okładkach zastosowały przyciągający uwagę
czytelników efekt złota.
Suchy toner NexPress Gold Dry Ink został po raz pierwszy zaprezentowany
na ubiegłorocznych targach drupa w Düsseldorfie, zaś kilka miesięcy
później – podczas Graph Expo 2012 w Chicago – uzyskał nagrodę
„Must See ‘Em” dla produktów, na które warto zwrócić szczególną
uwagę przy zwiedzaniu wystawy. Z testów beta przeprowadzanych przez
klientów firmy Kodak wynika, że pozwala on na znaczące wyróżnienie
produktu w licznych aplikacjach i wprowadzenie w nich wartości dodanej.
Połączenie efektów złota i jakości druku oferowanej przez maszyny
z serii Kodak NexPress zaowocowało szeroką paletą opcji niedostępnych
dotychczas dla drukarń cyfrowych oraz ich klientów.
W projekcie promującym toner NexPress Gold Dry Ink wzięło udział
pięć magazynów branżowych: Effekte – ogólnoświatowy periodyk
wysyłany przez firmę Merck do jej klientów z przemysłu pigmentowego;
Print21 – australijskie wydawnictwo dla drukarń akcydensowych; Digital
Printer – brytyjski magazyn poligraficzny; PrintWeek oraz ME Printer
– dwa magazyny dla drukarzy z regionu Azji Środkowo-Wschodniej.
„Nasza okładka wybrana została w sposób szczególny, aby w jak
najlepszy sposób wyeksponować możliwości złotego toneru – mówi
Patrick Howard z magazynu Print21. – Pigmenty zastosowane w Gold Dry
Ink dają efekt bąbelków, podobny do tego uzyskiwanego przy zastosowaniu
metalicznych farb offsetowych. Rozwiązanie firmy Kodak podąża drogą
wyznaczoną przez tę firmę przy wprowadzaniu na rynek technologii
pozwalającej na tworzenie efektów druku trójwymiarowego – Dimensional
Printing. A wszystko przy zastosowaniu piątej stacji drukującej, umożliwiającej
nanoszenie efektów specjalnych na standardowe kolory CMYK”.
Gold Dry Ink dołącza tym samym do stale rosnącej liczby efektów
specjalnych osiąganych dzięki zastosowaniu rozwiązań z serii NexPress
Fifth Imaging Unit Solutions. Są wśród nich m.in. druk trójwymiarowy,
czerwony toner fluorescencyjny (Red Fluorescent Ink), nanoszone w trybie
inline znaki wodne, lakierowanie wybiórcze. Wszystkie one mają pomóc
drukarniom w wyróżnieniu swoich usług na tle konkurencji.
W ostatnim czasie firma Kodak wprowadziła też inne
nowe funkcje w maszynach z rodziny Kodak NexPress. Jedną z nich jest
opcja powiększonego arkusza (356 x 914 mm), która umożliwia wykonywanie
produktów o większych niż do tej pory rozmiarach. Dedykowana jest
ona głównie na rynki systemów POS, okładek książkowych, wkładek
opakowaniowych i etykiet. Z kolei wprowadzone w maszynach oprogramowanie
Intelligent Calibration System w wersji 3. zapewnia wyższą jakość
i wydajność, skracając – jak zapewnia Kodak – czas obróbki plików
nawet o 20%.
„Druk cyfrowy to niezwykle konkurencyjny rynek, charakteryzujący
się silną presją cenową i spadającymi marżami – mówi Greg Gresock,
dyrektor marketingu elektrofotograficznych systemów drukujących w
firmie Kodak. – Platforma NexPress umożliwia naszym klientom zaoferowanie
produktów o wysokiej wartości dodanej, właśnie poprzez uzyskanie
unikalnych efektów w procesach drukowania i wykańczania. Gold Dry
Ink to kolejny sposób na to, by produkt poligraficzny wyróżnił się
w skrzynce pocztowej, podczas targów i wystaw czy na półce sklepowej.
Co równie ważne, jest to tylko jedna z opcji oferowanych przez nas
w ramach rozwiązań Fifth Imaging Unit Solutions. Wykorzystując efekt
złota na okładkach kilku znanych magazynów, pokazujemy praktyczne
zastosowanie jego możliwości”. Na podstawie informacji PAI PrintinPoland.com