PBMedia z
Olsztyna to
kolejna polska firma, która – wraz z rozwojem swojego biznesu –
w obszarze prepress ponownie zainwestowała w rozwiązania Agfa Graphics.
Ta nowocześnie zarządzana drukarnia internetowa, do niedawna użytkująca
półformatowy system CtP belgijskiego producenta, w związku z przejściem
na druk w formacie A1 dokonała znaczącej modernizacji swojej przygotowalni.
W styczniu rozpoczęło tu pracę w pełni zautomatyzowane, sterowane
systemem workflow :Apogee 8.0 rozwiązanie CtP firmy Agfa Graphics bazujące
na pełnoformatowej naświetlarce :Avalon N8-60S. PBMedia używa termoczułych
płyt Agfa :Energy Elite Pro, umowa podpisana z Agfa Graphics uwzględnia
też kompleksowy kontrakt serwisowy.
W tym roku firma PBMedia obchodzi 5-lecie działalności.
Przedsiębiorstwo powstało w 2008 roku na bazie istniejących wówczas
drukarni offsetowej i agencji reklamowej. Dziś, dająca pracę ponad
60 osobom firma, dysponuje znakomicie wyposażoną drukarnią w Lidzbarku
Warmińskim i rozbudowanym działem handlowym w Olsztynie. Mówi Paweł
Baranowski, prezes PBMedia: „Nasz dynamiczny rozwój ściśle wiąże
się z uruchomieniem w połowie 2011
drukarni internetowej
www.pbdruk.pl. Jej powstanie pozwoliło na znacznie sprawniejszą
obsługę dotychczasowych klientów i na pozyskanie nowych. Dziś w
naszej bazie mamy kilkadziesiąt tysięcy klientów co daje bardzo dużą
dywersyfikację, a przez to – mniejsze ryzyko biznesowe np. w przypadku
utraty dużego zleceniodawcy. Wystarczy powiedzieć, że kilkunastu
największych klientów generuje nie więcej niż 10-15% naszych obrotów”.
Jak zaznacza członek zarządu, Adrian Horba dużą zaletą drukarni internetowej
www.pbdruk.pl jest fakt, że firma jest rzeczywiście przedsiębiorstwem
produkcyjnym: „Często zdarza się, że drukarnia promująca się
jako „internetowa” to zwykły pośrednik podzlecający usługi różnym
firmom poligraficznym. To oczywiście zawyża ich cenę i komplikuje
cały proces realizacji zleceń. Dysponując własnym, innowacyjnym
parkiem maszynowym, możemy zaproponować klientom atrakcyjne warunki
cenowe nie tylko na produkty oferowane w ramach sklepu internetowego,
ale także spoza jego oferty. Co ciekawe, o te drugie odnotowujemy coraz
większą liczbę zapytań”.
Dynamiczny rozwój spowodował, że właściciele drukarni musieli podjąć
kluczowe decyzje o inwestycji w nowe, bardziej wydajne rozwiązania
w zakresie prepressu, drukowania oraz wykańczania. Mówi Paweł Baranowski:
„O przejściu na format A1, który z różnych względów jest dla
nas wygodniejszy, zdecydowaliśmy jeszcze przed ubiegłorocznymi targami
drupa. Samą wystawę potraktowaliśmy zatem jako swego rodzaju „poligon
doświadczalny”, na którym dokonaliśmy przeglądu dostępnych na
rynku ofert. Część z nich odpadła w przedbiegach, pozostali znaleźli
się na krótkiej liście dostawców, których braliśmy pod uwagę
podejmując finalne decyzje”.
„W części związanej z prepressem ostatecznie padło na rozwiązanie
CtP firmy Agfa Graphics, a zdecydowało o tym kilka czynników – dodaje
Adrian Horba. – Przede wszystkim oprogramowanie sterujące całością,
z którym zresztą mieliśmy dobre doświadczenia przy wcześniej użytkowanym
systemie tego dostawcy. Oczywiście braliśmy pod uwagę jego najnowszą
wersję 8.0, wyposażoną m.in. w natywny moduł do elektronicznego
montażu :Apogee Impose. Co do samego sprzętu, nie mieliśmy wątpliwości,
że nadal chcemy bazować na technologii termicznej, a że Agfa Graphics
zaoferowała nam automatyczne i szybkie rozwiązanie o odpowiadającej
nam relacji ceny do jakości, to właśnie jej system dziś użytkujemy.
Dodatkowym argumentem za wyborem tego dostawcy były pozytywne doświadczenia
z obsługą posprzedażową, realizowaną w ramach wcześniejszego kontraktu
serwisowego”.
Pełnoformatowy system CtP, jaki rozpoczął pracę w PBMedia w pierwszych
tygodniach br., składa się z wydajnej naświetlarki :Avalon N8-60S
(wyposażonej w automatyczny podajnik z zasobnikiem na 100 płyt i system
usuwania przekładek), połączonej z nią w trybie in-line wywoływarki
:Elantrix 125Sx oraz stackera automatycznie wykładającego formy drukowe.
Całością steruje oprogramowanie workflow :Apogee 8.0 Manage, wspomagane
komputerem/serwerem HP ML350Gen8.
„Warto podkreślić, że jest to jedna z najbardziej zautomatyzowanych
i kompleksowych instalacji pełnoformatowych zrealizowanych przez naszą
firmę w Polsce – podkreśla Jarosław Suchodolski, regionalny kierownik
sprzedaży Agfa Graphics. – Dzięki wcześniejszym doświadczeniom
z naszymi rozwiązaniami oraz znakomicie wykwalifikowanej kadrze, „przesiadka”
z formatu B2 na A1 nie stanowiła dla firmy PBMedia żadnego problemu”.
Nowy system CtP oraz zainstalowana w tym samym czasie maszyna arkuszowa
Ryobi pozwoliły firmie PBMedia na znaczne zwiększenie jej mocy produkcyjnych,
a przez to – na sprawniejszą realizację zleceń. Mówi Paweł Baranowski:
„Sytuacja gospodarcza w ostatnich latach wpłynęła na przeniesienie
wydatków reklamowych na media, takie jak druk, który wciąż jest
tańszy niż radio czy telewizja. Stąd nie możemy narzekać na brak
zleceń. Można wręcz zaryzykować stwierdzenie, że w naszym przypadku
kryzys okazał się czynnikiem stymulującym rozwój PBMedia, właśnie
przez pozyskanie nowych klientów i nowych zleceń na różnego rodzaju
produkty”.
Właściciele drukarni mają w planach dalsze inwestycje, m.in. w zakresie
oprogramowania i urządzeń uzupełniających park maszynowy. Realizowane
są też inne działania o charakterze marketingowym, m.in. firma wzięła
pierwszy raz udział w targach reklamy RemaDays w Warszawie. „Przyszła
pora na konsumpcję ostatnich zakupów inwestycyjnych, choć oczywiście
mamy już w głowach kolejne pomysły na rozwój. Chcemy m.in. zacieśnić
współpracę z dużymi agencjami reklamowymi” – mówi Adrian Horba.
Jarosław Suchodolski z Agfa Graphics dodaje: „Obserwując dynamiczny
rozwój firmy PBMedia w ciągu ostatnich lat jestem pełen uznania dla
jej właścicieli za trafny wybór drogi, jaką kroczy to przedsiębiorstwo.
Uruchomienie sklepu internetowego okazało się strzałem w dziesiątkę
i pozwoliło na prowadzenie stabilnego biznesu, z dużym naciskiem na
eksport. Cieszymy się, że jako dostawca rozwiązań CtP i materiałów
eksploatacyjnych, niejako współuczestniczymy w rozwoju firmy PBMedia.
Mamy nadzieję, że niedawno uruchomiony system w pełnym formacie będzie
sprawował się równie niezawodnie jak wcześniejsza maszyna B2 i w
takim samym, bądź nawet większym stopniu przyczyni się do dalszych
sukcesów rynkowych tej warmińskiej drukarni”. Na podstawie informacji PAI PrintinPoland.com