Dru­kar­nia Fa­no – za­rządza­nie z sys­te­mem Prin­tMa­na­gerPoprzedni artykuł 

Bolesław Jasinowicz
Bo­le­sław Ja­si­no­wicz

Fir­ma In­fo­sys­tems SA po­in­for­mo­wa­ła o wdro­że­niu sys­te­mu do za­rządza­nia – Prin­tMa­na­ger – w jed­nej z czo­ło­wych dru­ka­rń flek­so­gra­ficz­nych w Pol­sce – Fa­no z War­sza­wy. Sy­stem uspraw­nił pra­cę w tym przed­si­ębior­stwie, umo­żli­wił re­je­stra­cję wszyst­kich czyn­no­ści zwi­ąza­nych z da­nym zle­ce­niem i klien­tem, a ta­kże w wi­ęk­szym za­kre­sie wy­eli­mi­no­wał błędy. Wpły­nął rów­nież na wy­daj­no­ść fir­my i kom­fort pra­cy jej pra­cow­ni­ków.

Fa­no to za­kład z trzy­dzie­sto­let­nią hi­sto­rią, ja­sno wy­ty­czo­ną ście­żka roz­wo­ju, re­ali­zu­jący śmia­ło po­szcze­gól­ne jej eta­py i sta­wia­jący na roz­wój w opar­ciu o no­wo­cze­sne tech­no­lo­gie. Od wie­lu lat fir­ma in­we­sto­wa­ła w no­wo­cze­sne ma­szy­ny dru­ku­jące, po­wo­li obie­ra­jąc so­bie za klu­czo­wą pro­duk­cję ety­kiet w tech­no­lo­gii flek­so­gra­ficz­nej. Park ma­szy­no­wy dru­kar­ni skła­da się z 10 li­nii pro­duk­cyj­nych o zróżni­co­wa­nej kon­fi­gu­ra­cji do za­dru­ku, uszla­chet­nia­nia, zdo­bie­nia, kon­fek­cjo­no­wa­nia i roz­ci­na­nia różnych ro­dza­jów ety­kiet i opa­ko­wań. Fir­ma spe­cja­li­zu­je się w pro­duk­cji wy­so­kiej ja­ko­ści ety­kiet sa­mo­przy­lep­nych i la­mi­na­tów sa­szet­ko­wych oraz ety­kiet IML, Sh­rink sle­eve, Wrap aro­und czy ety­kiet Pe­el-off z mo­żli­wo­ścią za­dru­ku do 10 ko­lo­rów, zło­ce­nia, tło­cze­nia, la­mi­na­cji i wie­lu in­nych uszla­chet­nień, które mo­żna łączyć w do­wol­nej kon­fi­gu­ra­cji.
„Za­ku­py co­raz lep­szych ma­szyn to mi­lo­we kro­ki w na­szej hi­sto­rii, bo ka­żda nie­mal in­we­sty­cja otwie­ra­ła nam no­we mo­żli­wo­ści i umo­żli­wia­ła dal­szy roz­wój – mówi Bo­le­sław Ja­si­no­wicz, wi­ce­pre­zes dru­kar­ni Fa­no. – Fir­ma się roz­ra­sta­ła, zwi­ęk­sza­li­śmy za­trud­nie­nie, przy­by­wa­ło nam zle­ceń.  Wszyst­ko to po­wo­do­wa­ło, że od kil­ku już lat mu­sie­li­śmy po­si­łko­wać się roz­wi­ąza­nia­mi, po­zwa­la­jący­mi na spraw­ne za­rządza­nie na­szym przed­si­ębior­stwem. Po­sia­da­li­śmy pro­ste sys­te­my, które umo­żli­wia­ły tyl­ko nie­które czyn­no­ści w tym za­kre­sie. No­we in­sta­la­cje, umo­żli­wia­jące dru­ko­wa­nie różne­go ro­dza­ju, wy­so­ko uszla­chet­nio­nych, bar­dzo za­awan­so­wa­nych ety­kiet jak ety­kiety ko­sme­tycz­ne, ety­kiety IML, Sh­rink sle­eve czy Pe­el-off  wy­ge­ne­ro­wa­ły po­trze­bę jesz­cze lep­sze­go sys­te­mu do za­rządza­nia niż ten, którym do tej po­ry dys­po­no­wa­li­śmy”.

W po­szu­ki­wa­niu od­po­wied­nie­go roz­wi­ąza­nia
Pla­nu­jąc dal­szy roz­wój, fir­ma Fa­no – rów­nież w wy­ni­ku wzra­sta­jącej licz­by zle­ceń, klien­tów oraz wy­ma­gań ryn­ku pod względem jak naj­krót­szych ter­mi­nów re­ali­za­cji prac – roz­po­częła po­szu­ki­wa­nia naj­lep­sze­go dla swo­ich po­trzeb roz­wi­ąza­nia w za­kre­sie za­rządza­nia przed­si­ębior­stwem. „Już od ja­kie­goś cza­su ana­li­zo­wa­li­śmy ry­nek pod tym kątem – mówi Bo­le­sław Ja­si­no­wicz – i oka­za­ło się, że nie ma w na­szym kra­ju tak wie­lu ofert sys­te­mów, które obej­mo­wa­ły­by kom­plek­so­wo za­rządza­nie przed­si­ębior­stwem jak Prin­tMa­na­ger fir­my In­fo­sys­tems SA. Po­za tym fir­ma ta od­no­to­wa­ła już wie­le wdro­żeń w dru­kar­niach o po­dob­nym pro­fi­lu dzia­łal­no­ści do na­sze­go, wi­ęc mo­gli­śmy do­wie­dzieć się wi­ęcej o sys­te­mie od je­go użyt­kow­ni­ków. Fir­ma In­fo­sys­tems jest fir­ma pol­ską i zlo­ka­li­zo­wa­ną sto­sun­ko­wo bli­sko dzi­ęki cze­mu mo­że­my li­czyć na szyb­kie wspar­cie w ra­zie no­wych po­trzeb czy w roz­wi­ązy­wa­niu ewen­tu­al­nych pro­ble­mów. Po­za tym ja­ko je­dy­na ofe­ro­wa­ła tak do­głęb­ne ana­li­zy bi­zne­so­we, a te­go bar­dzo po­trzebowaliśmy, bo wcze­śniej nie by­li­śmy w sta­nie ich tak pre­cy­zyj­nie wy­ko­ny­wać. Stąd wy­bór pa­dł na roz­wi­ąza­nie ofe­ro­wa­ne przez In­fo­sys­tems SA”.
In­we­sty­cji po­mo­gła rów­nież do­ta­cja unij­na, ja­ką uda­ło się po­zy­skać, a z których Fa­no rów­nież ko­rzy­sta, osi­ąga­jąc na tym po­lu suk­ce­sy. Do­ta­cje są z jed­nej stro­ny po­twier­dze­niem in­no­wa­cyj­no­ści na ja­ką sta­wia Fa­no, ale rów­nież do­wo­dem wia­ry­god­no­ści fir­my. „Nie­ma­łe zna­cze­nie przy wy­bo­rze do­staw­cy miał dla nas fakt, że sys­tem Prin­tMa­na­ger jest ela­stycz­ny i mo­żna go do­pa­so­wać do po­trzeb ka­żde­go za­kła­du po­li­gra­ficz­ne­go, nie­za­le­żnie od re­ali­zo­wa­nej w nim pro­duk­cji – mówi Bo­le­sław Ja­si­no­wicz. – Na­szym głów­nym ce­lem by­ło zin­te­gro­wa­nie pro­ce­sów oraz po­pra­wa pla­no­wa­nia i lo­gi­sty­ki fir­my. Obec­nie, kie­dy sys­tem już dzia­ła, mo­że­my po­wie­dzieć, że nam się to uda­ło i je­ste­śmy z je­go wdro­że­nia za­do­wo­le­ni, choć po­cząt­ki nie by­ły ła­twe. Jak ka­żde wdro­że­nie no­we­go roz­wi­ąza­nia rów­nież to spo­tka­ło się z opo­rem pra­cow­ni­ków, a sys­tem tyl­ko wó­wczas będzie przy­dat­ny, je­śli będą oni zdy­scy­pli­no­wa­ni względem pra­cy z tym roz­wi­ąza­niem. Te­raz jed­nak wi­dzi­my już je­go ogrom­ne ko­rzy­ści.”

Wdro­że­nie – ci­ężka pra­ca, sze­reg ko­rzy­ści
Etap wdro­że­nia, jak mówi Bo­le­sław Ja­si­no­wicz, po­prze­dzi­ła do­głęb­na ana­li­za po­trzeb dru­kar­ni Fa­no, do­ko­na­na wspól­nie z In­fo­sys­tems SA. „Za­le­tą te­go sys­te­mu jest to, że do­sto­so­wu­je się on do po­trzeb dru­kar­ni, ale jed­no­cze­śnie mo­że on pod­po­wie­dzieć wie­le cie­ka­wych roz­wi­ązań. Wó­wczas war­to za­sta­no­wić się czy nie na­le­ży zmie­nić pew­nych sche­ma­tów we wła­snej fir­mie, by le­piej funk­cjo­no­wa­ła. Fir­ma In­fo­sys­tems SA na eta­pie ana­liz jest w tym za­kre­sie rów­nież bar­dzo po­moc­na. Sy­stem jest bar­dzo ela­stycz­ny pod kątem wpro­wa­dza­nia no­wych roz­wi­ązań”.
Po do­kład­nej ana­li­zie In­fo­sys­tems SA przed­sta­wia klien­to­wi szkie­let roz­wi­ąza­nia, które ma być wdro­żo­ne. W fir­mie Fa­no wdro­że­nie ob­jęło kom­plek­so­wo ca­łe przed­si­ębior­stwo, a po­szcze­gól­ne mo­du­ły uspraw­nia­ją te­raz pra­cę po­szcze­gól­nych dzia­łów. „Mo­duł Con­tact Ma­na­ger umo­żli­wił nam za­rządza­nie re­la­cja­mi z klien­ta­mi i ob­słu­gę za­mówień. To roz­wi­ąza­nie kla­sy CRM, które z jed­nej stro­ny wspie­ra ko­mu­ni­ka­cję mi­ędzy fir­mą a klien­tem, a z dru­gie­j– ko­mu­ni­ka­cję we­wnątrz fir­my. Po­zwa­la na gro­ma­dze­nie wszyst­kich da­nych, co jest bar­dzo przy­dat­ne w co­dzien­nej pra­cy, bo zna­cząco przy­spie­sza do­tar­cie do wszel­kich in­for­ma­cji, które są ze so­bą po­wi­ąza­ne w kon­kret­nych pro­jek­tach. Wcze­śniej cza­sa­mi te da­ne trze­ba by­ło w różnych miej­scach od­na­le­źć np. na ko­ńco­wym eta­pie (cho­ćby przy wy­sta­wia­niu fak­tu­ry), co ge­ne­ro­wa­ło stra­tę cza­su. Te­raz wszyst­ko ma­my w jed­nym miej­scu, zar­chi­wi­zo­wa­ne”.
Ko­lej­ny mo­duł – Pro­duc­tMa­na­ger – umo­żli­wia dru­kar­ni Fa­no zauto­ma­ty­zo­wa­ne two­rze­nie kal­ku­la­cji kosz­tów zróżni­co­wa­nych pro­duk­tów, kart tech­no­lo­gicz­nych i zle­ceń. Wszyst­kie ma­szy­ny, urządze­nia i gniaz­da ro­bo­cze są zde­fi­nio­wa­ne w sys­te­mie ja­ko miej­sca po­wsta­wa­nia kosz­tów, dla których wy­li­cza­ne są staw­ki kosz­to­we. „Ta funk­cja umo­żli­wia szyb­sze i bar­dziej pre­cy­zyj­ne kal­ku­la­cje zle­ceń, a ta­kże spraw­ne two­rze­nie kart tech­no­lo­gicz­nych. Sy­stem au­to­ma­tycz­nie pod­po­wia­da jak naj­ko­rzyst­niej wy­ko­nać da­ne zle­ce­nie. To bar­dzo przy­dat­na funk­cja w pra­cy han­dlow­ców. Rów­nież z my­ślą o nich w sys­te­mie są funk­cje ofer­to­wa­nia w wer­sjach pol­skiej i an­giel­skiej, co uła­twia im pra­cę i umo­żli­wia wy­ko­na­nie wi­ęk­szej licz­by kal­ku­la­cji. Ka­żdy pro­ces w sys­te­mie ma też stwo­rzo­ne ście­żki po­stępo­wa­nia, pod­po­wia­dając han­dlow­com co po ko­lei na­le­ży zro­bić, aby pra­wi­dło­wo przy­go­to­wać ofer­tę. Po jej wy­sła­niu sys­tem re­je­stru­je czy zo­sta­ła ona przy­jęta czy odrzu­co­na. To z ko­lei umo­żli­wia nam ana­li­zę dla­cze­go nie­które ofer­ty zo­sta­ją odrzu­co­ne –  czy przez czas re­ali­za­cji da­nego zle­ce­nia, je­go ce­nę itd. Po­zwa­la to  nam na wpro­wa­dza­nie okre­ślo­nych zmian w przy­szło­ści. Wa­żnym jest też, że wszyst­kie czyn­no­ści są tu re­je­stro­wa­ne i z ka­żde­go po­zio­mu ist­nie­je do nich do­stęp”.

Sy­stem Prin­tMa­na­ger, co pod­kre­śla Bo­le­sław Ja­si­no­wicz, umo­żli­wia rów­nież spraw­niej­szą lo­gi­sty­kę w fir­mie. Oso­ba z dzia­łu lo­gi­sty­ki do­ko­nu­je te­raz we­ry­fi­ka­cji czy ma­te­ria­ły po­trzeb­ne do da­ne­go zle­ce­nia są w fir­mie, czy też trze­ba je za­mówić, co eli­mi­nu­je ewen­tu­al­ne prze­sto­je. „Prin­tMa­na­ger jest też bar­dzo po­moc­nym na­rzędziem w za­kre­sie pla­no­wa­nia pro­duk­cji. Apli­ka­cją od­po­wie­dzial­ną za to jest mo­duł Pro­duc­tPlan­ner, który umo­żli­wia pe­łne wy­ko­rzy­sta­nie mo­żli­wo­ści par­ku ma­szy­no­we­go na­szej dru­kar­ni, co prze­kła­da się w pew­nym stop­niu na wy­daj­no­ść ca­łe­go przed­si­ębior­stwa”. Dzi­ęki mo­dułowi Job Acqu­isi­tor kie­row­ni­cy, bry­ga­dzi­ści ma­ją rów­nież wgląd do szcze­gółów tech­no­lo­gicz­nych po­szcze­gól­nych zle­ceń, co wpły­wa nie tyl­ko na spraw­niej­szą pro­duk­cję, ale rów­nież kon­tro­lę pra­cy. „W sys­te­mie bo­wiem – mówi Bo­le­sław Ja­si­no­wicz – dru­karz ma na­rzu­co­ny czas na wy­ko­na­nie da­ne­go zle­ce­nia i po­wi­nien się w nim zmie­ścić. Oczy­wi­ście zda­rza­ją się sy­tu­acje lo­so­we, które od­no­to­wu­je się, ale ge­ne­ral­nie po­ma­ga on w lep­szej kon­tro­li pra­cy i umo­żli­wia lep­szą ana­li­zę pro­ce­sów. I to wła­śnie ta ostat­nia funk­cja jest jed­ną z naj­wi­ęk­szych za­let sys­te­mu Prin­tMa­na­ger. Ana­li­za po­wy­ko­naw­cza da­ne­go zle­ce­nia, ana­li­za ren­tow­no­ści klien­ta, pra­cy na­szych pra­cow­ni­ków – to in­for­ma­cje, które po­zy­sku­je­my z sys­te­mu, a które są nam nie­zmier­nie przy­dat­ne do oce­ny dzia­ła­nia przed­si­ębior­stwa i je­go po­szcze­gól­nych ele­men­tów. Wcze­śniej ta­ka ana­li­za nie by­ła dla nas mo­żli­wa w tak za­awan­so­wa­nym stop­niu, w ja­kim ofe­ru­je to obec­nie Prin­tMa­na­ger. I choć – trze­ba przy­znać, że ca­ły czas jesz­cze po­zna­je­my ten sys­tem, bo jest on bar­dzo roz­bu­do­wa­nym na­rzędziem – to je­ste­śmy z nie­go za­do­wo­le­ni.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji PAI Prin­ti­nPo­land.com

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści