Kongres zorganizowany zostanie 1 października 2014 roku, w ustanowionym przez Polską Izbę Opakowań „Dniu Opakowań” i towarzyszył będzie Międzynarodowym Targom Techniki Pakowania i Logistyki TAROPAK oraz Międzynarodowym Targom Żywności POLAGRA FOOD (MTP, 28 września – 3 października 2014).
Kongres będzie próbą odpowiedzi na pytanie: Jakich opakowań oczekuje społeczeństwo i gospodarka w najbliższych latach? W programie Kongresu przewidziano referaty poświecone opakowaniom żywności, leków, kosmetyków oraz wyrobów przemysłowych. Przewidziano, iż 30 września uczestnicy Kongresu zwiedzą targi TAROPAK i POLAGRA FOOD, zaś w trakcie Kongresu w ramach zaplanowanych nieco wydłużonych przerw kawowych oraz przerwy na lunch będą mogli w kuluarowej atmosferze, zawrzeć nowe znajomości i kontakty.
Dodatkową okazję dla uczestników do nawiązania kontaktów i wymiany opinii stanowić będzie wieczorna Kongresowa Gala (1 października, godz. 18:00). W dniu 2 października organizatorzy zarezerwują specjalne pomieszczenie na pokongresowe spotkania użytkowników i producentów opakowań.
Patronem honorowym Kongresu będzie Pan Wicepremier Janusz Piechociński, minister Gospodarki. Honory Gospodarza Kongresu pełnił będzie Prezes Międzynarodowych Targów Poznańskich – Andrzej Byrt.
Warunki uczestnictwa
W przypadku zgłoszenia uczestnictwa i wniesienia opłaty przed 31 lipca 2014r., koszt uczestnictwa wynosi 400 zł + VAT 23% (ogółem 492,00 zł). Każda dodatkowa osoba z tej samej firmy wnosi opłatę w wysokości 300 zł + VAT 23% (ogółem 369,00 zł).
Członkowie Polskiej Izby Opakowań korzystają z 50% zniżki. Każda osoba reprezentująca firmę zrzeszoną w Izbie wnosi opłatę w wysokości 200,00 zł netto (246,00 brutto).
Osoby, które zgłoszą swoje uczestnictwo po 31 lipca 2014 wnoszą opłatę w wysokości 480 zł (netto) od osoby. Każda dodatkowa osoba z tej samej firmy wnosi opłatę w wysokości 320 zł netto. Warunki uczestnictwa dla członków Polskiej Izby Opakowań nie ulegają zmianie po 31 lipca. Termin zgłoszeń uczestnictwa w kongresie upływa w dniu 31 sierpnia 2014 r.
Co w zamian?
Ponadto uczestnicy Kongresu otrzymają:
oraz wezmą udział w Kongresowej Gali
Uczestnicy Kongresu mają zapewniony lunch oraz wieczorny posiłek. Zaś w trakcie Kongresowej Gali przy lampce wina i muzyce mogą nawiązać nowe kontakty i wymienić doświadczenia.
zgłoszenie uczestnictwa w Kongresie
Szczegółowych informacji udziela Biuro Polskiej Izby Opakowań: biuro@pio.org.pl; info@pio.org.pl; tel. 22 842 20 11 w. 46, 56 lub 64 oraz 22 651 83 94
Co w programie?
10:00 Sesja inauguracyjna
Otwarcie. Okolicznościowe wystąpienia: Prezesa Polskiej Izby Opakowań, Wicepremiera – Ministra Gospodarki, Prezesa MTP – Gospodarza Kongresu
Referat wprowadzający: Opakowania a społeczeństwo (czynniki kształtujące rozwój branży opakowań)
11:00 I Sesja referatowa
Kierunki rozwoju opakowań żywności
Dokąd zmierza rynek opakowań?, Innowacyjny produkt – innowacyjne opakowanie, Nowe produkty spożywcze – możliwości i wyzwania dla branży opakowaniowej, Elastyczne materiały opakowaniowe, a jakość produktów spożywczych, Kierunki rozwoju opakowań dla przemysłu mleczarskiego, Bezpieczeństwo żywności – wyzwaniem dla projektantów i producentów opakowań
13:00 II Sesja referatowa
Pakowanie świeżych owoców i warzyw – problem do rozwiązania
Opakowania owoców i warzyw – oferta przemysłu i kierunki rozwoju, Ograniczenie strat głównym kryterium doboru opakowań dla owoców i warzyw, Innowacyjne trendy w powlekaniu świeżych owoców, a opakowania
15:00 III Sesja referatowa
Opakowania kosmetyków i leków.
Opakowania dla przemysłu kosmetycznego z perspektywy producenta kosmetyków, Opakowania dla przemysłu farmaceutycznego – praktyka i wyzwania
16:00 IV Sesja referatowa
Uwarunkowania rozwoju opakowań
Wpływ technologii pakowania na kierunki rozwoju opakowań, Informatyzacja – ważnym czynnikiem rozwoju przemysłu opakowań (obszary i warunki zastosowań), Kadry decydującym elementem w procesie rozwoju przemysłu opakowań
17:00 IV Sesja plenarna
Dyskusja. Pytania. Odpowiedzi. Podsumowanie, Zamknięcie części oficjalnej Kongresu
18:00 Kongresowy wieczór
Wieczorne spotkanie uczestników Kongresu przy lampce wina, przekąsce i muzyce.
W programie m.in.: Wręczenie dyplomów laureatom plebiscytu na tytuły: „Zasłużony dla Przemysłu Opakowań” oraz Firma zasłużona dla przemysłu opakowań”; Wręczenie nagród i wyróżnień w Konkursie PakStar; Prezentacja Partnerów Wspierających. Wręczenie certyfikatów „Partnera”; Nawiązanie nowych kontaktów. Wymiana doświadczeń
Geneza, cele i zadania Kongresu
Opakowanie jest ważnym czynnikiem rozwoju cywilizacyjnego kraju i w równym stopniu produktem tego procesu. Zmiany demograficzne, w stylu życia i modelu konsumpcji powodują powstanie nowych produktów odpowiadających potrzebom społeczeństwa. Spektakularne zmiany dotyczą wyrobów powszechnego użytku, a w szczególności w segmencie AGD i RTV. Obserwujemy niezwykle dynamiczny postęp w przemyśle farmaceutycznym i kosmetycznym. Rosnące wymagania w zakresie bezpieczeństwa żywności, a także wymagania w dziedzinie ochrony środowiska naturalnego człowieka, pociągają za sobą powstanie nowych produktów spożywczych. W odniesieniu do żywności, coraz większego znaczenia nabierają zagadnienia zmniejszenia strat powstałych w drodze od producenta żywności do konsumenta. Dotyczy to także strat w grupie świeżych owoców i warzyw. Dynamicznie rozwija sie przemysł tzw. wygodnej żywności. Spożywanej poza domem przez rosnącą liczbę jednoosobowych gospodarstw domowych. Rośnie odsetek tzw. singli. Wszystkie te zjawiska wyznaczają zmiany w opakowaniach. Rosną zatem wymagania wobec opakowań, a w szczególności odnośnie ich nowych funkcji. Nowoczesnym technologiom kształtowania jakości żywności w opakowaniach odpowiadają nowe, dotychczas niespotykane, technologie pakowania. Niestety wymagają one opakowań o nowych konstrukcjach z nowych materiałów opakowaniowych. Względy ekologiczne nakazują w szerszym zakresie korzystanie z materiałów opakowaniowych pochodzenia naturalnego.
To niektóre tylko czynniki determinujące rozwój opakowań w najbliższych latach. Jest zatem czas i potrzeba przedyskutowania relacji „produkt – opakowanie” i zdefiniowania wymagań jakie współczesne produkty stawiają opakowaniom. Generalnie chodzi o próbę odpowiedzi na pytanie: Jakich opakowań oczekuje społeczeństwo i gospodarka w najbliższych latach? Właśnie II Kongres Przemysłu Opakowań ma stanowić okazję do sformułowania takiej odpowiedzi.
Polski przemysł opakowań zajmuje poczesne miejsce w Europie. Jest nowoczesnym, dobrze zorganizowanym. Dysponuje doskonałą kadrą specjalistów, a polskie opakowania z powodzeniem konkurują na rynkach zagranicznych.
Chodzi zatem o utrzymanie i umacnianie tej pozycji. Będzie to możliwym, jeśli zdawać będziemy sobie sprawę z wyzwań jakie wynikają z nowych uwarunkowań i potrzeb rozwojowych polskiej i światowej gospodarki. Trzeba pamiętać, iż dobre opakowanie, zapewniające bezpieczeństwo pakowanego produktu i pozwalające na przedłużenie okresu przydatności do spożycia żywności, ale także leków i kosmetyków, o wysokich walorach estetycznych i funkcjach marketingowych, zadecyduje o obecności i pozycji polskich produktów na rynkach międzynarodowych.
Jest zatem celem i zadaniem, organizowanego przez Polską Izbę Opakowań, II Kongresu Przemysłu Opakowań zainicjowanie dyskusji i działań na rzecz doskonalenia opakowań wytwarzanych przez krajowy przemysł opakowań. Stąd hasło Kongresu „Innowacyjne opakowania dla innowacyjnych produktów”.
Na podstawie informacji Polskiej Izby Opakowań