Za­rządza­nie z sys­te­mem EFI w dru­kar­ni Vi­pro – jak po­zor­nie nie­wa­żne sta­ło się istot­nymPoprzedni artykuł 

Dru­kar­nia Vi­pro z Gda­ńska sfi­na­li­zo­wa­ła wdro­że­nie sys­te­mu do za­rządza­nia EFI Pa­ce,  które­go do­staw­cą jest fir­ma Re­pro­graf. To jed­na z pierw­szych im­ple­men­ta­cji te­go sys­te­mu w Pol­sce, za­ko­ńczo­na – jak twier­dzą przed­sta­wi­cie­le Vi­pro – spek­ta­ku­lar­nym suk­ce­sem. Dzi­ęki nie­mu dru­kar­nia nie tyl­ko podnio­sła ja­ko­ść swo­ich usług i wy­daj­no­ść dzia­łań, ale przede wszyst­kim – na ba­zie głębo­kich sys­te­mo­wych ana­liz – zre­or­ga­ni­zo­wa­ła się, co przy­nio­sło jej wy­mier­ne ko­rzy­ści.

Vi­pro to ist­nie­jąca nie­mal 15 lat na ryn­ku fir­ma, która uwa­żnie ana­li­zu­jąc ry­nek prze­pro­wa­dza ko­lej­ne in­we­sty­cje. Jej wła­ści­cie­le – po­li­graf Prze­my­sław Mar­ch­wi­ński i eko­no­mi­sta Bog­dan Puc­kow­ski – za­wsze do­kład­nie ana­li­zu­ją za­ku­py. Dzi­ęki te­mu fir­ma osi­ągnęła po­zy­cję li­czące­go się gra­cza nie tyl­ko na ryn­ku lo­kal­nym, ale ta­kże – dzi­ęki nie­daw­nej in­we­sty­cji w sklep in­ter­ne­to­wy – rów­nież kra­jo­wym. Od kil­ku lat sys­te­ma­tycz­nie wy­mie­nia­ła swój park ma­szy­no­wy – po­ja­wi­ły się tu no­we urządze­nia pre­press i post­press; udo­sko­na­li­ła rów­nież ma­szy­ny dru­ku­jące im­ple­men­tu­jąc sze­reg roz­wi­ązań, które po­zwo­li­ły na uzy­ska­nie wy­ższej ja­ko­ści i in­no­wa­cyj­no­ści (per­so­na­li­za­cja, spe­cjal­ne uszla­chet­nie­nia itd.). Jed­nak – co pod­kre­śla­ją wła­ści­cie­le – jed­ną z naj­wa­żniej­szych in­we­sty­cji, ja­kie mia­ły tu miej­sce w ostat­nim cza­sie by­ło wdro­że­nie syste­mu do za­rządza­nia przed­si­ębior­stwem EFI Pa­ce, do­star­czo­ne­go przez Re­pro­graf SA. „Tr­wa­ło ono kil­ka mie­si­ęcy i mu­sie­li­śmy za­an­ga­żo­wać w nie du­żo wła­snej pra­cy, ale po­zwo­li­ło nam do­kład­nie prze­ana­li­zo­wać na­sze przed­si­ębior­stwo. Bez te­go na­rzędzia nie by­li­by­śmy w sta­nie te­go pro­ce­su prze­pro­wa­dzić tak do­kład­nie – mówi Ka­rol Bur­ski, ma­na­ger w dru­kar­ni Vi­pro. – Sy­stem EFI Pa­ce nie tyl­ko uspraw­nił ob­słu­gę klien­tów, ale przede wszyst­kim po­zwo­lił nam bacz­nie prze­ana­li­zo­wać moc­ne i sła­be stro­ny dru­kar­ni. Oka­za­ło się, że z wie­lu rze­czy nie zda­wa­li­śmy so­bie spra­wy”.

EFI Pa­ce jest roz­wi­ąza­niem do za­rządza­nia, za­pro­jek­to­wa­nym do ob­słu­gi przez prze­glądar­kę in­ter­ne­to­wą. Sy­stem in­te­gru­je ze so­bą pe­łen pa­kiet mo­du­łów do kal­ku­la­cji, pla­no­wa­nia, pro­duk­cji, fi­nan­sów oraz sprze­da­ży in­ter­ne­to­wej. Wszyst­kie one zna­la­zły za­sto­so­wa­nie w dru­kar­ni Vi­pro. „Wcze­śniej wie­le czyn­no­ści wy­ko­ny­wa­li­śmy ręcz­nie – mówi Ka­rol Bur­ski. – No­tat­ki po­wsta­wa­ły na kart­kach, w różnych ze­szy­tach czy ta­bel­kach exce­lo­wych. Ta­ki „sys­te­m” w pew­nym za­kre­sie oczy­wi­ście się spraw­dzał, jed­nak wraz ze zmia­na­mi w dru­kar­ni, zwłasz­cza kie­dy za­częło przy­by­wać nam zle­ceń i po­wsta­ły pla­ny uru­cho­mie­nia skle­pu in­ter­ne­to­we­go, mu­sie­li­śmy po­my­śleć o in­nym roz­wi­ąza­niu. Naj­lep­szym z punk­tu wi­dze­nia na­szych po­trzeb oka­zał się sys­tem EFI Pa­ce.”
„Wy­bra­li­śmy ten wła­śnie sys­tem – do­da­je Prze­my­sław Mar­ch­wi­ński – ze względu na fir­mę Re­pro­graf, która jest na­szym spraw­dzo­nym part­ne­rem od wie­lu lat. Wie­dzie­li­śmy, że po­mo­że nam spraw­nie prze­jść etap wdro­że­nia, który oka­zał się wspól­nym suk­ce­se­m”.  

Jak pod­kre­śla­ją przed­sta­wi­cie­le fir­my Vi­pro, sys­tem przy­ni­ósł fir­mie wie­le ko­rzy­ści w ka­żdym aspek­cie jej dzia­ła­nia. „Sz­cze­gól­nie ce­ni­my so­bie fakt, że obec­nie wszyst­kie kon­tak­ty z klien­ta­mi są upo­rząd­ko­wa­ne i przy­pi­sa­ne osob­nym pro­ce­som, a kal­ku­la­cje prze­bie­ga­ją bar­dzo spraw­nie – mówi Ka­rol Bur­ski. – Co wi­ęcej, na­si klien­ci mo­gą je prze­pro­wa­dzać rów­nież we wła­snym za­kre­sie. Wszyst­ko to za spra­wą mo­du­łu CRM do kon­tak­tów z klien­ta­mi, ja­ki wcho­dzi w skład sys­temu. Uła­twia on nie tyl­ko pra­cę dzia­łu han­dlo­we­go, ale rów­nież po­zo­sta­łym dzia­łom dru­kar­ni”.  

Oka­zu­je się, że mo­duł ten przy­ni­ósł też sze­reg in­te­re­su­jących in­for­ma­cji ka­drze za­rządza­jącej fir­mą. Pe­łne ana­li­zy mo­żli­we w sys­te­mie po­ka­zu­ją ja­kie są zy­ski z da­nych zle­ceń, czy też ja­ka jest sku­tecz­no­ści pra­cy ka­żde­go z han­dlow­ców. Po­dob­ne ana­li­zy mo­żli­we są rów­nież w od­nie­sie­niu do pra­cy in­nych osób za­trud­nio­nych w dru­kar­ni, a ta­kże wszyst­kich użyt­ko­wa­nych przez nią ma­szyn. Sy­stem ana­li­zu­je ta­kże wszyst­kie czyn­no­ści oko­ło­pro­duk­cyj­ne, ja­kie za­cho­dzą w fir­mie. „To szcze­gól­nie cen­ne ana­li­zy, bo wy­ra­źnie po­ka­zu­ją nam, że to, co po­zor­nie wy­da­wa­ło nam się nie­wa­żne jest bar­dzo istot­nym ele­men­tem uspraw­nia­jącym pro­duk­cję – mówi Prze­my­sław Mar­ch­wi­ński. – Wy­star­czy po­dać kil­ka przy­kła­dów – cho­cia­żby prze­sta­wie­nie w ha­li ma­szyn obra­car­ki do pa­pie­ru. Po­zor­nie nie­wiel­ka zmia­na, a przy­nio­sła nam 5–6% oszczęd­no­ści cza­su pod­czas jed­nej zmia­ny pra­cy tej ma­szyny . Ko­lej­na rzecz – do tej po­ry ma­szyniści ma­szyn cho­dzi­li po ma­try­ce CtP do dzia­łu pre­press. Kie­dy sys­tem po­ka­zał nam ile cza­su za­bie­ra to w ska­li mie­si­ąca (oko­ło 3h w ci­ągu ca­łe­go dnia ze względu na spo­rą licz­bę wy­ko­ny­wa­nych przez nas zle­ceń – oko­ło 30) zmie­ni­li­śmy ten ele­ment bar­dzo szyb­ko, co przy­nio­sło nam ko­lej­ne oszczęd­no­ści. Po­dob­nie rzecz się mia­ła z pa­pie­rem – je­śli dru­karz ma go pod ręką, zde­cy­do­wa­nie mniej cza­su tra­ci w co­dzien­nej pro­duk­cji na in­ne czyn­no­ści niż pra­ca z ma­szyną. War­to wspo­mnieć rów­nież o in­nej cie­ka­wej mo­żli­wo­ści sys­temu – mam tu na my­śli mo­żli­wo­ść spraw­dze­nia sen­sow­no­ści za­pla­no­wa­nej in­we­sty­cji. Jak to dzia­ła? Otóż stwo­rzy­li­śmy w sys­te­mie na trzy mie­si­ące wir­tu­al­ną ma­szynę (od­po­wied­nik ta­kiej, ja­ką za­mie­rza­li­śmy ku­pić). I spraw­dza­li­śmy czy in­we­sty­cja w to urządze­nie ma sens (tzn. czy ma­szyna po pro­stu za­ro­bi na sie­bie). Oka­za­ło się – co by­ło mo­żli­we dzi­ęki ana­li­zom sys­temowym – że war­to prze­pro­wa­dzić pew­ne zmia­ny, a mo­żli­wo­ści ak­tu­al­nych ma­szyn zna­cząco wzro­sły. To z ko­lei spra­wi­ło, że zde­cy­do­wa­li­śmy się na za­kup in­nego urządze­nia, które będzie dla nas bar­dziej opła­cal­ne. Ko­lej­na spra­wa to na przy­kład pa­ko­wa­nie zle­ceń. Dzi­ęki sys­temowi zo­ba­czy­li­śmy jak du­żo mo­że kosz­to­wać nie­stan­dar­do­we pa­ko­wa­nie. Te­raz, je­śli klient za­ży­czy so­bie in­nego spo­so­bu pa­ko­wa­nia niż ofe­ru­je­my, mu­si za to do­dat­ko­wo za­pła­cić. Przy­kła­dy mo­żna by mno­żyć. Pod­su­mo­wu­jąc mo­żna po­wie­dzieć, ze dzi­ęki EFI Pa­ce za­częli­śmy od­kry­wać na­szą fir­mę na no­wo. Mo­że­my nią te­raz zde­cy­do­wa­nie spraw­niej za­rządzać i po­świ­ęca­jąc swój czas na re­ali­za­cję ko­lej­nych pla­nów – no­wej sie­dzi­by, no­wej ma­szyny dru­ku­jącej itd.”.

War­to do­dać, że dzi­ęki sys­te­mo­wi EFI Pa­ce w dru­kar­ni Vi­pro zo­stał rów­nież zauto­ma­ty­zo­wa­ny pro­ces pro­duk­cji i pla­no­wa­nia. „Sy­stem pod­po­wia­da nam te­raz – mówi Ka­rol Bur­ski – naj­ko­rzyst­niej­szą dla da­ne­go zle­ce­nia tech­no­lo­gię. Oczy­wi­ście mu­sie­li­śmy skon­fi­gu­ro­wać wcze­śniej spe­cjal­ne usta­wie­nia wszyst­kich pro­duk­tów, ja­kie wy­ko­nu­je­my, ale te­raz jest to dla nas bar­dzo uła­twia­jąca co­dzien­ną pra­cę funk­cja. Wa­żnym jest, że na bie­żąco mo­że­my też do­da­wać i kon­fi­gu­ro­wać ko­lej­ne pro­duk­ty, co ozna­cza, ze roz­wi­ąza­nie za­ofe­ro­wa­ne nam przez Re­pro­graf jest ela­stycz­ne i mo­żna je roz­bu­do­wy­wać wraz z roz­wo­jem dru­kar­ni”.

Istot­ną kwe­stią jest rów­nież uspraw­nie­nie pra­cy ma­ga­zy­nu, ja­kie ma miej­sce po wdro­że­niu w dru­kar­ni Vi­pro. Sy­stem EFI Pa­ce po­sia­da mo­duł ma­ga­zy­no­wy, dzi­ęki które­mu mo­żli­wa jest pe­łna kon­tro­la nad sta­na­mi ma­ga­zy­no­wymi fir­my, ko­lej­ny­mi za­mówie­nia­mi, do­sta­wa­mi itd. „Te­raz do­kład­nie wie­my co dzie­je się z pa­pie­rem i in­ny­mi ma­te­ria­ła­mi eks­plo­ata­cyj­ny­mi, na ja­kie zle­ce­nia zo­sta­ły zu­ży­te, ile, cze­go i kie­dy trze­ba do­mówić – mówi Ka­rol Bur­ski. – Ko­lej­na spra­wa to kon­tro­la fak­tur, za­rów­no tych wy­sta­wia­nych przez Vi­pro, ale rów­nież tych, które fir­ma otrzy­mu­je od do­staw­ców. Te­raz czar­no na bia­łym wi­dać cze­go one do­ty­czą i nie trze­ba tra­cić cza­su na po­szu­ki­wa­nie tych in­for­ma­cji. Po­za tym wy­sta­wia­ne przez nas fak­tury (dla ka­żde­go zre­ali­zo­wa­ne­go pro­duk­tu, co rów­nież od­no­to­wy­wa­ne jest w sys­te­mie, który po ostat­niej czyn­no­ści do­ty­czącej da­nej pra­cy au­to­ma­tycz­nie prze­ka­zu­je zle­ce­nie do fak­turowania) za­wie­ra­ją wszyst­kie nie­zbęd­ne da­ne. Ża­den wi­ęc koszt nam nie ucie­ka, a co cie­ka­we – pre­cy­zyj­na ana­li­za przy­no­si rów­nież ko­rzy­ści na­szym klien­tom, bo niekie­dy oka­zu­je się, że uzy­sku­ją oni ni­ższą ce­nę”.

„I o to cho­dzi­ło nam w ca­łej in­we­sty­cji – że­by podnie­ść wy­daj­no­ść i ja­ko­ść pro­duk­cji, ale przede wszyst­kim uspraw­nić kon­tak­ty z klien­ta­mi, po­pra­wić ja­ko­ść ich ob­słu­gi, zre­or­ga­ni­zo­wać fir­mę, by by­ła dla na­szych klien­tów jesz­cze bar­dziej przy­ja­zna, ale rów­nież – że­by nam by­ło w niej ła­twiej pra­co­wać i nią za­rządzać. Dzi­ęki sys­te­mo­wi EFI Pa­ce, fir­mie Re­pro­graf i na­sze­mu ogrom­ne­mu za­an­ga­żo­wa­niu to się uda­ło, z cze­go je­ste­śmy bar­dzo dum­ni” – pod­su­mo­wu­je Bog­dan Puc­kow­ski.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji PAI Prin­ti­nPo­land.com

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści