Pierw­sza w re­gio­nie EAMER ma­szy­na Pro­sper 6000C w fir­mie Du­bai Me­dia Inc.Poprzedni artykuł 

Fir­ma Ko­dak po­in­for­mo­wa­ła o sfi­na­li­zo­wa­niu sprze­da­ży pierw­szej w re­gio­nie EAMER (Eu­ro­pa, Afry­ka i Środ­ko­wy Wschód) cy­fro­wej ma­szy­ny dru­ku­jącej Ko­dak Pro­sper 6000C. Jej na­byw­cą jest gru­pa me­dial­na Du­bai Me­dia Inc. (DMI) ze Zjed­no­czo­nych Emi­ra­tów Arab­skich. Ma­szy­na zo­sta­ła za­ku­pio­na w zwi­ąz­ku z re­ali­zo­wa­nym przez DMI no­wym pro­jek­tem Smart Prin­ting Se­rvi­ces, za­kła­da­jącym m.in. pro­duk­cję per­so­na­li­zo­wa­nych ga­zet, w pe­łni do­pa­so­wa­nych do po­trzeb czy­tel­ni­ka.

Mówi Fa­isal Bin Ha­ider, dy­rek­tor wy­ko­naw­czy ds. dru­ku i dys­try­bu­cji w gru­pie DMI: „In­we­sty­cja w ma­szy­nę Ko­dak Pro­sper 6000C nie­ro­ze­rwal­nie wi­ąże się z ci­ągłym roz­kwi­tem Du­ba­ju i chęcią za­ofe­ro­wa­nia je­go miesz­ka­ńcom pa­kie­tu zu­pe­łnie no­wych usług. Ro­zwi­ąza­nie fir­my Ko­dak wy­bra­li­śmy ze względu na je­go bez­kon­ku­ren­cyj­ne za­le­ty: naj­wy­ższą ja­ko­ść, wy­daj­no­ść i eko­no­mi­kę w dzia­ła­niu”.
O za­ku­pie ma­szy­ny Pro­sper 6000C ofi­cjal­nie po­in­for­mo­wa­no pod­czas nie­daw­nych tar­gów World Pu­bli­shing Expo, od­by­wa­jących się w Am­ster­da­mie. Jej użyt­kow­ni­kiem będzie Ma­sar Prin­ting & Pu­bli­shing – jed­na ze spółek wcho­dzących w skład hol­din­gu DMI. No­wy za­kup ma po­móc w per­so­na­li­za­cji wy­da­wa­nych przez spółkę ty­tu­łów ga­ze­to­wych oraz do­sto­so­wa­niu ich tre­ści do ocze­ki­wań i za­in­te­re­so­wań in­dy­wi­du­al­nych od­bior­ców.

Ma­sar Prin­ting & Pu­bli­shing to wie­lo­let­ni klient fir­my Ko­dak, ko­rzy­sta­jący z jej roz­wi­ązań od 2007 ro­ku. W co­dzien­nej pro­duk­cji wy­ko­rzy­stu­je m.in. ta­kie roz­wi­ąza­nia jak: cy­fro­wa ma­szy­na do dru­ku ko­lo­ro­we­go Ko­dak Ne­xPress, na­świe­tlar­ka ga­ze­to­wa Ko­dak Ge­ne­ra­tion News, ter­micz­na na­świe­tlar­ka ak­cy­den­so­wa Ko­dak Trend­set­ter 800, sys­tem work­flow Ko­dak Pri­ner­gy Con­nect, bez­pro­ce­so­we pły­ty Ko­dak So­no­ra XP (do ce­lów ak­cy­den­so­wych) i Ko­dak So­no­ra News (do za­sto­so­wań ga­ze­to­wych) oraz kon­wen­cjo­nal­ne pły­ty ga­ze­to­we Ko­dak Ther­ma­lNews Gold.
Naj­now­sza in­we­sty­cja w cy­fro­wą ma­szy­nę Pro­sper 6000C po­zwo­li na bar­dziej wy­daj­ne za­rządza­nie sta­na­mi ma­ga­zy­no­wy­mi, re­duk­cję ilo­ści od­pa­dów, uspraw­nie­nie pro­ce­su pro­duk­cji i lep­sze do­tar­cie do czy­tel­ni­ka z wła­ści­wą tre­ścią. Co wi­ęcej, w tym sa­mym urządze­niu w try­bie „na żąda­nie” będą też dru­ko­wa­ne wy­so­kiej ja­ko­ści ksi­ążki oraz różne­go ro­dza­ju wy­ro­by z ob­sza­ru di­rect ma­iling.
„Je­ste­śmy nie­zwy­kle pod­eks­cy­to­wa­ni tym wdro­że­niem i fak­tem, że ma­szy­na Pro­sper 6000C sta­no­wi pod­sta­wę pro­jek­tu Smart Prin­ting Se­rvi­ces re­ali­zo­wa­ne­go przez DMI – do­da­je Phi­lip Cul­li­mo­re, dy­rek­tor za­rządza­jący Ko­dak w re­gio­nie EAMER. – Sta­nie się ona pierw­szym w tej części świa­ta użyt­kow­ni­kiem roz­wi­ąza­nia ba­zu­jące­go na tech­no­lo­gii Pro­sper, który będzie wy­ko­rzy­sty­wać je z my­ślą o wy­daj­nej, per­so­na­li­zo­wa­nej pro­duk­cji ga­ze­to­wej i dzie­ło­wej. Ma­szy­na Pro­sper 6000C, która spe­łni­ła wy­jąt­ko­we ocze­ki­wa­nia ze stro­ny DMI w kon­te­kście re­ali­zo­wa­ne­go przez tę fir­mę pro­jek­tu Smart Prin­ting Ini­tia­ti­ve, aspi­ru­je do mia­na naj­lep­sze­go roz­wi­ąza­nia na ryn­ku pod względem ja­ko­ści i wy­daj­no­ści dru­ku”.

Na współcze­snym ryn­ku po­li­gra­ficz­nym wie­le dru­ka­rń in­we­stu­je w tech­no­lo­gie, sta­no­wi­ące ba­zę dla ich przy­szłych suk­ce­sów. Gdy mo­wa o pro­duk­cji dzie­ło­wej, co­raz wi­ęcej z nich po­szu­ku­je wy­daj­nych spo­so­bów re­ali­za­cji ksi­ążek ni­sko­na­kła­do­wych. Te­go ro­dza­ju zle­ce­nia, wy­ko­ny­wa­ne w try­bie „na żąda­nie” umo­żli­wia­ją re­duk­cję sta­nów ma­ga­zy­no­wych i kosz­tów z ni­mi zwi­ąza­nych oraz dru­ko­wa­nie krót­kich se­rii, do­sto­so­wa­nych do fak­tycz­ne­go na nie za­po­trze­bo­wa­nia. Jed­nym z roz­wi­ązań umo­żli­wia­jących te­go ty­pu wy­daj­ną pro­duk­cję jest ma­szy­na Ko­dak Pro­sper 6000. Dzi­ęki li­nia­tu­rze 200 lpi po­zwa­la dru­ko­wać wy­so­kiej ja­ko­ści ksi­ążki w opty­mal­nym na­kła­dzie do 3 tys. egz. Ofe­ru­jąc ja­ko­ść zbli­żo­ną do of­f­se­tu umo­żli­wia za­dru­ko­wy­wa­nie mi­lio­nów stron A4 mie­si­ęcz­nie, eli­mi­nu­jąc jed­no­cze­śnie pro­blem dez­ak­tu­ali­za­cji ty­tu­łów i kosz­ty ich ma­ga­zy­no­wa­nia.
Ma­szy­ny Ko­dak Pro­sper 6000 ste­ro­wa­ne są za­awan­so­wa­nym opro­gra­mo­wa­niem IPS (In­tel­li­gent Print Sy­stem), które umo­żli­wia bie­żące mo­ni­to­ro­wa­nie, oce­nę i ko­ry­go­wa­nie re­ali­zo­wa­nych za­dań. Wszyst­ko w ce­lu za­pew­nie­nia naj­wy­ższej ja­ko­ści fi­nal­nej pra­cy. Je­go udo­sko­na­lo­na wer­sja, za­sto­so­wa­na w no­wych ma­szy­nach, po­zwa­la m.in. na kon­tro­lę i na­tych­mia­sto­wą ko­rek­tę pa­so­wa­nia barw. Sy­stem dru­ku­jący ba­zu­je na stwo­rzo­nych ostat­nio przez fir­mę Ko­dak na­no­atra­men­tach, które za­pew­nia­ją szer­szy ga­mut ko­lo­ry­stycz­ny oraz wy­so­ką ja­ko­ść, która – zda­niem pro­du­cen­ta – mo­że kon­ku­ro­wać z wy­dru­ka­mi wy­ko­ny­wa­ny­mi w of­fse­cie na podło­żach nie­po­wle­ka­nych, po­wle­ka­nych i błysz­czących. Ma­szy­na pra­cu­je z pręd­ko­ścią mak­sy­mal­ną 300 m/min. (bez względu na za­sto­so­wa­ne podło­że), a jej nor­ma­tyw­ne mie­si­ęcz­ne ob­ci­ąże­nie wy­no­si do 90 mln od­bi­tek A4.

Wy­wiad z Sa­me­rem Sa­bri Ab­del Qa­der, dy­rek­to­rem dzia­łu pre­pres­su i dru­ku cy­fro­we­go w fir­mie Ma­sar Prin­ting and Pu­bli­shing

1. Fir­ma Ma­sar ma ogrom­ne do­świad­cze­nie na ryn­ku usług po­li­gra­ficz­nych. Jak to wszyst­ko się za­częło – po­cząw­szy od Arab Me­dia Gro­up (AMG) aż po Du­bai Me­dia In­cor­po­ra­ted (DMI)? Ja­kie by­ły po­cząt­ki?

Od po­cząt­ku in­spi­ra­cją dla nas był przede wszyst­kim roz­wój – na­tu­ral­na eks­pan­sja, zwi­ąza­na z ro­snący­mi wy­ma­ga­nia­mi w za­kre­sie dru­ku. W 2005 ro­ku pod­jęto de­cy­zję o zwi­ęk­sze­niu mo­żli­wo­ści pro­duk­cyj­nych dru­kar­ni Al Bay­an, która re­ali­zo­wa­ła druk dwóch ga­zet o for­ma­cie ta­blo­idu – Emi­ra­tes 24/7 oraz Ema­rat Al Yo­um. Mie­ści­li­śmy się wó­wczas w in­nej lo­ka­li­za­cji. Wie­dzie­li­śmy, że – ze względu na pro­jekt „Ara­bian Ca­na­l” – będzie­my mu­sie­li prze­nie­ść nasz za­kład do tzw. „mi­ędzy­na­ro­do­wej stre­fy pro­duk­cji me­di­ów” (In­ter­na­tio­nal Me­dia Pro­duc­tion Zo­ne – IMPZ) i wó­wczas na­ro­dził się po­my­sł po­wsta­nia fir­my Ma­sar. By­ła ona od po­cząt­ku two­rzo­na by pe­łnić ro­lę czo­ło­wej w na­szym re­gio­nie, za­awan­so­wa­nej tech­no­lo­gicz­nie dru­kar­ni.

2. Jak zmie­ni­ła się bra­nża po­li­gra­ficz­na od cza­sów, gdy roz­po­czy­nał Pan z nią swo­ją swo­ją przy­go­dę?

To bar­dzo do­bre py­ta­nie. Je­stem zda­nia, że bra­nża ewo­lu­uje oraz prze­cho­dzi re­wo­lu­cyj­ne zmia­ny ad­ap­tu­jąc się do po­stępu tech­no­lo­gicz­ne­go, który sta­wia przed nią wci­ąż no­we wy­zwa­nia. Mam na my­śli In­ter­net oraz spo­sób, w ja­ki spo­sób lu­dzie kon­su­mu­ją i wy­ko­rzy­stu­ją in­for­ma­cję. Cza­sa­mi re­agu­je­my emo­cjo­nal­nie na te zmia­ny – mar­twi­my się o te­ra­źniej­szo­ść i przy­szło­ść tej bra­nży. W pew­nym okre­sie prze­wi­dy­wa­no, że dra­stycz­nie utra­ci ona udzia­ły w ryn­ku na rzecz in­nych me­di­ów. Nie trze­ba spe­cjal­nie pod­kre­ślać, że pro­gno­zy te nie spraw­dzi­ły się, a wręcz prze­ciw­nie – bra­nża po­li­gra­ficz­na prze­kszta­łca się, by od­po­wia­dać na po­trze­by no­wych re­ali­ów ryn­ku.

W zwi­ąz­ku z tym to, co ro­bi­my obec­nie jest na­tu­ral­ną zmia­ną. Po­dąża­my we wła­ści­wym kie­run­ku. Per­spek­ty­wy nie są tak pe­sy­mi­stycz­ne jak sądzo­no na po­cząt­ku glo­bal­ne­go kry­zy­su fi­nan­so­we­go. Oczy­wi­ście licz­ba tra­dy­cyj­nych ty­tu­łów oraz ich stron ma ten­den­cję spad­ko­wą. Ge­ne­ral­nie jed­nak wi­dzi­my, że tech­no­lo­gia ewo­lu­uje, co nie­sie ze so­bą mo­żli­wo­ści za­ofe­ro­wa­nia zu­pe­łnie no­we­go ro­dza­ju usług. To z ko­lei spra­wia, że ja­ko fir­ma mu­si­my sta­le roz­wi­jać się i in­we­sto­wać w no­wy po­ten­cjał pro­duk­cyj­ny i no­we tech­no­lo­gie. Obec­nie roz­bu­do­wu­je­my nasz za­kład, aby móc spro­stać tym no­wym mo­żli­wo­ściom, ja­kie otwie­ra­ją się przed na­mi.

Tak jak w ka­żdej bra­nży, rów­nież w po­li­gra­fii wszyst­ko za­le­ży od po­da­ży i po­py­tu ryn­ko­we­go. Pod­czas nie­daw­nych tar­gów World Pu­bli­shing Expo w Am­ster­da­mie mia­łem oka­zję za­po­znać się z bar­dzo in­te­re­su­jący­mi sta­ty­sty­ka­mi. Na przy­kład ca­łko­wi­ta licz­ba lu­dzi na ca­łym świe­cie, ja­ka czy­ta dru­ko­wa­ne ga­ze­ty wzro­sła o 3% i obec­nie prze­kra­cza trzy­krot­nie licz­bę czy­tel­ni­ków ga­zet pu­bli­ko­wa­nych on­li­ne. Fak­ty te na­kła­da­ją na nas i na­szych part­ne­rów z bra­nży obo­wi­ązek po­ra­dze­nia so­bie z tą sy­tu­acją. Mu­si­my wdra­żać in­no­wa­cyj­ne roz­wi­ąza­nia i opra­co­wy­wać no­we spo­so­by sty­mu­lo­wa­nia użyt­kow­ni­ków dru­ku. Przy­glądam się po­stępo­wi, ja­ki ini­cju­ją wiel­cy gra­cze w bra­nży po­li­gra­ficz­nej; pa­trzę na ich in­we­sty­cje w no­we tech­no­lo­gie, ba­da­nia i roz­wój oraz pro­jek­ty no­wych roz­wi­ązań. Zau­wa­żam, że obec­nie zwra­ca­my się ku co­raz wi­ęk­szej in­dy­wi­du­ali­za­cji tre­ści, ta­kże w for­mie dru­ko­wa­nej, sto­sow­nie do pre­fe­ren­cji użyt­kow­ni­ków. Wszyst­ko to są po­zy­tyw­ne tren­dy.

3. Ma­ją Pa­ństwo dłu­go­fa­lo­we re­la­cje z fir­mą Ko­dak oraz wy­ko­rzy­stu­ją Pa­ństwo mnóstwo pro­duk­tów te­go pro­du­cen­ta. Dla­cze­go po­sta­wi­li­ście wła­śnie na nie­go?

Rze­czy­wi­ście na­wi­ąza­li­śmy bar­dzo roz­le­głą i ści­słą współpra­cę z fir­mą Ko­dak. Jest oczy­wi­ste, że gdy po­dej­mu­je się wa­żne, stra­te­gicz­ne de­cy­zje, u ich pod­staw nie tkwią je­dy­nie po­je­dyn­cze prze­słan­ki lecz do­świad­cze­nie z ca­łej współpra­cy. Do­ce­nia­my fakt, że w okre­ślo­nym jej mo­men­cie in­ży­nier z fir­my Ko­dak prze­by­wał na sta­łe w na­szym za­kła­dzie. Nie wszyst­kie fir­my za­pew­ni­ły­by te­go ro­dza­ju wspar­cie.

4. DMI jest pierw­szą fir­mą w re­gio­nie EAMER, która za­ku­pi­ła ma­szy­nę KODAK PROSPER 6000C. Dla­cze­go wy­bra­li­ście Pa­ństwo wła­śnie to urządze­nie? Ja­kie stra­te­gicz­ne ce­le zde­cy­do­wa­ły o tym za­ku­pie?

Po­dej­mu­jąc in­we­sty­cje trze­ba pa­trzeć w przy­szło­ść. Pro­sper 6000C jest pro­duk­tem, na który cze­ka­li­śmy. Do­tych­czas na­po­ty­ka­li­śmy na pew­ne pro­ble­my i ogra­ni­cze­nia w na­szej bra­nży. Ka­żdy, kto zna ten bi­znes jest świa­do­my ist­nie­jących tu wy­zwań. Mam  na my­śli wy­daj­no­ść, ja­ko­ść i kosz­ty. Przy­gląda­li­śmy się te­mu pro­jek­to­wi od 2007 i chcie­li­śmy mieć roz­wi­ąza­nie, które sta­wi czo­ła wspo­mnia­nym wy­zwa­niom. Pro­sper 6000C mo­że re­ali­zo­wać druk do 300 me­trów na mi­nu­tę, czy­li jest szyb­szy od najszyb­szych kon­wen­cjo­nal­nych ma­szyn ar­ku­szo­wych.

In­nym istot­nym czyn­ni­kiem by­ło prze­jście z for­ma­tu SRA3 na B2 oraz ar­ku­sze o sze­ro­ko­ści 64 cm. Jest to bar­dzo in­te­re­su­jąca opcja dla dru­kar­ni ak­cy­den­so­wej. Da­je nam bo­wiem do­dat­ko­we 16 stron, które do­sko­na­le wpi­su­ją się w mo­żli­wo­ści ofe­ro­wa­ne przez po­sia­da­ne przez nas wy­daj­ne urządze­nia in­tro­li­ga­tor­skie. Do­dat­ko­wo – dzi­ęki te­mu – na­sza ren­tow­no­ść ule­ga stop­nio­wej po­pra­wie.

Przy wy­so­kiej wy­daj­no­ści klien­ci otrzy­mu­ją pro­dukt w roz­sąd­nej ce­nie, gdyż kosz­ty pro­duk­cji po­zo­sta­ją na od­po­wied­nim po­zio­mie, na­wet przy mniej­szych na­kła­dach, ja­kie sta­no­wią wi­ęk­szo­ść zle­ceń w na­szym re­gio­nie. Cy­fro­wa ma­szy­na dru­ku­jąca Ko­dak Pro­sper mo­że kon­ku­ro­wać pod względem kosz­tów z ma­szy­nami of­f­se­to­wy­mi przy na­kła­dach do 3000 eg­zem­pla­rzy, a przy tym za­pew­nia ta­kie ko­rzy­ści jak: mo­żli­wo­ść do­da­wa­nia per­so­na­li­zo­wa­nych ele­men­tów w wy­dru­kach, ni­ższe stra­ty ma­te­ria­ło­we, mniej­sze ob­ci­ąże­nie śro­do­wi­ska na­tu­ral­ne­go i brak po­trze­by przy­go­to­wy­wa­nia form dru­ko­wych. Wszyst­ko to spra­wia, że roz­wi­ąza­nie Ko­dak Pro­sper 6000C jest dla nas bar­dzo atrak­cyj­ne i po­zwa­la nam wy­różnić się na ryn­ku.

5. Wspo­mniał pan, że za­kup ten sta­wia DMI w bar­dzo do­brej po­zy­cji, m.in. pod względem wspie­ra­nia wi­zji Du­ba­ju ja­ko tzw. in­te­li­gent­ne­go mia­sta (smart ci­ty). Pro­szę po­wie­dzieć nam wi­ęcej na ten te­mat.

Pod­kre­śl­my, że ko­mu­ni­ka­cja – zgod­nie z wy­tycz­ny­mi Mo­ham­me­da bin Ra­shi­da Al Mak­to­um – jest jed­nym z sze­ściu fi­la­rów, które ma­ją przy­czy­nić się do prze­kszta­łce­nia Du­ba­ju w „in­te­li­gent­ne mia­sto”, a my je­ste­śmy bar­dzo za­an­ga­żo­wa­ni w re­ali­za­cję tej wi­zji. Kon­cep­cja smart ci­ty za­kła­da, że miesz­ka­ńcy i oby­wa­te­le Du­ba­ju będą uzy­ski­wać wszyst­ko, co jest im po­trzeb­ne do ży­cia i pra­cy we współcze­snym świe­cie. Prze­de wszyst­kim na­le­ży po­ka­zać lu­dziom co mo­gą osi­ągnąć, co jest dla nich mo­żli­we. Pa­mi­ętam ko­men­tarz Ste­ve­’a Job­sa, który mówił, że lu­dzie naj­le­piej zda­ją so­bie spra­wę z te­go cze­go po­trze­bu­ją, kie­dy im się to po­ka­że. To jest do­sko­na­łe pod­su­mo­wa­nie, które po­ka­zu­je, że tak na­praw­dę to in­no­wa­cyj­ne umy­sły sta­le roz­sze­rza­ją gra­ni­ce te­go, co jest mo­żli­we. I to jest ta­kże na­sze za­da­nie – uka­zy­wać lu­dziom ma­rze­nia.

W ten spo­sób sta­ra­my się my­śleć – wcie­la­jąc się w ro­lę kon­su­men­tów, użyt­kow­ni­ków, by tym sa­mym zo­ba­czyć, co mo­że­my jesz­cze zro­bić, aby usłu­gi zwi­ąza­ne z dru­ko­wa­niem sta­ły jest jesz­cze wa­żniej­sze i bar­dziej cen­ne dla na­szych udzia­łow­ców.

6. Jak wy­gląda przy­szło­ść bra­nży dru­kar­skiej w ZEA i w ja­kim stop­niu in­no­wa­cyj­ne po­de­jście fir­my DMI po­zwa­la za­cho­wać czo­ło­wą po­zy­cję wa­sze­go sek­to­ra po­li­gra­ficz­ne­go na tle sąsied­nich kra­jów?

Cza­sa­mi lu­bi­my wzi­ąć dru­ko­wa­ną ga­ze­tę do ręki, by ją po­czy­tać. Ale być mo­że zmie­ni się to w ci­ągu jed­ne­go lub dwóch po­ko­leń. Do te­go cza­su mu­si­my ela­stycz­nie kszta­łto­wać za­cho­wa­nia i kre­atyw­nie pod­cho­dzić do no­wo two­rzo­nych apli­ka­cji. Głów­nym ele­men­tem jest wy­eli­mi­no­wa­nie nie­po­trzeb­nych na­kła­dów. Przy­glądam się swo­im przy­zwy­cza­je­niom – te­mu w ja­ki spo­sób ja sam czy­tam ga­ze­ty. Gdy tra­fia ona w mo­je ręce, na­tych­miast od­kła­dam kil­ka jej części. Kła­dę je na bok i ni­gdy do nich nie za­glądam. Nie po­trze­bu­ję ich. Nie je­stem ich od­bior­cą. Tak jak nie za­glądam do skle­pu po wszyst­ko, co się w nim znaj­du­je, tak też nie czy­tam wszyst­kie­go. Wi­ęk­szo­ść osób czy­ta tyl­ko na­głów­ki. Dla mnie to mar­no­traw­stwo.

W za­le­żno­ści wi­ęc od zróżni­co­wa­nych za­in­te­re­so­wań i pre­fe­ren­cji, pre­nu­me­ra­to­rzy w przy­szło­ści otrzy­my­wa­li­by w pe­łni sper­so­na­li­zo­wa­ne wy­da­nie dru­ko­wa­nej ga­ze­ty – po­dob­nie do pro­duk­tu on­li­ne, gdy po­bie­rasz in­for­ma­cje sto­sow­nie do swo­ich pre­fe­ren­cji. Ta per­so­na­li­za­cja pro­duk­tów stwa­rza war­to­ść do­da­ną ta­kże dla re­kla­mo­daw­ców. Dzia­ła­nia mar­ke­tin­go­we mo­gą być wó­wczas bar­dziej pre­cy­zyj­nie ukie­run­ko­wa­ne, za­pew­nia się sku­tecz­niej­sze do­cie­ra­nie do fak­tycz­nie za­in­te­re­so­wa­nych osób, co z ko­lei le­piej uza­sad­nia wy­dat­ki po­no­szo­ne na druk. Re­kla­mo­daw­cy pła­cą tyl­ko za te ryn­ki, które są istot­ne z punk­tu wi­dze­nia ich klien­tów. A to ogrom­na war­to­ść.

Nie twier­dzi­my jed­na­kże, że za­mie­rza­my za­prze­stać dru­ko­wa­nia kon­wen­cjo­nal­nych ga­zet – tra­dy­cyj­ne ga­zety po­zo­sta­ną. Pe­wien dzien­ni­karz za­py­tał mnie swe­go cza­su „Dla­cze­go mia­łbym do­sta­wać mniej stron ga­zety?” Wó­wczas od­po­wie­dzia­łem:  „To będzie two­ja de­cy­zja!”. Do­sta­niesz wpraw­dzie mniej stron, ale ca­ła kon­cep­cja po­le­ga na tym, by stwo­rzyć no­we me­dium dla no­wych ryn­ków, które będzie sta­no­wi­ło uzu­pe­łnie­nie tra­dy­cyj­nych ga­zet. Szu­ka­my tej no­wej war­to­ści do­da­nej, aby po­sze­rzyć krąg od­bior­ców i tra­fić do wi­ęk­szej licz­by osób, wy­ko­rzy­stu­jąc w tym ce­lu różne me­to­dy do­tar­cia. Mo­że­my dzi­ęki te­mu stwo­rzyć no­wy ka­nał ko­mu­ni­ka­cji, który będzie skie­ro­wa­ny do kon­kret­nych od­bior­ców. Mo­gą się w nim zna­le­źć ich ulu­bie­ni au­to­rzy i ulu­bio­ne hi­sto­rie. Co cie­ka­we, te wy­bra­ne, sper­so­na­li­zo­wa­ne tre­ści będą podąża­ły za na­mi ta­kże w podróży. Gdy kto­kol­wiek przy­le­ci do Du­ba­ju w ce­lach tu­ry­stycz­nych, je­go ga­zeta do­stęp­na tu na miej­scu (na przy­kład w po­ko­ju ho­te­lo­wym) będzie za­wie­ra­ła tre­ści, ja­kie da­na oso­ba pre­fe­ru­je.

Tak wi­dzi­my przy­szło­ść.

Ten ro­dzaj ewo­lu­cji nie jest ni­czym no­wym dla nas w Du­ba­ju. Lu­dzie wo­kół nas ocze­ku­ją, że Du­baj będzie li­de­rem te­go roz­wo­ju. Za­wie­dli­by­śmy ich gdy­by sta­ło się ina­czej.

7. Będąc li­de­rem w bra­nży czy do­strze­ga Pan, że in­ni podąża­ją za wa­mi?

Z pew­no­ścią tak jest. Je­steś li­de­rem al­bo podążasz za ki­mś in­nym. My sa­mi nie od­kry­wa­my ni­cze­go no­we­go; in­we­stu­je­my w no­we wi­zje i okre­ślo­ne tech­no­lo­gie. Wie­rzę, że Ma­sar sta­je się li­de­rem i nie jest to dla nas no­wo­ść. Tak dzia­ło się już wie­le ra­zy, np. gdy ja­ko pierw­si w re­gio­nie za­sto­so­wa­li­śmy w dru­ku ra­ster sto­cha­stycz­ny. Pa­mi­ętam, że w owym cza­sie eks­per­ci z bra­nży mówi­li, że podąża­my w nie­wła­ści­wym kie­run­ku. „Po co w dru­ku ga­ze­to­wym sto­so­wać ra­ster sto­cha­stycz­ny? – mówi­li. – Co wy próbu­je­cie ro­bić?”. Obec­nie wszyst­kie ga­ze­ty są dru­ko­wa­ne w opar­ciu o tę tech­no­lo­gię. Ch­ce­my wy­różniać się tym, iż za­wsze za­pew­nia­my do­dat­ko­wą war­to­ść na­szym klien­tom.

Z dru­giej stro­ny, pro­wa­dząc bi­znes mu­si­my nadążać za zmia­na­mi. Nie za­wsze in­we­stu­je się w przed­si­ęw­zi­ęcia ze 100% gwa­ran­cją ich suk­ce­su. Nie będziesz kre­atyw­ny, nie zy­skasz szan­sy wzro­stu i roz­wo­ju, je­śli nie po­dej­miesz ini­cja­ty­wy. Nie zmie­nia­my bra­nży, ale wno­si­my do niej coś swo­je­go. Sądzę, że jest to wła­ści­wy kie­ru­nek. Je­ste­śmy prze­ko­na­ni, że w tym jest przy­szło­ść. Nie ma już bo­wiem mo­żli­wo­ści dal­sze­go roz­wo­ju na kon­wen­cjo­nal­nym ryn­ku. W chwi­li, gdy nasz mo­del bi­znesowy będzie za­ko­ńczo­ny, tech­no­lo­gia da­lej się roz­wi­nie. Ry­nek bo­wiem ci­ągle ewo­lu­uje – to na­tu­ral­ne.

Ale am­bi­cja, ci­ągłe po­szu­ki­wa­nie roz­wi­ązań i two­rze­nie no­wych war­to­ści – to isto­ta na­szej fir­my, na­sze DNA. Sta­le po­szu­ku­je­my wy­zwań i mo­żli­wo­ści wdra­ża­nia in­no­wa­cji oraz po­dej­mo­wa­nia od­po­wied­nio skal­ku­lo­wa­ne­go ry­zy­ka.

8. Ch­cia­łbym jesz­cze wrócić do in­nych niż per­so­na­li­za­cja war­to­ści, ja­kie stwa­rza Pro­sper 6000C; wspo­mniał Pan o kosz­tach oraz wy­daj­no­ści. Czy mo­że Pan roz­wi­nąć ten wątek?

Po­za per­so­na­li­za­cją, wśród no­wych mo­żli­wo­ści, ja­kie otwie­ra przed na­mi Ko­dak Pro­sper 6000C na­le­ży wspo­mnieć ob­słu­gę ko­re­spon­den­cji bez­po­śred­niej, druk ksi­ążek, re­klam oraz ga­zet. Po­nad­to, lep­sze jest tu za­rządza­nie na­kła­da­mi, głów­nie dzi­ęki wi­ęk­szej ela­stycz­no­ści ca­łe­go roz­wi­ąza­nia. W sys­te­mie Pro­sper mo­żna wy­dru­ko­wać kil­ka eg­zem­pla­rzy da­nej ga­zety i zwi­ęk­szyć jej na­kład na później­szym eta­pie. Dru­ku­jesz tyl­ko to, co jest fak­tycz­nie w da­nym mo­men­cie po­trzeb­ne. To ogrom­na war­to­ść do­da­na dla nas i na­szych klien­tów.

Sy­stem Pro­sper otwie­ra ta­kże no­we mo­żli­wo­ści bi­zne­so­we w wie­lu sek­to­rach, jak cho­ćby w edu­ka­cji. Mo­żli­wo­ść do­sto­so­wa­nia apli­ka­cji ma­so­we­go dru­ku do pro­gra­mów edu­ka­cyj­nych sta­no­wi tu ogrom­ną szan­sę. Stwa­rza ta­kże du­że mo­żli­wo­ści dla wy­daw­ców i re­kla­mo­daw­ców, da­jąc im na­rzędzie do two­rze­nia kre­atyw­ne­go i pre­cy­zyj­nie ad­re­so­wa­ne­go no­śni­ka in­for­ma­cji. Ro­zwi­ąza­nie to da­je rów­nież mo­żli­wo­ść zwi­ęk­sza­nia przy­cho­dów przed­si­ębior­ców po­przez two­rze­nie pro­duk­tów pre­cy­zyj­niej ukie­run­ko­wa­nych na kon­kret­ne­go od­bior­cę.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji PAI Prin­ti­nPo­land.com

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści