W dniach 11-14 stycznia 2015 roku w Bukowinie Tatrzańskiej odbyła się 16. Zimowa Konferencja Poligraficzna, zorganizowana przez firmę MZ Consulting. Towarzyszyły jej jubileuszowe 10. zawody poligrafów w narciarstwie alpejskim o puchar Michael Huber Polska. Patronem medialnym spotkania był miesięcznik Świat Druku, partnerem – portal dla drukarzy i zleceniodawców PrintinPoland.com.
Zimowa Konferencja Poligraficzna w Bukowinie Tatrzańskiej to spotkanie, które łączy w sobie stronę merytoryczną z szeroko rozumianą integracją branżową. Stąd – poza referatami wygłoszonymi przez przedstawicieli firm - dostawców dla branży poligraficznej – jej integralną część stanowiły zawody na stoku, kulig czy wspólny wieczór przy muzyce serwowanej przez didżejów. Aspekty te podkreślali – witając gości spotkania – Waldemar Światły (jego organizator) oraz Edward Dreszer – prezes Polskiej Izby Druku i właściciel drukarni Lotos-Poligrafia. Ten ostatni oficjalnie otworzył bukowińską konferencję, zaznaczając, że jest ona jednym z nielicznych wydarzeń branżowych, które spełniają właśnie rolę integracyjną i pozwalają uczestnikom na nawiązanie kontaktów w mniej formalnej atmosferze.
Merytoryczną część konferencji rozpoczął Grzegorz Rutkowski z firmy Michael Huber Polska, który wystąpił z – przygotowanym przez anonsowanego wcześniej Roberta Kuczerę – referatem zatytułowanym „Wielopłaszczyznowe spojrzenie na problematykę wzrostu efektywności druku”. Autor szczególną uwagę zwrócił w nim na kwestię standaryzacji produkcji poligraficznej, która ma znaczący wpływ na finalną jakość druku, obniżenie ilości makulatury, szybsze osiągnięcie pierwszej odbitki nakładowej itd. a co za tym idzie – zwiększenie wydajności działań całego zakładu poligraficznego i brak reklamacji realizowanych zleceń. Zaprezentowane zostały przy tym (w ujęciu historycznym) obowiązujące w poligrafii normy i standardy, głównie bazujące na systemie ISO, jak też ich wpływ na poprawę relacji między drukarnią i klientem oraz drukarnią i dostawcą. Tu wspomniano o kwestii odpowiedniego doboru komponentów, znajdujących zastosowanie w procesie poligraficznym. Nie zabrakło akcentów związanych z zarządzaniem barwą, które – zdaniem autora referatu – pozwala na uzyskanie najlepszych finalnych efektów w aktualnych warunkach, tj. reprodukowanie największej przestrzeni barwnej przy wykorzystaniu wyspecyfikowanych do produkcji materiałów takich jak papier czy farba.
Na zakończenie Grzegorz Rutkowski przedstawił powszechnie stosowane rozwiązania i techniki kontrolo-pomiarowe, które pozwalają na zachowanie przyjętych norm i standardów: densytometryczną (konwencjonalną oraz z trójpodziałem wiązki światła), spektrofotometryczną oraz densytometryczno-spektrofotometryczną. Zaznaczył przy tym, że do procesu standaryzacji niezbędnym instrumentem jest spektrofotometr; do procesu kontroli wystarczy sam densytometr.
Jako drugi głos zabrał Andrzej Ćwikliński z firmy DKS, prezentując swoje spostrzeżenia, dotyczące zadrukowywania opakowań w technologii cyfrowej. Rozpoczął od definicji opakowania: „Jest ono wytworem określonej konstrukcji, którego zadaniem jest zabezpieczenie towaru lub jego otoczenia w trakcie transportu i przechowywania. Często pełni ono też funkcje narzędzia marketingowego, mającego pobudzić klienta do nabycia towaru”. Następnie scharakteryzował rynek opakowań i etykiet, opierając się na informacjach z ubiegłorocznego raportu KPMG i prezentując szereg danych liczbowych: średni udział grup produktowych w przychodach ze sprzedaży opakowań z nadrukiem, strukturę firm drukujących opakowania, najczęściej stosowane przez nie procesy produkcyjne oraz planowane inwestycje w nowe rozwiązania technologiczne. „Tu druk cyfrowy wymieniło 33% ankietowanych, co stawia go na drugim miejscu, tuż za automatycznymi systemami kontroli druku – mówił Andrzej Ćwikliński. – Świadczy to o jego olbrzymim potencjale, zwłaszcza, że – jak wynika z tego samego raportu – obecnie zaledwie 20% drukarń arkuszowych stosuje tę technologię przy produkcji opakowań”.
Na podstawie informacji PAI PrintinPoland.com