Kar­to­ny Sto­ra En­so w opa­ko­wa­niach To­ble­ro­ne, Mil­ka i Tri­dentPoprzedni artykuł 

Sto­ra En­so pod­pi­sa­ła umo­wę z Mon­de­lēz In­ter­na­tio­nal, na ba­zie której jej kar­to­ny są wy­ko­rzy­sty­wa­ne w opa­ko­wa­niach na cze­ko­la­dę, cu­kier­ki i gu­my do żu­cia, pro­du­ko­wa­ne przez ten mi­ędzy­na­ro­do­wy kon­cern spo­żyw­czy. Jest on wła­ści­cie­lem ta­kich ma­rek jak To­ble­ro­ne, Mil­ka, Alad­din, Pa­ra­dis czy Cad­bu­ry. Ka­żda z nich ozna­cza in­ne wy­ma­ga­nia względem opa­ko­wa­nia, za­rów­no pod względem kszta­łtu jak i roz­mia­ru. Jed­nym z wa­run­ków na­wi­ąza­nia przez Mon­de­lēz In­ter­na­tio­nal współpra­cy ze Sto­ra En­so by­ła kwe­stia uprosz­cze­nia pro­duk­cji opa­ko­wań, m.in. dzi­ęki wy­ko­rzy­sta­niu kar­to­nów ofe­ro­wa­nych przez skan­dy­naw­skie­go pro­du­cen­ta.
    
Przed sfi­na­li­zo­wa­niem po­ro­zu­mie­nia przed­sta­wi­cie­le Mon­de­lēz do­ko­na­li kom­plek­so­wej ana­li­zy kar­to­nów opa­ko­wa­nio­wych z ofer­ty Sto­ra En­so (m.in. Tam­bri­te, Per­for­ma Whi­te, Per­for­ma Bri­ght oraz En­socoat) w kon­te­kście ich przy­dat­no­ści do opa­ko­wań na różne wy­ro­by cze­ko­la­do­we. Jed­nym z prio­ry­te­tów, na ja­ki wska­zy­wa­no, był wy­bór mniej­szej niż do­tych­czas licz­by ga­tun­ków kar­to­nu, co mia­ło wpły­nąć na zwi­ęk­sze­nie wy­daj­no­ści pro­duk­cji opa­ko­wań i mniej­szą zło­żo­no­ść ca­łe­go pro­ce­su wy­twór­cze­go.
„Klu­czem jest pro­sto­ta dzia­łań – mówi Jim Da­vies, od­po­wia­da­jący w eu­ro­pej­skim od­dzia­le Mon­de­lēz za pro­duk­cję opa­ko­wań na ba­zie kar­to­nu i tek­tu­ry fa­li­stej. – Zda­wa­li­śmy so­bie spra­wę, że to co funk­cjo­no­wa­ło wcze­śniej, w przy­szło­ści mo­że oka­zać się bez­war­to­ścio­we. Z te­go względu chcie­li­śmy upro­ścić spe­cy­fi­ka­cję podło­ży wy­ko­rzy­sty­wa­nych do pro­duk­cji opa­ko­wań. Wdro­żo­ny pro­gram spra­wił, że obec­nie wy­da­je­my na­sze pie­ni­ądze o wie­le mądrze­j”.
Jak za­pew­nia Jim Da­vies, ofe­ro­wa­ne przez Sto­ra En­so pro­duk­ty i po­sia­da­ne przez nią glo­bal­ne za­so­by spe­łnia­ją wszyst­kie ocze­ki­wa­nia ze stro­ny Mon­de­lēz, do­ty­czące źródeł po­cho­dze­nia włókien pier­wot­nych, słu­żących do wy­twa­rza­nia kar­to­nów. W przy­pad­ku skan­dy­naw­skie­go pro­du­cen­ta są ni­mi plan­ta­cje le­śne, upra­wia­ne zgod­nie z po­li­ty­ką zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju. „Dzi­ęki te­mu współpra­ca, ja­ką pod­jęli­śmy na ryn­ku eu­ro­pej­skim, mo­że obec­nie zo­stać wdro­żo­na ta­kże w in­nych re­gio­nach świa­ta” – do­da­je.

Hen­na Pa­ako­ne­n-Alvim, dy­rek­tor ds. klu­czo­wych klien­tów Sto­ra En­so Con­su­mer Bo­ard, nie ukry­wa za­do­wo­le­nia z na­wi­ąza­nej współpra­cy. Pod­kre­śla przy tym za­an­ga­żo­wa­nie ze stro­ny kie­row­nic­twa Mon­de­lēz oraz jej ze­spo­łu ba­daw­czo­-ro­zwo­jo­we­go (zlo­ka­li­zo­wa­ne­go w Bra­ty­sła­wie), który od­po­wia­dał za wdro­że­nie pro­jek­tu na ryn­ku eu­ro­pej­skim: „Te­sty po­szcze­gól­nych podło­ży oraz pro­ces ich fi­nal­ne­go wy­bo­ru prze­pro­wa­dzo­no w bar­dzo zor­ga­ni­zo­wa­ny i spraw­ny spo­sób. Je­ste­śmy pod wra­że­niem otwar­to­ści, wy­daj­no­ści i de­ter­mi­na­cji wszyst­kich osób za­an­ga­żo­wa­nych w to przed­si­ęw­zi­ęcie ze stro­ny na­sze­go klien­ta”.
„Mówi­my o pro­jek­cie – z na­sze­go punk­tu wi­dze­nia – naj­wy­ższej wa­gi, wno­szącym war­to­ść do­da­ną dla ca­łej fir­my Mon­de­lēz – po­twier­dza Jim Da­vies. – Pro­gno­zu­ję, że będzie­my wdra­żać ko­lej­ne kro­ki, ma­jące na ce­lu zwi­ęk­sze­nie wy­daj­no­ści pro­duk­cji oraz ob­ni­że­nie zło­żo­no­ści po­dej­mo­wa­nych dzia­łań. Ch­ce­my to zre­ali­zo­wać m.in. po­przez opty­ma­li­za­cję sto­so­wa­nych ma­te­ria­łów oraz pro­jek­tów opa­ko­wań, tak pod względem funk­cjo­nal­nym jak i struk­tu­ral­nym. W zwi­ąz­ku z tym naj­wi­ęk­szy na­cisk chce­my kła­ść na pra­ce ba­daw­czo­-ro­zwo­jo­we oraz wdra­ża­nie in­no­wa­cyj­nych roz­wi­ązań. Sz­cze­gól­ną uwa­gę będzie­my przy tym zwra­cać na aspek­ty śro­do­wi­sko­we”.

Mon­de­lēz In­ter­na­tio­nal to glo­bal­ny kon­cern, zaj­mu­jący się wy­twa­rza­niem pro­duk­tów żyw­no­ścio­wych i na­po­jów, o rocz­nych przy­cho­dach prze­kra­cza­jących 30 mld USD (da­ne za 2014 rok). Fir­ma za­trud­nia po­nad 100 ty­si­ęcy pra­cow­ni­ków, a jej wy­ro­by do­cie­ra­ją do kon­su­men­tów z ok. 165 kra­jów świa­ta. Mon­de­lēz In­ter­na­tio­nal jest świa­to­wym li­de­rem na ryn­kach sprze­da­ży bisz­kop­tów, cze­ko­lad i cu­kier­ków oraz nr 2 pod względem sprze­da­ży gu­my do żu­cia (wg da­nych Mon­de­lēz/Euromonitor).

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji PAI Prin­ti­nPo­land.com

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści