Mi­ędzy­na­ro­do­we Bien­na­le Pla­ka­tu w War­sza­wie – no­wa od­sło­naPoprzedni artykuł 

Mu­zeum Pla­ka­tu w Wi­la­no­wie in­au­gu­ru­je ju­bi­le­uszo­wą 25. edy­cję Mi­ędzy­na­ro­do­we­go Bien­na­le Pla­ka­tu. Po 50 la­tach im­pre­za zmie­nia for­mu­łę – w tym ro­ku wy­da­rze­niem głów­nym będzie wy­sta­wa ku­ra­tor­ska po­świ­ęco­na funk­cjo­no­wa­niu pla­ka­tu w prze­strze­ni pu­blicz­nej i me­diach elek­tro­nicz­nych. Po­ja­wią się na niej m.in. in­ter­ne­to­we me­my, gi­fy, czy opra­wy ki­bi­cow­skie ze sta­dio­nów pi­łkar­skich. Po­za wy­sta­wą głów­ną na Bien­na­le będzie mo­żna zo­ba­czyć uzna­ne pla­ka­ty, wy­różnia­jące się w ca­łej hi­sto­rii im­pre­zy, czy wzi­ąć udział w kon­fe­ren­cji na­uko­wej po­świ­ęco­nej przy­szło­ści pla­ka­tu. Ku­ra­to­rem wy­sta­wy pod ty­tu­łem „Pla­kat – re­me­dia­cje” jest Da­vid Crow­ley.
 
Mi­ędzy­na­ro­do­we Bien­na­le Pla­ka­tu w War­sza­wie by­ło pierw­szą te­go ty­pu im­pre­zą na świe­cie. Przez ostat­nich 50 lat wy­zna­cza­ło tren­dy świa­to­we­go pla­ka­tu, wska­zy­wa­ło naj­wa­żniej­sze na­zwi­ska ar­ty­stów gra­fi­ków, szyb­ko zy­ska­ło mia­no „o­lim­pia­dy pla­ka­tu”. 25. edy­cja Bien­na­le od­będzie się we­dług no­wej for­mu­ły – ku­ra­tor­skiej wy­sta­wy pro­ble­mo­wej, za­ty­tu­ło­wa­nej „Pla­kat – re­me­dia­cje”.

Pierw­sze pro­po­zy­cje zmian w for­mu­le Mi­ędzy­na­ro­do­we­go Bien­na­le Pla­ka­tu po­ja­wi­ły się już w la­tach 90. Ko­niecz­no­ść ich uwzględ­nie­nia wy­ni­ka­ła z po­do­bie­ństwa po­dob­nych kon­kur­sów, or­ga­ni­zo­wa­nych w po­dob­nych cy­klach. Tak zwa­ny „pla­kat kon­kur­so­wy”, trak­to­wa­ny przez au­to­rów ja­ko au­to­no­micz­ne zja­wi­sko, za­czął funk­cjo­no­wać w obie­gu glo­bal­nym na pra­wach osob­nej dys­cy­pli­ny ar­ty­stycz­nej, za­prze­cza­jąc wła­ści­wej, au­ten­tycz­nej na­tu­rze pla­ka­tu. Na ka­żdą edy­cję Bien­na­le zgła­sza­nych by­ło bli­sko 4 000 pro­po­zy­cji z ca­łe­go świa­ta. Naj­bar­dziej jed­nak za­sta­na­wia­ło stop­nio­we odry­wa­nie się pla­ka­tów wy­sy­ła­nych na kon­kur­sy od co­dzien­no­ści, w której ta dzie­dzi­na sztu­ki funk­cjo­nu­je ja­ko na­rzędzie in­ter­wen­cji, czy też per­swa­zji. Stąd de­cy­zja o zmia­nie for­mu­ły im­pre­zy  – mówi Ma­riusz Kno­row­ski, ku­ra­tor Mu­zeum Pla­ka­tu w Wi­la­no­wie, or­ga­ni­za­tor Bien­na­le.
 
WYSTAWA GŁÓWNA „PLAKAT – REMEDIACJE”

Na roz­wój sztu­ki pla­ka­tu w ostat­nich la­tach ol­brzy­mi wpływ mia­ły mi­ędzy in­ny­mi me­dia elek­tro­nicz­ne. Za spra­wą me­di­ów spo­łecz­no­ścio­wych po­ja­wi­ły się no­we for­my przed­sta­wia­nia tre­ści do tej po­ry za­re­zer­wo­wa­nych dla pla­ka­tu. Przy­kła­da­mi tych form są po­pu­lar­ne w ostat­nich la­tach me­my i gi­fy pod­bi­ja­jące in­ter­net. W obli­czu tak ży­wio­ło­wych zmian or­ga­ni­za­to­rzy Bien­na­le po­sta­no­wi­li ode­jść od for­mu­ły bra­nżo­we­go kon­kur­su na rzecz ku­ra­tor­skiej wy­sta­wy, po­dej­mu­jącej te­mat funk­cjo­no­wa­nia pla­ka­tu w roz­sze­rzo­nej iko­nos­fe­rze. Ku­ra­to­rem wy­sta­wy zo­stał je­den z ju­ro­rów po­przed­niej edy­cji Bien­na­le, Da­vid Crow­ley, bry­tyj­ski spe­cja­li­sta od sztu­ki i de­si­gnu wschod­niej Eu­ro­py, pro­fe­sor lon­dy­ńskiej Roy­al Col­le­ge of Art.

25. Mi­ędzy­na­ro­do­we Bien­na­le Pla­ka­tu jest próbą spoj­rze­nia na kon­dy­cję pla­ka­tu. Na­da­li­śmy mu ty­tuł „Pla­kat – re­me­dia­cje” po­nie­waż chce­my po­ka­zać je­go obieg w me­diach – ki­nie, te­le­wi­zji, pra­sie i in­ter­ne­cie. Re­pro­duk­cje pla­ka­tów, które spon­ta­nicz­nie przy­go­to­wy­wa­li de­mon­stran­ci z ukra­ińskie­go Maj­da­nu w 2013 r., czy lu­dzie pro­te­stu­jący prze­ciw­ko zbrod­ni w re­dak­cji Char­lie Heb­do w Pa­ry­żu 2015 r., obie­gły ca­ły świat. Nie dla­te­go, że by­ły eks­po­no­wa­ne na ścia­nach, a dla­te­go, że ich zdjęcia pu­bli­ko­wa­ne by­ły w pra­sie, udo­stęp­nia­ne w me­diach spo­łecz­no­ścio­wych i prze­ka­zach te­le­wi­zyj­nych. To jest isto­ta re­me­dia­cji – mówi Da­vid Crow­ley.

Wy­sta­wę „Pla­kat – re­me­dia­cje” po­dzie­lo­no na pi­ęć części, które wspól­nie będą opi­sy­wać hi­sto­rię zmian w tej dzie­dzi­nie sztu­ki, jak i za­uwa­żal­ne fa­zy ewo­lu­cji ga­tun­ku.

„Hi­sto­riach re­me­dia­cji” po­ka­za­ne zo­sta­ną ka­no­nicz­ne dzie­ła, które po­wsta­ły z in­spi­ra­cji wi­ze­run­ka­mi obec­ny­mi we współcze­snej kul­tu­rze. W Pol­sce naj­bar­dziej zna­nym przy­kła­dem po­dob­nej stra­te­gii twór­czej jest pla­kat „W sa­mo po­łud­nie” To­ma­sza Sar­nec­kie­go, wy­ko­rzy­stu­jący fo­to­gra­fię Ga­ry­’e­go Co­ope­ra z we­ster­nu o tym sa­mym ty­tu­le. Po­nad­to zo­ba­czy­my rów­nież ko­lek­cję spon­ta­nicz­nie po­wsta­łych, wy­ko­ny­wa­nych ręcz­nie pla­katów z Ki­jo­wa w 2013 r., ame­ry­ka­ński „I am A Ma­n” – wy­ko­rzy­sty­wa­ny w de­mon­stra­cjach w obro­nie praw oby­wa­tel­skich w la­tach 60. XX w., czy różne wer­sje pla­katu „Wiel­ki brat pa­trzy”, na­wi­ązu­jące do po­wie­ści Ge­or­ge­’a Or­wel­la „1984”.

Sek­cja „Iko­no­klazm pla­ka­tu” uka­że, jak pla­ka­ty nisz­czo­ne są w prze­strze­ni pu­blicz­nej, mi­ędzy in­ny­mi w ta­kich kra­jach jak Sy­ria, Irak czy Ro­sja.

„Pla­ka­to­we wi­do­wi­ska” to sek­cja wy­sta­wy, która uwi­docz­ni, jak pla­kat zdo­mi­no­wał na­sze oto­cze­nie. Wśród głów­nych ele­men­tów eks­po­zy­cji znaj­dzie­my re­kon­struk­cję de­ko­ra­cji V Świa­to­we­go Fe­sti­wa­lu Mło­dzie­ży i Stu­den­tów w War­sza­wie z 1955 r. oraz przy­kła­dy spek­ta­ku­lar­nych opraw ki­bi­cow­skich me­czów pi­łki no­żnej w Pol­sce, po­rów­na­ne z opra­wa­mi pla­stycz­ny­mi Ari­rang Fe­sti­val w Ko­rei Północ­nej.

„Świat bez re­kla­my” za­pre­zen­tu­je próby zwal­cza­nia wiel­ko­for­ma­to­wych re­klam przez ar­ty­stów z ca­łe­go świa­ta, którzy nie­jed­no­krot­nie wy­ko­rzy­stu­ją bil­l­bo­ar­dy re­klamowe ja­ko swo­iście po­jęte podło­że dzia­łań ar­ty­stycz­nych. W tej sek­cji po­ja­wią się mi­ędzy in­ny­mi pra­ce dzia­ła­jące­go w Ber­li­nie Ver­mi­bu­sa, no­wo­jor­czy­ka Jor­da­na Se­ile­ra i pa­ry­żan z gru­py Bran­da­lism.

Ostat­nia część wy­sta­wy, za­ty­tu­ło­wa­na „In­te­rak­cje z pla­ka­te­m”, przed­sta­wi spo­so­by „o­ży­wia­nia” pla­ka­tu na prze­strze­ni je­go hi­sto­rii, po­czy­na­jąc od za­baw fil­mo­wych Ge­or­ge­sa Méli­èsa, po­przez pla­ka­ty, na których mo­żna grać jak na in­stru­men­tach mu­zycz­nych, aż do in­te­rak­tyw­nych bil­l­bo­ar­dów re­agu­jących na emo­cje i ge­sty prze­chod­ni­ów. W tej sek­cji od­będzie się rów­nież pre­zen­ta­cja 10 krót­kich ani­ma­cji, wy­różnio­nych w mi­ędzy­na­ro­do­wym kon­kur­sie to­wa­rzy­szącym wy­sta­wie. Te­ma­tem kon­kur­su jest za­ani­mo­wa­nie 10 kla­sycz­nych pla­ka­tów, wy­bra­nych spo­śród wszyst­kich dzieł na­gro­dzo­nych w po­przed­nich edy­cjach  Bien­na­le, które zo­sta­ną pod­da­ne au­tor­skim re­in­ter­pre­ta­cjom przez gra­fi­ków z ca­łe­go świa­ta. Sz­cze­góły kon­kur­su do­stęp­ne są na stro­nie: www.bien­na­le.po­ster­mu­seum.pl.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji or­ga­ni­za­to­ra

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści