25 lat fir­my Re­pro­graf SAPoprzedni artykuł 

Fir­ma Re­pro­graf ob­cho­dzi w tym ro­ku ju­bi­le­usz 25-le­cia dzia­łal­no­ści. Bo­ga­te port­fo­lio pro­duk­tów i usług, in­no­wa­cyj­ne wdro­że­nia w dru­kar­niach w ca­łej Pol­sce, wła­sna sie­dzi­ba w War­sza­wie, sze­ść lo­ka­li­za­cji w Pol­sce, pi­ęć ma­ga­zy­nów (w tym cen­trum lo­gi­stycz­ne pod War­sza­wą o po­wierzch­ni nie­mal 2,5 tys. m2), wy­szko­lo­na i kom­pe­tent­na 80-o­so­bo­wa ka­dra, sta­bil­na kon­dy­cja fi­nan­so­wa – to tyl­ko nie­które ele­men­ty jej suk­ce­su od­nie­sio­ne­go w tym cza­sie.

Re­pro­graf ist­nie­je od 1991 ro­ku, fir­mę za­ło­ży­ła Jo­lan­ta Ku­ro­wiak – do dziś po­zo­sta­jąca jej wła­ści­cie­lem i pe­łni­ąca funk­cję pre­ze­sa za­rządu. Po 25 la­tach sys­te­ma­tycz­ne­go roz­wo­ju przed­si­ębior­stwo dys­po­nu­je obec­nie nie­zwy­kle różno­rod­ną ofer­tą za­awan­so­wa­nych roz­wi­ązań po­li­gra­ficz­nych, która obej­mu­je m.in.: opro­gra­mo­wa­nie, ma­te­ria­ły eks­plo­ata­cyj­ne, sys­te­my pre­press, ma­szy­ny dru­ku­jące w różnych tech­no­lo­giach, roz­wi­ąza­nia dla ryn­ku cy­fro­we­go dru­ku wiel­ko­for­ma­to­we­go a ta­kże sprzęt in­tro­li­ga­tor­ski. Fir­ma zaj­mu­je się nie tyl­ko sprze­da­żą ma­szyn i ma­te­ria­łów po­li­gra­ficz­nych, ale rów­nież po­zy­ski­wa­niem fun­du­szy unij­nych. Za­trud­nia 80 osób. „War­to pod­kre­ślić, że 10 pra­cow­ni­ków to oso­by z po­nad 20-let­nim sta­żem w na­szej fir­mie, 23 oso­by pra­cu­ją u nas wi­ęcej niż 10 lat. Od­no­to­wa­li­śmy rów­nież pra­cow­ni­ka 3. po­ko­le­nia, który do­łączył nie­daw­no do na­szej fir­my – za­trud­nia­my bo­wiem je­go dziad­ka i oj­ca. To bar­dzo wa­żny sy­gnał dla nas, że na­si pra­cow­ni­cy po­le­ca­ją Re­pro­graf swo­im zna­jo­mym, ale wiel­kim za­szczy­tem jest dla nas to, że po­le­ca­ją na­szą fir­mę swo­im dzie­ciom. To sym­pa­tycz­ne rów­nież w kon­te­kście te­go­rocz­ne­go ju­bi­le­uszu ” – mówi Jo­lan­ta Ku­ro­wiak.
Po­cząt­ki fir­my nie by­ły ła­twe, ale też wiel­ce cha­rak­te­ry­stycz­ne dla ów­cze­snych cza­sów bu­mu go­spo­dar­cze­go i roz­wi­ja­jącej się przed­si­ębior­czo­ści pry­wat­nej. „Biu­ro w ma­łym miesz­ka­niu na war­szaw­skiej Sa­skiej Kępie bez te­le­fo­nu i fak­su; roz­mo­wy z klien­ta­mi pro­wa­dzo­ne z bud­ki te­le­fo­nicz­nej; ma­ły fiat ja­ko je­dy­ny „sa­mo­chód do­staw­czy” i ka­pi­tał po­cząt­ko­wy od­po­wia­da­jący dzi­siej­szym 300 eu­ro. Te­ore­tycz­nie to nie mia­ło pra­wa się udać. Jed­nak mi­mo trud­ne­go star­tu z ro­ku na rok fir­ma sys­te­ma­tycz­nie no­to­wa­ła wzro­sty. Ko­lej­ne eta­py jej roz­wo­ju by­ły za­wsze od­po­wie­dzią na po­trze­by klien­tów – wspo­mi­na Jo­lan­ta Ku­ro­wiak. – Kie­dy od kil­ku z nich sły­sza­łam, że cze­goś po­trze­bu­ją, wie­dzia­łam, że to będzie kie­ru­nek, w którym na­le­ży podążać. Tak by­ło rów­nież w przy­pad­ku po­ja­wie­nia się w ofer­cie Re­pro­gra­fu pierw­szych ma­szyn w 1994 ro­ku”.
By­ły to wy­wo­ły­war­ki do fil­mów i ana­lo­go­we sys­te­my od­bi­tek prób­nych, jed­nak pod­sta­wą dzia­łal­no­ści fir­my by­ła sprze­daż ma­te­ria­łów po­li­gra­ficz­nych. Tak jest rów­nież obec­nie – sta­no­wią one 40–50% jej sprze­daży, ko­lej­ne 20% to roz­wi­ąza­nia na ry­nek dru­ku wiel­ko­for­ma­to­we­go, po­zo­sta­łe 30–40% sta­no­wi sprze­daż ma­szyn i urządzeń dru­kujących oraz in­tro­li­ga­tor­skich. Jed­nym z „mi­lo­wych kro­ków” Re­pro­gra­fu był rok 2000, kie­dy to w ofer­cie fir­my po­ja­wi­ły się pierw­sze na­świe­tlar­ki CtF. W 2002 ro­ku fir­ma pod­pi­sa­ła umo­wę dys­try­bu­cyj­ną z Ko­dak Po­ly­ch­ro­me Gra­phics (na jej pod­sta­wie sta­ła się tzw. „ma­ster de­ale­re­m” roz­wi­ązań mar­ki Ko­dak w Pol­sce, pe­łni­ła tę funk­cję do 2006 ro­ku), a ta­kże – na wy­łącz­no­ść – z fir­mą Scre­en Eu­ro­pe. W tym sa­mym ro­ku rów­nież prze­pro­wa­dzi­ła pierw­sze wdro­że­nie na­świe­tlar­ki CtP, która – co pod­kre­śla Jo­lan­ta Ku­ro­wiak – pra­cu­je do dzi­siaj.

„Ko­lej­nym wa­żnym dla nas kro­kiem – mówi wła­ści­ciel­ka fir­my Re­pro­graf – by­ło pod­pi­sa­nie w 2003 ro­ku umo­wy dys­try­bu­cyj­nej na wy­łącz­no­ść z fir­mą Ko­mo­ri. Dosz­li­śmy bo­wiem do wnio­sku, że bez po­sia­da­nia w port­fo­lio ma­szyn dru­ku­jących, sprze­daż na­świe­tla­rek CtP będzie dla nas co­raz trud­niej­sza na nie­ła­twym już wó­wczas ryn­ku”. W mi­ędzy­cza­sie fir­ma prze­nio­sła się do wła­sne­go, prze­stron­ne­go bu­dyn­ku przy ul. Wol­skiej w War­sza­wie. W ci­ągu na­stęp­nych lat Re­pro­graf pod­pi­sał ko­lej­ne umo­wy dys­try­bu­cyj­ne, m.in. w ro­ku 2006 z fir­mą EFI. W ro­ku 2008 prze­jęta zo­sta­ła fir­ma Ep­cot, zaś w 2010 – port­fo­lio roz­wi­ązań i klien­tów Eu­rin­tra­de. Wó­wczas też Re­pro­graf roz­po­czął dzia­łal­no­ść w zu­pe­łnie no­wych dla sie­bie sek­to­rach ryn­ku. W 2012 r. pod­pi­sa­no umo­wę dys­try­bu­cyj­ną z Fu­ji­film Eu­ro­pe, rok później – z MBO Ma­schi­nen­bau. W tym sa­mym ro­ku Re­pro­graf stał się głów­nym dys­try­bu­to­rem mar­ki X-Ri­te w Pol­sce i pod­pi­sał umo­wę dys­try­bu­cyj­ną z OWN-X/Mem­jet Tech­no­lo­gy.
„Jesz­cze co naj­mniej trzy in­ne, istot­ne wy­da­rze­nia mia­ły wpływ na nasz roz­wój – mówi Jo­lan­ta Ku­ro­wiak. – W 2008 ro­ku zmie­ni­li­śmy for­mę wła­sno­ści na spółkę ak­cyj­ną, na­to­miast w 2011 ro­ku za­ło­ży­li­śmy spółkę-cór­kę – ISP z o.o. (In­te­gra­tor Sy­ste­mów Po­li­gra­ficz­nych). Zaj­mu­je się ona po­zy­ski­wa­niem fun­du­szy unij­nych dla na­szych klien­tów, nie tyl­ko z bra­nży po­li­gra­ficz­nej, oraz fi­nan­so­wa­niem in­we­sty­cji”.
Trze­cim wa­żnym wy­da­rze­niem by­ło roz­po­częcie – w 2013 ro­ku – wdra­ża­nia w fir­mie za­sad ła­du kor­po­ra­cyj­ne­go. Jo­lan­ta Ku­ro­wiak tłu­ma­czy: „Wraz z dy­na­micz­nym roz­wo­jem sta­ło się dla nas ko­niecz­no­ścią, by z przed­si­ębior­stwa o cha­rak­te­rze ro­dzin­nym prze­kszta­łcić się w czo­ło­we­go i no­wo­cze­sne­go do­staw­cę za­awan­so­wa­nych roz­wi­ązań dla po­li­gra­fii. Zmia­ny or­ga­ni­za­cyj­ne i re­struk­tu­ry­za­cyj­ne mia­ły na ce­lu do­sto­so­wa­nie się do zmie­nia­jących się wa­run­ków ryn­ko­wych. Za­ło­że­nia ca­ło­rocz­ne, po wpro­wa­dze­niu zmian, uwzględ­nia­ły wzrost na­szych zy­sków rzędu 18% i ten cel zo­stał wie­lo­krot­nie prze­kro­czo­ny”.

Jak pod­kre­śla Jo­lan­ta Ku­ro­wiak, obec­nie Re­pro­graf dys­po­nu­je ka­pi­ta­łem za­pa­so­wym po­nad 70 mln PLN: „Nie ma­my żad­nych kre­dy­tów, a tym sa­mym je­ste­śmy w sta­nie za­pew­nić bez­pie­cze­ństwo trans­ak­cji i wia­ry­god­no­ść fir­my, z cze­go je­stem bar­dzo dum­na. Przy tej oka­zji chcia­ła­bym po­dzi­ęko­wać wszyst­kim na­szym obec­nym oraz do­tych­cza­so­wym klien­tom i part­ne­rom, a ta­kże pra­cow­ni­kom – dzi­ęki nim mo­żli­wy był nasz suk­ces. W naj­bli­ższej przy­szło­ści pla­nu­je­my zdo­być no­we ryn­ki i we­jść na no­we ob­sza­ry dzia­łal­no­ści, zgod­nie z ha­słem „Od nas ocze­kuj wi­ęce­j”. Obie­cu­jącym jest dla nas druk prze­my­sło­wy, w kie­run­ku które­go podąża­ją rów­nież na­si do­staw­cy, a to otwie­ra przed na­mi zu­pe­łnie no­we ho­ry­zon­ty­”– pod­su­mo­wu­je Jo­lan­ta Ku­ro­wiak.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji PAI Prin­ti­nPo­land.com

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści