26 stycznia br. w warszawskiej restauracji Atelier Amaro odbyło się spotkanie kierownictwa firmy KBA CEE z dziennikarzami mediów branżowych, będące okazją do podsumowania ubiegłorocznej działalności grupy Koenig & Bauer oraz jej filii odpowiedzialnej za rynki Polski, Czech i Słowacji. Ze strony KBA CEE wzięli w nim udział: Jan Korenc – prezes zarządu, Grzegorz Szymczykowski – dyrektor ds. sprzedaży i serwisu oraz Paweł Krasowski – Marketing & Product Manager.
Stabilne finanse grupy KBA, najlepszy rok na polskim rynku
Przybyłych na spotkanie przedstawicieli prasy branżowej powitał Paweł Krasowski, który zaprezentował też jego agendę. Następnie głos zabrał Jan Korenc, który rozpoczął od omówienia sytuacji w całej grupie Koenig & Bauer, będącej od 2015 roku holdingiem kilku spółek. Podkreślił bardzo stabilną sytuację finansową KBA oraz systematyczny wzrost wartości całego koncernu.
Poinformował również, że ubiegły rok był dla przedstawicielstwa KBA CEE najlepszym w całej jego historii. Firma dostarczyła w nim 14 nowych maszyn arkuszowych w różnych klasach formatowych, 5 używanych maszyn offsetowych oraz 2 nowe maszyny fleksograficzne. „Szacujemy, że w roku 2016 udziały KBA w sprzedaży nowych offsetowych maszyn arkuszowych w obsługiwanym przez nas regionie oscylowały wokół 45-50%. Warto podkreślić, że pozostajemy zdecydowanym liderem rynkowym w zakresie maszyn wielkoformatowych – w latach 2014-2016 zainstalowaliśmy ich 15. Posiadamy też stabilną pozycję na rynku maszyn półformatowych – dotychczas do klientów z Polski, Czech i Słowacji nasza spółka dostarczyła około 260 nowych urządzeń” – mówił prezes KBA CEE. Dodał, że firma wkroczyła w nowy rok z ośmioma nowymi zamówieniami na maszyny offsetowe i jednym na maszynę fleksograficzną oraz wyraził nadzieję, że ten pozytywny trend utrzyma się w kolejnych miesiącach.
Kluczowe wydarzenia roku 2016
Jan Korenc powrócił do najważniejszych wydarzeń dla firmy KBA w minionym roku. Należały do nich m.in targi drupa, na których niemiecki producent zajął jedno z największych stoisk. „Zaprezentowaliśmy tam nasze najnowsze rozwiązania technologiczne w obszarze druku offsetowego, cyfrowego i fleksograficznego. Firma osiągnęła przy tym założone cele sprzedażowe, podpisując kontrakty o łącznej wartości 140 mln euro. Co istotne, już 90% z nich jest realizowanych – zamówione maszyny znajdują się w fazie produkcji” – mówił prezes KBA CEE.
Jan Korenc zaprezentował kilka maszyn o niestandardowej konfiguracji, zakupionych w ub.r. przez klientów z regionu CEE. Pierwszą z nich była zakontraktowana przez drukarnię dziełową maszyna wielkoformatowa KBA Rapida 145-8 SW4 SPC z systemem odwracania arkusza po 4. zespole. Kolejna to zamówiona przez producenta etykiet pełnoformatowa KBA Rapida 106-7+L FAPC ALV3. Z kolej jeden z czeskich producentów opakowań wdrożył niedawno 13-zespołową maszynę KBA Rapida 106-9+LTTL SPC ALV3. „Przykłady tego rodzaju wdrożeń świadczą zarówno o olbrzymim potencjale, jak też o ciągłym rozwoju firm z obsługiwanego przez nas regionu. Cieszymy się, że pracują w nich maszyny, będące swego rodzaju unikalnymi konfiguracjami, nawet w skali świata”.
Miniony rok przyniósł też kolejną akwizycję ze strony Koenig & Bauer Group. Do holdingu dołączył hiszpański producent płaskich maszyn do sztancowania – Iberica, dzięki czemu portfolio niemieckiej firmy w zakresie rozwiązań introligatorskich zostało znacząco poszerzone. Warto dodać, że w ostatnim czasie znalazły się w nim też produkowane we własnym zakresie przez KBA rotacyjne sztance Rapida RDC.
Nowe wyzwania dla KBA CEE w roku 2017
Kolejna część prezentacji poświęcona była wyzwaniom, jakie stoją przed KBA CEE w nadchodzącym roku. Roku – co podkreślano – szczególnym dla całej firmy z racji jubileuszu 200-lecia jej istnienia. Jednym z nich będzie szczególny nacisk na sprzedaż maszyn fleksograficznych KBA-Flexotecnica, których KBA CEE jest wyłącznym dystrybutorem w Polsce, Czechach i na Słowacji. W tym celu w strukturach spółki utworzono nowe stanowisko – menedżera sprzedaży rozwiązań flekso, które objął Andrzej Wasielak. „Dotychczas sprzedaliśmy w Polsce dwie maszyny tej marki, trzeci kontrakt zostanie wkrótce sfinalizowany. Liczymy na to, że wyodrębnienie działań dotyczących KBA-Flexotecnica przyniesie kolejne wdrożenia tych zaawansowanych rozwiązań. Warto podkreślić, że zastosowana w nich technologia CI jest akceptowana przez rynek, a dodatkową ich zaletą jest wszechstronność, pozwalająca na dostawę maszyn w różnych konfiguracjach. Widzimy tu bardzo duży potencjał, przede wszystkim w Polsce, ale też w pozostałych dwóch krajach, jakie będą pozostawać w gestii Andrzeja Wasielaka” – mówił Jan Korenc.
Kolejna nowa marka, jaka znalazła się w portfolio KBA CEE, to Iberica. „Tu również obserwujemy wzmożone zainteresowanie klientów, przede wszystkim z branży opakowań kartonowych. Kilku z nich odwiedziło już zakłady Iberica w Barcelonie, zatrudniające około 60 wysoko wykwalifikowanych pracowników. Byli pod wrażeniem technologii, z jaką się spotkali. Co więcej, maszyny te oferują bardzo atrakcyjny stosunek jakości do ceny” – podkreślał prezes KBA CEE.
Kolejnym wyzwaniem jest pojawienie się w ofercie KBA nowej generacji maszyn cyfrowych, stworzonych wspólnie z firmą Xerox. Model VariJET 106, bo o nim mowa, został pokazany (w formie specjalnej wizualizacji) na targach drupa 2016. W wersji rynkowej maszyna ma pojawić się w drugiej połowie br. Dołączy tym samym do innej cyfrowej maszyny z oferty KBA – RotaJET, która znalazła już pierwszych użytkowników w Niemczech, Austrii oraz Finlandii.
Wykwalifikowana kadra podstawą sukcesu firmy
Kierując się tym mottem KBA CEE stale powiększa swoją kadrę, jak też dba o jej kwalifikacje. Będąc organizacją silnie zorientowaną na klienta, szczególną wagę przywiązuje do struktur serwisowych. „Obecnie w firmie KBA CEE pracuje 20 serwisantów, co stanowi połowę jej zespołu ludzkiego. Kolejnych 20 zatrudniają nasze autoryzowane serwisy, co czyni całą 40-osobową organizację niezwykle wydajną i profesjonalnie przygotowaną do obsługi klienta” – mówił Jan Korenc.
Prezes KBA CEE omówił też programy serwisowe oferowane przez KBA, uwzględniające m.in. stałe monitorowanie maszyn i szereg działań prewencyjnych, mających zapobiegać potencjalnym problemom z ich pracą. Podkreślał, że systematyczne szkolenia w niemieckiej centrali KBA przechodzą nie tylko serwisanci, ale też pracownicy działu handlowego.
Wątek ten kontynuował w swojej prezentacji Grzegorz Szymczykowski. Wspomniał m.in. o ubiegłorocznej kampanii „Add More”, która miała pokazywać zaangażowanie KBA w szereg działań, mających na celu zaoferowanie klientom wartości dodanej, jak też uświadomienie ich, jak wiele otaczających przedmiotów użytku codziennego jest wykonywanych z udziałem rozwiązań niemieckiego producenta.
Rozwój poprzez innowacyjność
Grzegorz Szymczykowski zaprezentował też szereg danych, wskazujących na ciągły rozwój firmy KBA i jej dążenie do bycia innowacyjnym, wszechstronnym dostawcą maszyn drukujących pracujących w różnych technologiach. Podkreślił przy tym, że ok. 60% obrotów całej grupy jest realizowanych przez spółkę KBA Sheetfed Solutions: „Jesteśmy nr 1 w druku wielkoformatowym, a w naszej ofercie znajduje się najszybsza na świecie maszyna w formacie B1, pracująca z prędkością 20 tys. ark./h. Szczycimy się też dostawą najdłuższej na świecie maszyny arkuszowej formatu B1, składającej się z 19 agregatów i mierzącej 35 metrów. W ofercie KBA znajduje się też wciąż najszersza, dostępna na rynku arkuszowa maszyna offsetowa – Rapida 205”.
Grzegorz Szymczykowski wskazywał na innowacyjność rozwiązań, oferowanych przez KBA oraz wszechstronność portfolio spółek należących do grupy. „Najlepiej było ją widać na targach drupa, gdzie pokazaliśmy maszyny arkuszowe we wszystkich klasach formatowych, ukierunkowane na drukowanie opakowań i akcydensów, także w technologii UV/LED UV. Podczas 11 dni targowych odbyło się ponad 300 pokazów, a wśród demonstrowanych rozwiązań znalazło się wiele światowych premier. Swoje miejsce na stoisku znalazły też technologie fleksograficzna i cyfrowa”.
Przechodząc do przyszłych działań KBA, Grzegorz Szymczykowski wskazał na projekt KBA 4.0, nawiązujący do hasła czwartej rewolucji przemysłowej: „Celem nadrzędnym jest tu poprawa obsługi klienta poprzez ciągły rozwój procesów cyfrowych w kontaktach między dostawcami i klientami. Realizujemy go także, wdrażając tzw. Press Call – system automatycznych zgłoszeń serwisowych. Obecnie mamy za sobą jego pierwsze, pilotażowe instalacje. Wszystko po to, by jak najlepiej i najsprawniej obsługiwać naszych klientów”.
Na podstawie informacji PrintinPoland.com