in­ter­pack 2017: 170 500 od­wie­dza­jących po­sta­ra­ło się za­pe­łnić ksi­ążki zle­ceń wy­staw­cówPoprzedni artykuł 

Tar­gi in­ter­pack 2017 – naj­wi­ęk­sze na świe­cie tar­gi w bra­nży opa­ko­wań i w spo­krew­nio­nym z nią prze­my­śle pro­ce­so­wym – jesz­cze przed roz­po­częciem cie­szy­ły się ogrom­nym za­in­te­re­so­wa­niem. Tar­gi od­no­to­wa­ły re­kor­do­wy udział 2 865 przed­si­ębiorstw. W dniach 04–10 ma­ja na tar­gach in­ter­pack pa­no­wa­ła nie­po­wta­rzal­na at­mos­fe­ra, a ko­lej­ny re­kord po­le­gał na tym, że 74% wszyst­kich 170 500 od­wie­dza­jących przy­by­ło do Dus­sel­dor­fu zza gra­ni­cy, a % spo­śród nich to oso­by po­dej­mu­jące de­cy­zje.

Du­ży udział w tar­gach nie­miec­kich i świa­to­wych fa­chow­ców naj­wy­ższej kla­sy po­cho­dzących z łącz­nie 168 pa­ństw to po­wód do za­do­wo­le­nia dla wy­staw­ców cie­szących się z do­brze za­po­wia­da­jących się trans­ak­cji i kon­kret­nych umów opie­wa­jących często na sied­mio­cy­fro­we kwo­ty. Odwie­dza­jący sko­rzy­sta­li na­to­miast z sze­ro­kiej pa­le­ty mi­ędzy­na­ro­do­wych roz­wi­ązań i nie­po­wta­rzal­nej mo­żli­wo­ści prze­glądu ryn­ku. Za­do­wo­le­nie to wy­ra­żo­ne zo­sta­ło w oce­nie tar­gów: we­dług ofi­cjal­nych da­nych pra­wie 98% an­kie­to­wa­nych by­ło za­do­wo­lo­nych i bar­dzo za­do­wo­lo­nych z udzia­łu w tar­gach in­ter­pack 2017. Du­żym za­in­te­re­so­wa­niem cie­szy­ły się wszyst­kie pre­zen­to­wa­ne na tar­gach dzie­dzi­ny, przy czym w przy­pad­ku pro­duk­cji ma­te­ria­łów opa­ko­wa­nio­wych to za­in­te­re­so­wa­nie w po­rów­na­niu z po­przed­nią im­pre­zą tar­go­wą znacz­nie wzro­sło.

„Tar­gi in­ter­pack to wy­da­rze­nie obo­wi­ąz­ko­we dla firm z bra­nży, da­jące wła­ści­we im­pul­sy roz­wo­jo­we. Co trzy la­ta tar­gi pre­zen­tu­ją nie tyl­ko osi­ągni­ęcia bra­nży, ale są jed­no­cze­śnie miej­scem spo­tka­nia ofe­ren­tów i klien­tów z ca­łe­go świa­ta, którzy chcą wy­mie­nić się in­for­ma­cja­mi i zro­bić do­bre in­te­re­sy” – pod­kre­śla Fried­bert Kle­fenz, dy­rek­tor tar­gów in­ter­pack 2017.

„Tar­gi in­ter­pack po raz ko­lej­ny po­ka­za­ły, że co trzy la­ta chcą być wy­da­rze­niem na ska­lę świa­to­wą i plat­for­mą in­no­wa­cji w bra­nży. Dzi­ęki kon­cep­cji tzw. glo­bal­nej ,in­ter­pack al­lian­ce‘ tar­gi in­ter­pack są le­piej wi­docz­ne na roz­wi­ja­jących się ryn­kach za­gra­nicz­nych i przy­ci­ąga­ją do Düs­sel­dor­fu jesz­cze wi­ęk­szą licz­bę naj­wy­ższej kla­sy spe­cja­li­stów” -wy­ja­śnia Hans Wer­ner Re­in­hard, dy­rek­tor Mes­se Düs­sel­dorf.

Top tren­dy: cy­fry­za­cja, prze­my­sł 4.0 i tr­wa­ło­ść

Do naj­po­pu­lar­niej­szych tren­dów przy wie­lu sto­iskach na­le­ża­ła po­stępu­jąca cy­fry­za­cja pro­ce­su pro­duk­cyj­ne­go w kie­run­ku prze­my­słu apli­ka­cji 4.0. W ta­kim sen­sie po­łączo­na w sieć pro­duk­cja umo­żli­wia na przy­kład eko­no­micz­ne wy­twa­rza­nie sper­so­na­li­zo­wa­nych opa­ko­wań czy za­gwa­ran­to­wa­nie mo­ni­to­ro­wa­nia po­cho­dze­nia. Mo­du­ło­wy de­sign ma­szyn opa­ko­wa­nio­wych i li­nii pro­duk­cyj­nych oraz opty­ma­li­za­cja ob­słu­gi cy­fro­wej od­gry­wa­ją po­nad­to istot­ną ro­lę w zmniej­sze­niu stop­nia zło­żo­no­ści pro­duk­cji oraz umo­żli­wiają osi­ągni­ęcie naj­wi­ęk­sze­go stop­nia ela­stycz­no­ści w zmia­nie wiel­ko­ści czy wa­rian­tów pro­duk­cji. Aby le­piej ra­dzić so­bie ze zło­żo­no­ścią pro­ce­su pro­duk­cji ma­szyn i in­sta­la­cji oraz w dzie­dzi­nie szko­leń i eks­plo­ata­cji nie­które fir­my wy­ko­rzy­stu­ją apli­ka­cje Vir­tu­al Re­ali­ty, które ca­ło­ścio­wo pod­cho­dzą do ma­szyn czy in­sta­la­cji. Wsze­cho­bec­ny na tar­gach in­ter­pack 2017 był rów­nież te­mat tr­wa­ło­ści. Przed­si­ębior­cy za­pre­zen­to­wa­li udo­sko­na­lo­ną wy­daj­no­ść su­row­ców za­rów­no w od­nie­sie­niu do uży­te­go ma­te­ria­łu o co­raz cie­ńszych ścian­kach, ale rów­nież w pro­ce­sie pro­duk­cyj­nym. Co­raz wi­ęk­szym za­in­te­re­so­wa­niem cie­szy­ły się ta­kże al­ter­na­tyw­ne ma­te­ria­ły opa­ko­wa­nio­we.

Cie­ka­we te­ma­ty spe­cjal­ne

In­no­wa­cje w dzie­dzi­nie prze­my­słu 4.0 za­pre­zen­to­wa­li nie tyl­ko wy­staw­cy. Przy­go­to­wa­ny we współpra­cy ze Zwi­ąz­kiem Nie­miec­kich Pro­du­cen­tów Ma­szyn i In­sta­la­cji po­kaz spe­cjal­ny o tej sa­mej na­zwie, co tar­gi – in­ter­pack – to wi­zu­ali­za­cja naj­now­szych kon­cep­cji i roz­wi­ązań z za­chwy­tem przy­jęta przez od­wie­dza­jących. Ma­gne­sem przy­ci­ąga­jącym pu­blicz­no­ść był mi­ędzy in­ny­mi tzw. de­mon­stra­tor „smar­t4i”, pro­du­ku­jący i pa­ku­jący sper­so­na­li­zo­wa­ne po­wer ban­ki. Ca­ły pro­ces: od mo­men­tu zło­że­nia za­mówie­nia on­li­ne, aż do mo­ni­to­ro­wa­nia po­cho­dze­nia, od­by­wał się cy­fro­wo. Po­nad­to sa­mo urządze­nie zo­sta­ło za­pro­jek­to­wa­ne przez współpra­cu­jące ze so­bą i po­łączo­ne w sieć uni­wer­sy­te­ty, a na­stęp­nie – przy po­mo­cy wir­tu­al­ne­go bli­źnia­ka – w re­kor­do­wym cza­sie wy­pro­du­ko­wa­ne.

Kon­gres SAVE FOOD oraz in­no­va­tion­parc

Sze­ść lat po stwo­rze­niu SAVE FOOD po­wsta­ła ini­cja­ty­wa stwo­rze­nia sze­ro­kie­go so­ju­szu, w skład które­go wcho­dzi­ło­by po­nad 850 mi­ędzy­na­ro­do­wych człon­ków re­pre­zen­tu­jących prze­my­sł, zrze­sze­nia, or­ga­ni­za­cje po­za­rządo­we i in­sty­tu­cje ba­daw­cze. Ka­mie­niem mi­lo­wym te­jże ini­cja­ty­wy był kon­gres SAVE FOOD na tar­gach in­ter­pack, który w swym trze­cim wy­da­niu 4 ma­ja zo­stał przez uczest­ni­ków po­chwa­lo­ny za za­pre­zen­to­wa­ne sze­ro­kie ho­ry­zon­ty te­ma­tycz­ne. Kon­gres ten wy­ło­nił się z wie­lo­wy­mia­ro­we­go po­de­jścia do te­ma­tu strat i mar­no­tra­wie­nia żyw­no­ści. W kon­gresie udział wzi­ęli: Vy­te­nis An­driu­ka­itis, Ko­mi­sarz UE ds. Zdro­wia i Bez­pie­cze­ństwa Żyw­no­ści, Gar­gi Kaul, Jo­int Se­cre­ta­ry & Fi­nan­cial Advi­ser ds. prze­my­słu prze­twa­rza­nia żyw­no­ści w hin­du­skim mi­ni­ster­stwie, wy­so­kiej ran­gi po­li­ty­cy i mów­cy oraz na­ukow­cy, dzia­ła­cze NGO i przed­sta­wi­cie­le prze­my­słu. Pod­czas kon­gresu kon­cen­tro­wa­no się na glo­bal­nym po­strze­ga­niu ww. pro­ble­mu, na­ro­do­wych od­mien­no­ściach i uwa­run­ko­wa­niach, głów­nie w od­nie­sie­niu do In­dii. Or­ga­ni­za­cja Na­ro­dów Zjed­no­czo­nych do spraw Wy­ży­wie­nia i Rol­nic­twa (FAO) przed­sta­wi­ła wy­ni­ki sfi­nan­so­wa­nych dzi­ęki tej ini­cja­ty­wie i prze­pro­wa­dzo­nych w In­diach ba­dań, ma­jących na ce­lu roz­po­zna­nie me­cha­ni­zmów strat pod­sta­wo­wych środ­ków spo­żyw­czych oraz wy­pra­co­wa­nie wła­ści­wych roz­wi­ązań.

W ra­mach kon­gre­su part­ne­rzy SAVE FOOD Mes­se Düs­sel­dorf i FAO pod­pi­sa­li Me­mo­ran­dum of Un­der­stan­ding [pro­to­kół uzgod­nie­ń] w ce­lu pod­jęcia współpra­cy na ko­lej­ne 4 la­ta. „Zaj­mo­wa­nie się tak istot­ny­mi te­ma­ta­mi to znak fir­mo­wy tar­gów in­ter­pack. Cie­szy­my się nie­zmier­nie, że rów­nież w przy­szło­ści za­an­ga­żu­je­my się ra­zem z na­szy­mi part­ne­ra­mi, or­ga­ni­za­cją FAO, z prze­my­słem i in­ny­mi wspie­ra­jący­mi na­sze dzia­ła­nia or­ga­ni­za­cja­mi w wal­kę z mar­no­traw­stwem żyw­no­ści. Opo­wia­da­my się za do­brą rze­czą pre­zen­tu­jąc po­ten­cjał bra­nży opa­ko­wa­nio­wej i spo­krew­nio­ne­go z nią prze­my­słu pro­ce­so­we­go w od­nie­sie­niu do te­go te­ma­tu” – wy­ja­śnia Wer­ner Mat­thias Dorn­sche­idt, pre­zes za­rządu Mes­se Düs­sel­dorf.

Te­ma­ty­ce SAVE FOOD w ra­mach tar­gów in­ter­pack 2017 po­świ­ęco­ny był ta­kże po­kaz spe­cjal­ny in­no­va­tion­parc, pre­zen­tu­jący prak­tycz­ne roz­wi­ąza­nia w za­kre­sie zmniej­sze­nia strat i mar­no­traw­stwa żyw­no­ści. Te­ma­tem tym zaj­mo­wa­li się rów­nież fi­na­li­ści i zwy­ci­ęz­cy Worl­dStar Awards World Pac­ka­ging Or­ga­ni­sa­tion (WPO). Wśród na­gro­dzo­nych roz­wi­ązań zna­la­zły się to­reb­ki z two­rzy­wa sztucz­ne­go na owo­ce, które dzi­ęki wbu­do­wa­nym po­chła­nia­czom ety­le­nu mo­gą znacz­nie wy­dłu­żyć przy­dat­no­ść do spo­ży­cia prze­cho­wy­wa­nych w nich pro­duk­tów.

com­po­nents: no­wa kon­cep­cja – po­zy­tyw­ne przy­jęcie

Po­pra­wio­na w ro­ku 2017 kon­cep­cja „com­po­nents – spe­cial tra­de fa­ir by in­ter­pack” zo­sta­ła bar­dzo po­zy­tyw­nie przy­jęta przez od­wie­dza­jących i do­brze oce­nio­na przez wy­staw­ców. „Umiej­sco­wie­nie te­go po­ka­zu w cen­tral­nym miej­scu tar­gów i je­go rów­no­le­głe do tar­gów prze­pro­wa­dze­nie po ostro­żnie przy­jętej pre­mie­rze sprzed trzech lat by­ło bar­dzo traf­nym przed­si­ęw­zi­ęciem. Nikt nie wąt­pił, że jest to wa­żny te­mat. Po­słu­gu­jący się kom­po­nen­ta­mi oraz opro­gra­mo­wa­niem dla tech­no­lo­gii opa­ko­wa­nio­wej i pro­ce­so­wej prze­my­sł do­staw­czy od­gry­wa wa­żną ro­lę w cy­fry­za­cji pro­ce­sów pro­duk­cyj­nych aż do po­de­jścia 4.0. Tar­gi com­po­nents będą rów­nież w przy­szło­ści ele­men­tem skła­do­wym tar­gów in­ter­pack al­lian­ce za gra­ni­cą” -ko­men­tu­je Bernd Ja­blo­now­ski, Glo­bal Port­fo­lio Di­rec­tor Pro­ces­sing & Pac­ka­ging w fir­mie Mes­se Düs­sel­dorf.

Ko­lej­ne tar­gi in­ter­pack od­będą się za trzy la­ta w ma­ju 2020 ro­ku w Düs­sel­dor­fie. Do dys­po­zy­cji go­ści od­da­ne zo­sta­nie no­we we­jście Süd [Po­łud­nie] i no­wa ha­la 1. O kon­kret­nym ter­mi­nie po­in­for­mu­je­my Pa­ństwa w później­szym cza­sie.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji or­ga­ni­za­to­ra
fo­to: Mes­se Düs­sel­dor­f/c­til­l­mann

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści