Dru­ko­wa­nie 3D spra­wi, że będzie­my pro­du­ko­wać lo­kal­niePoprzedni artykuł 

W przy­szło­ści fa­bry­ka będzie ol­brzy­mią mo­bil­ną dru­kar­ką 3D, która przy­dzie­la i two­rzy za­da­nia na żąda­nie w za­le­żno­ści od do­stęp­no­ści si­ły ro­bo­czej w Eu­ro­pie.

Po­trze­by klien­tów nie­ustan­nie się zmie­nia­ją, a za­kła­dy pro­duk­cyj­ne mu­szą się do tych zmian do­sto­so­wać. Ich tem­po jest nie­zwy­kle szyb­kie, różni­ca mi­ędzy tym, cze­go klient ocze­ku­je, a tym, co uzy­sku­je, zmniej­sza się z ka­żdym dniem. Ro­śnie za to głód per­so­na­li­za­cji pro­duk­tów. W do­bie trans­for­ma­cji tech­no­lo­gicz­nej dru­kar­ka 3D sta­ła się nie­zwy­kle uży­tecz­nym na­rzędziem pro­duk­cji. To sym­bol re­wo­lu­cji, która po­pro­wa­dzi nas do przy­szło­ści, w której do­mi­no­wać będą in­te­li­gent­ne fa­bry­ki, ła­ńcuch do­staw zo­sta­nie skróco­ny, a po­daż będzie do­sto­so­wa­na do lo­kal­nych po­trzeb. Zgod­nie z wy­ni­ka­mi ba­dań prze­pro­wa­dzo­nych przez fir­mę Ep­son re­wo­lu­cja ta nie ogra­ni­czy się do przy­spie­sze­nia pro­duk­cji. Oka­zu­je się, że 65% pra­cow­ni­ków za­kła­dów pro­duk­cyj­nych w Eu­ro­pie uwa­ża, że dzi­ęki no­wym tech­no­lo­giom ja­ko­ść pro­duk­tów wzro­śnie. To tyl­ko je­den z wie­lu wnio­sków wy­ci­ągni­ętych z no­wych ba­dań fir­my Ep­son, których ce­lem by­ło zba­da­nie ne­ga­tyw­ne­go wpły­wu tech­no­lo­gii na klu­czo­we sek­to­ry w Eu­ro­pie w ci­ągu naj­bli­ższych 10 lat. Ba­da­nie po­le­ga­ło na prze­pro­wa­dze­niu roz­mów z 17 in­no­wa­to­ra­mi, których prze­wi­dy­wa­nia zo­sta­ły na­stęp­nie skon­fron­to­wa­ne z opi­nią po­nad 7000 li­de­rów bra­nży i pra­cow­ni­ków.

Wy­dru­ki na żąda­nie

Wraz ze wzro­stem zna­cze­nia dru­ka­rek 3D wkra­cza­my w epo­kę, w której pro­duk­ty są wy­twa­rza­ne lo­kal­nie i zgod­nie z za­po­trze­bo­wa­niem klien­ta. Zdol­no­ść do szyb­kie­go re­ago­wa­nia na zmie­nia­jące się tren­dy w sek­to­rze de­ta­licz­nym na­pędza pro­duk­cję w my­śl za­sa­dy „je­śli cze­goś po­trze­bu­jesz, mo­żesz to wy­dru­ko­wa­ć”. Klien­ci mo­gą te­raz szcze­góło­wo do­sto­so­wy­wać pro­duk­ty, których po­trze­bu­ją, tym sa­mym re­zy­gnu­jąc z tra­dy­cyj­ne­go mo­de­lu, w którym mo­gli ku­po­wać tyl­ko to, co by­ło do­stęp­ne w ofer­cie. We­dług fu­tu­ry­sty, Ch­ri­sto­phe­ra Bar­net­ta, dru­ko­wa­nie 3D jest klu­czo­wym ele­men­tem zmia­ny w sek­to­rze sprze­da­ży de­ta­licz­nej, a ko­rzy­ści, ja­kie za so­bą nie­sie, to nie tyl­ko do­sto­so­wa­nie pro­duk­cji. Dzi­ęki tej tech­no­lo­gii mo­że­my dru­ko­wać jed­no­cze­śnie wie­lo­częścio­we pro­duk­ty, uprasz­cza­jąc zło­żo­ne ła­ńcu­chy do­staw.

Krót­sze ła­ńcu­chy do­staw

Dru­ko­wa­nie 3D wpły­nie po­zy­tyw­nie na wie­le bra­nż — od firm lot­ni­czych po przed­si­ębior­stwa me­dycz­ne. Po­zwo­li im ogra­ni­czyć zu­ży­cie ma­te­ria­łów, two­rząc jed­no­cze­śnie prze­strzeń dla no­wych międzybra­nżowych ini­cja­tyw. I cho­ciaż tra­dy­cyj­ny mo­del pro­duk­cji wci­ąż będzie pe­łnił wa­żną ro­lę, 57% pra­cow­ni­ków bra­nży prze­my­sło­wej uwa­ża, że za­kła­dy pro­duk­cyj­ne będą co­raz bar­dziej na­sta­wio­ne na pro­duk­cję lo­kal­ną. Jak pod­kre­śla­ją eks­per­ci, w tej no­wej rze­czy­wi­sto­ści fa­bry­ki będą zmie­niać się w ogrom­ne, prze­no­śne dru­kar­ki, które będzie mo­żna prze­no­sić do miejsc, w których wy­stępu­je za­po­trze­bo­wa­nie, ta­kich jak cen­tra miast. Wy­ni­ki na­szych ba­dań po­ka­zu­ją, że 65% pra­cow­ni­ków prze­my­sło­wych uwa­ża, że pro­duk­ty będą wy­twa­rza­ne na żąda­nie, a nie ta­śmo­wo. Wie­le z tych prze­wi­dy­wań mo­że wy­da­wać się od­le­głą per­spek­ty­wą, jed­nak tak obec­nie wy­gląda rze­czy­wi­sto­ść w bra­nży prze­my­sło­wej. Fir­ma Ep­son mia­ła już oka­zję za­de­mon­stro­wać, ja­kie nie­sa­mo­wi­te mo­żli­wo­ści bra­nży odzie­żo­wej ofe­ru­je druk na żąda­nie na tka­ni­nach. 1 W in­nych sek­to­rach, ta­kich jak słu­żba zdro­wia, prze­my­sł czy pro­jek­to­wa­nie pro­duk­tu, wdro­że­nie dru­ko­wa­nia 3D już przy­no­si wy­mier­ne ko­rzy­ści.

Lo­kal­ne dru­ko­wa­nie przy­no­si ko­rzy­ści

Dru­ko­wa­nie 3D na­pędza lo­kal­ną re­wo­lu­cję. We­dług 60% pra­cow­ni­ków prze­my­sło­wych tech­no­lo­gia ta po­zwo­li na re­lo­ka­cję pro­duk­cji i do­sto­so­wa­nie jej do lo­kal­nych po­trzeb. W po­łącze­niu ze zdol­no­ścią do zdal­ne­go okre­śla­nia zapo­trzebowania pro­duk­cja będzie szyb­sza i ta­ńsza, a za­kła­dy będą w sta­nie ofe­ro­wać na żąda­nie pro­duk­ty, na które ma po­ja­wić się zapo­trzebowanie. Zmie­rza­jąc do sed­na, 40% uczest­ni­ków ba­da­nia uwa­ża, że dru­ko­wa­nie 3D do­pro­wa­dzi do skróce­nia, wzmoc­nie­nia i uści­śle­nia ła­ńcu­cha do­staw. Pro­duk­cja do­sto­so­wa­na do po­trzeb zre­wo­lu­cjo­ni­zu­je glo­bal­ny prze­my­sł, który zna­my, i na­sze po­wo­dze­nie za­le­ży od te­go, jak na te zmia­ny za­re­agu­je­my. Dru­ko­wa­nie 3D wpły­nie po­zy­tyw­nie na pro­duk­cję w or­ga­ni­za­cjach skłon­nych do ad­ap­ta­cji, sko­rzy­sta­ją dzi­ęki te­mu ta­kże bi­znes, śro­do­wi­sko i spo­łecz­no­ści, w których ży­je­my.

Ch­cesz wie­dzieć wi­ęcej?

Pe­łny ra­port mo­żna po­brać ze stro­ny: po­bierz tu­taj.

1 https://www.en­ga­dget.co­m/2017/02/14/ep­so­n-di­gi­ta­l-co­utu­re­-pro­jec­t-ne­w-y­or­k-fa­shio­n-we­ek/

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ep­son Pol­ska

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści