„Ta­king Print Fur­the­r” – Fo­rum Tech­no­lo­gicz­ne fir­my Ko­dak w Ro­che­sterPoprzedni artykuł 

Brad Kruchten
Brad Kruch­ten

W dniach 28 lu­te­go – 1 mar­ca br. w sie­dzi­bie fir­my Ko­dak w Ro­che­ster (USA) od­by­ło się Fo­rum Tech­no­lo­gicz­ne, w którym wzi­ęli udział przy­by­li z ca­łe­go świa­ta przed­sta­wi­cie­le dru­ka­rń, ana­li­ty­cy bra­nżo­wi oraz re­pre­zen­tan­ci pra­sy bra­nżo­wej. Dwu­dnio­we spo­tka­nie sta­ło się oka­zją do za­pre­zen­to­wa­nia naj­now­szych roz­wi­ązań ame­ry­ka­ńskie­go pro­du­cen­ta w za­kre­sie płyt bez­pro­ce­so­wych, dru­ku cy­fro­we­go oraz funk­cjo­nal­ne­go, jak też do licz­nych dys­ku­sji na te­mat obec­nych i przy­szłych tren­dów w ca­łej bra­nży po­li­gra­ficz­nej.

„Zgod­nie z ha­słem prze­wod­nim na­sze­go spo­tka­nia, sta­le dąży­my do te­go, by ofe­ro­wać pro­duk­ty jak naj­bar­dziej za­awan­so­wa­ne. Stąd zna­czące in­we­sty­cje z na­szej stro­ny na no­we roz­wi­ąza­nia tech­no­lo­gicz­ne, wy­cho­dzące na­prze­ciw ocze­ki­wa­niom i po­trze­bom dru­ka­rń, za­rów­no ak­tu­al­nym jak i przy­szłym – mówi Brad Kruch­ten, pre­zes Print Sy­stems Di­vi­sion w fir­mie Ko­dak. – Na­sza tech­no­lo­gia bez­pro­ce­so­wa, ko­lej­ne udo­sko­na­le­nia w dru­ku funk­cjo­nal­nym, bo­ga­te do­świad­cze­nia na ryn­ku ma­te­ria­łów i tech­no­lo­gii cy­fro­wych – wszyst­ko to świet­nie wpi­su­je się w sze­ro­ko ro­zu­mia­ną in­no­wa­cyj­no­ść i po­moc dru­kar­niom z ca­łe­go świa­ta w pro­wa­dze­niu bar­dziej zy­skow­nej i pro­eko­lo­gicz­nej pro­duk­cji”.

Fo­rum „Ta­king Print Fur­the­r” skła­da­ło się z kil­ku dys­ku­sji pa­ne­lo­wych, z udzia­łem przed­sta­wi­cie­li fir­my Ko­dak, a ta­kże za­pro­szo­nych dru­ka­rń oraz ich klien­tów – zle­ce­nio­daw­ców usług po­li­gra­ficz­nych. Jed­na z nich, prze­bie­ga­jąca pod ha­słem „War­to­ść do­da­na dru­ku”, za­ko­ńczy­ła się wspól­nym pod­su­mo­wa­niem ze stro­ny uczest­ni­czących w niej re­pre­zen­tan­tów bra­nż fo­to­gra­ficz­nej, de­si­gner­skiej i wy­daw­ni­czej. Ka­żda z nich – zda­niem uczest­ni­ków pa­ne­lu – po­strze­ga druk ja­ko me­dium zróżni­co­wa­ne i wno­szące war­to­ść do­da­ną, zwłasz­cza w co­raz bar­dziej zdy­gi­ta­li­zo­wa­nym świe­cie. Z per­spek­ty­wy oso­by od­po­wie­dzial­nej za kre­ację, w dzia­ła­niach której tech­no­lo­gie cy­fro­we od­gry­wa­ją wa­żną ro­lę, nie są one w sta­nie za­stąpić dru­ku. Jest on środ­kiem kom­ple­men­tar­nym przy kam­pa­niach pro­wa­dzo­nych za po­śred­nic­twem me­di­ów cy­fro­wych. Wpro­wa­dza bo­wiem ak­cen­ty nie­do­stęp­ne dla wir­tu­al­nych środ­ków prze­ka­zu: wra­że­nia do­ty­ko­we czy od­po­wied­nią wy­ra­zi­sto­ść i ży­wot­no­ść ko­lo­ry­stycz­ną.
Jed­nym z uczest­ni­ków te­go pa­ne­lu był Tad Car­pen­ter – współwła­ści­ciel stu­dia pro­jek­to­wa­nia i bran­din­gu Car­pen­ter Col­lec­ti­ve. Zau­wa­żył on, że je­go fir­ma wci­ąż z po­wo­dze­niem wy­ko­rzy­stu­je druk ja­ko me­dium wy­różnia­jące kam­pa­nie re­ali­zo­wa­ne dla klien­tów: „Po­zwa­la­ją one spro­wa­dzić po­my­sły do cie­ka­wej for­my, a co za tym idzie – zwi­ęk­szyć zwi­ąza­ne z ni­mi do­zna­nia” – pod­kre­ślał Tad Car­pen­ter. Jed­no­cze­śnie pod­czas spo­tka­nia wszy­scy uczest­ni­cy dys­ku­sji za­chęca­li przed­sta­wi­cie­li dru­ka­rń do pod­jęcia szer­sze­go i bar­dziej tre­ści­we­go dia­lo­gu ze śro­do­wi­skiem od­po­wie­dzial­nym za stro­nę kre­atyw­ną. Wszyst­ko po to, by w pe­łni wy­ko­rzy­stać po­ten­cjał dru­ku w kon­te­kście wpro­wa­dza­nia w ży­cie po­my­słów, ja­kie pro­jek­tan­tom czy gra­fi­kom prze­ka­zu­ją ko­ńco­wi użyt­kow­ni­cy, np. wła­ści­cie­le ma­rek.

W dwóch ko­lej­nych, od­by­wa­jących się rów­no­le­gle pod­czas fo­rum se­sjach te­ma­ta­mi wio­dący­mi by­ły tech­no­lo­gia płyt bez­pro­ce­so­wych i druk cy­fro­wy. Uczest­ni­czący w nich przed­sta­wi­cie­le dru­ka­rń dys­ku­to­wa­li na te­mat ko­rzy­ści wy­ni­ka­jących z ich wdro­że­nia w kon­te­kście osi­ąga­nia wy­ższych zy­sków, pro­wa­dze­nia bar­dziej pro­eko­lo­gicz­nej pro­duk­cji, jak rów­nież mo­żli­wo­ści we­jścia na no­we ryn­ki i zwi­ęk­sza­nia war­to­ści świad­czo­nych usług po­li­gra­ficz­nych. Spot­ka­nie w Ro­che­ster sta­ło się rów­nież oka­zją do ofi­cjal­nej pre­zen­ta­cji no­wej pły­ty bez­pro­ce­so­wej Ko­dak So­no­ra X, która – jak prze­wi­du­je Jeff Clar­ke, CEO fir­my – do­ko­na „trans­for­ma­cji ca­łe­go ryn­ku”. Zda­niem pro­du­cen­ta roz­wi­ąza­nie to po­zwo­li na­wet 80% dru­ka­rń, ba­zu­jących na tech­ni­ce of­f­se­to­wej, do­ko­nać kon­wer­sji na pły­ty bez­pro­ce­so­we. Pod­czas pa­ne­lu użyt­kow­ni­cy płyt z ro­dzi­ny Ko­dak So­no­ra wska­zy­wa­li, że ko­rzy­ści pro­eko­lo­gicz­ne uzy­ski­wa­ne z ty­tu­łu ich użyt­ko­wa­nia są w pro­wa­dzo­nej przez nich dzia­łal­no­ści nie­zwy­kle istot­ne. Rów­nie wa­żny jest – ich zda­niem – fakt, że tech­no­lo­gia ta za­pew­nia ten sam po­ziom ja­ko­ści i wy­daj­no­ści, ja­ki mo­żna uzy­skać przy stan­dar­do­wych pły­tach nie­wy­ma­ga­jących wy­pa­la­nia.
Jim Tom­blin­son, wi­ce­pre­zes ds. ope­ra­cyj­nych fir­my Mo­dern Li­tho Mis­so­uri, będącej użyt­kow­ni­kiem płyt So­no­ra XP i jed­ną z dru­ka­rń te­stu­jących no­wą pły­tę So­no­ra X, po­wie­dział pod­czas pa­ne­lu: „No­wa pły­ta umo­żli­wia uzy­ska­nie wła­ści­we­go na­far­bie­nia już przy 20 wy­dru­ko­wa­nych ar­ku­szach i po­zwa­la na osi­ągni­ęcie od­po­wied­niej ko­lo­ry­sty­ki za­nim za­ko­ńczy się na­rządza­nie ma­szy­ny. Obec­nie dru­ku­je­my z li­nia­tu­rą ra­stra rzędu 240 lpi, przy za­sto­so­wa­niu płyt So­no­ra X, a na­szym ce­lem jest 300 lpi. W przy­pad­ku żad­nej in­nej pły­ty nie spo­tka­łem się z tak ostry­mi ro­ze­tka­mi, jak w przy­pad­ku So­no­ra X, co ozna­cza, że mo­że­my dzi­ęki niej uzy­skać czyst­sze tin­ty niż przy ra­strze sto­cha­stycz­ny­m”.

Druk cy­fro­wy był te­ma­tem osob­nej dys­ku­sji w zwi­ąz­ku z po­ja­wie­niem się w ofer­cie fir­my Ko­dak no­wej plat­for­my dru­ku – Ko­dak Ne­xFi­ni­ty, którą pro­du­cent anon­su­je ja­ko naj­bar­dziej wszech­stron­ną ar­ku­szo­wą ma­szy­nę cy­fro­wą na ryn­ku. Ba­zu­je ona na wie­lo­krot­nie na­gra­dza­nej se­rii Ko­dak Ne­xPress i ma – w za­ło­że­niach do­staw­cy – zmie­nić po­strze­ga­nie tech­no­lo­gii cy­fro­wej w kon­te­kście mo­żli­wo­ści re­ali­zo­wa­nych w niej prac. Wszyst­ko za spra­wą ni­ższych kosz­tów eks­plo­ata­cji, wy­ższej pręd­ko­ści oraz tech­no­lo­gii obra­zo­wa­nia dy­na­micz­ne­go, ja­ka zo­sta­ła w niej za­sto­so­wa­na. Przed­sta­wi­cie­le dru­ka­rń uczest­ni­czących w tej części fo­rum wy­słu­cha­li ze stro­ny ko­ńco­wych użyt­kow­ni­ków wie­lu uwag. Zda­niem osób od­po­wie­dzial­nych za kre­ację, dru­ka­rze mu­szą sta­le po­szu­ki­wać no­wych spo­so­bów ob­słu­gi swo­ich klien­tów, m.in. po­przez ofe­ro­wa­nie no­wych apli­ka­cji i in­te­gro­wa­nie ich w ra­mach pro­wa­dzo­nej dzia­łal­no­ści, jak też za­pew­nia­nie najwy­ższej ja­kości dru­ku.
Ste­phan de Vries, CEO w ho­len­der­skiej fir­mie Fo­to­fa­briek z Gro­nin­gen, po­wie­dział: „Ma­szy­na Ne­xFi­ni­ty ofe­ru­je nie­sa­mo­wi­tą ja­ko­ść, sta­bil­no­ść i jed­no­li­to­ść ko­lo­ry­stycz­ną, za­pew­nia­jąc uzy­ski­wa­nie lep­szych efek­tów fi­nal­nych w bar­dziej kon­ku­ren­cyj­nych ce­nach. Dzi­ęki opcji dłu­ższe­go ar­ku­sza (120 cm) będzie­my w sta­nie roz­bu­do­wać port­fo­lio na­szych usług o pi­ęk­ne fo­to­al­bu­my wi­ęk­sze­go for­ma­tu. Co wi­ęcej, ma­szy­na umo­żli­wi nam dru­ko­wa­nie na grub­szych podło­żach, przez co wi­dzi­my mo­żli­wo­ść wpro­wa­dze­nia do port­fo­lio zu­pe­łnie no­wych pro­duk­tów, de­dy­ko­wa­nych ryn­ko­wi han­dlu de­ta­licz­ne­go, np. pu­de­łek czy sys­te­mów ozna­czeń wy­ko­na­nych z kar­to­nu”. Ma­te­riał wi­deo pre­zen­tu­jący do­świad­cze­nia Fo­to­fa­briek z tech­no­lo­gią Ko­dak mo­żna zna­le­źć pod lin­kiem &fe­atu­re­=y­outu.be.

O ro­snącym zna­cze­niu dru­ku prze­my­sło­we­go mówił pod­czas spo­tka­nia Tom Ca­va­nagh – Chief Cu­sto­mer Of­fi­cer i wi­ce­pre­zes dzia­łu Advan­ced Ma­te­rials & 3D Prin­ting w fir­mie Ko­dak. Za­pre­zen­to­wał on naj­now­sze osi­ągni­ęcia tech­no­lo­gicz­ne ame­ry­ka­ńskie­go pro­du­cen­ta w za­kre­sie farb prze­wo­dzących i pro­ce­sów po­li­gra­ficz­nych wy­ko­rzy­sty­wa­nych np. w elek­tro­ni­ce dru­ko­wa­nej. Je­go zda­niem ten wci­ąż ro­snący i ofe­ru­jący zna­czący po­ten­cjał ry­nek zmo­ty­wu­je wie­lu dru­ka­rzy do pod­jęcia stra­te­gicz­nych de­cy­zji o prze­kszta­łce­niu swo­ich przed­si­ębiorstw i za­ofe­ro­wa­nia no­wej pa­le­ty roz­wi­ązań przy jed­no­cze­snym zwi­ęk­sze­niu swo­ich ma­rż.

Kon­fe­ren­cja sta­ła się też dla fir­my Ko­dak oka­zją do za­ak­cen­to­wa­nia fi­lo­zo­fii swo­je­go dzia­ła­nia, ba­zu­jącej na trzech fi­la­rach: pro­eko­lo­gicz­no­ści, za­cho­wa­niu wła­ści­wej kon­dy­cji fi­nan­so­wej i bi­zne­so­wej oraz od­po­wie­dzial­no­ści spo­łecz­nej. Zda­niem fir­my Ko­dak, przy­kła­dem ta­kie­go przy­szło­ścio­we­go po­de­jścia są sta­le roz­wi­ja­ne, in­no­wa­cyj­ne roz­wi­ąza­nia w ro­dza­ju płyt So­no­ra. Ma­ją one po­zwo­lić dru­kar­niom na uzy­ska­nie oszczęd­no­ści fi­nan­so­wych i zre­du­ko­wa­nie ne­ga­tyw­ne­go wpły­wu na śro­do­wi­sko na­tu­ral­ne. In­nym aspek­tem dzia­łal­no­ści fir­my Ko­dak jest or­ga­ni­zo­wa­nie spo­tkań bra­nżo­wych in­te­gru­jących różne stro­ny bi­zne­su po­li­gra­ficz­ne­go w ra­mach wdro­żo­ne­go przez fir­mę pro­gra­mu „Print For Go­od”.

Pol­scy klien­ci fir­my Ko­dak będą mie­li oka­zję bli­żej po­znać jej no­we roz­wi­ąza­nia, m.in. pły­ty bez­pro­ce­so­we So­no­ra X i plat­for­mę dru­ku cy­fro­we­go Ne­xFi­ni­ty – pod­czas zbli­ża­jącej się kon­fe­ren­cji Me­et Ko­dak Pol­ska. Spot­ka­nie od­będzie się w łódz­kim ho­te­lu An­de­l’s w dniach 12–13 kwiet­nia br.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji PAI Prin­ti­nPo­land.com

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści