Ba­da­nia Ep­son: nie­za­le­żna pra­ca wkrót­ce będzie naj­cen­niej­szą umie­jęt­no­ścią w CVPoprzedni artykuł 

Łącz­no­ść zmie­nia nasz spo­sób ży­cia. Prze­obra­ża rów­nież na­szą pra­cę. W re­zul­ta­cie przy­szłe po­ko­le­nia sta­ną się eks­per­ta­mi pod względem pra­cy in­dy­wi­du­al­nej, a jed­no­cze­śnie będą świet­nie spraw­dzać się we współpra­cy za po­mo­cą ka­na­łów wir­tu­al­nych.

Ten trend ra­dy­kal­nie zmie­ni kra­jo­braz miejsc pra­cy dla ogrom­nej licz­by pra­cow­ni­ków w Eu­ro­pie. We­dług ostat­nich ba­dań prze­pro­wa­dzo­nych przez fir­mę Ep­son na­sze sa­le lek­cyj­ne i kon­fe­ren­cyj­ne w mia­rę po­stępu tech­no­lo­gicz­ne­go będą w co­raz wi­ęk­szym stop­niu opie­rać się na tech­no­lo­gii. Ba­da­nia obej­mo­wa­ły roz­mo­wy z 17 czo­ło­wy­mi eks­per­ta­mi oraz an­kie­tę prze­pro­wa­dzo­ną wśród po­nad 7000 pra­cow­ni­ków eu­ro­pej­skich firm.

Edu­ka­cja przy­szło­ści

Na­sze sys­te­my edu­ka­cji wkra­cza­ją w epo­kę, w której będą do­mi­no­wać kre­atyw­na współpra­ca oraz me­ta­nau­ka. We­dług 70% re­spon­den­tów na­uczy­cie­le nie będą już od­po­wie­dzial­ni wy­łącz­nie za prze­ka­zy­wa­nie wie­dzy, lecz przyj­mą bar­dziej istot­ną ro­lę prze­wod­ni­ków dla uczni­ów w trak­cie pro­ce­su ucze­nia. 64% re­spon­den­tów zga­dza się ze stwier­dze­niem, że sys­tem edu­ka­cji w przy­szło­ści będzie sku­piać się na wy­ko­rzy­sty­wa­niu do­stęp­nych in­for­ma­cji i umie­jęt­no­ści ana­li­tycz­nych. Jed­nak ta wi­zja bu­dzi pew­ne opo­ry – 69% re­spon­den­tów oba­wia się, że nadmier­ne po­le­ga­nie na po­wszech­nym dzi­ęki tech­no­lo­gii do­stępie do in­for­ma­cji mo­że do­pro­wa­dzić do ogól­ne­go ob­ni­że­nia po­zio­mu wie­dzy. Po­dob­nie 67% re­spon­den­tów zgo­dzi­ło się ze stwier­dze­niem, że ce­lem edu­ka­cji nie będzie już przy­swo­je­nie wie­dzy, po­nie­waż in­for­ma­cje będą sta­le do­stęp­ne.

Wir­tu­al­na współpra­ca

We­dług 74% re­spon­den­tów tech­no­lo­gia ma mo­żli­wo­ść zre­wo­lu­cjo­ni­zo­wa­nia edu­ka­cji i prak­tyk do­ty­czących wy­ko­ny­wa­nia pra­cy, jed­nak żad­na wir­tu­al­na apli­ka­cja ni­gdy nie za­stąpi bez­po­śred­nich kon­tak­tów w bu­do­wa­niu re­la­cji. Mo­żna po­wie­dzieć, że po­gląd być mo­że zo­sta­nie zre­wi­do­wa­ny przez po­ja­wia­jące się w przy­szło­ści no­we tech­no­lo­gie, roz­wi­ja­jące ta­kie funk­cjo­nal­no­ści jak obraz ho­lo­gra­ficz­ny. W zwi­ąz­ku z tą wir­tu­al­ną eks­pan­sją za­le­d­wie 30% re­spon­den­tów uwa­ża, że ewo­lu­cja fi­zycz­ne­go miej­sca pra­cy po­pra­wi łącz­no­ść mi­ędzy pra­cow­ni­ka­mi. Jed­nak wci­ąż ist­nie­je uzu­pe­łnia­jąca re­la­cja mi­ędzy na­rzędzia­mi do­stęp­ny­mi w try­bach on­li­ne i of­fli­ne. 71% re­spon­den­tów przy­zna­ło, że dzi­ęki hy­bry­do­wej me­to­dzie kszta­łce­nia edu­ka­cja będzie bar­dziej dy­na­micz­na, a na­uczy­cie­le sku­tecz­niej­si.

Świat glo­bal­nej pra­cy

No­wa tech­no­lo­gia będzie sprzy­jać jesz­cze wi­ęk­szej współpra­cy mi­ędzy pra­cow­ni­ka­mi pra­cu­jący­mi lo­kal­nie i w od­le­głych lo­ka­li­za­cjach, choć istot­ne zna­cze­nie będzie mieć roz­wój szko­leń i wspar­cia ka­dry pod kątem przy­jęcia i wy­ko­rzy­sta­nia no­wej tech­no­lo­gii. We­dług 71% re­spon­den­tów przy­szłe sa­le kon­fe­ren­cyj­ne będą ca­łko­wi­cie wir­tu­al­ne. Przy uży­ciu ta­kich tech­no­lo­gii jak rze­czy­wi­sto­ść roz­sze­rzo­na i pro­jek­to­ry ho­lo­gra­ficz­ne mo­żli­we sta­nie się do­łącza­nie do grup ro­bo­czych pra­cu­jących w cza­sie rze­czy­wi­stym w ska­li glo­bal­nej. Ja­sne jest jed­nak, że wci­ąż ist­nie­je lu­ka w świa­do­mo­ści te­go, jak naj­le­piej wy­ko­rzy­sty­wać te tech­no­lo­gie. Pod­czas gdy przy­szłe po­ko­le­nia zy­sku­ją zro­zu­mie­nie no­wej tech­no­lo­gii, obec­na ge­ne­ra­cja pra­cow­ni­ków będzie mu­sia­ła podnie­ść swo­je kwa­li­fi­ka­cje w tych – nie­zna­nych wcze­śniej – ob­sza­rach.

Ro­zwój chęci do na­uki

Istot­ne zna­cze­nie dla ko­niecz­ne­go podno­sze­nia kwa­li­fi­ka­cji w za­kre­sie tech­no­lo­gii będzie mieć go­to­wo­ść na nie ze stro­ny sa­mych pra­cow­ni­ków. 65% re­spon­den­tów wy­ra­zi­ło zda­nie, że od­by­li­by po­now­ne szko­le­nie w ce­lu prze­kwa­li­fi­ko­wa­nia, gdy­by uwa­ża­li, że ich ro­la jest za­gro­żo­na. Fir­my po­win­ny wy­ko­rzy­stać tę chęć na­uki w ce­lu mak­sy­ma­li­za­cji szans za­pew­nia­nych przez tech­no­lo­gię. Edu­ka­cja na po­trze­by przy­szłe­go ryn­ku pra­cy będzie wy­ma­gać sze­ro­kie­go za­kre­su no­wych umie­jęt­no­ści, gdzie pod­sta­wą będą naj­wa­żniej­sze umie­jęt­no­ści mi­ęk­kie zwi­ąza­ne z wy­obra­źnią, ro­zu­mie­niem, em­pa­tią i bu­do­wa­niem re­la­cji. Roz­po­zna­wa­nie tych umie­jęt­no­ści oraz an­ga­żo­wa­nie pra­cow­ni­ków w ce­lu pro­mo­wa­nia i wspie­ra­nia roz­wo­ju ode­gra­ją istot­ną ro­lę w przy­go­to­wa­niu do trans­for­ma­cji tech­no­lo­gicz­nej w tej bra­nży.

Ch­cesz wie­dzieć wi­ęcej?

Pe­łny ra­port mo­żna po­brać ze stro­ny po­bierz tu­taj

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ep­son Pol­ska

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści