Gdy firma Iggesund Paperboard zwróciła się z prośbą do Print House w Oslo o przeprowadzenie testów certyfikacyjnych jej nowego srebrzystego, laminowanego warstwą folii metalizowanego PET kartonu Metalprint Digital, który został zaprojektowany specjalnie dla maszyn cyfrowych HP Indigo serii 12000, szwedzka papiernia przekonała się również o możliwościach Metalprint Digital.
Drukarze zostali równocześnie poproszeni o opracowanie opakowania dla nowej złotej szczoteczki do zębów firmy Colgate – Gold 360⁰. Z arkuszy, które pozostały po testach certyfikacyjnych, drukarze wykonali opakowanie w formie sztabki złota, jeszcze zanim karton pojawił się na rynku.
„Firma Colgate chciała złotego wykończenia, więc spróbowaliśmy żółtego druku na srebrzystej powierzchni Metalprint Digital – w ten sposób uzyskaliśmy efekt złota. Rezultat okazał się wielkim sukcesem”, wyjaśnia Steven Widlic, kierownik projektu w Print House.
Kilka lat temu karton Metalprint, który został wytworzony na bazie tektury Invercote G, przyciągnął duże zainteresowanie w branży druku cyfrowego. Wiązało się z nim jednak jedno ograniczenie – mógł być stosowany wyłącznie na maszynach drukarskich, wyposażonych w sprzęt do nakładania primera. Teraz jednak, firma Iggesund Paperboard, we współpracy z HP, opracowała kolejną wersję, Metalprint Digital, która jest przystosowana i certyfikowana do użytku z prasami HP Indigo 12000.
„Przebieg testu certyfikacyjnego przekroczył nasze oczekiwania. Byliśmy pod wrażeniem tego, jak dobrze Metalprint Digital funkcjonuje na naszych urządzeniach”, kontynuuje Widlic. „Karton sprawdza się tak dobrze, ponieważ tektura Invercote jest z gruntu stabilna, charakteryzuje się wysoką jakością i ma gładką powierzchnię. Po nałożeniu metalizowanej folii PET, efektem jest wykończenie gładkie jak lustro, dające idealne warunki do znakomitego wydruku”.
Print House to jedna z pierwszych drukarni cyfrowych w Norwegii. Do początku 2018 roku zatrudniała około 20 pracowników. Później połączyła się ze znacznie większą grupą przedsiębiorstw poligraficznych, 07 Media.
„Tutaj, w Print House, mamy okazję śledzić na bieżąco pasjonujący rozwój druku cyfrowego”, mówi Widlic. „Szczególnie imponujący jest wzrost segmentu opakowań, który nadal kryje w sobie znaczny potencjał”.
Zdolność produkowania małych serii opakowań ze skomplikowanymi wydrukami otwiera nowe możliwości dla małych firm. Z produkcją opakowań zadrukowywanych z wykorzystaniem tradycyjnych technologii wiążą się stosunkowo wysokie koszty początkowe. Mogą one stanowić przeszkodę dla firm, które ze względów ekonomicznych chcą ograniczać swój cykl druku.
„To właśnie ten czynnik napędza rozwój naszego segmentu opakowań. Dochodzą do tego zalety technologii cyfrowej umożliwiającej stworzenie na życzenie klienta wielu wersji podstawowego projektu opakowania”, konkluduje Widlic.
Na podstawie informacji firmy Iggesund Paperboard