Sz­tu­ka pa­pie­ru w zbio­rach Mu­zeum Pa­pier­nic­twaPoprzedni artykuł 

W ro­ku 2017 po­wsta­ła w Mu­zeum pro­fe­sjo­nal­na Ga­le­ria Sz­tu­ki Pa­pie­ru wraz z mul­ti­me­dial­ną pre­zen­ta­cją, będącą do­pe­łnie­niem od­by­wa­jących się w tej sa­mej prze­strze­ni wy­staw cza­so­wych. Na mo­ni­to­rach mo­żna obej­rzeć pra­ce po­nad 40 ar­ty­stów z kra­ju i ze świa­ta. 26 lip­ca 2018 ro­ku przy­pa­da 50-le­cie ist­nie­nia Mu­zeum. Z tej oka­zji po raz pierw­szy zo­sta­ną za­pre­zen­to­wa­ne obiek­ty sztu­ki pa­pie­ru ze zbio­rów Mu­zeum.

Są to pra­ce ar­ty­stów, które do tej po­ry mo­żna by­ło oglądać je­dy­nie wir­tu­al­nie. Pre­zen­ta­cja mu­ze­al­nej ko­lek­cji, skła­da­jąca się z nie­mal z 50 obiek­tów, uświa­da­mia, jak wiel­kie mo­żli­wo­ści tkwią w pa­pie­rze i w jak różny spo­sób wy­ko­rzy­stu­ją go ar­ty­ści do two­rze­nia sztu­ki. Pra­ce są bar­dzo zróżni­co­wa­ne ze względu na tech­ni­ki, w ja­kich po­wsta­wa­ły. Zo­ba­czy­my tu dzie­ła, które w ra­mach eu­ro­pej­skie­go nur­tu by­ły two­rzo­ne z go­to­we­go już pa­pie­ru, często z ma­ku­la­tu­ry, po­łączo­ne­go z in­ny­mi ma­te­ria­ła­mi. Wi­ęk­szo­ść ar­ty­stów two­rzy jed­nak swo­je dzie­ła z ma­sy pa­pier­ni­czej. Pio­nie­ra­mi te­go nur­tu by­li Ame­ry­ka­nie: Dard Hun­ter – ba­dacz, hi­sto­ryk, znaw­ca pa­pie­ru czer­pa­ne­go oraz Do­uglas Ho­well, zwa­ny oj­cem sztu­ki pa­pie­ru. To on od­na­la­zł w pa­pie­rze po­ten­cjał wy­ra­zu po­przez eks­pe­ry­men­to­wa­nie z różne­go ro­dza­ju włók­na­mi i barw­ni­ka­mi. Ta me­to­da da­je bar­dzo wie­le mo­żli­wo­ści.

Po­zwa­la ona ar­ty­stom na for­mo­wa­nie, two­rze­nie swo­ich prac, za­nim ma­sa pa­pier­ni­cza sta­nie się pa­pie­rem. W ten spo­sób po­wsta­ją obra­zy ma­lo­wa­ne pul­pą pa­pier­ni­czą, rze­źby, re­lie­fy… Ar­ty­ści two­rzący swe dzie­ła z ma­sy pa­pier­ni­czej, wy­ko­rzy­stu­ją do te­go ma­sę ce­lu­lo­zo­wą lub sa­mi prze­twa­rza­ją włók­na ro­ślin­ne. Po­kaz prac po­wsta­łych z włókien ro­ślin­nych otwie­ra pra­ca ame­ry­ka­ńskiej ar­tyst­ki Ka­ren Stah­lec­ker, za­ty­tu­ło­wa­na „Ma­te­ria kra­jo­bra­zu”. Ar­tyst­ka ta ode­gra­ła du­żą ro­lę w pol­skim śro­do­wi­sku ar­ty­stycz­nym. W la­tach 90., pod­czas sty­pen­dium w Pol­sce po­ka­za­ła, jak z włókien ro­ślin­nych mo­żna po­zy­skać ma­sę pa­pier­ni­czą.

Me­to­da ta za­in­spi­ro­wa­ła wie­lu ar­ty­stów, w tym Jo­an­nę Sto­kow­ską, która ja­ko pierw­sza prze­pro­wa­dzi­ła w Mu­zeum warsz­ta­ty, po­le­ga­jące na prze­twa­rza­niu li­ści w pul­pę pa­pie­ro­wą oraz Ewę Lat­kow­ską Żych­ską, za spra­wą której w łódz­kiej ASP po­wsta­ła Pra­cow­nia Pa­pie­ru. Wie­lu ar­ty­stów si­ęga do ko­rze­ni sto­su­jąc do wy­ro­bu pa­pie­ru włók­na z ro­ślin da­le­ko­wschod­nich: ko­zo, gam­pi, mit­su­ma­ta. Wi­ęk­szo­ść ar­ty­stów zaj­mu­jących się sztu­ką pa­pie­ru two­rzy­ła lub two­rzy rów­no­le­gle tka­ni­nę. Jest to zro­zu­mia­łe, po­nie­waż za­rów­no pa­pier, jak i tka­ni­na po­wsta­je z włók­na.

Dla nie­których pa­pier jest to­żsa­my z tka­ni­ną. Dla­te­go też sztu­kę pa­pieru i tka­ni­nę uni­ka­to­wą mo­żna okre­ślić wspól­nym mia­nem: sztu­ki włók­na. Nie przy­pad­kiem naj­wi­ęcej ar­ty­stów tej sztu­ki wy­wo­dzi się z Ło­dzi, ja­ko daw­ne­go ośrod­ka prze­my­słu włókien­ni­cze­go. Wy­sta­wa w Mu­zeum Pa­pier­nic­twa jest eks­po­zy­cją prze­kro­jo­wą, po­ka­zu­jącą jak wdzi­ęcz­nym two­rzy­wem jest pa­pier i jak wiel­ki po­sia­da po­ten­cjał w kre­owa­niu dzieł sztu­ki.

Mo­żna ją będzie oglądać od 28 lip­ca do ko­ńca 2018 ro­ku.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji or­ga­ni­za­to­ra

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści