Drukarnia D&D (www.printnet.pl) z Gliwic na przestrzeni wielu lat swojej działalności wielokrotnie już udowadniała, że jest prekursorem interesujących rozwiązań poligraficznych na rynku polskim. Tym razem jako pierwsza w naszym kraju zdecydowała się na zakup innowacyjnego rozwiązania z oferty Duplo – urządzenia do lakierowania wybiórczego UV 3D - Duplo DuSense DDC-810, które pojawiło się w sprzedaży zaledwie kilka miesięcy temu.
Firma Duplo odnotowuje obecnie kolejne instalacje tej maszyny; zainteresowanie klientów budzi przede wszystkim możliwość nadawania produktom poligraficznym (także produkowanym w niskich i średnich nakładach) niepowtarzalnego wyglądu, wyróżniającego je spośród innych dostępnych na rynku. Dostawcą urządzenia do drukarni D&D była firma Tadan, przedstawiciel Duplo Polska na południu naszego kraju.
„Uszlachetnianie wydruków to z pewnością obecnie wiodący trend w poligrafii – mówi Bogusław Duchowicz, właściciel Drukarni D&D. - Pozwala wyróżnić się produktom, a w ślad za tym ich wytwórcom na rynku, co już jest pewnym elementem przewagi konkurencyjnej. Od jakiegoś czasu my też oferowaliśmy takie możliwości naszym zleceniodawcom; z roku na rok przybywało nam również w tym zakresie zleceń – obecnie około 50% naszych obrotów to produkty uszlachetnione. Wykonywaliśmy jednak te usługi na zewnątrz, co generowało koszty, ale przede wszystkim wydłużało czas realizacji zlecenia. Przykładem niech będzie zwykła wizytówka. Około 30% spośród zlecanych nam tego rodzaju prac to obecnie produkty z lakierowaniem – takie wizytówki są ciekawsze, bardziej eleganckie i trend ten stale rośnie. Wcześniej na jej produkcję musieliśmy zarezerwować około 10 dni, teraz – dzięki lakierówce Duplo – możemy wykonać ją w ciągu niespełna 3 dni, a przy wyborze opcji ekspresowego zlecenia nawet szybciej. To trzykrotne przyśpieszenie, a to dla nas bardzo dużo, biorąc pod uwagę, że w naszym wolumenie sprzedaży lakierowanych produktów wciąż przybywa. Skrócenie tego czasu spowodowało także napływ zleceń do naszej drukarni – tylko w zakresie wizytówek jest ich około 25% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku”.
Bogusław Duchowicz już od jakiegoś czasu poszukiwał maszyny, która umożliwi drukarni D&D lakierowanie we własnym zakresie. „Rozwiązanie Duplo – mówi - niemal od razu przyciągnęło moją uwagę, choć oczywiście sprawdzaliśmy także bardzo dokładnie rozwiązania konkurencyjne. Przeprowadziliśmy szereg testów, po których zdecydowaliśmy się na wybór lakierówki Duplo. Zadecydował o tym przede wszystkim stosunek ceny do jakości oferowanej przez to urządzenie, zwłaszcza w przypadku lakierowania bardzo małych elementów – Duplo oferuje w tym zakresie bardzo dużą precyzję. To bardzo ważne w aktualnej sytuacji rynkowej - drukowanie to obecnie usługa niskomarżowa, dlatego trzeba poszukiwać takich nisz, w których z jednej strony można się wyróżnić, z drugiej – przy których można uzyskać większe marże. Jedną z nich jest właśnie uszlachetnianie; tu marże są nawet kilkukrotnie wyższe i w tym kierunku od lat podąża nasza drukarnia, by oferować jak najszerszą gamę produktów wysoko uszlachetnionych. Kolejnym ważnym aspektem jest także czas wykonania zlecenia – obecnie oczekiwania w tym zakresie są ogromne, dlatego dążymy do tego, by jak najbardziej skracać ten czas, oczywiście przy zapewnieniu wysokiej jakości końcowego produktu. Urządzenie Duplo DDC-810, w stosunku do rozwiązań konkurencyjnych, pozwala znacząco go skracać. Przygotowanie maszyny do pracy trwa zaledwie bowiem kilka sekund, podobnie jak jej wyłączenie – po nim następuje automatyczne czyszczenie głowic i schładzanie lampy. To bardzo ważne również w kontekście ewentualnego zaangażowania w te czynności pracownika (a tak dzieje się w rozwiązaniach konkurencyjnych, gdzie należy np. po każdym użyciu urządzenia wyczyścić jego głowice) – z Duplo nie poświęca on na te czynności dodatkowego czasu. W skali roku te dodatkowe godziny pracy to ogromne koszty. W Duplo zdecydowanie niższe jest także zużycie materiałów podczas rozruchu maszyny; wystarczy zaledwie do trzech arkuszy i rozpoczyna się normalny cykl produkcyjny, a to również duże oszczędności w skali całej produkcji”.
Efekt lakierowania wybiórczego 3D w urządzeniu Duplo jest uzyskiwany dzięki zastosowaniu najnowszych głowic drukujących, które umożliwiają tworzenie efektów o wysokiej rozdzielczości – 600 dpi. Co istotne, na jednym arkuszu można uzyskać różne grubości powłoki lakieru (która jest płynnie regulowana i mieści się w zakresie od 20 do 80 mikrometrów), a cały proces jest realizowany w jednym przebiegu. W drugim przebiegu grubość powłoki można podwoić do 160 mikrometrów. „Maszyna pozwala na lakierowanie nawet najmniejszych elementów, wymagających ogromnej precyzji – mówi Bogusław Duchowicz. - Jest to możliwe również dzięki specjalnie opracowanemu przez nas oprogramowaniu, które wraz z elastycznością tego urządzenia pozwala uzyskiwać naprawdę niesamowite efekty”.
Technologia oferowana przez Duplo pozwala bowiem na łączenie na jednym obrazie jednolicie krytych powierzchni z drobnymi detalami, jak również oferuje możliwość uzyskania płynnie prowadzonych i delikatnych krzywych, odpowiadających rozmiarowi sześciopunktowej czcionki. „Możliwość lakierowania wybiórczego, jakie oferuje Duplo – mówi właściciel D&D - otworzyła również przed nami opcję złocenia. Obecnie wciąż jeszcze pracujemy nad udoskonaleniem tego procesu, ale niebawem osiągniemy oczekiwany wynik. Lakierowanie stało się dla nas matrycą, na którą nanosimy złocenie. To więc kolejna możliwość w zakresie uszlachetniania, jaką otworzyło przed nami to urządzenie. Ważnym aspektem przy wyborze okazał się dla nas również stabilny system pobierania arkusza – Duplo okazało się w tym zakresie bardzo konkurencyjne w stosunku do innych rozwiązań”.
„Oczywiście – podkreśla Bogusław Duchowicz - zanim podjęliśmy finalną decyzję dotyczącą tego właśnie urządzenia przeprowadziliśmy szereg testów, bardzo dokładnie przyglądając się efektom, a także precyzyjnie licząc koszty, jakie będziemy musieli ponosić. Bilans wyszedł zdecydowanie na korzyść urządzenia Duplo”.
Bogusław Duchowicz dodaje również, że maszyna jest prosta w obsłudze: „Nie musieliśmy do jej obsługi przydzielać dedykowanego pracownika. W niespełna trzy dni czterech naszych operatorów maszyn rozpoczęło pracę z tym urządzeniem. Przy maszynach konkurencyjnych zapowiadano nam, że takie szkolenia mogą zająć nawet miesiące. W tym zakresie zapewnienia Duplo, które przełożyły się na rzeczywistość okazały się dla nas równie istotne”.
Warto wspomnieć, że lakierówka Duplo to kolejne już urządzenie tego producenta w Drukarni D&D. Firma od wielu lat dostarcza usługi w zakresie szeroko pojętej e-komunikacji graficznej dla zleceniodawców zarówno z kraju, jak również w coraz większym zakresie – obecnie to około 20% sprzedaży – z zagranicy. Wykonuje różnorakie zlecenia - począwszy od wizytówek przez książki, opakowania, na wielkoformatowych wydrukach kończąc. Park maszynowy drukarni oparty jest na technologii konwencjonalnej (offsetowej) i cyfrowej, dzięki czemu firma może realizować zlecenia w różnych nakładach (już od jednego egzemplarza) z naciskiem na realizację małych nakładów (do kilku tysięcy sztuk przy wykorzystaniu techniki offsetowej i do 300-400 sztuk przy wykorzystaniu technologii cyfrowej). Firma proponuje swoim klientom również druk danych zmiennych, który oparty jest o aplikacje bazodanowe i stosowany w tzw. marketingu 1:1. D&D zajmuje się również produkcją fotoalbumów. Wśród klientów drukarni (firma miesięcznie obsługuje ponad 2000 zleceniodawców) przeważają agencje reklamowe, studia DTP, wydawnictwa, firmy szkoleniowe, uczelnie a także inne drukarnie. „Z firmą Duplo, a także z jej przedstawicielem w naszym regionie – firmą Tadan - współpracujemy od lat i jesteśmy z tej współpracy bardzo zadowoleni – mówi Bogusław Duchowicz. - Przy wyborze lakierówki oczywiście miało to również ogromne znaczenie, ale ostatecznie zadecydował stosunek jakości do ceny. Może nie jest ona najtańsze i nie najtańszy jest również lakier, ale biorąc pod uwagę całość inwestycji to jest to finansowo również najbardziej atrakcyjna oferta na rynku. Warto podkreślić, że w cenie lakieru jest pełny kontrakt serwisowy, 5-letnia gwarancja na urządzenie, w tym także na głowice. Biorąc to wszystko pod uwagę obliczyliśmy, że w naszym zakładzie lakierówka Duplo musi pracować dwie godziny dziennie, żeby zaczynała zarabiać na siebie. Obecnie, po niespełna trzech miesiącach od rozpoczęcia na niej produkcji, urządzenie pracuje ponad 4 godziny w ciągu dnia, więc można powiedzieć, że już na tym etapie inwestycja ta staje się dla nas opłacalna”.
Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej pai.info.pl