Drukarnia D&D (www.printnet.pl) z Gliwic na przestrzeni wielu lat swojej działalności wielokrotnie już udowadniała, że jest prekursorem interesujących rozwiązań poligraficznych na rynku polskim. Tym razem jako pierwsza w naszym kraju zdecydowała się na zakup innowacyjnego rozwiązania z oferty Duplo – urządzenia do lakierowania wybiórczego UV 3D - Duplo DuSense DDC-810, które pojawiło się w sprzedaży zaledwie kilka miesięcy temu.
Firma Duplo odnotowuje obecnie kolejne instalacje tej maszyny; zainteresowanie klientów budzi przede wszystkim możliwość nadawania produktom poligraficznym (także produkowanym w niskich i średnich nakładach) niepowtarzalnego wyglądu, wyróżniającego je spośród innych dostępnych na rynku. Dostawcą urządzenia do drukarni D&D była firma Tadan, przedstawiciel Duplo Polska na południu naszego kraju.
„Uszlachetnianie wydruków to z pewnością obecnie wiodący trend w poligrafii – mówi Bogusław Duchowicz, właściciel Drukarni D&D. - Pozwala wyróżnić się produktom, a w ślad za tym ich wytwórcom na rynku, co już jest pewnym elementem przewagi konkurencyjnej. Od jakiegoś czasu my też oferowaliśmy takie możliwości naszym zleceniodawcom; z roku na rok przybywało nam również w tym zakresie zleceń – obecnie około 50% naszych obrotów to produkty uszlachetnione. Wykonywaliśmy jednak te usługi na zewnątrz, co generowało koszty, ale przede wszystkim wydłużało czas realizacji zlecenia. Przykładem niech będzie zwykła wizytówka. Około 30% spośród zlecanych nam tego rodzaju prac to obecnie produkty z lakierowaniem – takie wizytówki są ciekawsze, bardziej eleganckie i trend ten stale rośnie. Wcześniej na jej produkcję musieliśmy zarezerwować około 10 dni, teraz – dzięki lakierówce Duplo – możemy wykonać ją w ciągu niespełna 3 dni, a przy wyborze opcji ekspresowego zlecenia nawet szybciej. To trzykrotne przyśpieszenie, a to dla nas bardzo dużo, biorąc pod uwagę, że w naszym wolumenie sprzedaży lakierowanych produktów wciąż przybywa. Skrócenie tego czasu spowodowało także napływ zleceń do naszej drukarni – tylko w zakresie wizytówek jest ich około 25% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku”.
Bogusław Duchowicz już od jakiegoś czasu poszukiwał maszyny, która umożliwi drukarni D&D lakierowanie we własnym zakresie. „Rozwiązanie Duplo – mówi - niemal od razu przyciągnęło moją uwagę, choć oczywiście sprawdzaliśmy także bardzo dokładnie rozwiązania konkurencyjne. Przeprowadziliśmy szereg testów, po których zdecydowaliśmy się na wybór lakierówki Duplo. Zadecydował o tym przede wszystkim stosunek ceny do jakości oferowanej przez to urządzenie, zwłaszcza w przypadku lakierowania bardzo małych elementów – Duplo oferuje w tym zakresie bardzo dużą precyzję. To bardzo ważne w aktualnej sytuacji rynkowej - drukowanie to obecnie usługa niskomarżowa, dlatego trzeba poszukiwać takich nisz, w których z jednej strony można się wyróżnić, z drugiej – przy których można uzyskać większe marże. Jedną z nich jest właśnie uszlachetnianie; tu marże są nawet kilkukrotnie wyższe i w tym kierunku od lat podąża nasza drukarnia, by oferować jak najszerszą gamę produktów wysoko uszlachetnionych. Kolejnym ważnym aspektem jest także czas wykonania zlecenia – obecnie oczekiwania w tym zakresie są ogromne, dlatego dążymy do tego, by jak najbardziej skracać ten czas, oczywiście przy zapewnieniu wysokiej jakości końcowego produktu. Urządzenie Duplo DDC-810, w stosunku do rozwiązań konkurencyjnych, pozwala znacząco go skracać. Przygotowanie maszyny do pracy trwa zaledwie bowiem kilka sekund, podobnie jak jej wyłączenie – po nim następuje automatyczne czyszczenie głowic i schładzanie lampy. To bardzo ważne również w kontekście ewentualnego zaangażowania w te czynności pracownika (a tak dzieje się w rozwiązaniach konkurencyjnych, gdzie należy np. po każdym użyciu urządzenia wyczyścić jego głowice) – z Duplo nie poświęca on na te czynności dodatkowego czasu. W skali roku te dodatkowe godziny pracy to ogromne koszty. W Duplo zdecydowanie niższe jest także zużycie materiałów podczas rozruchu maszyny; wystarczy zaledwie do trzech arkuszy i rozpoczyna się normalny cykl produkcyjny, a to również duże oszczędności w skali całej produkcji”.
Efekt lakierowania wybiórczego 3D w urządzeniu Duplo jest uzyskiwany dzięki zastosowaniu najnowszych głowic drukujących, które umożliwiają tworzenie efektów o wysokiej rozdzielczości – 600 dpi. Co istotne, na jednym arkuszu można uzyskać różne grubości powłoki lakieru (która jest płynnie regulowana i mieści się w zakresie od 20 do 80 mikrometrów), a cały proces jest realizowany w jednym przebiegu. W drugim przebiegu grubość powłoki można podwoić do 160 mikrometrów. „Maszyna pozwala na lakierowanie nawet najmniejszych elementów, wymagających ogromnej precyzji – mówi Bogusław Duchowicz. - Jest to możliwe również dzięki specjalnie opracowanemu przez nas oprogramowaniu, które wraz z elastycznością tego urządzenia pozwala uzyskiwać naprawdę niesamowite efekty”.
„Oczywiście – podkreśla Bogusław Duchowicz - zanim podjęliśmy finalną decyzję dotyczącą tego właśnie urządzenia przeprowadziliśmy szereg testów, bardzo dokładnie przyglądając się efektom, a także precyzyjnie licząc koszty, jakie będziemy musieli ponosić. Bilans wyszedł zdecydowanie na korzyść urządzenia Duplo”.
Bogusław Duchowicz dodaje również, że maszyna jest prosta w obsłudze: „Nie musieliśmy do jej obsługi przydzielać dedykowanego pracownika. W niespełna trzy dni czterech naszych operatorów maszyn rozpoczęło pracę z tym urządzeniem. Przy maszynach konkurencyjnych zapowiadano nam, że takie szkolenia mogą zająć nawet miesiące. W tym zakresie zapewnienia Duplo, które przełożyły się na rzeczywistość okazały się dla nas równie istotne”.
Warto wspomnieć, że lakierówka Duplo to kolejne już urządzenie tego producenta w Drukarni D&D. Firma od wielu lat dostarcza usługi w zakresie szeroko pojętej e-komunikacji graficznej dla zleceniodawców zarówno z kraju, jak również w coraz większym zakresie – obecnie to około 20% sprzedaży – z zagranicy. Wykonuje różnorakie zlecenia - począwszy od wizytówek przez książki, opakowania, na wielkoformatowych wydrukach kończąc. Park maszynowy drukarni oparty jest na technologii konwencjonalnej (offsetowej) i cyfrowej, dzięki czemu firma może realizować zlecenia w różnych nakładach (już od jednego egzemplarza) z naciskiem na realizację małych nakładów (do kilku tysięcy sztuk przy wykorzystaniu techniki offsetowej i do 300-400 sztuk przy wykorzystaniu technologii cyfrowej). Firma proponuje swoim klientom również druk danych zmiennych, który oparty jest o aplikacje bazodanowe i stosowany w tzw. marketingu 1:1. D&D zajmuje się również produkcją fotoalbumów. Wśród klientów drukarni (firma miesięcznie obsługuje ponad 2000 zleceniodawców) przeważają agencje reklamowe, studia DTP, wydawnictwa, firmy szkoleniowe, uczelnie a także inne drukarnie. „Z firmą Duplo, a także z jej przedstawicielem w naszym regionie – firmą Tadan - współpracujemy od lat i jesteśmy z tej współpracy bardzo zadowoleni – mówi Bogusław Duchowicz. - Przy wyborze lakierówki oczywiście miało to również ogromne znaczenie, ale ostatecznie zadecydował stosunek jakości do ceny. Może nie jest ona najtańsze i nie najtańszy jest również lakier, ale biorąc pod uwagę całość inwestycji to jest to finansowo również najbardziej atrakcyjna oferta na rynku. Warto podkreślić, że w cenie lakieru jest pełny kontrakt serwisowy, 5-letnia gwarancja na urządzenie, w tym także na głowice. Biorąc to wszystko pod uwagę obliczyliśmy, że w naszym zakładzie lakierówka Duplo musi pracować dwie godziny dziennie, żeby zaczynała zarabiać na siebie. Obecnie, po niespełna trzech miesiącach od rozpoczęcia na niej produkcji, urządzenie pracuje ponad 4 godziny w ciągu dnia, więc można powiedzieć, że już na tym etapie inwestycja ta staje się dla nas opłacalna”.
Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej pai.info.pl