Sun Che­mi­cal o przy­szło­ści farb dla wąskiej wstęgiPoprzedni artykuł 

Z ramienia firmy Sun Chemical na konferencji wystąpił Mark Walkling - Product Manager, ECP Packaging & Narrow Web Labels w europejskim oddziale firmy
Z ra­mie­nia fir­my Sun Che­mi­cal na kon­fe­ren­cji wy­stąpił Mark Wal­kling – Pro­duct Ma­na­ger, ECP Pac­ka­ging & Nar­row Web La­bels w eu­ro­pej­skim od­dzia­le fir­my

Fir­ma Sun Che­mi­cal by­ła po raz ko­lej­ny jed­nym ze współor­ga­ni­za­to­rów kon­fe­ren­cji z cy­klu „Ety­kie­ty sa­mo­przy­lep­ne – naj­now­sze tech­no­lo­gie”. Jej 14. już edy­cja od­by­wa­ła się w dniach 24–25 pa­ździer­ni­ka w Kry­ni­cy Zdro­ju. Pod­czas wy­da­rze­nia z pre­zen­ta­cją, do­ty­cząca przy­szło­ści farb dla pro­duk­cji wąskow­stęgo­wej, wy­stąpił Mark Wal­kling – Pro­duct Ma­na­ger, ECP Pac­ka­ging & Nar­row Web La­bels w eu­ro­pej­skim od­dzia­le Sun Che­mi­cal.

„Na­sza fir­ma od lat ak­tyw­nie wspie­ra sze­reg wy­da­rzeń bra­nżo­wych, a jed­nym z nich –ce­nio­nym przez bra­nżę dru­ku wąskow­stęgo­we­go – jest or­ga­ni­zo­wa­na przez wy­daw­nic­two Pol­ski Dru­karz kon­fe­ren­cja, po­świ­ęco­na ety­kie­tom i naj­now­szym tech­no­lo­giom ich wy­twa­rza­nia – mówi Piotr Góral, kie­ru­jący pol­skim od­dzia­łem Sun Che­mi­cal. – Dla­te­go rów­nież tym ra­zem nie mo­gło nas za­brak­nąć na tym gro­ma­dzącym ok. 270 osób wy­da­rze­niu. Tym bar­dziej, że ma­my w swo­jej ofer­cie wie­le cie­ka­wych pro­po­zy­cji dla te­go sek­to­ra ryn­ku po­li­gra­ficz­ne­go”.

Pod­czas te­go­rocz­nej kon­fe­ren­cji Mark Wal­kling wy­stąpił z re­fe­ra­tem za­ty­tu­ło­wa­nym „Far­by do dru­ku na wąskiej wstędze – ja­ka przy­szło­ść?”, pod­czas które­go przed­sta­wił sze­reg uwa­run­ko­wań i kwe­stii, ma­jących wpływ na roz­wój te­go seg­men­tu ryn­ko­we­go. Jak przy tym pod­kre­ślał, Sun Che­mi­cal – ja­ko je­den ze świa­to­wych li­de­rów w pro­duk­cji farb, atra­men­tów, la­kie­rów i po­włok, dzia­ła­jący w ska­li glo­bal­nej – po­sia­da w swo­jej ofer­cie sze­reg roz­wi­ązań, znaj­du­jących za­sto­so­wa­nie przy pro­duk­cji ety­kiet i opa­ko­wań; jed­no­cze­śnie zaś fir­ma dys­po­nu­je bo­ga­tą wie­dzą o różnych czyn­ni­kach de­ter­mi­nu­jących przy­szło­ść ca­łej bra­nży, m.in. w kon­te­kście uwa­run­ko­wań lo­kal­nych, ce­chu­jących po­szcze­gól­ne ryn­ki kra­jo­we czy re­gio­nal­ne.

Wśród klu­czo­wych czyn­ni­ków, ja­kie de­cy­du­ją o przy­szło­ści bra­nży i sto­so­wa­nych w niej roz­wi­ąza­niach, są: re­gu­la­cje praw­ne (czy­li zgod­no­ść z prze­pi­sa­mi obo­wi­ązu­jący­mi w różnych kra­jach, re­gu­la­cja­mi wpro­wa­dza­ny­mi przez in­sty­tu­cje w nich dzia­ła­jące, ale też stan­dar­da­mi i ob­ostrze­nia­mi na­rzu­ca­ny­mi przez wła­ści­cie­li ma­rek); kwe­stie śro­do­wi­sko­we (po­li­ty­ka zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju, re­cy­kling), a ta­kże al­ter­na­tyw­ne me­to­dy utrwa­la­nia farb (z uwa­gi na trend do eli­mi­no­wa­nia lamp rtęcio­wych). Zda­niem Mar­ka Wal­klin­ga, nie mo­żna tu po­mi­jać aspek­tów ryn­ko­wych i eko­no­micz­nych, które nie­ustan­nie wpły­wa­ją na two­rze­nie i udo­sko­na­la­nie no­wych roz­wi­ązań. Do ta­kich na­le­żą: ro­snąca dy­wer­sy­fi­ka­cja port­fo­lio, chęć wy­różnie­nia się na tle kon­ku­ren­cji, ale ta­kże kon­so­li­da­cja wśród glo­bal­nych gra­czy oraz kon­wer­sja z tra­dy­cyj­nych tech­no­lo­gii do no­wych roz­wi­ązań. Do co­raz bar­dziej istot­nych, jak pod­kre­ślał pre­le­gent, na­le­ży ta­kże ro­snące zna­cze­nie tech­no­lo­gii cy­fro­wych.

Mark Wal­kling pod­kre­ślał, że w aspek­cie re­gu­la­cji praw­nych Sun Che­mi­cal sta­le współpra­cu­je z do­staw­ca­mi su­row­ców, klien­ta­mi, sto­wa­rzy­sze­nia­mi bra­nżo­wy­mi i wła­ści­cie­la­mi ma­rek, by po­móc im spe­łniać, a na­wet wy­prze­dzać prze­pi­sy praw­ne w kon­te­kście ca­łe­go ła­ńcu­cha do­staw, aż po klien­ta ko­ńco­we­go. Zw­rócił przy tym uwa­gę na fakt, że ja­ko glo­bal­ny gracz, fir­ma po­sia­da wie­dzę za­rów­no o po­wszech­nie sto­so­wa­nych jak i lo­kal­nych re­gu­la­cjach i prze­pi­sach, co po­ma­ga jej do­sto­so­wy­wać swo­ją ofer­tę, a na­wet po­je­dyn­cze roz­wi­ąza­nia, do tych wy­ma­gań. Wspo­mniał rów­nież o ro­li, ja­ką od­gry­wa­ją tu wła­ści­cie­le ma­rek, zwłasz­cza dzia­ła­jący w ska­li ca­łe­go świa­ta, którzy nie­jed­no­krot­nie wpro­wa­dza­ją stan­dar­dy i re­gu­la­cje bar­dziej ry­go­ry­stycz­ne niż te wy­ni­ka­jące z lo­kal­ne­go pra­wa.

W kwe­stii czyn­ni­ków śro­do­wi­sko­wych Mark Wal­kling na­wi­ązał do kil­ku spraw – przede wszyst­kim ak­tyw­no­ści, ja­ką po­dej­mu­je fir­ma Sun Che­mi­cal, by jej dzia­łal­no­ść by­ła w jak naj­wi­ęk­szym stop­niu zgod­na z po­li­ty­ką zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju (co by­ło m.in. jed­nym z te­ma­tów wio­dących jej obec­no­ści na tar­gach La­be­le­xpo Eu­ro­pe 2019). Jak pod­kre­ślał, ta­kże klien­ci i wła­ści­cie­le ma­rek po­win­ni wdra­żać tzw. do­bre prak­ty­ki i pro­mo­wać dzia­ła­nia spra­wia­jące, że ich pro­duk­ty sta­ną się bar­dziej pro­eko­lo­gicz­ne. Tu po­ru­szył m.in. wątek ko­niecz­no­ści wy­dłu­że­nia cy­klu ży­cia pro­duk­tu m.in. po­przez sto­so­wa­nie su­row­ców od­na­wial­nych, kom­po­sto­wal­nych, po­cho­dzących z re­cy­klin­gu. Wszyst­ko po to, by wspól­nie bu­do­wać go­spo­dar­kę o obie­gu za­mkni­ętym.

Mark Wal­kling pod­kre­ślał, że – w kon­te­kście za­rów­no re­gu­la­cji praw­nych jak i dzia­łań śro­do­wi­sko­wych – Sun Che­mi­cal sta­ra się ofe­ro­wać far­by z jed­nej stro­ny co­raz bez­piecz­niej­sze, z dru­giej – ści­śle do­pa­so­wa­ne do po­trzeb ryn­ku. Tu po­ru­szył m.in. kwe­stię wy­eli­mi­no­wa­nia roz­wi­ązań rtęcio­wych uży­wa­nych wci­ąż po­wszech­nie w pro­ce­sach utrwa­la­nia, na rzecz ta­kich tech­no­lo­gii jak wod­na, UV-LED czy EB.
Ma­ją one zwi­ązek ta­kże z aspek­ta­mi eko­no­micz­ny­mi pro­wa­dzo­nej dzia­łal­no­ści, cho­ćby w kon­te­kście dąże­nia do ener­go­osz­częd­no­ści za­pew­nia­nej przez al­ter­na­tyw­ne spo­so­by utrwa­la­nia wy­dru­ków. Wy­ższa wy­daj­no­ść dzia­łań – zda­niem pre­le­gen­ta – le­ży też u podło­ża na­stępu­jącej na ryn­ku kon­so­li­da­cji wśród pro­du­cen­tów czy też wdra­ża­nia wcze­śniej wspo­mnia­nej po­li­ty­ki zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju.

Pa­trząc w przy­szło­ść dru­ku ety­kiet – mówił pre­le­gent – nie mo­żna po­mi­nąć rów­nież ro­snące­go zna­cze­nia tech­no­lo­gii cy­fro­wej. We­dług przy­to­czo­nych przez Mar­ka Wal­klin­ga da­nych in­sty­tu­tu Smi­ther­s/PIRA, w 2018 ro­ku fir­my na niej ba­zu­jące ge­ne­ro­wa­ły 28% obro­tów ca­łej bra­nży ety­kietowej. Do ro­ku 2024 od­se­tek ten ma wzro­snąć do 34%. „Trend ten wy­ni­ka z za­let, ja­kie ofe­ru­je ta tech­no­lo­gia – co­raz wy­ższej pręd­ko­ści dru­ko­wa­nia i ja­ko­ści sa­mych wy­dru­ków. Fir­ma Sun Che­mi­cal ma do za­ofe­ro­wa­nia w tym za­kre­sie bo­ga­tą ofer­tę swo­je­go glo­bal­ne­go od­dzia­łu – Su­nJet. Jej za­an­ga­żo­wa­nie w ba­zu­jące na in­kje­cie roz­wi­ąza­nia tech­no­lo­gicz­ne dla różnych za­sto­so­wań sta­le ro­śnie” – mówił Mark Wal­kling. Pod­su­mo­wu­jąc swo­je wy­stąpie­nie pod­kre­ślił fakt, że fir­ma Sun Che­mi­cal jest przy­go­to­wa­na na wszyst­kie aspek­ty zmie­nia­jącej się rze­czy­wi­sto­ści dru­ko­wa­nia ety­kiet, dla­te­go z opty­mi­zmem pa­trzy w przy­szło­ść, będąc part­ne­rem dla swo­ich klien­tów.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej pai.in­fo.pl

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści