Jaka jest Pana rola w Ricoh?
Zarządzam działem Business Innovations and Solutions (BIS) w departamencie Commercial and Industrial Printing Ricoh Europe. Nadzoruję cztery główne obszary – komunikację (PR, wydarzenia i targi, media społecznościowe), działania marketingowe skoncentrowane na poszczególnych segmentach rynku, rozwój biznesu i planowanie działań komunikacyjnych dla nowych rozwiązań, które zamierzamy włączyć do naszej oferty.
Jakie umiejętności są kluczowe na tym stanowisku?
Kluczowe znaczenie ma dobra komunikacja. Znajomość kilku języków jest także dużym atutem. Ważna jest również umiejętność planowania i strukturyzowania pracy, szczególnie, że codziennie musze odejmować wiele ważnych decyzji. Nie mniej istotna jest pasja.
Jak wygląda typowy dzień pracy?
Nie ma czegoś takiego jak „typowy” dzień i to po części dlatego tak bardzo lubię swoją pracę.To, jak to wszystko wygląda, zależy od tego, nad jakim projektem akurat pracujemy. Mogę być na konferencji, spotkaniu z klientem lub spotkaniu wewnętrznym.
Pozwólcie więc, że odpowiem, opisując idealny dzień. Zacząłbym go od sprawdzenia poczty, potem nadszedłby czas na planowanie zadań zgodnie z założeniami matrycy Eisenhowera.
Później korzystając z tego, że moi japońscy koledzysą jeszcze w pracy, uzgodniłbym z nimi ważne kwestie. Potem nadszedłby czas na kawę i belgijskie czekoladki. Dzięki nim będę miał dużo energii i szybko zrealizuje najistotniejsze zadania.
Następnie szybki lunch z dziennikarzem z prasy branżowej lub analitykiem. Takie spotkanie byłoby doskonałą okazją do omówienia najważniejszych trendów na rynku.
Później po południu wrócę na herbatę i telekonferencję z moim zespołem. To doskonała okazja, żeby zrobić status i przedyskutować ważne tematy.
W drugiej połowie dnia mogę skontaktować się z kolegami z USA.
Gdyby to był rzeczywiście idealny scenariusz, to znalazłbym jeszcze czas na dokończenie prezentacji na temat trendów i tego, jak będzie wyglądała nasza branża w 2030 roku. Miałbym też chwilę na rozmowę z handlowcem, który ma kilka pytań dotyczących działań marketingowych.
Po pracy następuje czas dla rodziny i rozmowę z żoną. Najczęściej dyskutujemy na tematy polityczne, ponieważ moja żona pracuje w belgijskim parlamencie. Potem jest czas na przeczytanie książki lub obejrzenie jakiegoś filmu dokumentalnego na Netfliksie.
Oczywiście bardzo rzadko zdarza się, że wszystkie te rzeczy dzieją się w ciągu jednego dnia, zazwyczaj rozkładają się na cały tydzień pracy.
Co kochasz w swojej pracy?
Uwielbiam to, że mogę tworzyć komunikację marketingową dla najnowocześniejszych technologii. Bardzo ważne jest również to, że w pracy otaczają mnie świetni i utalentowani ludzie.
Jakie są twoje główne wyzwania i jak je realizujesz?
Doskonale definiuje je akronim OTIFNE:
Jak widzisz rozwój branży i reagujesz na szanse, które się dzięki niemu pojawiają?
Jeden z moich byłych szefów powiedział (już w latach dziewięćdziesiątych), że: „Wszystko, co może być cyfrowe, będzie cyfrowe, a druk nie jest tu wyjątkiem”. Oczywiście parafrazował stwierdzenie autorstwa Nicolasa Negroponte z książki „Being Digital”. Ja sam jestem zwolennikiem prawa Roberta Amary „Ludzie przeszacowują w perspektywie krótkookresowej, ale niedoszacowują w perspektywie długofalowej”. Przed drukiem cyfrowym bardzo ciekawe perspektywy, ale ta technologia musi jeszcze przejść długą drogę zanim zastąpi druk analogowy. Patrząc od strony technologicznej widzę duży potencjał inkjetu. Głownie dlatego, że może być wykorzystany w wielu różnych obszarach.
Jak efektywnie wykorzystywać nowe szanse? Kluczowe jest tu praktyczne i szybkie wykorzystanie nowych rozwiązań technologicznych.
Jakie są Twoje cele?
To proste pytanie. Moim krótkoterminowym celem jest nas udany udział w drupa 2020. W długiej perspektywie to rozwój naszego biznesu.
Kiedy masz wolny czas, co lubisz wtedy robić?
Uwielbiam spędzać czas z rodziną. Są dla mnie ogromnym wsparciem. Bardzo ważni są też dla mnie przyjaciele. Razem odwiedzamy muzea i organizujemy spacery śladami działań wojennych. Czasami zdarza się nam również uczestniczyć w rekonstrukcjach.
Erwin Busselot, Business Innovations & Solutions Director, Commercial and Industrial Printing Group, Ricoh Europe