Walentynki to, obok Bożego Narodzenia i Wielkanocy, najbardziej dochodowe święto w Polsce. Według wyliczeń analityków Open Finance w ubiegłym roku każdy Polak wydał na nie średnio 277 złotych. Wyjątkowo chętnie klienci kupują wtedy m.in. czekoladki i inne produkty opatrzone serduszkami czy różami. O zakupie decyduje w takich przypadkach nie tylko promocja czy jakość produktu, ale również jego wygląd i opakowanie. Zdaniem ekspertów etykiety odgrywają istotną rolę podczas wybierania towaru w sklepie, nie tylko przy okazji świąt takich jak dzień zakochanych.
Oceniamy po okładce
Listy zakupowe, opinie w sieci, recenzje, cena – to wszystko ma ogromny wpływ na zawartość naszego koszyka. W przypadku wielu produktów ostateczną decyzję często podejmujemy jednak pod wpływem impulsu, na podstawie wyglądu. Kolorowe opakowanie lub wyróżniająca się na półce etykieta są w stanie przemówić i zwrócić uwagę konsumenta równie mocno, jak konkretne cechy i zalety towaru. Rynkowi giganci mają tego świadomość. W grudniu Coca-Cola zdecydowała się nawet użyć paneli OLED na butelkach napojów i w ten sposób nawiązać do premiery nowej części kultowej sagi Gwiezdnych Wojen – na półkach sklepowych znajdą sięprodukty z mieczem świetlnym na etykiecie.
Emocje kluczem do portfela klienta
Zamiar zakupu zależy od tego, w jakim stopniu klientspodziewa się, że przedmiot spełni jego oczekiwania. Na decyzję wpływają przede wszystkim emocje, a one zależą m.in. od wyglądu produktu i opakowania. Ważne są więc wykorzystane na pudełku elementy komunikacyjne, które częstodecydują o sukcesiecałych strategii marketingowych.Amerykański producent opakowań WestRockpodaje, że aż 81% konsumentów próbuje nowego produktu ze względu na atrakcyjną prezentację towaru.[1] O tym, że wygląd wpływa na budowanie zaufania, przekonanych jest aż 79% konsumentów.[2] 52% zmieniło markę używanego dotychczas produktuz powodu pojawienia się nowego opakowania u konkurencji.
Technologia przyciągnie uwagę
Eksperci wskazują na jeszcze jeden istotny element – klienci bardzo częstopodejmują decyzje spontanicznie. 82% konsumentówpostanawia kupić konkretny towar dopiero przed półką w sklepie.[3] To sprawia, że dużą popularność zyskują nowoczesne techniki, które przyciągają uwagę i pozwalają kreować wyróżniające się na rynku opakowania. Jedną z nich jest lakier 3D – dodatkowa warstwa, która sprawia wrażenie wytłoczonej na powierzchni materiału, z którego wykonane jest pudełko. Taki druk umożliwia uzyskanie wyszukanych i nawet bardzo drobnych efektów zdobniczych. Nie wymaga przy tym długotrwałych i kosztownych przygotowań w procesie uszlachetniania, realizowany jest w maszynie cyfrowej i możliwy nawet przy niewielkich nakładach etykiet, ale też broszur, kartek z życzeniami, magazynów, plakatów, ulotek czy wizytówek.
– Najnowsze rozwiązania techniczne pozwalają sprawnie tworzyć takie wydruki w nawet niewielkich wolumenach i,co ważne, taniej niż w stosowanych wcześniej tradycyjnych metodach analogowych. Dlatego dostrzegamy wzrost zainteresowania tego typu metodami. Lakier sensoryczny pozwala konsumentowi doświadczyć wyczuwalnej pod palcem faktury i zwraca jego uwagę na wybrane elementy etykiety lub opakowania. Wzbogacać można obrazy, ale też tekst, tworząc wrażenie trójwymiarowości. Druk sensoryczny wykorzystać można również do nanoszenia informacji w alfabecie Braille’a dla osób niedowidzących – mówi Jarosław Krasnodębski, menedżer rynku przemysłowego w Konica Minolta.
W przyszłości należy spodziewać się rozwoju technik wzbogacania wydrukowanych materiałów o informacje pochodzące z rozszerzonej rzeczywistości (AR). Dodatkowe treści (materiały interaktywne, filmy, szczegółowa specyfikacja techniczna) mogą być wyświetlane na ekranie smartfonu za pośrednictwem specjalnej aplikacji, po skierowaniu aparatu na etykietę. Takie rozwiązania powoli trafiają na rynek i pozwalają firmom jeszcze bardziej wyróżnić się na sklepowej półce.
[1] 2018 Packaging Matters – https://www.westrock.com/-/media/images/insights/packaging-matters-2018/westrock-packaging-matters-2018-whitepaper.pdf
[2] 2018 Packaging Matters – https://www.westrock.com/-/media/images/insights/packaging-matters-2018/westrock-packaging-matters-2018-whitepaper.pdf
[3] POPAI’s 2014 Mass Merchant Shopper Engagement Study – http://cdn2.hubspot.net/hub/73834/file-1640923392-pdf/docs/popai_-_2014_mass_merchant_shopper_engagement_study.pdf
Na podstawie informacji firmy Konica Minolta Business Solutions Polska