Sto­ra En­so: bez­piecz­ne opa­ko­wa­nia na żyw­no­ść wa­żniej­sze niż kie­dy­kol­wiekPoprzedni artykuł 

Fot.: Stora Enso
Fot.: Sto­ra En­so

W ci­ągu za­le­d­wie kil­ku mie­si­ęcy, a na­wet ty­go­dni ko­ro­na­wi­rus zmie­nił styl ży­cia wie­lu osób, zmu­sza­jąc ich do przede­fi­nio­wa­nia wie­lu kwe­stii, wcze­śniej uwa­ża­nych za na­tu­ral­ne. W tym kon­te­kście Sto­ra En­so de­kla­ru­je sta­łe po­dej­mo­wa­nie wy­si­łków i dzia­łań, zmie­rza­jących do za­pew­nie­nia ochro­ny kon­su­men­tom m.in. po­przez do­star­cza­nie na ry­nek bez­piecz­nych ma­te­ria­łów opa­ko­wa­nio­wych. Wie­le z nich – jak pod­kre­śla fir­ma – jest wy­ko­rzy­sty­wa­nych przez „w­ra­żli­we” bra­nże: me­dycz­ną, środ­ków hi­gie­ny oso­bi­stej czy spo­żyw­czą.

Pan­de­mia ko­ro­na­wi­ru­sa spo­wo­do­wa­ła, że su­row­ce i roz­wi­ąza­nia opa­ko­wa­nio­we, de­dy­ko­wa­ne tym szcze­gól­nym ga­łęziom prze­my­słu zna­la­zły się w cen­trum uwa­gi. Wy­ro­by, za­zwy­czaj ofe­ro­wa­ne w su­per­mar­ke­tach bez żad­nych za­bez­pie­czeń, są obec­nie od­po­wied­nio pa­ko­wa­ne, by za­pew­nić ku­pu­jącym wy­so­ki po­ziom bez­pie­cze­ństwa i hi­gie­ny. Ka­wiar­nie – je­śli dzia­ła­ją – prze­sta­ły ser­wo­wać na­po­je w na­czy­niach wie­lo­krot­ne­go użyt­ku, pre­fe­ru­jąc kub­ki pa­pie­ro­we – ta­kże ze względów hi­gie­nicz­nych. Wie­le osób po­zo­sta­je w do­mach, co zwi­ęk­szy­ło za­po­trze­bo­wa­nie na ofe­ro­wa­ne na wy­nos po­si­łki re­stau­ra­cyj­ne.

Jak pod­kre­śla Sto­ra En­so, tro­ska o zdro­wie uświa­do­mi­ła wie­lu oso­bom ge­ne­zę opa­ko­wań dla ga­stro­no­mii, które zo­sta­ły stwo­rzo­ne, by po­pra­wić po­ziom hi­gie­ny. W Sta­nach Zjed­no­czo­nych pa­pie­ro­we kub­ki po­ja­wi­ły się na ryn­ku już na po­cząt­ku 20. stu­le­cia, aby za­po­biec roz­prze­strze­nia­niu się różnych cho­rób. Współcze­sne opa­ko­wa­nia na go­to­wą żyw­no­ść wy­ko­rzy­sty­wa­ne są przez punk­ty ga­stro­no­micz­ne czy re­stau­ra­cje do do­star­cza­nia po­si­łków i na­po­jów , jak też do trans­por­to­wa­nia je­dze­nia np. w spe­cjal­nych wóz­kach, za­my­ka­nych opa­ko­wa­niach, owij­kach i wor­kach.

Sto­ra En­so pod­kre­śla, że pa­pier i kar­ton de­dy­ko­wa­ne opa­ko­wa­niom na żyw­no­ść i na­po­je od de­kad uzna­wa­ne są za hi­gie­nicz­ne i wy­god­ne w użyt­ko­wa­niu.. Są one – jak do­da­je skan­dy­naw­ski pro­du­cent – bez­piecz­ne dla prze­cho­wy­wa­nych w środ­ku pro­duk­tów i – w przy­pad­ku tej fir­my – pro­du­ko­wa­ne zgod­nie z po­li­ty­ką zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju, tj. z za­sto­so­wa­niem od­na­wial­nych i odzy­ski­wal­nych su­row­ców, ba­zu­jących na włók­nach pier­wot­nych. Sto­ra En­so po­sia­da cer­ty­fi­ko­wa­ne sys­te­my śle­dze­nia ła­ńcu­cha do­staw, umo­żli­wia­jące mo­ni­to­ring su­row­ców wy­ko­rzy­sty­wa­nych w jej za­kła­dach pro­duk­cyj­nych. Fir­ma wdro­ży­ła rów­nież cer­ty­fi­ko­wa­ne sys­te­my za­rządza­nia hi­gie­ną w swo­ich fa­bry­kach, ma­jące na ce­lu za­pew­nie­nie bez­pie­cze­ństwa wy­twa­rza­nym ma­te­ria­łom i pod­kre­ślające jej za­an­ga­żo­wa­nie w do­star­cza­nie opa­ko­wań spo­żyw­czych o wła­ści­wym po­zio­mie ochro­ny na co dzień, nie tyl­ko w cza­sach pan­de­mii.

Sto­ra En­so do­da­je, że ofe­ro­wa­ne przez nią pro­duk­ty spe­łnia­ją naj­wy­ższe stan­dar­dy pod względem zdro­wot­nym i praw­nym, ale wska­zu­je też na in­ne – po­za tech­nicz­ny­mi – ko­rzy­ści wy­ni­ka­jące z za­sto­so­wa­nia su­row­ców od­na­wial­nych. Zda­niem fir­my opa­ko­wa­nie odzwier­cie­dla bo­wiem war­to­ści i pro­eko­lo­gicz­ne am­bi­cje wła­ści­cie­li ma­rek, umo­żli­wia­jąc umiesz­cze­nie na nim in­for­ma­cji do­cie­ra­jących do kon­su­men­tów. Tu bo­wiem prze­wa­ga ryn­ko­wa su­row­ców od­na­wial­nych sta­je się jesz­cze bar­dziej czy­tel­na: ni­ższy po­ziom tzw. śla­du węglo­we­go (niż w przy­pad­ku ma­te­ria­łów ba­zu­jących na su­row­cach ko­pal­nych), wy­so­ki sto­pień odzy­ski­wal­no­ści oraz re­duk­cja ilo­ści od­pa­dów.

Bra­nża ga­stro­no­micz­na prze­ży­wa obec­nie trud­ne chwi­le z uwa­gi na cza­so­we za­mkni­ęcia re­stau­ra­cji i punk­tów ga­stro­no­micz­nych, co ma za­pew­nić wi­ęk­szy dy­stans spo­łecz­ny. W tym kon­te­kście – jak pod­kre­śla Sto­ra En­so – opa­ko­wa­nia de­dy­ko­wa­ne go­to­wym po­si­łkom ofe­ro­wa­nym na wy­nos sta­ły się dla części bi­zne­su ga­stro­no­micz­ne­go nie­zwy­kle wa­żnym ele­men­tem, de­cy­du­jącym o je­go prze­trwa­niu. Skan­dy­naw­ski kon­cern jest prze­ko­na­ny, że kon­su­men­ci, z których część wci­ąż prze­by­wa w kwa­ran­tan­nie, czy w mia­stach o wy­so­kim po­zio­mie re­stryk­cji względem prze­miesz­cza­nia się, po­wrócą do daw­nych na­wy­ków, tj. wi­zyt w re­stau­ra­cjach i ka­wiar­niach w to­wa­rzy­stwie ro­dzi­ny czy zna­jo­mych, re­ali­zu­jąc przy tym za­ku­py na wy­nos w po­sta­ci go­to­wych po­si­łków czy ka­wy. W tym kon­te­kście zmia­na ich za­cho­wań, wy­ni­ka­jąca z obec­nej sy­tu­acji, mo­że prze­ło­żyć się na po­wsta­nie no­wych mo­de­li bi­zne­so­wych i no­wych ro­dza­jów usług oraz szyb­szej ich dy­gi­ta­li­za­cji.

Sto­ra En­so pod­kre­śla, że pro­gno­zo­wa­nie dłu­go­fa­lo­wych skut­ków pan­de­mii ko­ro­na­wi­ru­sa jest przed­wcze­sne, ale w świa­do­mo­ści kon­su­men­tów bez­pie­cze­ństwo i hi­gie­na na­bio­rą jesz­cze wi­ęk­sze­go niż do­tych­czas zna­cze­nia. Fir­ma jest przy tym prze­ko­na­na, że opa­ko­wa­nia dla bra­nży ga­stro­no­micz­nej będą od­gry­wać du­żą ro­lę ta­kże w przy­szło­ści, zaś wy­ko­rzy­sty­wa­ne do ich pro­duk­cji ma­te­ria­ły od­na­wial­ne – m.in. z ofer­ty skan­dy­naw­skie­go kon­cer­nu – przy­czy­nią się do ich wy­twa­rza­nia w bez­piecz­ny, hi­gie­nicz­ny i pro­eko­lo­gicz­ny spo­sób.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści