Ja­kie ko­lo­ry przy­ci­ąga­ją klien­tów?Poprzedni artykuł 

Pudełka produktowe
Pu­de­łka pro­duk­to­we

Cie­płe ko­lo­ry przy­ci­ąga­ją uwa­gę kon­su­men­ta szyb­ciej i częściej niż zim­ne. Pro­du­cen­ci opa­ko­wań re­kla­mo­wych do­sko­na­le zda­ją so­bie z te­go spra­wę i wła­śnie tę ko­lo­rystykę wpro­wa­dza­ją naj­częściej.

Ja­kie ko­lo­ry naj­bar­dziej przy­ci­ąga­ją klien­tów?

Pew­nie cho­ciaż raz w ży­ciu zda­rzy­ło Ci się ku­pić coś, tyl­ko dla­te­go, że Ci się to spodo­ba­ło. Cho­ciaż wcze­śniej zu­pe­łnie te­go nie pla­no­wa­łeś. Jak to się sta­ło? Przez ko­lo­ry opa­ko­wań! To wła­śnie one dla wi­ęk­szo­ści klien­tów są naj­wa­żniej­szym czyn­ni­kiem mo­ty­wu­jącym do si­ęgni­ęcia po kon­kret­ny pro­dukt.

Wy­bra­ne ko­lo­ry ma­ją wpływ na za­cho­wa­nia kon­su­men­tów, z te­go względu pro­du­cen­ci kła­dą bar­dzo du­ży na­cisk na ko­lo­rystykę opa­ko­wa­nia. Przyj­rzyj­my się te­raz po­szcze­gól­nym ko­lo­rom. Ja­kie ma­ją zna­cze­nie w kre­owa­niu wi­ze­run­ku mar­ki? Ja­kie emo­cje wy­wo­łu­ją u kon­su­men­tów?

Ko­lor czer­wo­ny

Czer­wo­ny jest ko­lo­rem, który wy­wo­łu­je naj­sil­niej­sze re­ak­cje emo­cjo­nal­ne. Ek­scy­tu­je i przy­ci­ąga uwa­gę. Jest ko­lo­rem kr­wi i ognia. Po­bu­dza emo­cje i ape­tyt. Wy­wo­łu­je ak­tyw­no­ść i de­ter­mi­na­cje. Pod­kre­śla on ta­kie sta­ny jak zwy­ci­ęstwo, wła­dza, wi­gor, ra­do­ść oraz oczy­wi­ście mi­ło­ść. Czer­wień jest do­sko­na­łym ko­lo­rem dla tre­ści, które na­kła­nia­ją do pod­jęcia pew­nych dzia­łań oraz do pod­kre­śle­nia pew­nych istot­nych in­for­ma­cji.

Na przy­kład: oka­zja, pro­mo­cja, czy kup te­raz. In­for­ma­cje o pro­mo­cji mo­że­my często zna­le­źć na opa­ko­wa­niach pro­duk­tów spo­żyw­czych. Ko­lor czer­wo­ny to ener­gia, si­ła i zmy­sło­wo­ść. Z te­go względu, często jest sto­so­wa­ny w opa­ko­wa­niach re­kla­mo­wych żyw­no­ści i ko­sme­ty­ków. Mo­żna tu­taj przy­wo­łać tak to­po­we mar­ki, jak Co­ca­-Co­la, czy Ros­smann.

Ko­lor nie­bie­ski

Ko­lor nie­bie­ski to ła­god­no­ść i spo­kój. Sprzy­ja kon­cen­tra­cji i sta­bi­li­za­cji. Jest sym­bo­lem nie­ba, po­wie­trza, uko­je­nia, wol­no­ści, czy­sto­ści i do­sko­na­ło­ści. Ko­ja­rzy się go z opa­no­wa­niem, per­fek­cjo­ni­zmem, spo­ko­jem. Jest ko­lo­rem, który wzbu­dza za­ufa­nie u kon­su­men­tów.

Naj­częściej wy­ko­rzy­sty­wa­ny jest w re­kla­mach ban­ków, w kam­pa­niach po­li­tycz­nych, re­kla­mach in­sty­tu­cji fi­nan­so­wych, oświa­to­wych, pro­gra­mach in­for­ma­cyj­nych oraz agen­cjach ubez­pie­cze­nio­wych. Ko­lor nie­bie­ski jest rów­nież ko­ja­rzo­ny z czy­sto­ścią i świe­żo­ścią. Z te­go względu jest sto­so­wa­ny na opa­ko­wa­niach re­kla­mo­wych środ­ków zwi­ąza­nych z czy­sto­ścią oraz ste­ryl­no­ścią. Ma­my tu­taj na my­śli na przy­kład odświe­ża­cze po­wie­trza lub fil­try wod­ne.

Nie­bie­ski zmniej­sza ape­tyt, wi­ęc sto­so­wa­nie go w opa­ko­wa­niach re­kla­mo­wych pro­duk­tów spo­żyw­czych jest mar­ke­tin­go­wym sa­mo­bój­stwem. Znaj­dzie jed­nak swo­je miej­sce w pu­de­łkach re­kla­mo­wych dla pro­duk­tów bar­dzo wy­so­kiej ja­ko­ści, luk­su­so­wych. Ko­lor nie­bie­ski pod­kre­śla kla­sę i pre­stiż. Często w nie­bie­skie opa­ko­wa­nia pa­ko­wa­ne są wiecz­ne pi­óra al­bo bar­dzo dro­gie ko­sme­ty­ki. Przy­kła­dem mar­ki, w której do­mi­nu­je ko­lor nie­bie­ski, jest No­kia.

Ko­lor żółty

Ko­lor żółty sym­bo­li­zu­je sło­ńce i zło­to. Ozna­cza wie­dzę, ener­gię, cie­pło oraz uro­dzaj. Żółty moc­no wi­ąże się z ra­do­ścią, am­bi­cją, szczęściem oraz bo­gac­twem. Ko­lor żółty po­wo­du­je u od­bior­cy opty­mizm. Za­chęca do dzia­ła­nia oraz spróbo­wa­nia pro­duk­tu. Żółty jest często wy­ko­rzy­sty­wa­ny w mar­ke­tin­gu, aby od­bior­cy po­czu­li cie­płe i przy­jem­ne uczu­cia.

Ko­lor żółty jest naj­lep­szy do re­kla­mo­wa­nia pro­duk­tów do­ty­czących wy­po­czyn­ku, edu­ka­cji, prze­zna­czo­nych dla dzie­ci, na przy­kład za­ba­wek, po­nie­waż jest rów­nież ko­lo­rem sym­bo­li­zu­jącym bez­pie­cze­ństwo. Żółte pu­de­łka kar­to­no­we będzie ide­al­ne, aby wpro­wa­dzić no­wy pro­dukt na ry­nek. Jed­nak nie na­da­je się do pa­ko­wa­nia pro­duktów luk­su­so­wych, po­nie­waż jest zbyt ener­ge­tycz­ny i in­ten­syw­ny. Naj­bar­dziej zna­ne mar­ki wy­ko­rzy­stu­jące w mar­ke­tin­gu ko­lor żółty to: McDo­nal­d’s, Ni­kon, Chu­pa Chups i Shell.

Ko­lor zie­lo­ny

Zie­lo­ny nie­ste­ty jest ko­lo­rem zim­nym, ale to nie zna­czy, że nie bu­dzi po­zy­tyw­nych sko­ja­rzeń. Sym­bo­li­zu­je na­tu­rę, na­dzie­ję, ży­cie, zdro­wie, har­mo­nię i świe­żo­ść. Ko­ja­rzy się z rów­no­wa­gą, sta­bi­li­za­cją oraz bez­pie­cze­ństwem. Bar­dzo często jest wy­ko­rzy­sty­wa­ny na opa­ko­wa­niach re­kla­mo­wych dla pro­duk­tów po­cho­dze­nia na­tu­ral­ne­go. Chęt­nie jest sto­so­wa­ny przez mar­ki zwi­ąza­ne z edu­ka­cją lub fi­nan­sa­mi.

Ze względu na to, że ko­lor zie­lo­ny ko­ja­rzo­ny jest ze świe­żo­ścią, to często uży­wa się go na opa­ko­wa­niach re­kla­mo­wych gum do żu­cia, odświe­ża­jących dra­że­tek, środ­ków czy­sto­ści do to­a­let. Ko­lor zie­lo­ny to rów­nież eko­lo­gia. Często wy­ko­rzy­stu­ją go do bu­do­wa­nia swo­je­go wi­ze­run­ku mar­ki dzia­ła­jące zgod­nie z na­tu­rą al­bo w sek­to­rze przy­rod­ni­czym. Naj­bar­dziej zna­ne te­go ro­dza­ju mar­ki to: Yves Ro­cher, Spri­te, BP i Ani­mal Pla­net.

Ko­lor po­ma­ra­ńczo­wy

A co mo­żna po­wie­dzieć o po­ma­ra­ńczo­wym? To ra­do­ść, in­no­wa­cyj­no­ść, wi­tal­no­ść, oraz cie­pło. Ko­lor po­ma­ra­ńczo­wy ko­ja­rzo­ny jest z po­zy­tyw­ną ener­gią. Po­bu­dza ape­tyt, wi­ęc mo­że być sto­so­wa­ny na opa­ko­wa­niach re­kla­mo­wych dla pro­duk­tów spo­żyw­czych. Naj­bar­dziej zna­ne mar­ki z nim ko­ja­rzo­ne to: Fan­ta, Mi­rin­da i Al­le­gro.

Gdy wy­bie­rasz ko­lor dla opa­ko­wa­nia re­kla­mo­we­go, naj­pierw za­po­znaj się z tym, co on sym­bo­li­zu­je i w ja­ki spo­sób od­dzia­łu­je na emo­cje Two­ich po­ten­cjal­nych klien­tów. Mu­si być to prze­my­śla­na de­cy­zja, bo ko­lory, na dłu­go za­pa­da­ją w pa­mi­ęć. War­to tu­taj przy­wo­łać, cho­cia­żby zna­ną wszyst­kim żółtą li­te­rą M, firm McDo­nal­d’s. Je­że­li jesz­cze nie je­steś pew­ny, to za­wsze mo­żesz za­si­ęgnąć po­ra­dy od pro­du­cen­ta pu­de­łek re­kla­mo­wych lub agen­cji mar­ke­tin­go­wej.

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści