Ciepłe kolory przyciągają uwagę konsumenta szybciej i częściej niż zimne. Producenci opakowań reklamowych doskonale zdają sobie z tego sprawę i właśnie tę kolorystykę wprowadzają najczęściej.
Jakie kolory najbardziej przyciągają klientów?
Pewnie chociaż raz w życiu zdarzyło Ci się kupić coś, tylko dlatego, że Ci się to spodobało. Chociaż wcześniej zupełnie tego nie planowałeś. Jak to się stało? Przez kolory opakowań! To właśnie one dla większości klientów są najważniejszym czynnikiem motywującym do sięgnięcia po konkretny produkt.
Wybrane kolory mają wpływ na zachowania konsumentów, z tego względu producenci kładą bardzo duży nacisk na kolorystykę opakowania. Przyjrzyjmy się teraz poszczególnym kolorom. Jakie mają znaczenie w kreowaniu wizerunku marki? Jakie emocje wywołują u konsumentów?
Kolor czerwony
Czerwony jest kolorem, który wywołuje najsilniejsze reakcje emocjonalne. Ekscytuje i przyciąga uwagę. Jest kolorem krwi i ognia. Pobudza emocje i apetyt. Wywołuje aktywność i determinacje. Podkreśla on takie stany jak zwycięstwo, władza, wigor, radość oraz oczywiście miłość. Czerwień jest doskonałym kolorem dla treści, które nakłaniają do podjęcia pewnych działań oraz do podkreślenia pewnych istotnych informacji.
Na przykład: okazja, promocja, czy kup teraz. Informacje o promocji możemy często znaleźć na opakowaniach produktów spożywczych. Kolor czerwony to energia, siła i zmysłowość. Z tego względu, często jest stosowany w opakowaniach reklamowych żywności i kosmetyków. Można tutaj przywołać tak topowe marki, jak Coca-Cola, czy Rossmann.
Kolor niebieski
Kolor niebieski to łagodność i spokój. Sprzyja koncentracji i stabilizacji. Jest symbolem nieba, powietrza, ukojenia, wolności, czystości i doskonałości. Kojarzy się go z opanowaniem, perfekcjonizmem, spokojem. Jest kolorem, który wzbudza zaufanie u konsumentów.
Najczęściej wykorzystywany jest w reklamach banków, w kampaniach politycznych, reklamach instytucji finansowych, oświatowych, programach informacyjnych oraz agencjach ubezpieczeniowych. Kolor niebieski jest również kojarzony z czystością i świeżością. Z tego względu jest stosowany na opakowaniach reklamowych środków związanych z czystością oraz sterylnością. Mamy tutaj na myśli na przykład odświeżacze powietrza lub filtry wodne.
Niebieski zmniejsza apetyt, więc stosowanie go w opakowaniach reklamowych produktów spożywczych jest marketingowym samobójstwem. Znajdzie jednak swoje miejsce w pudełkach reklamowych dla produktów bardzo wysokiej jakości, luksusowych. Kolor niebieski podkreśla klasę i prestiż. Często w niebieskie opakowania pakowane są wieczne pióra albo bardzo drogie kosmetyki. Przykładem marki, w której dominuje kolor niebieski, jest Nokia.
Kolor żółty symbolizuje słońce i złoto. Oznacza wiedzę, energię, ciepło oraz urodzaj. Żółty mocno wiąże się z radością, ambicją, szczęściem oraz bogactwem. Kolor żółty powoduje u odbiorcy optymizm. Zachęca do działania oraz spróbowania produktu. Żółty jest często wykorzystywany w marketingu, aby odbiorcy poczuli ciepłe i przyjemne uczucia.
Kolor żółty jest najlepszy do reklamowania produktów dotyczących wypoczynku, edukacji, przeznaczonych dla dzieci, na przykład zabawek, ponieważ jest również kolorem symbolizującym bezpieczeństwo. Żółte pudełka kartonowe będzie idealne, aby wprowadzić nowy produkt na rynek. Jednak nie nadaje się do pakowania produktów luksusowych, ponieważ jest zbyt energetyczny i intensywny. Najbardziej znane marki wykorzystujące w marketingu kolor żółty to: McDonald’s, Nikon, Chupa Chups i Shell.
Kolor zielony
Zielony niestety jest kolorem zimnym, ale to nie znaczy, że nie budzi pozytywnych skojarzeń. Symbolizuje naturę, nadzieję, życie, zdrowie, harmonię i świeżość. Kojarzy się z równowagą, stabilizacją oraz bezpieczeństwem. Bardzo często jest wykorzystywany na opakowaniach reklamowych dla produktów pochodzenia naturalnego. Chętnie jest stosowany przez marki związane z edukacją lub finansami.
Ze względu na to, że kolor zielony kojarzony jest ze świeżością, to często używa się go na opakowaniach reklamowych gum do żucia, odświeżających drażetek, środków czystości do toalet. Kolor zielony to również ekologia. Często wykorzystują go do budowania swojego wizerunku marki działające zgodnie z naturą albo w sektorze przyrodniczym. Najbardziej znane tego rodzaju marki to: Yves Rocher, Sprite, BP i Animal Planet.
Kolor pomarańczowy
A co można powiedzieć o pomarańczowym? To radość, innowacyjność, witalność, oraz ciepło. Kolor pomarańczowy kojarzony jest z pozytywną energią. Pobudza apetyt, więc może być stosowany na opakowaniach reklamowych dla produktów spożywczych. Najbardziej znane marki z nim kojarzone to: Fanta, Mirinda i Allegro.
Gdy wybierasz kolor dla opakowania reklamowego, najpierw zapoznaj się z tym, co on symbolizuje i w jaki sposób oddziałuje na emocje Twoich potencjalnych klientów. Musi być to przemyślana decyzja, bo kolory, na długo zapadają w pamięć. Warto tutaj przywołać, chociażby znaną wszystkim żółtą literą M, firm McDonald’s. Jeżeli jeszcze nie jesteś pewny, to zawsze możesz zasięgnąć porady od producenta pudełek reklamowych lub agencji marketingowej.