Canon opublikował najnowszy Insight Report pt. „Creating Customer Value”, który pokazuje zmieniające się oczekiwania nabywców usług druku oraz niewykorzystane okazje dla ich dostawców i firmowych działów druku. Jak wynika z badań, mniej niż 20 proc. dostawców spełnia potrzeby swoich klientów. Tymczasem aż 80 proc. firm przyznaje, że chętnie przyjęłoby od nich kreatywne porady, tym bardziej dziś – w czasie, gdy działy marketingu znajdują się pod większą niż dotąd presją ze względu na stagnację oraz malejące budżety.
Firmy, skupiając się jedynie na mierzalnym zwrocie inwestycji w kampanie marketingowe, coraz częściej przenoszą się do świata cyfrowego, inwestując w marketing online aż 46 proc. swoich budżetów. Wiele przedsiębiorstw zdaje sobie jednak sprawę z ograniczeń, jakie niosą za sobą działania oparte wyłącznie na cyfrowych narzędziach, jak i z „cyfrowego zmęczenia”, którego doświadczają konsumenci. Dobre wiadomości są takie, że niemal wszyscy ankietowani w badaniu Canon (97 proc.) twierdzą, że w działaniach marketingowych korzystają również z materiałów drukowanych, a blisko połowa respondentów (47 proc.) regularnie prowadzi zintegrowane kampanie wykorzystujące druk. Z raportu wynika także, że ponad 33 proc. środków z budżetów marketingowych przeznaczanych jest na tradycyjne środki komunikacji, które stanowią podstawę kampanii wielu firm. Co więcej, 30 proc. odbiorców wierzy, że druk pozostanie równie istotny lub nawet zwiększy swoje znaczenie w najbliższych latach.
Eksperci Canon zauważają, że firmy muszą dziś być w stanie uzasadnić swoje inwestycje w wybrane strategie marketingowe. Jeśli zatem dostrzegą skuteczność materiałów drukowanych, chętnie zwiększają ich udział w puli wykorzystywanych narzędzi komunikacji. Jak wynika z raportu, 40 proc. ankietowanych specjalistów ds. marketingu twierdzi, że zainwestowałoby więcej środków w druk, jeśli podwoiłby się ich budżet. Jedna trzecia z nich przyznaje jednak, że nie dysponuje żadnym sposobem na pomiar skuteczności kampanii, w których wykorzystywane są materiały drukowane.
To dobre wieści dla branży druku. Z opublikowanego przez Canon raportu wynika, że profesjonaliści, którzy zmienią swój sposób komunikacji z klientami, będą dzielić się swoją wiedzą i staną się także niejako konsultantami, odniosą sukces. Jest to widoczna, niewykorzystana luka, która daje możliwość wyjścia z ofertą poza samą usługę druku.
Mathew Faulkner, Senior Marketing Manager na region EMEA w dziale Professional Print Business Canon Europe, zauważa: „Z badania jasno wynika, że choć dostawcy usług druku poprawnie wywiązują się z podstawowych zadań, to istnieje pewna rozbieżność pomiędzy tym, czego oczekują klienci, a tym, co otrzymują. Jeśli jednak wykorzystają każdą interakcję z klientem jako szansę na podzielenie się swoją wiedzą, mogą pomóc firmom zwiększyć skuteczność oddziaływania materiałów drukowanych. Współpracując bliżej z klientami i starając się zrozumieć ich kampanie marketingowe, profesjonaliści z branży drukarskiej mogą zyskać wiele okazji, by pokazywać, jak druk może stać się elementem szerszych kampanii. W efekcie tacy dostawcy będą w stanie nie tylko realizować zamówienia, ale też tworzyć dla klientów atrakcyjną propozycję, wykraczającą poza niezbędne minimum”.
Badanie zostało przeprowadzone w okresie od marca do czerwca 2020 r. przez niezależną firmę badawczą na podstawie szczegółowych wywiadów telefonicznych z 235 doświadczonymi menadżerami ds. marketingu z organizacji o różnej wielkości i z wielu branż działających w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Znaczna większość z ankietowanych (80 proc.) to końcowi nabywcy materiałów drukowanych (wewnątrz firmy), a 20 proc. reprezentowało agencje.
Na podstawie informacji firmy Canon