Trud­ny rok 2020: jak zmie­nił się świat – wnio­ski z ba­da­nia na zle­ce­nie Ep­sonPoprzedni artykuł 

Je­śli świat po pan­de­mii zmie­ni się na lep­sze, na­stąpi to w ob­sza­rze ochro­ny śro­do­wi­ska i uwa­gi skie­ro­wa­nej na do­bro­stan pra­cow­ni­ków – to je­den z naj­wa­żniej­szych wnio­sków mi­ędzy­na­ro­do­wych ba­dań, wy­ko­na­nych przez agen­cję ba­daw­czą B2B In­ter­na­tio­nal na za­mówie­nie fir­my Ep­son. Ich re­zul­ta­ty oma­wia­no pod­czas pa­ne­lu on-li­ne z udzia­łem pol­skich pro­fe­sjo­na­li­stów i prak­ty­ków bi­zne­su.

W lip­cu 2020 r., chcąc po­znać po­glądy i ocze­ki­wa­nia zwi­ąza­ne z za­cho­wa­niem pra­co­daw­ców i ma­rek pod­czas epi­de­mii Co­vi­d-19, Ep­son zle­cił re­no­mo­wa­nej agen­cji ba­da­nia ryn­ku B2B In­ter­na­tio­nal zba­da­nie ak­tu­al­nych wra­żeń i prze­my­śleń na te­mat śro­do­wi­ska pra­cy i ży­cia pry­wat­ne­go. W prze­pro­wa­dzo­nej an­kie­cie wzi­ęło udział po­nad 4335 ak­tyw­nych za­wo­do­wo na różnych szcze­blach od­po­wie­dzial­no­ści osób z 26 kra­jów, w tym z Pol­ski.

Ba­da­nie to po­zwo­li­ło po­znać m.in. na ile istot­na dla re­spon­den­tów jest od­po­wie­dzial­no­ść spo­łecz­no śro­do­wi­sko­wa firm, w tym ich pra­co­daw­ców. Do­dat­ko­wą ba­da­ną kwe­stią by­ło też wy­bie­ra­nie przez re­spon­den­tów da­nych pro­duk­tów tech­no­lo­gicz­nych z uwa­gi na spe­łnia­nie przez nie (i pro­du­cen­tów) kry­te­ri­ów zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju. Z son­da­żu wy­ni­ka, że w obli­czu pan­de­mii Co­vi­d-19 aż 75% re­spon­den­tów ocze­ku­je od swo­ich pra­co­daw­ców wi­ęk­sze­go za­an­ga­żo­wa­nia w kwe­stie spo­łecz­ne i zwi­ąza­ne z ochro­ną śro­do­wi­ska, uwa­ża­jąc, że te fun­da­men­tal­ne spra­wy nie zo­sta­ły jak do­tąd od­po­wied­nio za­ak­cen­to­wa­ne w pla­nach zwi­ąza­nych z po­wro­tem do pra­cy i od­bu­do­wą go­spo­dar­ki.

W ce­lu po­zna­nia pol­skie­go kon­tek­stu wnio­sków pły­nących z eks­per­ty­zy, pol­ski od­dział Ep­son zor­ga­ni­zo­wał pa­nel dys­ku­syj­ny, w którym – po­za przed­sta­wi­cie­lem pro­du­cen­ta Ro­ber­tem Resz­kow­skim – wzi­ęli udział klien­ci: Ja­kub Faj­frow­ski z Sep­tem­ber Events i Krzysz­tof Pie­czen­ko, szef IT w sie­ci Cu­kier­ni So­wa, przed­sta­wi­ciel part­ne­ra fir­my Ep­son: Mi­chał Drech­ny z fir­my Kom­pu­tro­nik oraz nie­za­le­żna eks­pert­ka Kry­sty­na Ja­rek, CEO & In­no­va­tion De­si­gner w Bo­oster of In­no­va­tion. De­ba­tę mo­de­ro­wał Ma­riusz Lau­risz – re­dak­tor na­czel­ny ma­ga­zy­nu IT Re­sel­ler.

Spo­strze­że­nia uzy­ska­ne pod­czas roz­mo­wy w istot­ny spo­sób po­zwo­li­ły roz­sze­rzyć i uak­tu­al­nić spoj­rze­nie, ta­kże w kon­te­kście różnic za­ob­ser­wo­wa­nych mi­ędzy Pol­ską i Eu­ro­pą Środ­ko­wą, a kra­ja­mi EU5.

Mi­mo pan­de­mii eko­lo­gia wci­ąż wa­żna

W ba­da­niu Ep­son Eco Va­lu­es wy­ra­źnie da­je się za­uwa­żyć je­den wio­dący trend – wzra­sta­jące zna­cze­nie kwe­stii spo­łecz­nej i śro­do­wi­sko­wej od­po­wie­dzial­no­ści bi­zne­su i to w od­nie­sie­niu do różnych ob­sza­rów i bra­nż.

Jak wy­ni­ka z ra­por­tu pod­su­mo­wu­jące­go, od­po­wie­dzial­no­ść spo­łecz­na i eko­lo­gicz­na bi­zne­su zo­sta­ła wska­za­na ja­ko istot­ny czyn­nik – dla nie­mal jed­nej czwar­tej re­spon­den­tów (24%) i jest jed­nym z trzech naj­wa­żniej­szych prio­ry­te­tów bi­zne­su w ogóle. Co cie­ka­we, pan­de­mia wca­le nie osła­bi­ła pro eko­lo­gicz­ne­go tren­du. Wręcz prze­ciw­nie – od firm ocze­ku­je się dziś po pro­stu wi­ęcej – za­rów­no wo­bec śro­do­wi­ska, jak i wo­bec pra­cow­ni­ka.

Ho­me of­fi­ce… ale ja­ki?

Ra­port po­dej­mu­je kwe­stię wa­run­ków co­dzien­nej pra­cy – ak­tu­al­nie bar­dzo często zdal­nej. Co wpły­wa na na­sze de­cy­zje co do jej śro­do­wi­ska? I ja­ką ro­lę od­gry­wa tu tech­no­lo­gia ja­ko ta­ka? Z son­da­żu wy­ni­ka m.in., że 3 na 5 pra­cow­ni­ków (58%) uwa­ża, że spo­sób ko­rzy­sta­nia ze współdzie­lo­nych urządzeń (w tym dru­ka­rek) po­wi­nien się zmie­nić w wy­ni­ku pan­de­mii Co­vi­d-19 – na bar­dziej bez­piecz­ny pod względem ochro­ny zdro­wia i uwzględ­nia­jący in­te­li­gent­ne roz­wi­ąza­nia.

Ba­da­ni wska­zu­ją też, że głów­ny­mi kry­te­ria­mi wy­bo­ru sprzętu są przede wszyst­kim tr­wa­ło­ść, ener­go­osz­częd­no­ść i ogra­ni­cze­nie ilo­ści zwi­ąza­nych z ich wy­twa­rza­niem i później­szą eks­plo­ata­cją sub­stan­cji i od­pa­dów szko­dli­wych dla śro­do­wi­ska. O roz­wi­ąza­niach mo­gących od­po­wia­dać na te po­trze­by Klien­tów mówił przed­sta­wi­ciel fir­my Ep­son Pol­ska, Ro­bert Resz­kow­ski: „Pra­cu­jąc zdal­nie, pra­cow­nik po­no­si do­dat­ko­we kosz­ty. War­to w ta­kiej sy­tu­acji in­we­sto­wać w tech­no­lo­gie i urządze­nia, ta­kie jak dru­kar­ki atra­men­to­we Ep­son, które cha­rak­te­ry­zu­ją się ni­skim zu­ży­ciem ener­gii, co prze­kła­da się na ni­skie kosz­ty eks­plo­ata­cji, a ta­kże mniej­szy wpływ na śro­do­wi­sko na­tu­ral­ne”.

„Zie­lo­na świa­do­mo­ść” – geo­gra­fia ma zna­cze­nie

Ana­li­za an­kiet wska­zu­je też, że Eu­ro­pa Za­chod­nia jest bar­dziej pro­eko­lo­gicz­na niż na­sza część kon­ty­nen­tu. I tak, wpływ na śro­do­wi­sko na­tu­ral­ne i spo­łe­cze­ństwo ma naj­wy­ższe zna­cze­nie w Niem­czech i Wło­szech, gdzie po­nad 1/3 re­spon­den­tów uzna­ło ten czyn­nik za 1 z 3 naj­wa­żniej­szych w pro­wa­dze­niu dzia­łal­no­ści bi­zne­so­wej. Po­dob­ne za­an­ga­żo­wa­nie wi­dać też wy­ra­źnie we Fran­cji i Skan­dy­na­wii.

Co wa­żne, ¾ ba­da­nych w zle­co­nym przez Ep­son ra­por­cie za­de­kla­ro­wa­ło, że w przy­szło­ści pre­fe­ro­wać będą pro­duk­ty firm, które na pierw­szym miej­scu sta­wia­ją zdro­wie i eko­lo­gię. Na ile tech­no­lo­gie, które mo­gą – w uwzględ­nie­niu zmian ja­kie przy­ni­ósł rok 2020 – po­pra­wić dzia­ła­nie firm w tym wła­śnie ob­sza­rze są do­stęp­ne już dziś, a na ile jest to kwe­stia przy­sto­so­wa­nia ich do tych wy­zwań po­wie­dział Mi­chał Drech­ny, Sa­les Ma­na­ger Out­sor­cing De­part­ment z Kom­pu­tro­nik Bi­znes: „ Wie­le kor­po­ra­cji wpro­wa­dza pro­gra­my pro­eko­lo­gicz­ne zwi­ąza­ne z ich dzia­łal­no­ścią, co wi­ęcej wie­lu klien­tów ocze­ku­je do­star­cze­nia cer­ty­fi­ka­tów czy za­świad­czeń po­twier­dza­jących to, że sprze­da­wa­ne pro­duk­ty czy świad­czo­ne usłu­gi są zgod­ne z za­sa­da­mi zrów­no­wa­żo­ne­go wpły­wu na śro­do­wi­sko”.

Za­do­wo­le­nie z ży­cia… istot­ne dla bi­zne­su i eko­lo­gii!

W an­kie­cie po­ja­wi­ły się też py­ta­nia do­ty­czące ogól­ne­go kom­for­tu i za­do­wo­le­nia z ży­cia pra­cow­ni­ków. Re­spon­den­tów za­py­ta­no o trzy naj­wa­żniej­sze prio­ry­te­ty dla przed­si­ębiorstw – zdro­wie i do­bro­stan wska­za­ło tu śred­nio 47% wszyst­kich re­spon­den­tów. Z cze­go 63% w Szwe­cji, 58% w Da­nii, 50% w Niem­czech, 60% w Wiel­kiej Bry­ta­nii, 41% w Esto­nii, 35% w Cze­cha­ch… i naj­mniej, bo 29% w Pol­sce. Co gor­sza, tyl­ko 17% re­spon­den­tów z Pol­ski uwa­ża, że fir­my będą bar­dziej wspie­ra­ły roz­wój pra­cow­ni­ków.

O tym, jak wi­dzi od­po­wie­dzial­ne pro­wa­dze­nie bi­zne­su oraz o przy­czy­nach tak du­żych roz­bie­żno­ści, mówił za­pro­szo­ny do dys­ku­sji przez Ep­son Krzysz­tof Pie­czen­ko, szef dzia­łu IT w Cu­kier­niach So­wa : „Klu­czo­we jest nie tyl­ko eko­lo­gicz­ne pro­wa­dze­nie bi­zne­su, ale ta­kże prze­my­śla­na edu­ka­cja, która w dłu­ższej per­spek­ty­wie po­win­na za­pro­cen­to­wać za­cho­wa­nia­mi wpły­wa­jący­mi po­zy­tyw­nie na kom­fort ży­cia i pra­cy nas wszyst­kich. Choć mi­ną la­ta, za­nim przy­nie­sie to wi­docz­ne efek­ty, jed­nak do­brze, że ta zmia­na już się za­częła”.

Za­rów­no z sa­me­go ba­da­nia, jak i je­go ana­li­zy przez pa­ne­li­stów wy­ni­ka, że pan­de­mia nie tyl­ko nie wy­pa­rła te­ma­ty­ki eko­lo­gicz­nej ze świa­do­mo­ści lu­dzi w Eu­ro­pie, ale zda­je się, że po­głębia za­in­te­re­so­wa­nie tym ob­sza­rem. To będzie mia­ło, a być mo­że już ma, wpływ na bi­znes, wy­po­sa­że­nie biur, spo­sób pra­cy, wy­bór urządzeń.

Na pod­sta­wie in­fro­ma­cji fir­my Ep­son

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści