Orlen, PGNiG, DPD, Lenovo, HP, Orange, mBank, Visa, PZU – to tylko niektóre marki, którym ufają polscy przedsiębiorcy. Redakcja „My Company Polska” po raz szósty ogłosiła zwycięzców badania Marka Godna Zaufania. W tym roku badanie na jej zlecenie przeprowadziła agencja badawcza Kantar Polska, a zwycięzców w każdej z 25 kategorii – czyli marki godne zaufania – wskazali przedsiębiorcy.
Przedstawiciele biznesu wybierali, komu w danej kategorii najbardziej ufają. Wszystkie pytania dotyczące marek były pytaniami otwartymi. Każda miała równe szanse, niezależnie od wielkości i zasięgu, a odpowiedzi ankietowanych bazowały na ich osobistej wiedzy i doświadczeniu. Respondentami byli przedstawiciele sektora MSP reprezentujący stanowiska od prezesów po dyrektorów i właścicieli firm. Ankieta została wysłana do 22 tysięcy przedsiębiorców. Nagrody zostały wręczone podczas gali, która odbyła się w dniu wczorajszym (29 kwietnia 2021 r.). Relacja z wydarzenia dostępna jest stronie www.MyCompanyPolska.pl , www.MarkaGodnaZaufania.pl oraz w naszych mediach społecznościowych https://www.facebook.com/events/175641874428450.
– Dla nas jest to wyjątkowa nagroda, dlatego, że zwycięzców wskazują sami przedsiębiorcy. Myślę, że dla nagrodzonych to jest bardzo istotne, to przecież głos z rynku mówiący „tak, właśnie wam ufamy”. Czego można chcieć więcej w tak trudnych czasach pandemii i lockdownów – mówi Grzegorz Sadowski, redaktor naczelny „My Company Polska”.
Nie pytamy czy, tylko jak
W tych trudnych dla wszystkich czasach kluczem do przetrwania były odpowiednio ułożone finanse firmy. W kategorii „Bank oferujący konto firmowe” świetnie wypadł ING (31,7 proc. głosujących). Z kolei w kategorii „Systemy płatnicze służące do realizowania płatności elektronicznych” zwycięzcą okazała się Visa z wynikiem 29,9 proc. mBank wygrał kategorię „Bank oferujący kredyty/pożyczki dla firm” (18,6 proc. wskazań), a Santander Leasing był liderem w kategorii „Firma leasingowa” (26,2 proc. głosów).
– Każda kolejna podpisana umowa to dowód na to, że klienci nam ufają. Czuję wtedy, że wspieranie przedsiębiorców w rozwoju i dawanie im możliwości wyboru odpowiednio przygotowanego finansowania ma sens, niezależnie od kondycji świata, który nas otacza – przyznaje Tomasz Jąder, prezes zarządu Santander Leasing.
Świetnie poradziła sobie w tym roku także firma faktoringowa Bibby Financial Services, wyprzedzając konkurentów o całą długość (21,3 proc., bo kolejny gracz ma zaledwie 4,5 proc.).
– Od początku staramy się budować z naszymi klientami partnerskie relacje. Niestety na rynku wciąż zamiast dogłębnego zrozumienia potrzeb częściej spotyka się szablonowe podejście i algorytmy. My przygotowując ofertę finansowania, nie pytamy „czy da się to zrobić?”, tylko „jak?”. Chcemy w taki sposób ustrukturyzować transakcję, by przedsiębiorca otrzymał wsparcie dla swojego biznesu – wyjaśnia Ewa Gawrońska-Micuń, dyrektor zarządzający, członek zarządu Bibby Financial Services.
Podobnie bardzo dobry wynik osiągnęło PZU, które wygrało w kategorii „Firma ubezpieczeniowa”. Największy polski ubezpieczyciel uzyskał 40,3 proc., podczas gdy najbliższy konkurent tylko 9,4 proc.
Słuchać przedsiębiorców
Pandemia była także trudnym sprawdzianem dla firm logistycznych i transportowych. Niedostarczona paczka, spóźniona dostawa… Wszystko to mogło się zemścić utratą zaufania. Z tego pojedynku z czasem obronną ręką wyszła np. marka DPD, na którą wskazało aż 43 proc. pytanych przedsiębiorców. Jak mówi prezes DPD, najważniejsze to słuchać klienta.
Podobnie w głos klientów wsłuchuje się Volkswagen Samochody Dostawcze, zwycięzca kategorii „Samochód dostawczy dla firm” (26,7 proc. wskazań).
– Przyznanie tytułu Marka Godna Zaufania to dla nas ogromne wyróżnienie, bo zaufanie klienta to czynnik, na który marki pracują całymi latami. By je zdobyć, skupiać się trzeba nie tylko na produktach, ale również, a może przede wszystkim, na uważnym wsłuchiwaniu się w potrzeby klienta. Przypomnę, że to właśnie z dialogu z klientem 70 lat temu zrodził się pierwszy i najbardziej kultowy z naszych modeli – Volkswagen Transporter T1 – wspomina Piotr Łakomy, dyrektor Marki Volkswagen Samochody Dostawcze.
Nowe kategorie
Niektóre kategorie uległy zmianie w stosunku do poprzedniego badania. „My Company Polska” postanowiło sprawdzić, które firmy uchodzą dziś za najbardziej innowacyjne. I tu wygrał InPost, którego wskazało 9,5 proc. ankietowanych. Redakcja zapytała też przedsiębiorców, które firmy wykazały się największą solidarnością w czasie kryzysu związanego z pandemią. Najlepiej w oczach polskich przedsiębiorców wypadła Żabka, którą wskazało 10 proc. głosujących.
- Żabka chce być firmą godną zaufania nie tylko dla swoich klientów, ale także całego otoczenia firmy. Wiarygodność opieramy na odpowiedzialności za swoje decyzje, działania wobec współpracowników, franczyzobiorców, klientów, partnerów biznesowych oraz środowisko naturalne – zauważa Anna Grabowska, wiceprezeska zarządu Żabka Polska ds. Strategii Konsumenckich/EVP.
Nową kategorią jest „Edukacja biznesu”. I tu zwycięzcą jest Akademia Leona Koźmińskiego, która zebrała 19 proc. głosów. Rektor akademii mówi, że uczelnia także musi się wsłuchiwać w to, co mają do powiedzenia jej studenci.
– Dobry, potwierdzony akredytacjami program kształcenia, wybitni profesorowie, bezpieczne miejsce do studiowania to fakty, ale przecież nie budujemy programów w oparciu o naszą nieomylność, a właśnie wsłuchując się w oczekiwania pracodawców, śledząc najnowsze trendy w technologii, zapraszając do współpracy innowacyjne instytucje. W naszym przypadku jest to gwarancja solidnej bazy narzędziowej, wiedzy, ale też elastyczności, podążania za zmieniającym się światem – wylicza prof. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego.
Ostatni rok był dla wielu czasem trudnym, ale była to też okazja do zmiany i weryfikacji swojej strategii biznesowej. Jak mówi Maciek Sokołowski, Partner Zarządzający Attention Marketing – firmy doradczej która jest partnerem Marki Godnej Zaufania – zmiany zaszły wszędzie i jeśli się do nich jeszcze nie dostosowaliśmy, możemy dużo stracić. – Bez odpowiednio opracowanej komunikacji oraz wiedzy, co dokładnie kształtuje relacje z klientami i pracownikami, szczególnie przy ostatnio dynamicznie zmieniających się postawach konsumenckich i niepokojach pracowników, sporo ryzykujemy zaniedbując tą sferę funkcjonowania firmy. Coraz istotniejszą rolę w tym procesie ma wielokanałowa forma komunikacji. W tym aspekcie to właśnie marketing i PR odgrywa wiodącą rolę w skutecznym dotarciu do naszych grup docelowych oraz pełnienia funkcji doradcy na każdym etapie „podróży” naszych klientów – tłumaczy.
Na podstawie informacji organizatora