Mar­ka God­na Zau­fa­nia 2021 – wy­ni­kiPoprzedni artykuł 

Or­len, PGNiG, DPD, Le­no­vo, HP, Oran­ge, mBank, Vi­sa, PZU – to tyl­ko nie­które mar­ki, którym ufa­ją pol­scy przed­si­ębior­cy. Re­dak­cja „My Com­pa­ny Pol­ska” po raz szósty ogło­si­ła zwy­ci­ęz­ców ba­da­nia Mar­ka God­na Zau­fa­nia. W tym ro­ku ba­da­nie na jej zle­ce­nie prze­pro­wa­dzi­ła agen­cja ba­daw­cza Kan­tar Pol­ska, a zwy­ci­ęz­ców w ka­żdej z 25 ka­te­go­rii – czy­li mar­ki god­ne za­ufa­nia – wska­za­li przed­si­ębior­cy.

Przed­sta­wi­cie­le bi­zne­su wy­bie­ra­li, ko­mu w da­nej ka­te­go­rii naj­bar­dziej ufa­ją. Wszyst­kie py­ta­nia do­ty­czące ma­rek by­ły py­ta­niami otwar­ty­mi. Ka­żda mia­ła rów­ne szan­se, nie­za­le­żnie od wiel­ko­ści i za­si­ęgu, a od­po­wie­dzi an­kie­to­wa­nych ba­zo­wa­ły na ich oso­bi­stej wie­dzy i do­świad­cze­niu. Re­spon­den­ta­mi by­li przed­sta­wi­cie­le sek­to­ra MSP re­pre­zen­tu­jący sta­no­wi­ska od pre­ze­sów po dy­rek­to­rów i wła­ści­cie­li firm. An­kie­ta zo­sta­ła wy­sła­na do 22 ty­si­ęcy przed­si­ębior­ców. Na­gro­dy zo­sta­ły wręczo­ne pod­czas ga­li, która od­by­ła się w dniu wczo­raj­szym (29 kwiet­nia 2021 r.). Re­la­cja z wy­da­rze­nia do­stęp­na jest stro­nie www.My­Com­pa­ny­Pol­ska.pl , www.Mar­ka­God­na­Zau­fa­nia.pl oraz w na­szych me­diach spo­łecz­no­ścio­wych https://www.fa­ce­bo­ok.co­m/e­vent­s/175641874428450.

– Dla nas jest to wy­jąt­ko­wa na­gro­da, dla­te­go, że zwy­ci­ęz­ców wska­zu­ją sa­mi przed­si­ębior­cy. My­ślę, że dla na­gro­dzo­nych to jest bar­dzo istot­ne, to prze­cież głos z ryn­ku mówi­ący „tak, wła­śnie wam ufa­my”. Cze­go mo­żna chcieć wi­ęcej w tak trud­nych cza­sach pan­de­mii i lock­dow­nów – mówi Grze­gorz Sa­dow­ski, re­dak­tor na­czel­ny „My Com­pa­ny Pol­ska”.

Nie py­ta­my czy, tyl­ko jak

W tych trud­nych dla wszyst­kich cza­sach klu­czem do prze­trwa­nia by­ły od­po­wied­nio uło­żo­ne fi­nan­se fir­my. W ka­te­go­rii „Bank ofe­ru­jący kon­to fir­mo­we” świet­nie wy­pa­dł ING (31,7 proc. gło­su­jących). Z ko­lei w ka­te­go­rii „Sy­ste­my płat­ni­cze słu­żące do re­ali­zo­wa­nia płat­no­ści elek­tro­nicz­ny­ch” zwy­ci­ęz­cą oka­za­ła się Vi­sa z wy­ni­kiem 29,9 proc. mBank wy­grał ka­te­go­rię „Bank ofe­ru­jący kre­dy­ty­/po­życz­ki dla fir­m” (18,6 proc. wska­zań), a San­tan­der Le­asing był li­de­rem w ka­te­go­rii „Fir­ma le­asin­go­wa” (26,2 proc. gło­sów).

– Ka­żda ko­lej­na pod­pi­sa­na umo­wa to do­wód na to, że klien­ci nam ufa­ją. Czu­ję wte­dy, że wspie­ra­nie przed­si­ębior­ców w roz­wo­ju i da­wa­nie im mo­żli­wo­ści wy­bo­ru od­po­wied­nio przy­go­to­wa­ne­go fi­nan­so­wa­nia ma sens, nie­za­le­żnie od kon­dy­cji świa­ta, który nas ota­cza – przy­zna­je To­masz Jąder, pre­zes za­rządu San­tan­der Le­asing.

Świet­nie po­ra­dzi­ła so­bie w tym ro­ku ta­kże fir­ma fak­to­rin­go­wa Bib­by Fi­nan­cial Se­rvi­ces, wy­prze­dza­jąc kon­ku­ren­tów o ca­łą dłu­go­ść (21,3 proc., bo ko­lej­ny gracz ma za­le­d­wie 4,5 proc.).

– Od po­cząt­ku sta­ra­my się bu­do­wać z na­szy­mi klien­ta­mi part­ner­skie re­la­cje. Nie­ste­ty na ryn­ku wci­ąż za­miast do­głęb­ne­go zro­zu­mie­nia po­trzeb częściej spo­ty­ka się sza­blo­no­we po­de­jście i al­go­ryt­my. My przy­go­to­wu­jąc ofer­tę fi­nan­so­wa­nia, nie py­ta­my „czy da się to zro­bić?”, tyl­ko „jak?”. Ch­ce­my w ta­ki spo­sób ustruk­tu­ry­zo­wać trans­ak­cję, by przed­si­ębior­ca otrzy­mał wspar­cie dla swo­je­go bi­zne­su – wy­ja­śnia Ewa Gaw­ro­ńska­-Mi­cuń, dy­rek­tor za­rządza­jący, czło­nek za­rządu Bib­by Fi­nan­cial Se­rvi­ces.

Po­dob­nie bar­dzo do­bry wy­nik osi­ągnęło PZU, które wy­gra­ło w ka­te­go­rii „Fir­ma ubez­pie­cze­nio­wa”. Naj­wi­ęk­szy pol­ski ubez­pie­czy­ciel uzy­skał 40,3 proc., pod­czas gdy naj­bli­ższy kon­ku­rent tyl­ko 9,4 proc.

Słu­chać przed­si­ębior­ców

Pan­de­mia by­ła ta­kże trud­nym spraw­dzia­nem dla firm lo­gi­stycz­nych i trans­por­to­wych. Nie­do­star­czo­na pacz­ka, spóźnio­na do­sta­wa… Wszyst­ko to mo­gło się ze­mścić utra­tą za­ufa­nia. Z te­go po­je­dyn­ku z cza­sem obron­ną ręką wy­szła np. mar­ka DPD, na którą wska­za­ło aż 43 proc. py­ta­nych przed­si­ębior­ców. Jak mówi pre­zes DPD, naj­wa­żniej­sze to słu­chać klien­ta.

– Od kil­ku lat DPDgro­up pu­bli­ku­je ba­da­nia ryn­ko­we Ba­ro­metr E-shop­per przed­sta­wia­jące pre­fe­ren­cje in­ter­nau­tów, co sta­no­wi uzu­pe­łnie­nie in­for­ma­cji zwrot­nych uzy­ska­nych od przed­si­ębior­ców i po­zwa­la kszta­łto­wać ofer­tę zgod­nie z ocze­ki­wa­nia­mi klien­tów i od­bior­ców pa­czek. Dzi­ęki tym dzia­ła­niom, a przede wszyst­kim sta­ra­niom ca­łej spo­łecz­no­ści DPD Pol­ska, ko­lej­ny raz otrzy­ma­li­śmy za­szczyt­ny ty­tuł Mar­ka God­na Zau­fa­nia – mówi Ra­fał Na­wło­ka, pre­zes DPD Pol­ska.

Po­dob­nie w głos klien­tów wsłu­chu­je się Volk­swa­gen Sa­mo­cho­dy Do­staw­cze, zwy­ci­ęz­ca ka­te­go­rii „Sa­mo­chód do­staw­czy dla fir­m” (26,7 proc. wska­zań).

– Przy­zna­nie ty­tu­łu Mar­ka God­na Zau­fa­nia to dla nas ogrom­ne wy­różnie­nie, bo za­ufa­nie klien­ta to czyn­nik, na który mar­ki pra­cu­ją ca­ły­mi la­ta­mi. By je zdo­być, sku­piać się trze­ba nie tyl­ko na pro­duk­tach, ale rów­nież, a mo­że przede wszyst­kim, na uwa­żnym wsłu­chi­wa­niu się w po­trze­by klien­ta. Przy­pom­nę, że to wła­śnie z dia­lo­gu z klien­tem 70 lat te­mu zro­dził się pierw­szy i naj­bar­dziej kul­to­wy z na­szych mo­de­li – Volk­swa­gen Tran­spor­ter T1 – wspo­mi­na Piotr Ła­ko­my, dy­rek­tor Mar­ki Volk­swa­gen Sa­mo­cho­dy Do­staw­cze.

No­we ka­te­go­rie

Niek­tóre ka­te­go­rie ule­gły zmia­nie w sto­sun­ku do po­przed­nie­go ba­da­nia. „My Com­pa­ny Pol­ska” po­sta­no­wi­ło spraw­dzić, które fir­my ucho­dzą dziś za naj­bar­dziej in­no­wa­cyj­ne. I tu wy­grał InPost, które­go wska­za­ło 9,5 proc. an­kie­to­wa­nych. Re­dak­cja za­py­ta­ła też przed­si­ębior­ców, które fir­my wy­ka­za­ły się naj­wi­ęk­szą so­li­dar­no­ścią w cza­sie kry­zy­su zwi­ąza­ne­go z pan­de­mią. Naj­le­piej w oczach pol­skich przed­si­ębior­ców wy­pa­dła Żab­ka, którą wska­za­ło 10 proc. gło­su­jących.

- Żab­ka chce być fir­mą god­ną za­ufa­nia nie tyl­ko dla swo­ich klien­tów, ale ta­kże ca­łe­go oto­cze­nia fir­my. Wia­ry­god­no­ść opie­ra­my na od­po­wie­dzial­no­ści za swo­je de­cy­zje, dzia­ła­nia wo­bec współpra­cow­ni­ków, fran­czy­zo­bior­ców, klien­tów, part­ne­rów bi­zne­so­wych oraz śro­do­wi­sko na­tu­ral­ne – za­uwa­ża An­na Gra­bow­ska, wi­ce­pre­ze­ska za­rządu Żab­ka Pol­ska ds. Stra­te­gii Kon­su­menc­ki­ch/EVP.

No­wą ka­te­go­rią jest „Edu­ka­cja bi­zne­su”. I tu zwy­ci­ęz­cą jest Aka­de­mia Le­ona Ko­źmi­ńskie­go, która ze­bra­ła 19 proc. gło­sów. Rek­tor aka­de­mii mówi, że uczel­nia ta­kże mu­si się wsłu­chi­wać w to, co ma­ją do po­wie­dze­nia jej stu­den­ci.

– Do­bry, po­twier­dzo­ny akre­dy­ta­cja­mi pro­gram kszta­łce­nia, wy­bit­ni pro­fe­so­ro­wie, bez­piecz­ne miej­sce do stu­dio­wa­nia to fak­ty, ale prze­cież nie bu­du­je­my pro­gramów w opar­ciu o na­szą nie­omyl­no­ść, a wła­śnie wsłu­chu­jąc się w ocze­ki­wa­nia pra­co­daw­ców, śle­dząc naj­now­sze tren­dy w tech­no­lo­gii, za­pra­sza­jąc do współpra­cy in­no­wa­cyj­ne in­sty­tu­cje. W na­szym przy­pad­ku jest to gwa­ran­cja so­lid­nej ba­zy na­rzędzio­wej, wie­dzy, ale też ela­stycz­no­ści, podąża­nia za zmie­nia­jącym się świa­tem – wy­li­cza prof. Grze­gorz Ma­zu­rek, rek­tor Aka­de­mii Le­ona Ko­źmi­ńskie­go.

Ostat­ni rok był dla wie­lu cza­sem trud­nym, ale by­ła to też oka­zja do zmia­ny i we­ry­fi­ka­cji swo­jej stra­te­gii bi­zne­so­wej. Jak mówi Ma­ciek So­ko­łow­ski, Part­ner Za­rządza­jący At­ten­tion Mar­ke­ting – fir­my do­rad­czej która jest part­ne­rem Mar­ki God­nej Zau­fa­nia – zmia­ny za­szły wszędzie i je­śli się do nich jesz­cze nie do­sto­so­wa­li­śmy, mo­że­my du­żo stra­cić. – Bez od­po­wied­nio opra­co­wa­nej ko­mu­ni­ka­cji oraz wie­dzy, co do­kład­nie kszta­łtu­je re­la­cje z klien­ta­mi i pra­cow­ni­ka­mi, szcze­gól­nie przy ostat­nio dy­na­micz­nie zmie­nia­jących się po­sta­wach kon­su­menc­kich i nie­po­ko­jach pra­cow­ni­ków, spo­ro ry­zy­ku­je­my za­nie­dbu­jąc tą sfe­rę funk­cjo­no­wa­nia fir­my. Co­raz istot­niej­szą ro­lę w tym pro­ce­sie ma wie­lo­ka­na­ło­wa for­ma ko­mu­ni­ka­cji. W tym aspek­cie to wła­śnie mar­ke­ting i PR od­gry­wa wio­dącą ro­lę w sku­tecz­nym do­tar­ciu do na­szych grup do­ce­lo­wych oraz pe­łnie­nia funk­cji do­rad­cy na ka­żdym eta­pie „po­dróży” na­szych klien­tów – tłu­ma­czy.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji or­ga­ni­za­to­ra

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści