Po­nad 4,5 mi­lio­na podro­bio­nych pro­duk­tów i kom­po­nen­tów dru­kar­skich w rękach HPPoprzedni artykuł 

W ze­szłym ro­ku, na te­re­nie Eu­ro­py, Bli­skie­go Wscho­dy i Afry­ki (EMEA), Azji i Pa­cy­fi­ku oraz obu Ame­ryk, ze­spół HP An­ti­-Co­un­ter­fe­iting and Fraud (ACF) skon­fi­sko­wał po­nad 4.5 mi­lio­na sfa­łszo­wa­nych pro­duk­tów, części i kom­po­nen­tów dru­kar­skich – wli­cza­jąc w to du­że ilo­ści tu­szy i to­ne­rów. Prze­jęcia mia­ły miej­sce mi­ędzy li­sto­pa­dem 2019 r. a pa­ździer­ni­kiem 2020 r., w cza­sie gdy ob­ostrze­nia zwi­ąza­ne z pan­de­mią COVID-19 szcze­gól­nie utrud­nia­ły wal­kę z oszu­sta­mi do­star­cza­jący­mi podro­bio­ne ma­te­ria­ły eks­plo­ata­cyj­ne na ca­łym świe­cie.

W okre­sie na­ro­do­wych lock­dow­nów, okre­so­wych nie­do­bo­rów pra­cow­ni­ków, zmian w po­li­ty­ce cel­nej pa­ństw, sie­ci prze­stęp­cze zmie­ni­ły mo­del dzia­ła­nia. Od mo­men­tu, gdy kon­su­men­ci i przed­si­ębior­stwa prze­sta­wi­li się na sprze­daż on­li­ne, to wła­śnie ta ga­łęź go­spo­dar­ki zna­la­zła się w cen­trum za­in­te­re­so­wa­nia oszu­stów. Ze­spół HP ACF mu­siał jak naj­szyb­ciej do­sto­so­wać się do no­wej sy­tu­acji, aby móc efek­tyw­nie chro­nić swo­ich klien­tów w sie­ci – w re­zul­ta­cie do­pro­wa­dzo­no do usu­ni­ęcia (de­-li­stin­gów) 224 000 podro­bio­nych wkła­dów dru­kar­skich z in­ter­ne­to­wych plat­form han­dlo­wych.

Dzi­ęki ści­słej współpra­cy z klien­ta­mi oraz part­ne­ra­mi han­dlo­wy­mi, prze­pro­wa­dzo­no po­nad 1700 kon­tro­li do­staw HP – Cu­sto­mer De­li­ve­ry In­spec­tion (CDI) i au­dy­tów ma­ga­zy­nów part­ne­rów – Chan­nel Part­ner Pro­tec­tion Au­dits (CPPAs) we wszyst­kich re­gio­nach. Jed­no­cze­śnie, ze­spół ACF kon­ty­nu­ował szko­le­nia i edu­ko­wa­nie part­ne­rów w za­kre­sie zwal­cza­nia podra­bia­nia to­wa­rów, or­ga­ni­zu­jąc spo­tka­nia on­li­ne do­cie­ra­jące do po­nad 6700 in­te­re­sa­riu­szy, part­ne­rów i klien­tów z ca­łe­go świa­ta.

W ci­ągu ostat­nich kil­ku la­tach ry­nek han­dlu on­li­ne sys­te­ma­tycz­nie zy­ski­wał na zna­cze­niu, jed­nak wraz z ogra­ni­cze­nia­mi, zwi­ąza­ny­mi z pan­de­mią, do­ty­czący­mi fi­zycz­nych pla­cówek han­dlo­wych, co­raz wi­ęcej osób de­cy­du­je się na ku­po­wa­nie i sprze­da­wa­nie on­li­ne. Nie­ste­ty, do­ty­czy to rów­nież nie­uczci­wych sprze­daw­ców, którzy ukry­wa­ją się za za­sło­ną ano­ni­mo­wo­ści, ja­ką za­pew­nia in­ter­net – ko­men­tu­je Glenn Jo­nes, szef glo­bal­ne­go pro­gra­mu An­ti­-Co­un­ter­fe­iting Pro­gram­me w HP – Jesz­cze ni­gdy tech­no­lo­gia nie od­gry­wa­ła tak wa­żnej ro­li w iden­ty­fi­ka­cji i za­trzy­my­wa­niu fa­łsze­rzy. Dzi­ęki ci­ągłym in­we­sty­cjom w na­rzędzia do mo­ni­to­ro­wa­nia sie­ci, na­rzędzia ana­li­zy big da­ta w wy­kry­wa­niu podróbek oraz ulep­sze­nia na­szej tech­no­lo­gii śle­dze­nia, HP nie­ustan­nie im­ple­men­tu­je no­we spo­so­by ochro­ny na­szych klien­tów.

Do suk­ce­sów ze­spo­łu HP An­ti­-Co­un­ter­fe­iting and Fraud w 2020 r. w re­gio­nie EMEA mo­żna za­li­czyć m.in.:

  • Za­jęcie 1 mi­lio­na nie­le­gal­nych ma­te­ria­łów eks­plo­ata­cyj­nych i usu­ni­ęcie po­nad 135 000 ofert on­li­ne;
  • Za­trzy­ma­nie po­ten­cjal­nej sprze­da­ży 54 000 podro­bio­nych wkła­dów z to­ne­ra­mi i tu­sza­mi w Ni­ge­rii – co sta­no­wi­ło naj­wi­ęk­sze prze­jęcie w re­gio­nie EMEA w 2020 r.;
  • Wy­da­nie po­nad 500 po­rad­ni­ków ACF, aby po­móc pra­cow­ni­kom, part­ne­rom i klien­tom HP w wal­ce
  • z podrób­ka­mi;
  • Ro­zwi­ja­nie tech­no­lo­gii śle­dze­nia w ce­lu zwal­cza­nia sprze­da­ży nie­le­gal­nych ma­te­ria­łów eks­plo­ata­cyj­nych. Co istot­ne, wkła­dy z to­ne­ra­mi są na­dal naj­częściej podra­bia­nym pro­duk­tem, sta­no­wi­ąc po­nad 75% war­to­ści prze­jęć w ro­ku fi­nan­so­wym 2020.

Kie­row­nic­two dzia­łów IT mu­si za­cho­wać czuj­no­ść i sto­so­wać za­sa­dę ogra­ni­czo­ne­go za­ufa­nia wo­bec za­le­wa­jących ry­nek ta­nich pro­duk­tów biu­ro­wych, które mo­gą oka­zać się podrób­ka­mi – do­da­je Glenn Jo­nes. Mar­ki, do­staw­cy usług i plat­for­my han­dlu elek­tro­nicz­ne­go po­win­ni dzie­lić się od­po­wie­dzial­no­ścią, aby za­gwa­ran­to­wać, że sprze­da­wa­ne na ryn­ku pro­duk­ty są le­gal­ne. Dzi­ęki ści­słej współpra­cy z na­szy­mi part­ne­ra­mi han­dlo­wy­mi i dys­try­bu­to­ra­mi mo­że­my ogra­ni­czyć licz­bę sfa­łszo­wa­nych pro­duk­tów do­cie­ra­jących do klien­ta.

Po­dra­bia­nie to­wa­rów jest prze­stęp­stwem. Dla użyt­kow­ni­ków ko­rzy­sta­nie z nie­le­gal­nych podróbek mo­że skut­ko­wać pro­ble­ma­mi z wy­daj­no­ścią i nie­za­wod­no­ścią urządzeń. W przy­pad­ku awa­rii dru­kar­ki z po­wo­du uży­wa­nia podro­bio­ne­go atra­men­tu lub to­ne­ra gwa­ran­cja pro­du­cen­ta mo­że nie obej­mo­wać na­pra­wy.

Ory­gi­nal­ne pro­duk­ty HP zo­sta­ły za­pro­jek­to­wa­ne tak, aby spe­łniać su­ro­we stan­dar­dy ja­ko­ści i nie­za­wod­no­ści roz­wi­ązań, które są opar­te na dłu­giej hi­sto­rii in­no­wa­cji, ba­dań i te­stów. Ory­gi­nal­ne wkła­dy atra­men­to­we HP La­se­rJet i HP, w prze­ci­wie­ństwie do podróbek, są wy­jąt­ko­wo wy­daj­ne i osi­ąga­ją obie­ca­ne re­zul­ta­ty.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my HP

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści