No­wa 7-ko­lo­ro­wa Ra­pi­da 106 fir­my Ko­enig & Bau­er w dru­kar­ni Ako­mexPoprzedni artykuł 

Od lewej: Michał Drożdż - regionalny szef sprzedaży Koenig & Bauer (CEE), Janusz Jaroszyński - dyrektor produkcji, Grzegorz Łajca - prezes zarządu, Krystyna Piekarska - kierownik produkcji (wszyscy Akomex) i Jan Korenc - prezes zarządu Koenig & Bauer (CEE).
Od le­wej: Mi­chał Dro­żdż – re­gio­nal­ny szef sprze­da­ży Ko­enig & Bau­er (CEE), Ja­nusz Ja­ro­szy­ński – dy­rek­tor pro­duk­cji, Grze­gorz Łaj­ca – pre­zes za­rządu, Kry­sty­na Pie­kar­ska – kie­row­nik pro­duk­cji (wszy­scy Ako­mex) i Jan Ko­renc – pre­zes za­rządu Ko­enig & Bau­er (CEE).

Zwi­ęk­sze­nie wy­daj­no­ści i ja­ko­ści pro­du­ko­wa­nych opa­ko­wań oraz mo­żli­wo­ść re­ali­za­cji pro­jek­tów uwzględ­nia­jących szer­szy ga­mut ko­lo­ry­stycz­ny le­ża­ły u pod­staw naj­now­szej in­we­sty­cji sprzęto­wej, zre­ali­zo­wa­nej przez dru­kar­nię Ako­mex ze Sta­ro­gar­du Gda­ńskie­go. Ten, sta­no­wi­ący część Ako­mex Gro­up, za­kład po­li­gra­ficz­ny spe­cja­li­zu­je się od wie­lu lat w wysokoja­ko­ściowych opa­ko­wa­niach dla bra­nży spo­żyw­czej, z których co­raz wi­ęk­sza część tra­fia na ryn­ki za­gra­nicz­ne. Jak przy­zna­je Grze­gorz Łaj­ca – pre­zes Ako­mex Gro­up, za­kup ma­szy­ny Ra­pi­da 106–7+LTTL SPC ALV3 fir­my Ko­enig & Bau­er ma po­móc w dal­szej eks­pan­sji ca­łej gru­py, głów­nie na ryn­ki Unii Eu­ro­pej­skiej i USA.

Spe­cja­li­za­cja: opa­ko­wa­nia z tek­tu­ry li­tej

Ako­mex Gro­up skła­da się obec­nie z trzech firm: dru­ka­rń Ako­mex w Sta­ro­gar­dzie Gda­ńskim (dzia­ła­jącej od 1993 ro­ku) i Druk­pak w Alek­san­dro­wie Ku­jaw­skim (której po­cząt­ki si­ęga­ją lat 70. ubie­głe­go wie­ku) oraz za­kła­du kon­wer­tu­jące­go tac­ki dla prze­my­słu ryb­ne­go – Pla­no­Pack z sie­dzi­bą w Her­ning (Da­nia). Na prze­strze­ni ostat­nich lat w gru­pie za­cho­dzi­ły prze­kszta­łce­nia wła­sno­ścio­we, które za­ko­ńczy­ły się w kwiet­niu 2020 ro­ku. „Od 2018 ro­ku re­ali­zu­je­my sys­te­ma­tycz­ne wzro­sty – mówi Grze­gorz Łaj­ca.

– Rok 2020 był dla nas pod tym względem re­kor­do­wy, mi­mo trud­no­ści zwi­ąza­nych z pan­de­mi­ą”.

Jak pod­kre­śla pre­zes Ako­mex Gro­up, spe­cja­li­za­cja z po­dzia­łem na po­szcze­gól­ne za­kła­dy jest do­ść kla­row­na i wy­ni­ka z uwa­run­ko­wań hi­sto­rycz­nych: „Druk­pak od de­kad pro­du­ko­wał opa­ko­wa­nia far­ma­ceu­tycz­ne z tek­tu­ry li­tej i tak jest do dzi­siaj. Ako­mex z ko­lei od wie­lu lat spe­cja­li­zu­je się w ob­słu­dze klien­tów z bra­nży spo­żyw­czej, rów­nież w za­kre­sie opa­ko­wań z tek­tu­ry li­tej. Pla­no­Pack wspie­ra eks­pan­sję gru­py na ryn­ku skan­dy­naw­skim. War­to w tym miej­scu wspo­mnieć, że Ako­mex Gro­up jest zde­cy­do­wa­nym li­de­rem je­że­li cho­dzi o pro­duk­cję ta­cek dla prze­my­słu ryb­ne­go w na­szym kra­ju, zaś wdro­żo­ne przez nas roz­wi­ąza­nie – tac­ka skin – znaj­du­je co­raz wi­ęk­sze uzna­nie wśród pol­skich i mi­ędzy­na­ro­do­wych pro­du­cen­tów opa­ko­wań spo­żyw­czy­ch”.

In­no­wa­cyj­ne roz­wi­ąza­nia, sta­bil­na gru­pa klien­tów

„Tac­ka skin ba­zu­je na pro­eko­lo­gicz­nej kon­cep­cji ła­twe­go od­dzie­le­nia części spodniej, wy­ko­na­nej z kar­to­nu, od spe­cjal­nej po­wło­ki ba­rie­ro­wej, na której znaj­du­je się pro­dukt spo­żyw­czy – kon­ty­nu­uje Grze­gorz Łaj­ca. – Ca­ło­ść po­kry­wa­na jest do­dat­ko­wą fo­lią we wła­snym za­kre­sie przez na­sze­go klien­ta w de­dy­ko­wa­nej ma­szy­nie pa­ku­jącej, wi­ęc in­we­sty­cja z je­go stro­ny w te­go ty­pu spe­cja­li­stycz­ny sprzęt de­ter­mi­nu­je po­wo­dze­nie ca­łe­go przed­si­ęw­zi­ęcia. Po­nie­waż jed­nak te­go ro­dza­ju tac­ka – po­za co­raz istot­niej­szą pro­eko­lo­gicz­no­ścią – spe­łnia też funk­cje mar­ke­tin­go­we (dzi­ęki mo­żli­wo­ści za­dru­ko­wa­nia obu stron części kar­to­no­wej), prze­ko­nu­je się do niej co­raz szer­sze gro­no na­szych od­bior­ców”.

Sta­bil­ne port­fo­lio klien­tów to je­den z fi­la­rów suk­ce­sów, ja­kie od­no­si Ako­mex Gro­up. Jak po­da­je fir­ma, ok. 60% z nich współpra­cu­je z nią od po­nad 10 lat, zle­ca­jąc tu przede wszyst­kim opa­ko­wa­nia z tek­tu­ry li­tej, tac­ki i ar­ku­sze la­mi­no­wa­ne, a ta­kże ulot­ki i ety­kie­ty.

Tac­ki skin to jed­no z in­no­wa­cyj­nych roz­wi­ązań, ja­kie Ako­mex wpro­wa­dził do ofer­ty z my­ślą o swo­ich klien­tach. Ko­lej­ne to m.in. po­kry­wa­nie wy­dru­ków of­f­se­to­wych spe­cjal­nym la­kie­rem An­ty­vir o cha­rak­te­rze an­ty­pa­to­ge­no­wym, na­no­sze­nie nie­do­strze­gal­nych dla oka cy­fro­wych ko­dów kre­sko­wych – Di­gi­marc (dzi­ęki cze­mu mo­żna wy­ko­rzy­stać do­dat­ko­wą po­wierzch­nię opa­ko­wa­nia np. na ce­le in­for­ma­cyj­ne czy mar­ke­tin­go­we) oraz dru­ko­wa­nie z szer­szym ga­mu­tem ko­lo­ry­stycz­nym – Ako­7Co­lor. Z my­ślą o tym ostat­nim roz­wi­ąza­niu zo­stał zre­ali­zo­wa­ny nie­daw­ny za­kup ma­szy­ny Ra­pi­da.

7-ko­lo­ro­wy druk z szer­szym ga­mu­tem w ma­szy­nie Ra­pi­da

„Druk sied­mio­ko­lo­ro­wy, uwzględ­nia­jący sys­tem CMYK i trzy ko­lo­ry do­dat­ko­we był na­szym „ocz­kiem w gło­wie” od daw­na i próby z nim zwi­ąza­ne czy­ni­li­śmy już od pew­ne­go cza­su – przy­zna­je Grze­gorz Łaj­ca. – Jed­nak do­pie­ro im­ple­men­ta­cja spe­cja­li­stycz­ne­go opro­gra­mo­wa­nia oraz – wkrót­ce po­tem – ma­szy­ny Ra­pi­da 106 po­zwo­li­ło na pe­łne wdro­że­nie tej tech­no­lo­gii. Dla ce­lów mar­ke­tin­go­wych ochrzci­li­śmy je mia­nem Ako­7Co­lor i mu­szę przy­znać, że zdo­by­wa ono co­raz wi­ęk­sze uzna­nie u na­szych klien­tów”.

Re­ali­zo­wa­ny w ma­szy­nie Ra­pi­da druk 7-ko­lo­ro­wy umo­żli­wia – jak po­da­je fir­ma Ako­mex – po­kry­cie 95% ko­lo­rów Pan­to­ne, a wszyst­ko dzi­ęki kon­wer­sji barw spe­cjal­nych (na ba­zie stan­dar­do­wych pli­ków prze­sła­nych przez klien­ta) na ko­lo­ry z pa­le­ty CMYKOGV. Wśród ko­rzy­ści z za­sto­so­wa­nia te­go roz­wi­ąza­nia dru­kar­nia wy­mie­nia ta­kże oszczęd­no­ść cza­su, wi­ęk­szą pro­eko­lo­gicz­no­ść opa­ko­wa­nia (dzi­ęki re­duk­cji zu­ży­cia ener­gii, wo­dy i środ­ków do czysz­cze­nia ma­szy­ny), a ta­kże sta­bil­no­ść i po­wta­rzal­no­ść pro­duk­cji. W kon­te­kście dwóch ostat­nich pa­ra­me­trów, du­że zna­cze­nie ma – co pod­kre­śla Grze­gorz Łaj­ca – ma­szy­na Ra­pi­da, w której re­ali­zo­wa­ne są opa­ko­wa­nia w sys­te­mie Ako­7Co­lor: „Nie­przy­pad­ko­wo na jej wy­po­sa­że­nie skła­da­ją się licz­ne sys­te­my kon­tro­l­no­-po­mia­ro­we, gwa­ran­tu­jące od­po­wied­nią ja­ko­ść i wy­daj­no­ść pro­duk­cji. Ko­rzy­sta­my z nich przy wi­ęk­szo­ści zle­ceń, ja­kie tra­fia­ją do tej ma­szy­ny. Pra­cu­je ona u nas od oko­ło ośmiu mie­si­ęcy i dzia­ła obec­nie w sys­te­mie trzy­zmia­no­wym. Jest za­tem obło­żo­na w stop­niu bar­dzo nas sa­tys­fak­cjo­nu­jący­m”. Do­star­czo­na do Sta­ro­gar­du Gda­ńskie­go ma­szy­na to Ra­pi­da 106–7+LTTL SPC ALV3. Pra­cu­jąca w tech­no­lo­gii kon­wen­cjo­nal­nej, po­zwa­la na za­dru­ko­wy­wa­nie podło­ży o gru­bo­ści do 1,2 mm. Jej kon­fi­gu­ra­cja uwzględ­nia m.in. spe­cjal­ny for­mat płyt; sys­te­my SPC, Pla­te­Ident i SRW oraz bo­ga­tą tech­ni­kę kon­tro­l­no­-po­mia­ro­wą (Er­go­tro­nic Co­lo­rCon­trol + Qu­ali­Tro­nic Co­lo­rCon­trol + ACR oraz Lo­go­Tro­nic Pro­fes­sio­nal).

Ko­enig & Bau­er: nie tyl­ko ma­szy­na

Grze­gorz Łaj­ca do­da­je, że na de­cy­zję o wy­bo­rze ma­szy­ny Ra­pi­da wpły­nęły z jed­nej stro­ny jej pa­ra­me­try i te­sty prze­pro­wa­dzo­ne w cen­trum de­mon­stra­cyj­nym w Ra­de­beul, z dru­giej zaś – bar­dzo po­zy­tyw­ne do­świad­cze­nia z ser­wi­sem te­go do­staw­cy: „Przy po­dej­mo­wa­niu de­cy­zji o wy­bo­rze ma­szy­ny 7-ko­lo­ro­wej bra­li­śmy pod uwa­gę roz­wi­ąza­nia trzech pro­du­cen­tów. W ka­żdym przy­pad­ku wy­ko­na­ne by­ły za­awan­so­wa­ne te­sty, uwzględ­nia­jące ta­kże trud­ne pra­ce. Po prze­ana­li­zo­wa­niu wszyst­kich trzech ofert do­szli­śmy do wnio­sku, że Ra­pi­da 106 będzie ma­szy­ną, która spe­łni na­sze ocze­ki­wa­nia w naj­wi­ęk­szym stop­niu. Po­nad półrocz­ne do­świad­cze­nia po­twier­dza­ją, że wy­bór był słusz­ny. Jest to naj­szyb­sza, naj­bar­dziej roz­bu­do­wa­na i za­awan­so­wa­na ma­szy­na w par­ku sprzęto­wym dru­kar­ni Ako­mex. Dzi­ęki niej po­ten­cjał pro­duk­cyj­ny na­szego sta­ro­gardz­kie­go za­kła­du wzrósł o ok. 10%. Jed­nak rów­nie istot­nym czyn­ni­kiem by­ła na­sza wie­lo­let­nia współpra­ca z au­to­ry­zo­wa­nym ser­wi­sem Ko­enig & Bau­er, który wie­lo­krot­nie wspie­rał nas roz­wi­ązu­jąc pro­ble­my tech­nicz­ne. To za­ufa­nie do pro­fe­sjo­na­li­zmu i zna­jo­mo­ści rze­czy za­pro­cen­to­wa­ło gdy nad­sze­dł czas na wy­bór do­staw­cy no­wej ma­szy­ny”.

Grze­gorz Szym­czy­kow­ski, dy­rek­tor ds. sprze­da­ży i ser­wi­su Ko­enig & Bau­er (CEE) do­da­je: „Aspek­ty, ja­kie wy­mie­nia pan Grze­gorz Łaj­ca w kon­te­kście wy­bo­ru na­szej ofer­ty to szcze­gól­ny po­wód do sa­tys­fak­cji. W na­szej bra­nży zna­ne jest po­wie­dze­nie, że „pierw­szą ma­szy­nę sprze­da­je dział han­dlo­wy, dru­gą – ser­wi­s”. Tra­we­stu­jąc je, mo­żna za­ry­zy­ko­wać stwier­dze­nie, że w przy­pad­ku fir­my Ako­mex pierw­szą ma­szy­nę w du­żej mie­rze „sprze­da­ł” wła­śnie nasz ser­wis, dzi­ęki swo­im re­fe­ren­cjom i wcze­śniej­sze­mu wspar­ciu tech­nicz­ne­mu dla dru­ka­rń z tej gru­py. Dru­gi aspekt to tech­no­lo­gicz­ne za­awan­so­wa­nie sa­mej ma­szy­ny, która oka­za­ła się opty­mal­nym roz­wi­ąza­niem w kon­te­kście re­ali­zo­wa­ne­go przez Ako­mex pro­jek­tu Ako­7Co­lor. Mi­ło nam, że mo­gli­śmy po­móc we wpro­wa­dze­niu go w ży­cie”.

Grze­gorz Łaj­ca za­po­wia­da, że re­ali­zo­wa­ne w ostat­nich mie­si­ącach in­we­sty­cje, m.in. w ma­szy­nę Ra­pi­da i urządze­nia wy­ka­ńcza­jące, będą kon­ty­nu­owa­ne. Gru­pa ma rów­nież pla­ny zwi­ąza­ne z dal­szą eks­pan­sją, nie tyl­ko w ob­sza­rze wzro­stu or­ga­nicz­ne­go: „Je­ste­śmy jed­nym z nie­licz­nych przy­pad­ków w na­szej bra­nży gdy to podmiot pol­ski prze­jął spółkę za­gra­nicz­ną – mam tu na my­śli za­kład Pla­no­Pack w Da­nii, za­ku­pio­ny przez nas w 2018 ro­ku. Zwi­ęk­sze­nie udzia­łu eks­por­tu, który obec­nie wy­no­si po­nad 40% obro­tów, jest jed­nym z na­szych stra­te­gicz­nych ce­lów. Bo­ga­te wy­po­sa­że­nie sprzęto­we wszyst­kich trzech za­kładów, wy­kwa­li­fi­ko­wa­na ka­dra, in­no­wa­cyj­ne roz­wi­ąza­nia i pro­klienc­kie po­de­jście spra­wia­ją, że z opty­mi­zmem pa­trzy­my w przy­szło­ść. Co wi­ęcej, je­ste­śmy rów­nież otwar­ci na ne­go­cja­cje w spra­wie prze­jęcia ko­lej­nych podmio­tów zwi­ąza­nych z bra­nżą opa­ko­wań kar­to­no­wych w Pol­sce jak i za gra­ni­cą” – pod­su­mo­wu­je pre­zes Ako­mex Gro­up.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści